Vaknar för tidigt

Skriv svar
EmmaS
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 18:44
Ort: Närke

Vaknar för tidigt

Inlägg av EmmaS »

Hej!

Nu är det väldigt längesen jag var här på forumet... E har hunnit bli nästan 14 månader!
Vi har det väldigt bra och sömnen fungerar fint, kan nog inte riktigt kalla henne säker sovare då hon alltid varit orolig när hon blir förkyld eller får tänder, men det är inte ett problem.
Vi har heller aldrig fått henne att ta ramsan på samma sätt som storasyster, vilket såklart är tråkigt!

Nu till min fråga! Hon har i det sista börjar vakna för tidigt om morgonen. Morgon här är kl 07 med väckarklocka. Men nu vaknar hon allt från 06-06:40. Och jag vet inte hur jag ska hantera det! Maken vill väldigt gärna plocka upp henne eller gå in och buffa, han är lite "blödigare" med den här krabaten än han var med storasyster :wink:

Vårt schema ser ut som följer:
07 Morgon, välling (hon sitter sen med och petar i sig lite smörgås när vi äter frukost)
09:25-09:30 sova 5 min (måste erkänna att den ibland kan bli lite längre...)
09:45 Litet mellis
11:40 Lunch
12:30-14:00 Middagslur
14:40 Mellis
17:15 Kvällsmat
18:45 Nattslurk
19:00 God natt

Vad ska jag ändra? Och hur ska vi komma tillrätta med detta?

Tack på förhand!

Emma
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej på dig,
ja herrejesus för blödiga pappor. Vi har en i familjen här med ibland. ;) Just med lillasyster.

Men till sak, schemat ser fint ut, mycket bra att ni kör med väckarklocka, håll vid den goda rutinen. Behöver hon verkligen den där 5 minuter luren däremot? Särskilt om den tenderar att bli längre....... fundera på att skippa den hon ska ju ha 13,5 timmar sömn.

Egentligen tror jag att lilla damen bara kollar läget, de gör ju de lite då och då i resan mot att bli större. VI hade också en sådan period vid ungefär samma ålder, de kollar läget, är det verkligen inte dom som bestämmer när det är morgon? Är det verkligen inte morgon just nu? Är det möjligtvis så att mamma och pappa har ändrat sig, eller är allt som vanligt? Jag bara undrar? ;)

Så förutom det vanliga, dvs kolla och tighta till rutinerna: är det verkligen bäcksvart, inte minsta glipa? Är det massor med skratt till gonattet? Följer ni schemat? Är dagarna fulla med fysisk aktivitet och social delaktighet? Är mammas och pappas mindset lugn och trygghet och inga konstigheter (som att gå in och buffa plötsligt på morgonen)? DEt kan ju få vilken liten guldklimp som helst att uppleva att tryggheten har ryckts undan, då måste mamma och pappa bekräfta att allt är som vanligt istället.

Så justera schemat och back to basics. Inge buff i vargtimman.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"