Lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Hej!

Är det så att hon är jättehungrig är det ju svårt att plocka bort nattmål, kan du möjlgtvis få i henne mer på det första nattmålet så hon står sig längre?

Det är ju inte superdåligt att klara 6 1/2 timma och förhoppningsvis kan du snart skjuta fram detta målet en timme och sen två och då hamnar du ju på ett nattmål. Jag körde på den strategin att skjuta gradvis på nattmålen tidsmässigt och det funkade för oss. Jag hade dock god hjälp av kompisen nappen :wink: . OM man har en väldigt snuttig bebis så är den bra att ha nattetid ett tag tills man plockat bort nattmålen.

Övertrötthet är inte att leka med så ibland är det svårt att utöka vakentiden, försök vid ett pass som du vet att hon är lite piggare och öka med bara 10 minuter t.ex. Så småningom ökar man på det och vips har man mer vakentid.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D

Jag säger som så många kloka sa till mig: håll ut! Vid 3-4 månader löser sig ändå allt! :wink: Du jobbar på så målmedvetet så jag är inte orolig! Snart har ni er sömn och nattliga uppvak är ett minne blott. :sleep: Jag vet att det är jobbigt nu men mys så mycket du orkar (slitet råd, men ACK så sant! :shock: ) för snart kommer du sakna din lilla snuttebebis om nätterna! :lol:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack alla kloka :lol:

Vet att det kändes som en evighet när jag var mitt uppe i kvällstrassel med pojkarna. Men sen i efterhand så var det ju bara en kort kort period.

Inatt blev det faktiskt bara ett nattmål. :!:

Provade att att vagna lite när hon vaknade vid 02.00. Med tummen som hjälp blev det nattmat 02.30, sedan ville hon inte ha mer men låg och gnölade i vagnen. Tog upp igen vid 03.00 och gav en slurk från flaskan istället. Sedan sov hon utan ett pip till frukost (har aldrig hänt).
Så din strategi att skjuta lite på nattmål ett, samt försöka få i lite extra mat vid nattmål ett verkar kunna fungera. Tack!

(Jag behöver lite extra sömn inför stundande flytt till hus nästa vecka…. :lol: )

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

:thumbsup:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Så har lillasyster blivit 3 månader.
Nya virus avlöser varandra och lillasyster är just nu alltid mer eller mindre förkyld. Just nu helt klart mer än vanligt.
Förra förkylningen innebar många många nattliga uppvak, denna gång är det bättre. Fast just nu på dagen vaknar hon väl ca var 5 min. :(

Nåja, trots mycket strul har saker och ting ändå börjat falla på plats. När lillasyster är frisk fungerar saker och ting utmärkt. De 4 senaste nätterna har hon somnat själv och klockan 03.30 har JAG FÅTT VÄCKA och ge mat :lol: . Sedan har hon sovit till ca 07.00 och fått frukost.

Vi kör fortfarande med 2 månaders schemat. Lillasyster är trött. Sover 1.5h, 2h, och 1-1.5h samt ibland en liten powernap på 5 min. Natten börjar 19.30-07.00.
Vid 4 månader siktar vi på 12 h natt och kortare em lur (45 min).

Har även börjat prova att lillasyster får sova i spjälsängen (hon börjar växa ur sin vagn). Än så länge bara på dagtid och det verkar funka. Lillasyster trivs bäst med att bli vagnar men spjälsängen har hjul så det funkar faktiskt hyfsat, lite buffning och lite rullning av sängen. :)

Tänkte börja med lite gröt om kanske 2 veckor. Vilken sort är snällast mot magen? Har haft mild havregröt från Nestle till de andra, men börjat lite senare då.

(Phu! att ligga ute i vagn och vara hostig och snorig och inte hitta tummen var ingen höjdare, men imorgon är det ingen förskola och då blir nog dagsömnen lite enklare….)
Längtar tills hon blir frisk igen. Under juni,juli, augusti blir det ingen förskola för de andra och förhoppningsvis får vi vara lite mer friska då!!

(Nähä, nu vaknade hon igen….)

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Lillasyster

Inlägg av mamaA »

Risgröt är milt och bra tycker jag, det körde vi på vid 3 månader.

Vid förkylning kan det vara en god idé att hacka en lök och hälla kokande vatten över i en skål, ställ sen vid sovplatsen. Det brukar göra sömnen lite lättare.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tiden går fort när man har fullt upp.
Nu är lillasyster 4 månader om en vecka. Sedan en vecka är vi äntligen friska, firade Valborg med magsjuka och sedan fick det vara nog med förskola, så nu är vi hemma hela högen :)

Sömnen fungerar sedan kanske tre veckor tillbaka helt fantastiskt. Jag lägger ned henne och hon sover, dag som natt. Hon är nöjd och suger på tummen. Sover i eget rum och jag väcker henne 04.15 och ammar en liten slurk och sen sover hon till sju. Det är så fantastiskt och jag är på något sätt förvånad att det funkar varje dag (fast jag borde ju veta med tanke på storebröderna).

Lite go gröt, ris och majs var toppen, katrinpäronpure, och majspuré har provsmakats.

Men funderar lite över schemat, allt fungerar som sagt kanon. MEN hon är väldigt trött, någon som känner igen? hon sover 1.5h, 2h och 1-1.5h på dagen och 12 h natt. När hon är vaken tycker jag också hon är trött, hon skriker inte men klagar och gnäller en del. Att öka på vakentiden är inte att tänka på. Antar att barn är olika och att så länge det inte påverkar sömmen så, pojkarna var också rätt trötta av sig... ( så även jag fortfarande, minst 8h per natt behövs).

Hoppas på 12 h natt för lillasyster om 2 veckor, provade att inte väcka henne, men då var hon hungrig vid 05.30 så vi avvaktar ett tag till och behåller ett kort nattmål tills mer mat är på plats. Hon blev lite hård i magen, men idag kom det ut så nu kan mer gröt etc erbjudas.

Stort tack för all hjälp med våra tre fina barn. Utan detta forum hade vi inte klarat det och vi hade absolut inte haft tre underbara skatter :D
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Lillasyster

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej! :D
mmmm skrev:så nu är vi hemma hela högen :)
Låter härligt! :D
mmmm skrev:Sömnen fungerar sedan kanske tre veckor tillbaka helt fantastiskt.
Bravo!!! =D> :thumbsup:
mmmm skrev:Det är så fantastiskt och jag är på något sätt förvånad att det funkar varje dag
Jag med! Det kallas nog förundran och tacksamhet och är något väldigt fint :!: :mrgreen:
mmmm skrev:Men funderar lite över schemat, allt fungerar som sagt kanon. MEN hon är väldigt trött, någon som känner igen? hon sover 1.5h, 2h och 1-1.5h på dagen och 12 h natt. När hon är vaken tycker jag också hon är trött, hon skriker inte men klagar och gnäller en del.
Oh, jaaa! Känns igen hur mycket som helst! :) Så länge hon sover bra finns det ingen anledning att skära ner på sömnen! Var inte för rädd att ge henne en 5-minutare heller om det behövs (om hon är supergnällig t.ex.) någon gång mitt i ett vakenpass. När skarvar börjar komma och hon uppenbarligen inte är lika trött, DÅ kan det vara dags att kolla på schemat. Som det låter är hon ju inte där än! :wink: Min son var också en tröttis, särskilt i början. Så barn är olika, helt klart!

Kram och suveränt jobbat!! :thumbsup:

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mmmm
Inlägg: 51
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 18:05

Re: Lillasyster

Inlägg av mmmm »

Tack Ylvis!

Dagarna går och lillasyster växer, orkar vara vaken mer och äter mer och mer mat.
Men hon är lite petig med smaken, någon som har tips eller länk till mättande mat för 4 månaders. Allt sött slinker såklart ned ( majspuré, majsgröt, fruktpure), men grönskaspure etc är lite si och så. Havregröten fick ta en paus efter magknip, men kanske provar någon liten sked igen.

Lillasyster sover nästan hela natten då och då :D
ca varannan natt äter hon vid 4.30 tiden. Har haft lite svårt att bestämma om jag ska ställa en klocka och ge mat, men brukar vänta och se om hon piper till och annars sover vi. Det är såå sköönt :mrgreen:

:heart:
Storebror född 091111 (sov 12h vid 4 månader)
Lillebror född 110912 (sover gott)
Lillasyster född 140128 (resan har börjat)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Vad fint ni har det! =D> :heart:

Sötpotatis och morot är ju också ganska sött. Men annars skulle jag vilja slå ett slag för att krydda maten ordentligt! Inte salt då förstås. Men annars blir det ju lätt ganska tråkiga smaker, tycker jag i alla fall.

Jag vet att en del brukar lägga lite fruktpure tillsammans med matpuren på skeden, eller köra varannan frukt och varannan mat. Fast om det är hållbart i längden vet jag inte?

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"