Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Jag känner att jag behöver lite bollplank nu har lite väl många bollar i luften och känns som om vårt schema kunde justeras lite grann.

Lillebror är som sagt 7 mån och har rytmen 12-45-1,5-20.
Storasyster är 2,5 år och har 12-1,5

Lillebror har börjat ta faslig tid på sig att somna till alla lurar, även kvällen. Den sista luren somnar han oftast inte utan ligger halvstirrig i vagnen även om jag går promenad.

Storasyster tar ibland 1,5h på sig att somna men sover gärna på dagen (för ett tag sedan var det tvärtom men då var hon på dagis o kunde inte somna där..)

Båda sover som oftast tills väckning, eller vaknar max en halv timma tidigare o ligger o mumlar lite för sig själv.

Jag är så inställd på att ha em-luren kvar till ca 9 månader så undrar lite hur jag skall göra. lillebror är klart trött innan middag så det känns galet att bara kapa bort den - samtidigt går det åt en massa planerande för hans eländiga 20 minutare (lathet av mig jag vet, men jag är himla frestad att skippa luren rakt av för att kunna röra mig friare med storasyster o inte dras med en skrikande lillebror i vagnen, som ändå inte somnar :roll: .)

O borde jag korta ner storasysters dagsvila till 45??? hur göra då? Lägga henne senare än lillebror eller smyga in o ta upp henne efter 45 min? Nu ligger de i samma rum o vilar o vill ju inte störa lillebror med hennes humörsvängningar :roll:
Tanken att separera dem för vilan är också lite utmattande :) har nyss flyttat till en ny lägenhet med stora fönster o högt till tak, så tanken på att mörklägga vårt sovrum dagtid får mig på knä :oops:

Som ni märker verkar jag gnällig, trött och lat :lol: men behöver kanske lite stöd åt vilket håll jag borde styra skutan?? Beror lång insomningstid på att de har för mycket sömn på schemat??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Våra knoddar är ju nästan lika gamla och jag känner igen mig mycket i dina funderingar.

Lång insomningstid brukar absolut bero på för mycket sömn på schemat! Här är det dock inga problem med insomningen på kvällen, utan det är på vilan som storayster ibland inte somnar. I perioder sitter den dock som berget så jag vill inte ta bort den än. På grund av detta sover lillasyster i vår stora danska liggvagn i vårt sovrum på dagarna. Hon klarar sig bra dagtid utan att det är beckmörkt, vanliga rullgardinen räcker.

Jag har börjat lägga storasyster lite senare på vilan för att hon lättare ska somna och om hon inte blivit på så superduperdåligt humör om hon väcks hade jag väckt henne efter 45. Nu får hon sova sina 1,5 h och vakna själv, det blir bäst för alla inblandade. Men om de sov i samma rum på dagen skulle jag välja alternativet att smyga in med storasyster efter 45 (eller kanske 30 ;) ) och ta upp båda samtidigt.

Den där 20-minutaren på eftermiddagen är svår och svajig även här. Ibland känns det som att den inte behövs alls och ibland skulle hon lätt sova 45 om hon fick. Jag ser det som förutsättning för sömn och lägger en halvtimme tidigare på kvällen istället vid behov.

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

tjohopp!

valborg och allt överstökat med hedern i behåll :) storasyster fick åka karusell och lillebror var med om sin första picknick i vårsolen - vilken salighet att krypa omkring på en filt med en massa mat och prassliga påsar :lol:

Vi hade några dagar utan eftermiddagsvila och det fixade han , men den tredje dagen var han tydligt trött och tog sig en 20 minutare i parken - så vi kör med detta flexibla system enligt behov ett tag till.

Angående storasysters kvällstrassel och insomning på vilan så hade mamma slarvat och inte fattat detta med mörkläggning #-o här skriver man folk på näsan och så är jag själv så blind :lol:
Det lyser in en hel del genom springorna på barnens dörr så jag har ett skynke som jag har hängt upp först då jag själv gått och lagt mig för att förhindra tidiga mornar, men att jag inte fattade att det påverkade insomningen då hon hade sådär halvdunklet inne i rummet :roll:
Nu åker skynket upp direkt, hon har sin vana trogen fått gå upp en gång och kissat en gång efter läggning men sedan har hon somnat på en kvart \:D/

Lillebror har börjat tjuta :roll: fasligt högt och gällt då det slår lock på öronen. Då han vill ha något, då vi är i trapphuset (för att testa akustiken) och i spårvagnen. En smula olägligt tycker mamma, men han måste väl pröva detta..
Så övar han sig på detta gående - står redan fint själv en stund om man släpper taget och vill gärna promenera omkring med gåvan eller om man håller i händerna.

Och så fick vi veta att de fick dagisplats från hösten så jag kan fortsätta studera. Vi börjar med några timmar om dagen, och så fick jag det ordnat så att de börjar i samma grupp även om storasyster redan är 3 då de börjar och kunde vara i de större barnens grupp, men det känns tryggare att de börjar tillsammans.
Och så är jag väldigt lättad att vi fick plats på det dagiset för det verkar vara lugnt och bra.
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

mumintrollet skrev:här skriver man folk på näsan och så är jag själv så blind :lol:
:lol: :lol: :lol:

Vad fint ni har det! Nåja, bortsett från missljuden kanske. ;)

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

8 månader... :roll:

Gnäll.. Oro.. Ledsamhet och självömkan.. Stackars lilla stora pojken :heart:
Fast såå illa är det inte som jag befarade, han kan vara rysligt glad också mellan varven och har blivit en riktig busunge.
Vi har ett ställe i tamburen där ett sladdknippe tittar fram bakom tröskeln och det får han tyvärr inte riva i - efter ett antal avledningsgånger fattade han den förbjudna frukten :roll: och nu är favoritleken att krypa mot tamburen - kolla halvvägs att mamma ser vart han är på väg och kikna av skratt då jag kommer o lyfter upp honom och busar iväg till något annat.. :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Härligt med bus mitt i allt!! =D> :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"