Svårt att dela med sig

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Svårt att dela med sig

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Jag har en 2,5-åring som har väldigt svårt att dela med sig av saker. Inget konstigt med det, det förstår jag ju, men det leder till gråt, lock-för-öronen-skrik och många knuffar och nyp vilket inte är så kul. Det spelar ingen roll vad det är för saker, om det är syskonen eller jämnåriga det gäller eller om det är en sak han använder eller nåt han inte alls har använt så utbrotten kommer MÅNGA gånger varje dag. Jag försöker pakta och ge tips på hur man kan få ut frustrationen men vanmakten och ilskan kommer så snabbt och är så svår att komma förbi att det enda som hjälper är att vänta ut utbrottet. Finns det några konkreta exempel på hur jag kan hantera detta på ett smart sätt?
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mari
Inlägg: 188
Blev medlem: fre 13 jan 2006, 19:50
Ort: Västerås

Re: Svårt att dela med sig

Inlägg av mari »

Ett radikalt förslag. Bort med alla leksaker ett tag. Lek och leksaker är inte samma sak. :D
När det gäller syskon se till att du blir boven genom att ta bort saken att de gemensamt blir arg på dig.

När det gäller lekkamrater är 2,5 åringen lite liten för att leka med andra. De leker mest paralellt och glädjen i att dela med sig finns inte riktigt där. Två 2,5 åringar som leker behöver göra det med vuxenstöd tex baka en kaka, diska ihop, vattenlek.
Lekar med inga grejer eller minimalt kan träna samspel.

Men saker i sig kommer alltid mellan människor. Saker lär inte människor någonting.
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Svårt att dela med sig

Inlägg av lgh140 »

Tack Mari för toppensvar! Leksaker tar jag lätt bort men svårare är det med alla andra saker i hemmet: hushållsgrejer, trädgårdssaker och sånt som jag behöver :) Men jag ska fundera på hur jag ska lösa det. Och "kompisarna" är ju egentligen mina kompisars barn så där kan jag ju faktiskt försöka hitta andra tider att umgås med dom än när barnen är med. Eller på platser där saker inte finns. Visste väl att svaret skulle bli rätt enkelt egentligen ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"