Halvåring skriker i timmar...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Hej,
Är inne på kurens 6e dag med min 6-månaders kille men det går inte så bra som jag hade tänkt mig... Jag kör tillrättaläggande, buffning och ramsa som jag lärt mig men när jag ramsar mig ut så skriker han direkt och ibland håller han på en timme medan jag SKRIKER ramsan i dörrspringan med jämna mellanrum. Likadant när han vaknar på natten - igår var han vaken 05:00-06:30 då jag gav upp och gick in och buffade honom till sömns (ja, jag skäms!) för att kunna väcka honom med Glad morgon en kvart senare... Likadant är det med dagslurarna. Vad gör jag för fel? Är det normalt att det "strular" så här? Ibland går det bättre, men aldrig så som alla exempel beskrivs... Och jag börjar så klart tappa sugen och självförtroendet. Snälla hjälp!
Mvh,
Lena
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D
Nej så här ska det förstås inte gå till, jag funderar på om ni ska göra om och rätt? Får känslan av att lugnet och tryggheten inte riktigt satte sig de första nätterna... Känner du dig riktigt påläst? Och hur ser ert schema ut? Hur gick de första 5 dygnen? Du ska inte skrika ramsan till honom utan det handlar om dialog, lyssna av honom och svara därefter, möjligtvis med hög, tydlig röst men inte skrika. :shock: 8)

Hör av dig igen! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Ja, vi borde kanske göra om och göra rätt. Men jag kan lova att jag läst boken både kors och tvärs och gjort så gott jag kan. Schemat är:
06:45 uppstigning
07:15 frukost: gröt, amma o ersättning
09:00-10:30 sova
10:30 mellis: fruktmos o ersättning
12:30-14:00 sova
14:00 lunch: grönsakspure o ersättning
16:00-16:45 sova
17:00 middag: grönsakspure o ersättning
19:00 amma o ersättning
19:30 sovdax
Första dygnet var hemskt - buffade i över en timme och ramsade en halvtimme på det. Vaknade typ varje timme under natten. Resten av nätterna har varit bättre, typ 30 min för att somna, 1-2 uppvak runt midnatt och sen ett långt vaken-pass i vargtimmen, ca 1 h. Ibland somnar han inte om innan han ska vakna...
Känns inte alls så som det beskrivs i boken - att det blir mycket bättre för varje natt. Istället har vi fastnat i nåt som är mer krävande än före kuren. Då samsov vi och jag fick visserligen agera napp hela natten men då lyckades jag i alla fall sova lite under tiden. Jag ger snart upp. Ska man vänta ett tag och sen försöka igen tycker du? Eller hänga i och hoppas på bättring?
Hälsningar Lena
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
vad jag lyckas räkna mig fram till så har ni en timma för lite sömn på schemat....

En klassisk natt är 12 h ex 19.00-7.00, detta ger 3 h över till sömn dagtid, fördelat på 3 lurar. Ex 45 min 1,5 h 45 min. Måltiderna har ni prickat in, 4 st samt nattslurk. Mata på så mycket det bara går! en så stor kille brukar ÄLSKA mat! Det är rätt bra att försöka hålla 3,5 h mellan måltiderna för att liten ska vara riktigt hungrig när det är dags igen.

Hur ser det ut i övrigt? SKRATTAS det ordentligt? :mrgreen: :D :D mörkt i rummet? 8) mycket golvtid dagligen? Inget känt magkrångel med ex mjölk eller gluten? (är han bara ledsen nattetid så har det ju knappast med matkänslighet att göra) inte för varmt klädd/mycket filtar etc....

Det finns flera videoklipp att titta på hur man buffar, ramsar etc
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lmer-start

Jag får ändå känslan av att attityden fattas hos er föräldrar (det är inte synd om den som ska få sova en hel natt) och att ni missat att förmedla tryggheten de första nätterna (läs gärna på avsnitten lugnet och tryggheten, samt safarin igen)? Då är det in med buff vid minsta pip som gäller och ut med ramsan så fort liten är lugn och mjuk i kroppen, sen för man dialog där ute. Som liten frågar får han svar. ÖKAR missnöjet går man in igen buffar lugn och går ut igen osv... När liten är på väg in i sömnen ger man den viktiga BEKRÄFTELSEN. SÅÅÅ ja nuu är allt bra, nuuu ska du sooova så gott. :D
Senast redigerad av Manfred10 den sön 08 jun 2014, 10:38, redigerad totalt 1 gånger.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av TorsMamma »

Hej Lena och välkommen! :D

Ok, så vi trycker på omstartsknappen.

Om jag får småtycka en aning om schemat så skulle jag nog byta plats på mellis och lunch så han får lite mera mat innan långluren. :wink:

Hur går dagslurarna för er? Hur gör du dem?

Ang. natten:

Är det totalt kolsvart i rummet? är det inte det föreslår jag att du tejpar upp aluminiumfolie på rutorna så det blir så kolsvart att du inte kan se handen framför dig mitt på dagen. 8)

När min son var i denna ålder så fick jag faktiskt även lägga en handduk i botten av dörren så inte ljus sipprade in där heller. :lol:

Sen trycker vi på omstartsknappen. Så du buffar honom LUGN kanske "sömntung" första natten. Men INTE Längre, inte till sömns. Du måste göra baksteg så sonen kan göra framsteg. Så vi backar lite i taget. När du går ut ur rummet säger du första versen på ramsan och vers 2-4 sker utanför rummet LUGN och FIN. Trygg och bestämd. Här är det "attityden" som gäller.

Den kan du läsa mera om här:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Just nu skall du försäkra din lille kille om att ALLT är LUGN och FRID. Inget annat.

Natt 2-3 kan du börja JOBBA med ramsan.

Vilket betyder också att man ramsar inte i säg 30 min för att SEN gå in! Då betyder ramsan HÅLL UT; MAMMA KOMMER SNART. Utan man avvaktar en stund och SEN går man in och då slutar du buffa utan nu använder du solfjädern som inte är lika skön, men som förmedlar LUGN. Du står med solfjädern så lång tid det faktiskt tar. Det kan ta sina modiga 45 min du står och håller den LUGN och TRYGG och YOGA ANDAS!! Andas in i näsan och ut genom munnen, gärna HÖGT. RIktigt högt. Tänk: Jag kan stå här hur länge som helst och hålla denna, så länge det krävs. Här skall LUGNAS, inte sövas. 8) :)

Sen gör du om, går ut med ramsan, första versen i rummet och vers 2-4 utanför rummet. Stäng dörren.

Vissa kurningar går inte som på räls, andra tar lite längre tid på sig. Men skrika i flera timmar och att skrika en ramsa tillbaka är inte riktigt rätt. Så nu finjusterar vi och gör om och gör rätt. :)

Mitt råd är att du också läser igenom en massa länkar här: Detta för din egen attityd och säkerhet.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =7&t=20621

Så natt 2-4 LYSSNA, HUR låter han?? Vad är hans fråga?? Det är den du måste besvara. Är han ledsen, förtvivlad, arg, frustrerad, har han bara fastnat i sitt eget klagande osv.. Beroende på HUR han låter agerar man. Du har solfjäder, ramsa till ditt förfogande. Hur låter han när du buffar? Låter han lite öhöhöhöh.. Uuuuu.. typ njutande? Ja då har du fastnat i buffträsket. Tystnar han direkt på Buff, då har du fastnat i buffträsket. då måste vi göra saker lite mindre skönt, det är solfjädern, MEN du är DÄR! Du lugnar, det är poängen.

Min son märkte jag lugnade sig direkt han hörde mina steg komma mot dörren, han visste, NU kommer mamma. Det jag gjorde då var att jag gick med HÖGA steg MOT dörren, sen vände jag, jag gick aldrig in. Det gäller att LÄSA AV situationen. Vad är lite mindre än tidigare, men lite mer än skrikfest? Sedan mindre och mindre.

Läs gärna denna också, då var min son faktiskt just 6 mån. :P

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av TorsMamma »

Se där, dubbelsvar!! :lol: Tack Manfred10 :heart:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av Manfred10 »

Nu svarade vi samtidigt Torsmamma! 8) Extra bra med dubbel vägledning! :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Hej igen,
Tack till er båda för många tips och råd och stöd! Jättefint att läsa Torsmammas egna upplevelser som var så lika mina. Då känner man sig mindre uppgiven och orkar ta nya tag! Vi har så klart fortsatt "kura" om än något modifierat och de timslånga skrikanfallen har avtagit och han sover mycket bättre redan. Men så klart långt ifrån några 12 timmar per natt... Hur som helst, jag hör av mig igen när jag provat era tips och utvärderat!
Stort tack :)

Lena
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av Manfred10 »

:mrgreen: :sleep: :heart:

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Nä, hörni, det här går inget vidare. Vi har satt aluminiumfolie på fönstren, jag ger honom mat så han storknar och vi skrattar så mycket vi kan. Men en typisk natt ser nu ut så här:
*Somnar på 20-30 minuter, oftast med hjälp av solfjäder och buffning. Vet du rådde mig att bara ta solfjädern men då spjärnar han emot så jag måste ta i hårdare än jag skulle vilja för att hålla honom still. Med buffet blir han lugn.
*Vaknar vid tex 21:30, 23:30, 3:45 och 5:30. Varje gång börjar jag med ramsa (ibland funkar det!), sen tillrättaläggande, buffning och solfjäder. Ofta har han hamnat snett i sängen eller på mage vilket han inte gillar. (Vi har kurat honom på rygg/sidan eftersom han inte gillar magläge, men han kommer över på mage av sig själv ibland och vaknar av det.) Han brukar somna om efter 5-10 minuter, men inatt var det snarare 40 minuter 2 av gångerna.
*Skriker dessutom till flera gånger under natten. Jag vaknar men han verkar sova vidare.
*När han vaknar vid 5-tiden är det omöjligt att få honom att somna om.

På dagen "fuskar" jag. Han gillade inte alls att bli vagnad så jag gick över till att bara köra vagnen normalt tills han blir lugn och sen ramsa stillastående in i sömnen. Det funkar bra tycker jag men är ju inte riktigt samma "behandling" som på natten. Kan det ställa till det tror ni? Oftast sover han inte hela passen heller utan vaknar 15-30 minuter för tidigt och somnar bara om ifall jag går med vagnen igen.

Vi är helt övertygade att det här är rätt väg till att sova hela natten men vi hade väl inte riktigt räknat med att det skulle vara så svårt och ta sån tid... Hursomhelst har vi nu inget alternativ eftersom mjölken sinat då han numera (inte) sover istället för att amma. Så det är bara att hänga i och finjustera. Vet inte om ni har några fler tips, annars har jag i alla fall skrivit av mig lite grann.
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Ok nu kommer det du förmodligen INTE vill höra.... :roll:

Du är fast i buffträsket, du tror och förmedlar att bara buffning är det enda som funkar och gäller, du överarbetar hela situationen och du förmedlar att mamma behöver söva och söva om för att man skall kunna sova på natten. OCH på den kan man absolut inte sova om man hamnar på mage för då är det fara för livet och man måste vändas rätt.... :roll: 8)

Så man kan liksom inte använda verktygen utan "attityden". Det är den som är magin och just nu har du "attityden" i buffning och rulla vagnen. Han måste ju faktiskt få ha en åsikt, fråga vad som pågår när ni nu skulle ändra era rutiner och föra en dialog. Han skriker och ni svarar på vad frågan nu månde vara. Målet är inte att söva om, inte heller att hålla sitt barn så tyst som möjligt. Utan att lära dem sova, somna, somna om och även sova vidare oavsett ställning. Så vad förmedlar du? Hur känner du?

Solfjädern är inte gjord för att vara skön eller ske utan protest. Utan man solfjädrar för att lugna ett mycket upprört barn. Är han inte upprörd utan arg funkar inga verktyg i världen (jo buffning då för det är ju sååååå skönt!)

Här är mera läsning till dig. ;)

Pepping pepping för nya strategier.

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#97055

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?p=91777

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... solfjadern

Läs, fundera på varför du inte gör de "baksteg" du faktiskt behöver så din son kan få göra de "framsteg" som han faktiskt behöver.

Fundera på varför du binder sömnen till dig som person och det du gör och varför sonen inte får förtroende nog att lära sig somna och somna om själv? Läs min tråd igen, läs hur jag gjorde baksteg lite mindre hela tiden. Gör man samma sak 2 nätter i rad har man genast en ny vana. Så nu när du har en vana på plats behöver du bryta den. Hur tänker du göra då?

Fundera på detta och återkom så vi kan hitta en strategi du tror på och känner att du kan genomföra! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Ja, usch ja, du har helt rätt! Jag har fastnat i träsket och har attityden att jag "måste" buffa för att han ska somna om. Jag inser nånstans att jag har fel attityd men alternativet är ju att han skriker och skriker JÄTTELÄNGE! Han är en envis liten krabat! :)
Men okej, efter denna natt är jag beredd att abdikera... Han skrek i timmar TROTS att jag var där och buffade och ramsade ut och gick in och provade solfjäder och klappa på ryggen och ramsa igen... Till slut bar jag ner honom till vagnen och gick ut och skumpade på gräsmattan i 45 minuter... Ja herregud vilken cirkus, och den pågick från och till mellan 3:20 och 6:30 då jag gjorde "glad" morgon. :roll:
Det var jättebra länkar du skickade (vilken koll du har :!:). Stort tack för dem!
MEN men men, när jag läser den andra länken (den med thailänsk massage ;)) så känner jag bara att han kommer ju skrika sig hes om jag bara går ut med ramsan?! Och detta skulle ju inte vara en "skrikmetod"... Jag förstår så klart skillnaden för man visar ju med ramsan att man är där, även om man inte är i samma rum, men det var ju det jag försökte med från början vilket betydde att jag fick SKRIKA ramsan för att överrösta honom och det känns inte alls bra. Är det verkligen så - ska man låta honom skrika tills "arg" blir "trött&ledsen"...?
Det är skillnad vid nattningen, då går det oftast rätt snabbt (30 min är snabbt enligt mina referensramar i alla fall...) för då är han trött, men när han vaknar i vargtimmen så är han inte "trött", utan bara förbannad och då kan det pågå i evigheter...
Jag inser att jag är en besvärlig kurare och jag förstår att attityden inte finns där, men jag har inte hjärta att låta honom skrika så....
Nu ska jag gå och väcka honom efter en ganska lyckad första dagslur (okej jag vagnade honom till sömns... [-X ) och proppa i honom lunchen. Hej så länge!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Ok en stor insikt du kommit fram till.

MEN här kommer grejen med SHN för mig. Det är inte svart eller vitt.

Dvs. buff eller utanför och ramsa. Utan vad jag menar är att du har ett mellanläge, du är där och lugnar I rummet, bara INTE med buff, det var därför jag gav dig solfjädern.

Visst är han förbannad och måste skrika av sig är det HANS privilegium. Här gäller lyssnandets gåva. Så när du hör att han antingen lugnar sig, tröttnar på sitt eget skrik, eller faktiskt fastnar (vissa skriker upp sig och fastnar nästan i typ affekt) Detta måste man så klart svara på eller bryta. Men du måste då inte buffa, köra skumpa vagn. Utan du kan faktiskt solfjädra detta. Du är där, han är inte ensam att hantera sin egen "hysteri" (vill bara poängtera att så långt skall det helst inte gå alls, men ibland innan man lär sig så tar det tid)

Så konsensus, Han är inte ensam, han hanterar inte sin ledsamhet ensam (för är man genuint ledsen skall man också ha hjälp och stöd) och du går ut och kommer tillbaka in - tills säkerheten är på plats. Den måste på plats FÖRST!

Just nu upprätthåller du krisläge och bekräftar honom att om han skriker sig hes på gränsen till otröstlig ja då måste man ta fram det "tunga artilleriet" inget annat duger varken för mamma eller barn. Och så är det ju egentligen inte. Så vad är det gråa? Hur kan du göra mindre och mindre utan att du går från 10 till 0 på en natt?

Du kom hit i kuren:
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
Nu måste du läsa om kapitlena säkerhet och sen lugnet och sen njutningen dör det är dit ni vill komma. Alla barn vaknar men skillnaden är att de kan somna om själva. :wink: :lol:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Du vet jag är utbildad av Anna W i Gastsjön Dipl. SHN kurare och jag har varit med om många hundra barn sen jag blev klar 2006 när min son föddes och kan vi kura 5 barn samtidigt och ha 3-4 st i samma rum och lyckas, ja då kan du också, jag lovar!! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
LenaVillrådig
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 02 jun 2014, 13:17

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av LenaVillrådig »

Hej!
Tack för dina kloka svar! Jag ska försöka hitta det gråa i kurandet och tänka mer solfjäder än buff! Nu ska vi iväg på semester och kommer säkert ha svårt att upprätthålla rutinerna men vi ska göra så gott vi kan. Tar med mig boken och pluggar ordentligt under tiden :)
Ett par frågor så länge:
Kan man solfjädra i vagnen också? Har ju samma problem där som i sängen att han skriker så fort jag slutar vagna. Eller finns det en annan "gråzon" där?
Hur är det med tummen? Vet ju att nappen ska bort men vår kille har inte haft napp utan bara sugit på diverse fingrar. Ska man bryta det?
Hälsningar Lena
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Halvåring skriker i timmar...

Inlägg av Manfred10 »

Kan man solfjädra i vagnen också? Har ju samma problem där som i sängen att han skriker så fort jag slutar vagna. Eller finns det en annan "gråzon" där?

Du kan solfjädra i vagnen, fast jag föredrar resesäng till större killar om ni ska ut och fara.
:D 8)

Hur är det med tummen? Vet ju att nappen ska bort men vår kille har inte haft napp utan bara sugit på diverse fingrar. Ska man bryta det?

Nej, det behöver du inte. Tummen är ingen sömnstörare men det är nappen som trillar ut i tid och otid och skapar en störd nattsömn om någon hela tiden måste gå dit och stoppa in den. Sin tumme hittar man alltid igen.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"