Schema till tröttmössa 4 v?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av hannisen »

Hej!
Sitter här & funderar över ett schema till min 4-veckors tröttmössa. Har antecknat sovtider senaste veckan & strävat efter 2h vaken 2h sova. Tycker det går bra. Oftast håller vi tiderna förutom på em som han sover 1h men han sover natt redan vid 19-20 tiden som det ser ut nu (vi har inget spikat schema än).

Grejen är att han är sååå trött på kvällen, har försökt att ge honom en 20-min lur & sen väcka honom men det är omöjligt att väcka honom! Inga blöjbyten i världen får honom att vakna:). Senaste nätterna har han sovit från 19/19,30 till 03/04-tiden. Det känns som jag måste anpassa schemat efter hans tröttiskvällar eller hur hade ni gjort?

Tack för hjälpen! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och välkommen till Späda och Små!! :D

Stort GRATTIS till sonen!! :heart:

Snabbt svar eftersom min man snart kommer hem :wink: ...jag kan återkomma imorrn om jag kommer på något mer.

Det är ju lite tidigt med schema men det låter jättefint som du tänker och funkar det bra så är det ju inga problem! Men räkna med bakslag och att det är svajigt i början!!

Jag hade absolut lagt honom när han är trött och sedan inte försökt väcka eftersom övertrötta småbebisar inte är roliga att ha hemma... :roll: :lol: Min son var också en tröttis och först när vi började lägga honom 18-18.30 så fick vi bukt på kvällarna här! :shock:
hannisen skrev:Senaste nätterna har han sovit från 19/19,30 till 03/04-tiden.
:thumbsup: Det låter super! Många små verkar gilla 12h natt-tänket redan från början så låt honom för allt i världen sova till 03-04 och då tar du ett nattmål. Uppenbarligen äter han så han klarar sig tills dess och sover han sedan vidare till morgonen vid låt säga 07, så har du ju rena rama semestern! 8) :lol: För mycket sömn är inte farligt så länge de fortsätter att sova bra och inte vänder på dygnet! Vi hade typ 18 h sömn på schemat jättelänge i början och det finns det flera som har haft.

Jag vet inte om du har SM:at förut eller om det är första gången? Antar att du har läst Barnaboken, som är grunden för den "filosofi" vi utgår ifrån här på forumet? Om inte rekommenderas den förstås varmt! Många frågor får också sina svar under "Klistrade favorittrådar", där kan du spana lite.

Vi hörs igen!

Njut av lillen!! :-D

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av Ylvispylvis »

Och NU ser jag din signatur!! :lol: :oops: :lol: Jag tycker verkligen inte om att den inte syns när man väl börjat svara...för jag orkar aldrig gå tillbaka och kolla innan jag skickat svaret!

Ja, då är du väldigt mycket mer erfaren än jag men det ska bli spännande att följa er resa här!!

Kram igen!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av hannisen »

Tänk så härlig denna första tid kan vara när man följer SM :D
Jag är AW så tacksam!!!! Och även ni andra på forumet såklart!

Vissa nätter sover liten 12h utan uppvak eller mat (sen att jag vaknar ett antal ggr & har värkande bröst är ju en annan sak:)

Men jag har en fråga om att få liten att sova ute under promenad. Har haft honom på rygg ute (på mage inne men larmet funkar ju inte under promenad) & han sover uselt, vaknar så fort vagnen stannar. Inne tar han tummen vilket han inte kan ute med overall & alla kläder...
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej och vad härligt ni verkar ha det!! :D :heart:

Och Grattis och bra jobbat med de fina nätterna!! =D> :D

Angående promenader ute så säger min svärmor som är bm (och såklart INTE gillar magläget i övrigt :shock: ) att så länge barnet är i en vagn i rörelse så är det ytterst otroligt att andningen skulle upphöra. Rörelsen stimulerar andningen på något sätt, så de inte glömmer att andas...typ. Så det skulle jag inte vara så orolig för, faktiskt. Jag har haft magläge hela tiden och när vi är ute o går har jag lyssnat ibland om jag tyckt det varit lite väl lugnt i vagnen. Eller stannat 20 sekunder och kollat larmet (så fort man stannar fungerar det ju). Så det är nog mitt bästa tips.

Min son använder också tummen och på mage går ju det strålande även utomhus (när det inte är för kallt!) så då löser sig det problemet också! :wink:

Annars kan man låta liten sova 10 min först i stillastående vagn och sedan börja gå, då sägs de ha lättare att sedan kunna fortsätta sova både i rörelse och stilla. Och försöka att inte stanna mitt i en skarv, då ju lillen sover ytligare och har lättare att vakna.

Tips för att sova bra på rygg har jag tyvärr inte... :lol:

Kram och fortsätt njuuta!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av SaraMilana »

Jag inflikar ett litet tips för tumsugare! Man kan klippa bort tummen på ett par vantar så slipper händerna blir kalla. Till mina barn har jag använt de vantar som min moster stickade åt mig när jag var liten, de har ingen tumme, bara ett hål. Nog lätt att göra själv om man är lite pysslig.

:heart:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Inlägg av Ylvispylvis »

\:D/

Tack för tipset! :thumbsup: :wink: Har tänkt tanken men inte genomfört än pga den varma vintern (även häruppe lååångt norrut)...men nu borde det väl bli kallt snart nångång...

Ursäkta trådkapet! :oops:

Kram!
:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
hannisen
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 03 feb 2011, 08:48

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av hannisen »

Hej!
Nu är Liten 2 månader & läste nu i barnaboken om denna ålder.
Han sover oftast 11-12 h natt (väcker efter 12 h) utan mat.
Hans dagar ser oftast ut såhär:
7 vakna
9-11 sova
13.30-15.30 sova
17-17.20 sova
19.30 nattinatti

Ibland låter jag honom sova 2,5 h, skulle ni väckt?
Han är en riktig tröttis...
Det står att man ska får i 5 matningar, jag får ju bara in 4 då han inte äter på natten.
Tänker att så länge han går upp & sover gott får han i sig tillräckligt.

Tacksam för tankar! :heart:
Lilla loppan född augusti 2010, började kur 11.01.25
Pyret född maj 2012, SM från början
Tuttnisse jan 2014, SM från början
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Schema till tröttmössa 4 v?

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej!

Wow, vilka härliga nätter!! =D> :thumbsup: Imponerande!
hannisen skrev:Tänker att så länge han går upp & sover gott får han i sig tillräckligt.
:thumbsup: Jag skulle resonera precis som du. Med reservation för att många små verkar bli hungriga igen vid 2,5-3 månader och börjar sova sämre på nätterna. Men absolut inte väcka på natten när han sover så fint! Och funkar dagarna bra så skulle jag inte ändra någonting. Min son låg kraftigt i överkant på sömnkontot bra länge, gör det nog fortfarande litegrann när jag tänker efter. 8) Så kör på så länge det känns bra och fungerar! Börjar han sedan skarva mycket kan du ju fundera på om det är dags att dra ner på sömnen.

Så tänker jag! Låter som att ni har det underbart! Njut på och fortsätt lika fint! :heart:

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"