Snart 3 år - krångel vid läggning och uppvak på natten

Skriv svar
Joje
Inlägg: 24
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 22:07

Snart 3 år - krångel vid läggning och uppvak på natten

Inlägg av Joje »

Oj, nu är det riktigt länge sen jag tittade in här… senast var för drygt 2 år sedan då vi kurade vår lilla tjej som då var drygt 7 månader. Efter krångel på nätterna med ständiga uppvak fick vi efter kuren en fantastiskt trygg liten tjej som sov hela nätter :) Och så fortsatte det, i 2 år! Ja, mindre bakslag har vi haft men alltid kunnat komma tillbaka till rutinerna på egen hand.

MEN nu har vi problem här hemma. Allt började för några veckor sedan, nyss hemkomna från en lång utlandsresa. Under resan sov vi hela familjen i samma rum och våra barn stundtals även i samma säng. Självklart förstod vi att det skulle innebära strul när vi kom hem, men var nog ändå inte riktigt förberedda på hur situationen nu är. Från att ha haft läggningar som gått på några minuter där vi lagt ner och ramsat ut har vi nu hamnat i fällan "sitta kvar i rummet". Ja, vi vet. Galet. Så där sitter vi på en stol tills hon somnar…. tar allt mellan 5-30 minuter. Även på nätterna vaknar hon och gråter efter oss. Då vill hon komma över och sova i vår säng. Har då försökt att få henne att somna om genom att sitta på stolen i hennes rum istället. Ibland funkar det, ibland inte och ja då har hon fått sova hos oss. Och så klart, då sover ju ingen speciellt bra..

Till saken hör att hon är väääldigt mammig och närhetssökande just nu. Vill inte gå till dagis och gråter varje dag vi lämnar henne. Jag kan knappt gå till ett annat rum här hemma ibland utan att hon får panik. Det här har gjort att vi känner oss helt villrådiga när det sen kommer till sömnen och vi är så rädda att hon ska känna sig övergiven eller att vi sviker henne om vi inte finns där. Har blivit blödiga och tycker det är oerhört jobbigt nu när hon är så mycket större. Tidigare när vi haft fnurror har vi använt ramsan och då har det oftast gett sig efter 1-2 nätter.

Vi vet att vi måste komma tillrätta med det här men vacklar i hur vi ska bete oss. Tvivlet har kommit till oss, och inte blev det bättre av att jag läste det här:

http://detkänsligabarnet.se/2013/det-ko ... mnmetoder/

Snälla, finns det någon som kan komma med tips och råd och peppning? Vi behöver all hjälp vi kan få, speciellt vår lilla tjej som behöver känna sig trygg igen!

Tilläggas kan att vi lägger henne ca 19:30-20:00 alla kvällar i veckan, på vardagarna väcker vi henne 06:30 men på helgerna har det funkat att väcka henne senare. Hon har alltid legat kvar i sängen tills vi kommit in och då alltid glatt sagt "hej". Nu börjar hon gråta om hon vaknar… Hon sover fortfarande middag, ca 1 timme mitt på dagen. Har funderat på om det är dags att ta bort den luren, hon är ju snart 3 år så hon borde vara redo för det. Ibland har vi struntat i sömmen på dagen och det har gått bra (lite mer gnäll på eftermiddagen så klart).

Nu blev det här jättelångt… men som sagt, hoppas det finns någon här inne som kan ge vägledning till två vacklande och förvirrade föräldrar! :)
Tova 080610, självlärd sovare vid 4 månaders ålder
Julia 110520, kur startad 29/12
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Snart 3 år - krångel vid läggning och uppvak på natten

Inlägg av Tin »

Hej kära du, vad jobbigt för er att känna att tvivlet har smugit sig in.

Den förr så välbekanta attityden har fått sig en törn och metoder och rutiner verkar inte fungera.... och tacka för det, för liten hör och känner att den där attityd mössan har hamnat rejält på sned. Då kan man inte förmedla något lugn. Självklart blir det reaktion från liten, vad är det som händer nu? Mamma och pappa är konstiga, dom agerar annorlunda, jag får andra svar på min frågor än vad jag förväntade mig, vad är det som står på? Och vad är det egentligen om gäller? Klart att det blir svajigt för liten inte bara på natten utan även vid lämning på förskola etc. Stora frågor hos liten, föder stora vargar hos de ömma föräldrarna om man inte är föreredd. Trotsen är pà väg och hon behöver klara besked. Försök ändra din attityd till nu ska hon ff sova, sitället för ojnej, hon sover inte, hur ska det här gà. Lätt sagt, men sà viktigt att göra. :)

För vissa barn och i en del utveckligssteg kan fnurror hålla i sig länge, veckor, innan liten är nöjd med svaret från de ömma föräldrarna. De har ju en förmåga att hitt våra svaga punkter vare sig det är mat, sömn, kisseri etc åsså trycker dom där. För mig är det också sömn, på natten sover man.

Tänker också i mitt stilla sinne att natt och dag hänger ju alltid ihop, så se till att ha ett fungerande schema som innehåller alla bitar - social delaktighet, mattider, utevistelse, mycket skratt och bus och glöm inte skrattet till gonattet, ordentlig mörkläggning och en vila på dagen. Liten behöver ju fortfarande 13 h sömn så behåll den ni, alternativt lägg 30 minuter tidigare för en 12,5 h natt. (Ser ut som om ni eg har för lite sömn.)

Så så här tänker jag:
- mamma och pappa friskar upp kunskaperna, läs SHN, framför allt de inledande kapitlena Safarin, Lugnet, Säkerheten och Njutningen. Känn sedan efter om ni verkligen kan stå bakom de teorier som presenteras, så att ni kan jobba med full attityd
- läs även i BB om trotsen
- när ni känner attityden återvända, jobba med att ge liten de svar liten behöver i form av ramsa, husljud, musik

Ni har ju med en liten säker sovare att göra, hon kan sova och somna själv, den gåvan har ni redan gett henne - så fort hon får de svar om behöver av er så kommer hon lugnt lägga sig på kudden igen, nöjd med hela bröstet full av trygghet. Det kommer att ta tid, men med en plan och attityd mössan på igen, så fixar ni det.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"