Frågor om SM för 3-månaders pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Nat »

halloj

va härligt ni haft det, trist med en svacka men så är det ju med kids, faser, och ökningsperioder, vacciner, tänder etc, you name it.. de kommer och går, mat, schema, delaktighet och säkerhet är det som kommer och består :D

Så först, hur ser schemat ut?

/Nat
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för era svar! Jo, det är ju så med barn. Det är upponer, hitodit, framotillbaka :D

Kalles schema ser ut så här:
6.30 Vakna + välling
7.00 T ex smörgås, turkisk yoghurt m frukt, pannkaka m smör
10.00-11.30 Sova
11.30 Lunch
14.15-14.30 Mellis
14.45-15.30 Sova
17.00 Middag
18.30 Välling
19.00 Sova

Nu när det gått några dagar till: Kalle vaknar fortfarande till i 45-minutersskarvar och är JÄTTELEDSEN. Somnar efter några minuter mha husljud och en ramsa. Under vakentiden får jag inte släppa honom ur famnen, han blir så ledsen... Han blir förkrossad om det han leker med inte gör som han vill. Då kastar han sig raklång på golvet och gråter. Vem är denna lilla sköra varelse och var är min glada unge? Förlängd 8-månadersångest eller tänder eller båda?

PS. Vi har precis flyttat också :oops:
Julia 120131
Kalle 130711
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Nat »

Ja eller hur, och varje gång det blir en svacka så blir man lite ställd :D

Ser att han snart fyller 1 år. Kring året är det vanligt att dra ner från 2 dagslurar till 1, placera den kvarvarande luren mitt mellan uppvak och sänggåede. Alltså för er skulle det då bli att han sover kring 12 på dagen. Man kan förlänga lunchluren en smula tills att barnet vant sig vid att endast ha en lur.

Så en schemaföränring är det ena jag tänker på och det andra är utvecklingsfas. Precis kring året är det en värstingfas som kan hålla på ett bra tag. Klängighet, sämre sömn och matproblem är vanliga. Det vi i vår familj alltid brukar tänka på när det är faser eller annat som kan göra ett barn oroligt, är att vara stenhård med schemat, öka på utetiden, ösa på med kärlek (men kom ner på barnets nivå istället för att bära runt) och sist men absolut inte minst den sociala delaktigheten. Aldrig är den så viktig som i de utvecklande perioderna. Lägg in minst två pass dagligen och sen gärna små extra moment när andan faller på :mrgreen: Lägg gärna in både utetid och social delaktighet i schemat åtminstone temporärt för att verkligen komma ihåg det (om ni inte redan gör det).

kram och lycka till
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för ditt svar, Nat! Vad "skönt" att höra att det faktiskt är förekommande att det blir lite krångel kring året. Hoppas bara det är relativt snabbt överstökat :wink: Här ska iaf skiftas till en lur och vi ska försöka inte rucka för mkt på den bekanta vardagen. Tiderna håller jag hårt på, men det behövs bättring på att inte flänga runt för mkt (i samband med vår flytt...), social delaktighet och mer uteaktiviteter.

Jag återkommer med rapport efter utvärdering :D

:heart:
Julia 120131
Kalle 130711
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Nat »

Låter härligt det =D> kör hårt!!!! :D
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"