Schema 4 mån och syskon

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Rizzlan »

Hej

Jag har en kille på 3,5 månad och en stor tjej på 20 månader. Stora syster är BB barn från början och lillebror likaså. Har varit en trogen läsare på forumet men aldrig skrivit själv. Tänkte höra om ni har lite råd och tips på schema. Stora syster går på förskola så vi har lite hålltider vi måste hålla oss till. Sen har vi också 20 minuters promenad enkel väg.

Lämna på dagis 8,30.
Hämta på dagis kl 12.

Vad tror ni om följande:
7 Vakna
7 - 8 Mat BM
8,15 Gå till dagis i bärsele för att inte somna, läggs han i vagnen blir han sur. Läggs i vagnen på vägen tillbaks.
8,45 - 9,30 Sova
10,30 mat, smakisar och ersättning NAN 2
11,40 gå till dagis, läggs i vagn, somnar ca 11,45
11,45 - 14,15 sova 2,5 tim
14,30 mellis, BM
16,30 - 17,15 sova 45 min
17,30 kvällsmat, smakis ersättning NAN 2 mixad med lite välling
19 nattslurk,
19,30 sova natt.

Stora syster lägger sig 19,15, kl 19 så läser vi saga och sjunger sen somnar hon. Jag har än så länge inte varit själv vid läggning med de. Tips på hur man gör? Mysigt att sitta själv med stora tjejen inne på hennes rum innan läggning. Tar ni med småsyskonet? Hur göra med nattslurk? Ändra på schemat? Ja snälla hjälp;)

Lillebror sover i dansk vagn på ett rum som han och jag delar. Vaknar för det mesta 1 gång per natt mellan 3-4. Så han ta i trä sover rätt bra. Vi laddar för 4 månader och sluta med nattmålet.

Han sover på magen i sin vagn men är i bland så otroligt orolig när han ska läggas. Jag är livrädd för att fasta i vagnträsket och jag tror tyvärr att vi är bra nära den kanten. Tips och råd? Har lagt han delvis på sidan med en leksak som han kan pilla på detta går lite bättre.

Sen biter stora tjejen lillebror när hon blir lite exalterad? Hur gör man här? Känner att jag blir så arg för hon vet så väl att hon inte får. Men sen samtidigt är hon själv också liten. Lite kluven här, Råd och tips;)

Som sagt alla råd som har med syskon och schema tas tacksamt emot.
Noelle 120926
Luke 140213
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av SaraMilana »

Stort grattis till lillebror! :heart: Och välkommen som skribent på forumet! ;)

Superbra jobbat!!! =D> =D> =D>

Jag tycker att schemat ser finfint ut!!

Jag brukar lägga min lilla ca en halvtimme min stora. Då tycker jag att det går fint att få ihop läggningen av båda själv samt att lillasyster får en chans att somna själv (de sover i samma rum). Dessutom får stora tjejen lite egen mammatid, uppskattas av både henne och mig! Sen är det klart att det är smidigare när man är två. Är jag själv blir det lite mer hattande mellan välling till den ena, kvällsmacka till den andra, pyamas till den första och pottbesök för den andra osv osv... :D

12-45-2-45 är ju ett klassiskt schema, du skulle kunna lägga lillebror 19 och storasyster 19.15 kanske?

Mitt favoritverktyg är HUSLJUD!! Går inte att missbruka! ;) Backa undan med vagningen och skramla på ordentligt, ibland stör man faktiskt mest. När du vagnar så se till att du inte vagnar under längre tid än du vagnar. Man kan räkna under tiden man vagnar, sedan backa undan och räkna till lika mycket och lite till innan man går tillbaka.

Jag brukar alltid visa min stora tjej hur man får göra istället med handen om handen! Det var länge sedan hur vi behövde visa hur man klappar fint, men med en lillasyster som nappar åt sig alla leksaker behöver minnet färskas upp ibland. :) ;)

:heart:
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Rizzlan »

Hej!

Tack för svaret, hjälper när man får höra om andras erfarenheter:) Lillkillen har nu (ta i trä) sovit 3 nätter från 8-7 - hurra! Jag matar på med gröt o pureer till kvällsmat och detta har tydligen gett honom det lilla extra.

Han är som en klocka på sina 45 minutersskarvar. Speciellt på middagssovningen. Jag måste alltid vagna honom här för att han ska somna om. Nu i dag så prövade jag med mera mat. Han har tidigare fått ersättning eller blivit ammad till lunch. I dag fick han gröt och en hel burk 4 mån päron gick också ner. Lite BM på det också. Nu trodde jag att han skulle sova gott, men icke, han vaknar efter 45 minuter.
Jag försöker avvakta men han ligger bara där med huvudet rätt upp. Har han mörk så inget kul att titta på. Hur gör ni här? Mera mat? Han är ju bara 3,5 månad.

Sen vill han inte ta flaskan heller. Jag kämpar på med den ;)

Angående stora syster så har jag också kört på handen i handen, men hon är så oberäknelig. En fin klapp och en kram och så nästa sekund en smäll. Suck, känner som att man få vara på helspänn hela tiden när hon är hemma :(
Noelle 120926
Luke 140213
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Nat »

hejsan,

Vi nattar våra två killar samtidigt. Pappan tar cirka 5 nattningar och jag 2. Nattningsrutinen med två barn tar längre tid så vi börjar redan kl 18 och barnen ska då helst sova kl 19. Nedan har jag stolpat upp hur vi gör :D

18:00 Storebror och förälder städar upp leksaker, lillebror tittar på
18:10 storebror dushar (först tvättar vi av honom, sen dushar han och leker själv en stund typ 5-10 min), under tiden han dushar själv så tvättas lillebror, får ny blöja och smörjs in vid behov.
18:15 storebror ger lillebror d-droppar
18:20 storebrors tänder borstas och pyjamas på
18:25 nattsaga i storebrors rum, lillebror i knä och storebror bredvid
18:30 ramsar ut från storebrors rum, han brukar då sitta i sängen med lego eller böcker och läsa eller bygga lite, han tänder oftast en lampa eller en ficklampa.
Lillebror får nattslurk i soffan i vardagsrummet
18:45 lillebror har ätit klart, skrattet till gonattet och sen tjoff i säng i sitt rum. Ramsar ut och han somnar inom 10 min
18:55 går in till storebror och säger att det är dags att släcka och sova. Ofta sover han då redan och då städas sängen ur från leksaker och lampor släcks om han tänt dessa

på det stora hela går nattningen vääääligt bra med båda killarna samtidigt och de verkar tycka det är mysigt.

lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av SaraMilana »

Hur går det med skarvarna? Har du sett checklistan med tips? http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=25844

:heart:
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Rizzlan »

Hej!

Nej här går det inget bra. Ja jag har kollat på listan och tycker att jag har gjort allt. Killen är i dag 4 månader och 1 dag.
Han vaknar ALLTID i sin 45 minutersskarv när han ska sova middag. Ja man hade kunnat ställa fröken Ur efter honom.

Något gör jag tydligen fel eftersom han inte vill sova längre stunder.

Han är en stor och aktiv kille. Precis som sin syster är han fysiskt tidig, och ålar redan framåt.

Han sover ute 2 ggr om dagen. Förmiddag och lunch i bland också på efter middagen.
Just i dag har han varit vaken i vagnen i 45 minuter i sin skarv och vill inte sova, somnar till lite för att sen vakna 5 min senare. Å blir så trött på det. Kan ju inte göra nått då för att jag måste passa honom så att han kan somna om. Jag har hänge för den så det är mörkt/dunkelt och han är ute. Lägger han för att sova 12,15 då har han fått lunch 10,30 (gröt eller grönsakspure med fruktpure) jag har slutat amma och har också problem med att få i honom vätska här, ersättning. Provar efter matningen, nej går inte, provar 11,30 inför han ska sova nej går inte heller. Hur hade ni gjort här? Räcker det med den vätskan har får i sig i maten?

Schemat/ Maten ser nu ut som följer,
7 upp
7,15 ersättning 200
8,45-10,15 sova 1,5 t
10,30 pure/gröt och fruktpure. Oftas en hel portiongröt/ burk. Vill att han ska dricka 100 ml ersättning dricker kanske 50.
12,15-14,15 sova 2 t
14,30 ersättning försöker 200 blir oftas bara 130
16,15-17 sova 45
17,30 pure/gröt och fruktpure. Oftas en hel portiongröt/ burk. Vill att han ska dricka 100 ml ersättning dricker kanske 50.
19 nattslurk, har ammat här tidigare, mycket svår för att ta flaskan här. Vad göra?!
19,30-7 natt 11,5 t

Sömn blir då: 11,5. 1,5. 2. 45. 15,45. alltså 15 min för långt. men med tanke på hans skarvar så är tiderna inte tider då han faktisk sover.

Äter inte på natten.

På natten har vi nu den senaste veckan lagt han i spjälsäng och det går inte heller bra. Han vaknar runt 2 och runt 4 och har svårt att somna om. Nappen får stoppas i 5 ggr/ period innan han somnar igen.
Ja han har nappen men han är världens sämsta nappsugare, så den bör bort. Jag har bara inte riktigt orken=( Storasyster på snart 21 månader är i full trots, vet liksom inte hur många kamper man klarar av samtidigt.

Mycket fram och tillbaka här... ;) Mina tankar går lite i att han behöver:
ÄNNU mera mat... Vad göra med dricka?!
Nappen bort.
Sova i vagnen också på natten.
Eget rum, vi har innan sovit i en 90 säng på hans rum. En vuxen i sängen alltså han i spjälsäng.
Blir väl en mini kur på honom eller vad säger ni?

Tycker det är så svårt då han är duktig eftersom han har slutat äta på natten, men tråkigt att han inte kan sova ordentligt.

Ber om ursäkt för svamligt inlägg, men liksom inget stort problem utan många mindre som jag vill lösa så han blir ännu ett super BB barn;)
Noelle 120926
Luke 140213
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Nu ska vi se, en sak i taget.

Schemat
Jag skulle införa ett klassiskt 3-månadersschema, som brukar fungera ypperligt för de flesta barn. 12-45-2-45. Om det blir för mycket sömn på förmiddagen kommer han inte vara tillräckligt trött när det är dags att sova middag.

Maten
Jag tycker att du ska senarelägga lunchen! Så nära inpå middagsluren som möjligt!! Då är det större chans att han sover sina 2 h utan skarv. Om det blir för långt mellan frukost och lunch kan man ge en andra frukost säg en timme efter första. Gröt eller banan eller nåt. Och mycket fett i maten, det står man sig på länge!

Sovplats
Börjar det bli trångt i vagnen? Kanske är det en idé att ha honom i sängen under långluren och i vagnen på kortlurarna.

Vätska
Ge honom vatten i flaska eller pipmugg som måltidsdryck! En liten skvätt då och då under måltiden. Så länge han kissar och mår bra behöver du inte vara orolig för vätskan!

Nappen
Jag tror nappfajten går bra mycket snabbare än trotsen. Kör på bara!! ;)

:heart:
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Rizzlan »

Hej Sara Milana!

Tack för snabbt svar! precis när vi är i en middagsskarv IGEN... :?

Schema
Ang schemat så måste jag följa storasysters dagistider, med hämtning och lämning. Vilka är lämnas 8,30 och hämtas 12. En promenad som tar 60 min tor. I bland kör vi bil. Lillkillen tycke inte om att vara vaken i vagnen. Han vill gärna se, men är inte tillräckligt stadig för att sitta, och med kudde så kasar han bara. Jag har provat det mesta ;) SÅ vid vakentider nu så åker han i sele, för att när det ska sovas läggas i vagn.

Jag får fundera och trixa lite, försöker ju gå de flesta ggr, men när det spöregnar då får han ta att det blir lite konstigt.

Mat
Ska flytta fram lunchen till 11. Tror det kan bli bra om han nu ska sova kl 11,30. Han äter som en häst så aptiten är det inga problem med=) Yes ska stoppa i mera fett, tack för att du påminner mig. :lol:

Vagn
Inga problem, har en dansk Trille Gigant, 95 cm i liggdel och ordentligt bred. Han trivs jättebra i den.

Napp
Samla styrka, mod och ork, så får vi ta bort den)

Nytt schema får i så fall bli:

7 vakna, äta 200 ml ersättning 8 gå till dagis med syrran, lillebror åker i sele.

8,45 sova 45. syrran lämnad, läggs i vagn

9,30 vaknar, andra frukost, frukt (då skippar jag frukten till lunchen??)

11 lunch, 1 burk barnmat 6 mån, ersättning

11,30 sova 2 t. 11,30 gå och hämta syrran, lägg i vagn. somnar förhoppningsvis innan vi går. 12,30 hemma, syrran ska vila middag. 1,5 t. 13,30 väcka lillebror fixa mellanmål.

14, äta mellis, väcka syrra ersättning lillebror, frukt syrra.

15,30. lillebror sova 45, min.

17 (30), äta middag. gröt och smaka det vi äter.

18,45 nattslurk,

sova 19.

Pust jobbigt att få i hopa allt med dagis och storasysterns vilande. Men det är så det blir när man har två barn tätt, 1 bil och alldeles för långt till dagis :?
Noelle 120926
Luke 140213
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av SaraMilana »

Jag vet att det är meckigt att få ihop det med dagistider! Jag har som tur är möjlighet att anpassa dagistiderna precis som jag vill och har lagt dem så att de passar lillasysters mat- och sovtider. Men det var riktigt knepigt i början ändå när hon skulle äta och sova mest hela tiden. Alltid krockade det på nåt vis. Om jag vet att det kan bli tjorvigt i vagnen pga "fel" tid brukar jag ha selen i beredskap samt en burk med majskrokar eller smörgåsrån. Det kan rädda den mest svettiga vagnpromenaden. Då får storasyster i uppgiftt att fördela majskrokar till dem båda och vips så är man hemma igen!

Trixet är att ha en precis lagom hungrig unge till lunch som äter som en häst och lite till. Hur man lyckas med det kan väl vara olika, jag brukade ge en första fruksot vid 7 och sen andra vid 8.15-30 när vi var tillbaka från dagis. Men då lämnar vi vid 8. Om du kan ge en lagom mängd frukt där vid 9.30 funkar det säkert bra det med! Mata sen på så mycket det bara går till lunch, går det ner frukt också så kör på!

Och sedan vill man ha en lagom trött unge när det är dags att sova långlur. Trött, men inte övertrött. Jag tycker nya schemat ser toppen ut!! Sen vid ungefär fem månader brukar man dra ner em-luren till 20 min.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Instämmer med SaraMilana och vill bara tillägga att angående vätska så har min kille aldrig använt flaska, han dricker ur en vanlig barnmugg och det går hur bra som helst. Pipmugg finns ju förstås också om man hellre vill. Spännande är det också att dricka ur "vuxen-mugg" ibland (helst alltid förstås... :roll: :lol: ) vilket kan ge lite extra vätskeintag av bara farten. Sätter han i halsen så fixar det sig alltid, barn är fantastiska på att hosta på rätt sätt :shock: .

Jag slår också ett slag för mer riktig mat! Frukt i all ära men det är som SaraMilana säger, det är fettet som mättar :wink: .

Härligt jobbat! =D>

/Ylva

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Rizzlan
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 14 maj 2014, 09:45

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av Rizzlan »

Hej hej!

Länge sen jag var inne här men blir väl lätt så när allt går som det ska=)

Lillkillen är nu 6 månader om några dagar. Han är en glad och matglad stor kille. Schemat som vi har nu är:

7 vakna, äta välling 2 dl (vaknar oftas 6,30 men ligger och myser själv)
8,45-9,30 sova 45
10,30(11) Lunch, 1 burk BM (8 mån!!) frukt pure el 1,5 port gröt o frukt pure. Fyller på m ca 1 dl ersättning oxå. ( Jepp ni ser han är hungrig...)
11,30-13,30 (11,45) Sova 2 timmar
14 mellis, 2 dl ersättning
15,30 vila 25-45 min
17 middag, 1 burk BM (8 mån) frukt puree
19 välling 2 dl.
19,30 sova.

Vi använder oss av marginal kvartar för att få ihop dagen.

Tänkte nu mest höra lite råd inför att min stora tjej ska börja på dagis nu igen. Nu i sommar har killen sovit inne i sängen, och det trivs han mycket bra med. Han har också visat tendenser till att vilja sova längre på förmiddagsvilan.

Är det för tidigt att börja med 2 vilor? Egentligen så föredrar jag att han fortsätter med 3 då båda barnen hade sovit middag samtidigt. Hur länge kan man ha 3 vilor? Eller kan jag låta han sova längre på middagen och skippa den sista? Ja som ni vet så är ju den svårast att få till, här måste man ut och gå i vagn, Medans han på de andra två somnar utan problem i sängen.

Har som jag skrev innan en stor dansk vagn, och planen är att han ska sova middag i den nu i höst när jag ska hämta henne kl 12. Hoppas hoppas att det funkar=)

Kram Therese!
Noelle 120926
Luke 140213
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Schema 4 mån och syskon

Inlägg av videunge »

Hej hopp :D

Jag hade nog fortsatt med 3 vilor ngn månad till i alla fall. Hur länge man kan hålla på är helt individuellt. Är man en tröttis så kan det vara länge. Har en liten som om 2,5 månader fyller 2 år och fortfarande har 2 vilor. 12-20 2 :shock: :lol: men det är en supertröttis det. Tror det går bra med vagnen.

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"