Hur göra med ett tungt och klängigt barn? (ca. 13 kg, 9 må)

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Danizz
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 01 jul 2014, 23:08

Hur göra med ett tungt och klängigt barn? (ca. 13 kg, 9 må)

Inlägg av Danizz »

Hej! :)

Vi började med att följa tips från barnaboken för ca. 6 veckor sedan och tack vare detta så har vi fått betydligt lugnare nätter och mera regelbundna tider. :lol: Detta var mycket efterlängtat, eftersom sonen verkligen haft svår kolik med flera veckors inläggning på sjukhus och inte sovit bra förrän nu vid 9 månaders ålder. Jag har inte ens anammat alla de metoder som rekommenderas i barnaboken, men känt att jag ville gå sakta fram med ett barn som verkligen varit oroligt och otryggt. Tack vare redan att endast följa en dagsrutin och att mörklägga sovrummet sover han nu från 20:00 till 5:00 på morgonen, varpå han får välling och forsätter sova till ca.7:00. Ibland t.om. 8:00. :) Detta är redan ett enormt framsteg.

Nu till de återstående problemen:

1) Klängighet: Sonen har ALLTID varit gnällig och klängig, från födseln redan. Inte kunnat vara en minut med mamma utom synhåll. Därför har jag varit tvungen att bära konstant. Jag går på toa med honom i famnen och sköter det mesta med en hand. Tyvärr börjar detta VERKLIGEN bli ohållbart nu. Han är ALLDELES för tung och jag orkar helt enkelt inte. (ca. 13 kg väger han nu... e han överviktig för sin ålder?)
Han är av den typen som är pigg, alert, nyfiken, vill vara med, vill göra samma sak som mamma och har svårt för att sysselsätta sig själv, trots att han kan krypa utmärkt. Av nån anledning vill han dock inte krypa. Han vill att jag ska hålla i hans armar och vandra omkring med honom gåendes dit han vill och jag måste säga att det är jätte jobbigt att vara framåtböjd så långt i längre stunder. Därför undrar jag: Hur ska jag kunna göra honom delaktig? Det fungerar helt enkelt inte att ha honom under armen... då kan jag sjukpensionera mig efter 1 år. ;) I vagnen trivs han inte heller ofta.. han har alldeles för mycket spring i benen. :roll: Dessutom kan jag ju inte ha honom i vagnen inomhus då jag skulle behöva få gjort allt hushållsarbete. Hur gör ni? Jag menar exempelvis bara att gå iväg för att snabbt titta på klockan eller hämta ett glas vatten eller dylikt leder till storgråt.

2) Mattrassel: efter att hans första två små tänder kommit så verkar det som att han inte e intresserad av mat mera...eller rättare sagt...RÄTT MAT. det han äter är: makaroner, brödbitar, banan, kyckling i bitar. Barnmat eller allt i mos-form gillas INTE. Hur ska jag göra för att få i honom alla viktiga näringsämnen... han behöver ju få i sig rotfrukter, grönsaker och sånt också?

Som våra dagar ser ut nu:
05:00 välling och blöjbyte
07:30 vakna, påklädning. Problem här: blöjbyten är svåra, eftersom han är snabb som en räv och stark som en björn..vänder sig blixtsnabbt. Samma gäller klädbyten.. lyfter upp armarna och sträcker kroppen så att han rutschar ner för min famn...sedan vill han att jag ska gå med honom... brukar försöka lägga honom på magen på golvet... för jag tycker att han alldeles utmärkt kan krypa efter mig i stället...är det fel av mig? Han brukar gnälla till då jag sätter ner honom..

08:00 gröt i köket... försöker även här att få honom o krypa till köket i stället för att bära
Problem här: vägrar bli matad med sked...hatar gröt och puréer..vill helst äta små mackor med skinka och ost... e de ok?
08:30 lek...oftast trött och gnällig här redan.. vill att jag ska gå runt med honom..inte nöjd med att leka på sin lekmatta... själv skulle jag vilje plocka undan efter frukosten här... hur kan man få ihop det?
09:00 ersättning och sova (sover allt mellan 30 min - 1,5h) (jag tar in honom i det mörka rummet och ger flaska där.. rapar och lägger honom ner.. han kan gnälla ibland och jag måste ta upp nån gång..men måste säga att jag är rätt nöjd med att han verkar kunna konsten att somna själv någorlunda iaf. :o
??:?? Upp... här tar jag gärna emot förslag på lämplig sysselsättning som inte innebär att bära omkring honom... vad ska vi hitta på? Har slut på idéer.
11:30 lunch och ersättning (mattrassel då de gäller puréer....han föredrar makaroner som han får plocka själv ... förslag på vad jag kunde servera i stället för puréer eller endast makaroner?)
12:00 lek....men vad?
13:00 sova (allt mellan 30min till 1,5 h)
14:30 mellis.. (ersättning och fruktpuree.. oftast går bara ersättningen ner)
15:00 lek på vilket sätt?
16:00 sova (all mellan 30 min till 1,5h)
17:00 middag (samma sak som lunch... puréer är inte populära)
17:30 bus med pappa, eller iväg o handla med familjen
19:00 bad
19:30 välling
20:00 sova

Det jag skulle behöva är tips på när och här länge jag kan ha aktiv samvaro med honom...alltså just sitta på golvet och leka..och när det är ok att det är mera passivt..alltså att jag t.ex. kan sitta och läsa en bok. Sedan har jag såklart MASSOR att göra i hemmet... hushållsarbetet sköter jag i princip ensam... hittills har jag försökt göra det under hans sovstunder..men det vore trevligt att kunna utnyttja dem till att plugga...(vill gärna tenta av lite på universitetet). Har också gjort så att jag placerat honom i diskhon så att han får plaska omkring under tiden jag ex. städar köket eller lagar mat. Han ÄLSKAR vatten så där kan han trivas långa stunder..men sedan känns det som att han ju JÄMT sitter i vatten och våra vattenkostnader måste ju vara enorma :? ...gulp ....samma sak då jag e i badrummet... sätter honom i vår BIDÉN.. där plaskar han muntert. (är vansinnigt besatt med att försöka "fånga" vattenstrålen) :lol:

Ha det bäst!!
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Hur göra med ett tungt och klängigt barn? (ca. 13 kg, 9

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D
varmt välkommen till forumet. :D Vad härligt att ni känner att ni kommit långt. Bra!

Det jag tänker säga nu kommer förmodligen att vända upp och ner på världen för dig så håll i dig. :oops: :roll: :lol: Skämt å sido.

Nej du skall inte göra allt arbete när ungen sover. Ungen väntar sig inte att du skall LEKA hela tiden. Det gör man ibland för att det är trevligt MEN det VIKTIGASTE är att VISA hur man LEVER. Den lilla vill förtvivlat gärna vara med i det du gör. Tänk inte på vad ni skall leka utan hur du kan göra den lilla delaktig i det du gör. Hur skall liten veta att man skall diska om man aldrig får vara med? Här på forumet kallar vi det social delaktighet och det slår alla leksaker i världen. :mrgreen:

Exempel: Precis som du gör, sätt ungen i diskhon med diskborste. Kanon =D> När du skall laga mat. låt liten sitta på diskbänken och lägga korven i stekpannan tex. Jag har haft mina på stol eller diskbänk från tidig ålder. De lär sig snabbt. låt liten trycka på knappar, tex lyset och TACKA FÖR HJÄLPEN. en liten måste få känna sig delaktig i flocken, att han så liten han är hjälper till. Man klarar sig sämre utan mig. Fördelen med den känslan, att behövas, inte bara känslomässigt, är att det skapar en mening. En unge som fått arbeta kan sedan leka en stund. Nu tar lilla herren semester en stund. Men det kan man ju bara göra om man arbetat först :wink: Bara fantasin sätter gränser.

Sätt ungen mitt i tvätthögen. låt honom räcka dig strumpor som du hänger upp. TACK så mycket! Ge en våt trasa efter maten, torkas skall bordet! Man tackar! Snart kan du be liten hämta saker. Damsuga är poppis när man kan gå själv sen. ( mina har gått tidigt. Åka och handla är bra. Be ungen hålla lämplig sak ni handlar.

Sen hade jag slutat hålla i armarna och gå. HELT. Rent neurologiskt så utveckas hjärnan på rätt sätt om man tar stegen i rätt ordning. Krypningen är viktig och försök få liten att krypa så länge det går. Ungen lär sig gå när det väl är dags :wink:

Tips mot gnällighet. sätt dig på golvet och låt ungen komma och kramas men bär inte runt. gör så mycket du kan på golvet eller ha ungen på bordet där du är. Det är inte rimligt att bära hela tiden. Det är en stor herre liksom :wink: Sen kan det vara en rätt känslig period runt 8 måndader med extra klängighet och gnällighet som kräver lugn och säker förälder, men för er uppfattar jag det som att det varit så mer eller mindre hela tiden?

Vad gäller mat.
varför inte servera mat i bitform? makaroner som man kan hålla i själv, brockolibitar, majs ärtor, köttbullar korvbitar blomkäl osv? strunta i moset, det är ju en mogen herre vi pratar om. Vad är det för fel på macka? ärligt talat mina 9 månaders har ätit mat som vanligt folk men med mindre salt. Släpp oron! Sen är det så att förväntar du dig trassel så trasslar ungen. tro mig jag har tre...Servera maten och se glad ut och ät sen själv.

Sen tycker jag nog att ni skulle ha mycket att vinna på att ha ett schema där varje dag blir likadan. Dels så blir man lagom hungrig ocm man får några rejäla mål mat lagom långt ifrån varandra. 4 rejäla mål, ca 3,5-4h emellan och sen två sovstunder, en längre och en kortare. Det underlättar ochså för dig att planera dagen. En sån här stor herre kan lugnt ha mellan 11-12h natt utan nattmål. men då måste man vara beredd som förälder och i så fall kura. Mer om exakt hur man gör finns i sova hela natten. Det är en underbart bra bok för övrigt. :wink: Funderar du på att kura så småningom så är du välkommen in på kurforum. men då måste det kännas 100% rätt för er.

tips på annan sysselsättning är att gå ut. man behöver vara ute varje dag för att må bra. Och då inte i vagnen jämt. undersök en vattenpöl, han som gillar vatten :lol: :wink: plocak en blomma kryp på gräs, lyft upp och klappa ett träd osv. sandlåda, lekpark, gunga. gärna jobba i trädgården. Det ger mindre gnäll, bättre aptit och sömn.

Hjälp vilket långt svar det blev. jag hoppas att du inte tar illa upp. Jag förvarnade innan att vi kanske inte tänker lika dant. MEn så här tänker jag.

Kram till er! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"