Lillasyster 12 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Lillasyster 12 månader

Inlägg av Sigyn »

Hej!
Jag vet att jag har hattat fram och tillbaka med lillasyster som fyller ett år straxt och fått en massa tips. Men nu skriver jag här i undran. Jag känner bara att jag testar hit och dit. Om ett barn som aldrig sm:ats eller liknande som är 12 månader ska kuras, hur går det då till? För jag har för mig att jag läste någonstans att barn över ett pr inte ska buffas? Och om man nu ska börja med att föra in lugnet, hur lugnar man vid första läggningen utan buffning?
Jag försöker fundera ut hur vi ska fortsätta med lillasysters struliga dagslurar, så därför frågar jag nu i största allmänhet hur man gör med en ettåringar som kuras? :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Lillasyster 12 månader

Inlägg av Sarisparis »

Hej empinane :D
empinane skrev: För jag har för mig att jag läste någonstans att barn över ett pr inte ska buffas?
Japp, det stämmer, står i SHN-boken. :P
empinane skrev:Och om man nu ska börja med att föra in lugnet, hur lugnar man vid första läggningen utan buffning?
Det står också i SHN-boken. 8)

Nu ska jag sluta dryga mig :lol: , men helt på allvar så är det viktigaste med kurandet (och verktygande i allmänhet) att veta vad man gör. Det är därför det alltid tjatas om vikten av att vara påläst innan man kör igång med en kur eftersom osäkert verktygande ger osäkra barn, och så är risken stor att man befäster det strul man ju ville få bukt med. #-o

Så mitt råd är att ta fram SHN-boken och läsa:

:idea: om hur man kurar äldre barn,
:idea: de allra viktigaste delarna i hela boken: kapitlen Lugnet, Säkerheten och Njutningen.
:idea: Och så Safarin.

:arrow: När du känner från tårna att budskapet i dessa sidor känns rätt och att du fattat hur det hela hänger ihop, då kommer själva verktygsbiten (ramsandet främst, men solfjädern kan också komma till nytta) att kännas självklara.

Men läs ändå:
:idea: verktygslådan, främst om ramsan.

Återkom när du fått klart för dig hur det kuren för de lite större barnen kan se ut så kan vi bolla vidare. Lägg gärna upp schema också.

Trevlig läsning :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "