Tvillingar med party i sovrummet

Skriv svar
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av Cottongrass »

Mina tvillingar (födda april 2012) som har sovit så bra sedan kuren för två år sedan, har nu börjat få svårt att varva ner när vi har ramsat oss ut. Det är för mycket energi, de håller igång varandra och tjoar.

Jag vet inte vilken strategi jag ska ta till!

De bryr sig noll om jag ramsar utanför. Det som funkar (på förskolan) är när någon sitter i rummet och hyschar dem. Då känner de efter att de är trötta och somnar.

Vårt schema ser ut såhär (plus minus lite):

Vakna 06:30
Aktiviteter på fm
Lunch 11:30
Vila 12-13:30 eller 14 (somnar kanske 12:15-12:30 på förskolan, hemma är det cirkus som kan ta en timme eller mer)
Mellis 14:30
Lek och hålligång
Middag 17
Lek, bad, sång
Sova 19

Båda barnen är verbala och de pratar och sjunger konstant när de är vakna. Inget problem att lägga dem - nä för det är ju sååå kul i sängen. :evil: Just nu ligger de och ropar "vakna" till varandra. :roll:

Jag tycker inte vi ger dem förutsättningar för sömn som det är. Jag vill hitta en strategi som jag är trygg med och som är långsiktigt hållbar. De delar rum och tidigare var det problem om de såg varandra så då hade vi en skärm, men nu har det ingen betydelse. Kan det vara en "fas" som går över om vi lägger dem i varsitt rum ett tag, så de glömmer bort den här "leken"?

En sak till, kan jag låta dem somna till lugn musik på lunchen (helgerna)? Har inte provat det än.

Tack för svar!
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av videunge »

Hej på dig
Jag kommer på två varianter i alla fall.

Jag har gjort en variant här hemma när jag använder marginalkvarten. Jag lägger mina äldsta som har tendens att trigga varandra med 30 min mellanrum. Dom får "försprång" varnannan kväll. Dom mår jättebra av att sova tillsammans men triggar varandra vid läggning. Hos oss fungerar det bra. Den som inte har försprång smyger in tyst som en indian.

Annars kan man mycket väl lägga bägge en halvtimme före tid så får de chans att somna i tid i alla fall. Så här i sommarider kan det ta ett tag i mörker innan melatoninet börjar bildas. Då tar det ett tag att somna :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av Cottongrass »

Hej Videunge! Det var intressant med försprång. Men vad gör man om det tar mer än en kvart att somna då? Ikväll tog det 1h resp. 1h 20 min, visserligen med båda barnen i samma rum.

Jag är lite inne på en minikur. Gå in och lägga till rätta, solfjädra? Men som sagt så vill jag att det ska vara genomtänkt. Vad gör jag om jag har lagt tillrätta och det direkt efter blir jättefniss. När går man in igen i så fall, för att inte orsaka en cirkus?

Någon med erfarenhet?
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag är nog också inne mera på Videunges förslag. Lägg dem tidigare med säg 45 min eller så. Se till att det faktiskt är KOLSVART i rummet så de inte ser varandra men visst hoa och prata är ju skoj.

Minikura är ju svårt då ingen är ledsen. Det enda man kan göra är att typ ryta åt dem en riktigt ARG ramsa som är så hög och arg att de fattar, men risken är ju att det inte heller funkar. Jag tror det är en tid och med mörkret kommer det bli lättare att somna.

Jag har vid kvällstrassel lagt min son mer än 30 min tidigare för att ge honom tid att just varva ner. Att de sköter skrattet till gonattet själva tar vi ju liksom inget extra för. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av videunge »

Hej :D

Jag har för förtydligandets skull lagt den första trasslaren 30 min INNAN ord läggning. nästa i tid eller med marginalkvart senare alltså 30 min eller tom 45 att somna på. och jo det går MYCKET fortare om man är ensam. Finns inte publiken så tystnar showen 8) :mrgreen:

kram
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av Cottongrass »

Nu har vi kört på "förtur" två kvällar, dvs de har fått prova en gång var. So far so good!

Igår lade vi den som har lättast att varva ner först, men hon är en pratkvarn så det tog ändå ca 40 minuter. Dock var det inte alls samma hålligång utan hon pratade mest för sig själv. Idag fick den andra chansen, och där blev det tvärtyst direkt. :-) Tyst i huset när klockan var 19. =D>

Jag tänker att vi fortsätter med detta några veckor, innan vi provar att lägga båda samtidigt igen.

Videunge; vad brukar ni låta den göra som får vara uppe längre? Jag vill inte att de ska tycka att det är alltför roligt att vara uppe.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av videunge »

Gött att det känns bra!
Vi har nog mest läst saga
men vi har också lagt fram det som att det är försprånget som är ngt att stå efter. Inte stackars dig som får lägga dig tidigt utan tvärt om låtsas som att det är det bästa alternativet :roll: :lol:

vet att aw i en tråd när hon kurade två större barn sa att sista halvtimmen kunde användas till typ jobb eller läsa på egen hand men det fungerar ju sämre på en trött liten. men som sagt för oss fungerar det bra. och det har fungerat bättre och bättre.

Kram på dig.
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av Cottongrass »

Ja precis, vi får försöka göra försprånget till det bästa.

Sen tycker jag att det är en lockande tanke att få mysa med ett barn i taget en liten stund, det händer inte alltför ofta här. Och det tror jag att de också njuter av.
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Tvillingar med party i sovrummet

Inlägg av videunge »

Precis, men det är också mys att lägga den första i lugn och ro. Mina accepterar det utan vidare. Kvällen de får vara uppe är det JAAAA jag får vara uppe och när de har försprång så är det JAAA jag får ha försprång för då är de trötta. :lol: :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"