Lillebror

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Nat

Re: Lillebror

Inlägg av Nat »

hej,

Manfred och Ylvispylvis: svarar er båda i ett iom att ni skrev typ samma tips om att avvakta tills nattmålen är kortare.

Jag inser att jag inte har skrivit så tydligt hur våra nätter är. Själva ätandet har sedan en vecka tillbaka varit en snabb affär. Han äter tutte 1 på cirka 15 min, rap och kort väntan sen vill han ha andra bröstet och äter där kanske 10 min. Seeen kommer problemet, jag lägger ner honom för att sova, han är tyst och verkar somna men vaknar sedan till och gnäller upp sig. Jag ger napp, han blir lugn, sen tappar han nappen och blir arg, så där håller vi på i upp till en en och en halv timme. Ändå värre är det med klockan 5 målet, där är det ibland helt omöjligt att få honom att somna om trots att själva ätandet går fort så är han piggis sen fram till det är glad gomorgon.

Hade det bara varit de där typ 30 minuterna för B1 rap B2 rap så hade det ju varit heeelt ok :D men iom att han tar så lång tid på sig att somna om är ju varje matning en lång och jobbig affär, iallafall när klockan är mitt i natten... :shock: :oops:

En annan sak är att jag har insett att jag behöver ge Joar mat klockan 6.30 på morgonen för att hinna rodda båda kidsen innan det är lämning på fsk kl 9 i och med att vi bor långt från förskolan. Detta gör att hans klockan 5-mål på natten kommer väldigt nära nästa mål som är kl 6.30... #-o :-k

Två problem kan man väl säga att jag stött på:
1. Lilleman tar väldigt lång tid på sig att somna vilket gör att jag är vaken två lååånga pass varje natt vilket gör mig super trött

2. Lillebrors andra nattmål infaller väldigt nära frukosten (nattmål kl 4 eller 5) frukost kl 6:30

Lösning på problem 1 var i min värld att försöka få bort ett nattmål för att då få mindre vakentid varje natt.. men det kanske är för tidigt och för krångligt?!? någon som har erfarenhet av att "tvinga" bort nattmål istället för att vänta på bäbisens initiativ?

Kram
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

:idea: Aha!

Problemet blev just mycket klarare! :shock: Ursäkta att jag kanske inte läst så noga innan.. :oops: [-X

Hm... :-k funkar inte verktygen där på natten? Hur/var sover han? Jag skulle ju vagnat till sömns 8) , det fick vi göra ganska mycket i början och jag upplevde inte att det var svårt att ta sig ur det sedan. Dock inga längre stunder. Ni kanske redan gör det, eller sover han i spjälis? Buffa?

Mer hungrig? Eller bara missnöjd med att inte få äta sig till sömns... och inte kunna somna själv än riktigt...:roll:

Min son har ju alltid somnat så fint på nätterna (vad jag minns :wink: :lol: ) så jag har nog inga bättre tips än att verktyga är jag rädd. Någon annan?

Kram!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Jag vagnade över nattmål. Det tog betydligt längre tid än tre nätter men eftersom jag som du ändå var uppe flera timmar tyckte jag det var lättare att vagna. Ganska snabbt låg de mest och gnölade och då kunde jag ju iaf ligga kvar i sängen ;) Det var min upplevelse :P
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Fast vi får ju inte glömma här att lillkillen är ca 1 månad!! Eller har jag fel (jag brukar i regel ha fel om åldrarna... :roll: #-o )? Det är ganska yttepyttelitet så det är inte så konstigt att det inte riktigt sitter hundra än...om man säger så :wink: . Fast självklart behöver ni alla så god sömn som möjligt, så lång tid ska det ju inte ta att somna om tycker jag. Men jag menade alltså att du skulle först mata och sedan vagna så lillen somnar.

Vagnade du dem så tidigt, Frida?

/Y
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Hm igen... :-k i Barnaboken står det väl att ena nattmålet ska bort efter en månad, vill jag minnas? Så jag är kanske ute och cyklar. Två alternativ har du nu att välja på, Nat! :wink: :lol:
Nat

Inlägg av Nat »

halloj!
Hm... :-k funkar inte verktygen där på natten? Hur/var sover han? Jag skulle ju vagnat till sömns 8) , det fick vi göra ganska mycket i början och jag upplevde inte att det var svårt att ta sig ur det sedan. Dock inga längre stunder. Ni kanske redan gör det, eller sover han i spjälis? Buffa?
Han sover nattetid i en liten crib bredvid min sida av sängen. Den är liten och mysigt inredd och byggd av pappan efter mina önskemål. Lilleman sover på mage med larm. Har buffat lite men han verkar vara för liten för att uppskatta det #-o
Fast vi får ju inte glömma här att lillkillen är ca 1 månad!! Eller har jag fel (jag brukar i regel ha fel om åldrarna...
Japp en månad, men är överburen så en månad och en vecka kan man väl säga :mrgreen:
Mer hungrig? Eller bara missnöjd med att inte få äta sig till sömns... och inte kunna somna själv än riktigt...
Lite oklart, ibland kommer han nog på att han visst är mer sugen på mat när han blir pigg i sin egen säng. Somnar han bredvid mig så nöjer han sig lätt med en minislurk. Alltså det är inte så att vi planerar att han ska sova under min arm utan det är mer så att jag vissa lurar somnar som en klubbad säl trots att jag läser och ser på film på telefonen samtidigt som jag nattammar... :shock: :oops:
Men oftast tror jag problemet är att han inte kan somna själv jämt, bara ibland...

Jag vagnade över nattmål. Det tog betydligt längre tid än tre nätter men eftersom jag som du ändå var uppe flera timmar tyckte jag det var lättare att vagna. Ganska snabbt låg de mest och gnölade och då kunde jag ju iaf ligga kvar i sängen ;) Det var min upplevelse
Lgh140 ah ok, hur många nätter tog det? vagnade du bara eller buffade oxå? gav du napp när de ville ha mat? vilket mål tog du bort? sköt du på det successivt eller tog du resolut bort ett mål och sen buffade du fram och tillbaka till att nästa mål skulle infalla?

Kram
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Vagnade bara och hade ingen napp.1-målet och jag kapade det rakt av och vagnade fram till nästa mål. Jag tror det tog nån månad innan JAG inte vaknade längre men då förirrade jag mig in i vagningsträsket också ;) Såhär i efterhand är jag rätt säker på att de inte var redo. Inte för att de bara var en dryg månad utan för att de antagligen inte blev tillräckligt proppmätta under dagen. Tänk vad man lär sig med tiden... Förstår att man samlar på sig en hel del kunskap med en hel hoper ungar ;) :thumbsup:

Lycka till med vad du än beslutar!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

tack för svaret lgh140, svårt att veta om de är helt mätta eller inte och om de är tillräckligt mogna för att klara 5-6 timmar. Tror dock att min spädis äter tillräckligt då han är väldigt hungrig dagtid och äter snabbt och lite nattetid. Trots detta velar jag... hehe en kur är ju alltid påfrestande och jobbig så man måste ju vara 200 % taggad innan :D :oops: :shock:
lgh140

Inlägg av lgh140 »

Eller prova att vagna uppvaken och flytta fram målet successivt? Ja, det låter ju som han är en mätt och nöjd liten gosse :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

halloj!

De senaste dagarna har lillebror varit en extremt missnöjd liten herre som gråtit och gnällt MYCKET. Övertrött? hungrig? utvecklingsfas? good knows.. försöker ge mer sömn men den lille vill inte sova, testat med extra slutt ersättning efter amning men då verkar han helt plötsligt proppmätt. Kommer bröstet fram så ligger han dock gärna och snuttar i timmar. Kan vara lite närhetstörstande kanske.. rätt mysigt men svårt när man har storebror som behöver sitt.

Nätterna ser ut som förut med enda skillnaden att han somnar om själv och snabbt efter sina två nattmål.

Natten ser ut som följande:
20:30 - 21:30 äter sitt sista dags/kvällsmål
01:00 - 01:40 nattmål (1)
03:00 - 03:20 nattmål (2)
06:30 frukost

Nätterna är helt ok, men funderar fortfarande på att försöka få bort nattmål 1. Behöver nog en bättre vagn att vagna i först dock.. ska se om jag hittar på blocket.

Vilka billiga stora vagnar ska jag leta efter?

Dagarna är rätt kaos, hans sömn störs av hämtning, lämning och ärenden.. får fundera ut nån plan tills hans 2 månaders dag då schema ska införas.. några tips?

Ett annat problem är att hans magträning går åt fanders för liten vänder sig till rygg DIREKT när man lägger honom på mage :shock: :evil: , jag vänder tillbaka och så håller vi på tills han blir görarg :twisted: på mig (typ dumma mamma som inte låter mig bestämma själv). Men han behöver ju sin magträning, på rygg får han ju inte mycket till träning. För någon vecka sedan kunde han inte vända sig och låg då och tränade lääänge på mage. När han fyllde 4 veckor lärde han sig att vända sig och då blev det lite kruxigt.. några tips?
Konstigt nog vänder han sig inte till rygg när han ska sova *tacksam för det* :D

I övrigt så börjar vi väl hitta någon slags rutin på vardagen med två barn, renovering av hus, nystartad firma och så ska man få in njutningen oxå :shock: :oops: :D lätt hänt att den glöms och allt bara blir en jakt på att få ihop vardagen. De absolut mysigaste stunderna är tyvärr när jag är själv med något av barnen. NÄr jag har båda tycker jag fortfarande det är mest jobbigt/stressigt :oops: skäms lite men så känns det. Igår tog jag storpojken och åkte själv med honom till coop, storsade runt i lugn och ro utan någon stress att liten ska ha mat, hann med en tur till bibblan oxå *skönt* men hoppas att jag snart hittar ett lugn med båda, är dock inte alls där än. Tips? är jag ensam om att bli stressad av att ha två barn och få ihop livet? :oops: :?:

kram och tack för all hjälp och guidning, känner mig som en novis då jag aldrig körde SM med storpojken utan hittade barnaboken när han var 5 månader...
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Ökningsperioderna ligger ju vid 1v, 3v och 2 månader och vid någon av dessa befinner han sig väl inte just nu?

Jag har ett tips på gemensamt mys bara... Badet! :mrgreen: :mrgreen: Där kan båda bröderna bada samtidigt. Har ni ett stort badkar får ju mamma plats oxå. 8)

Angående hämtning och lämning är jag heller inte mycket till hjälp. Jag har haft båda storebröderna hemma, så vi har sluppit pysslandet med detta. Kan maken hämta eller lämna, någon granne, mor/farföräldrar ta en av turerna?

Jag har heller aldrig vagnat över första nattmålet det har försvunnit av sig själv, det andra tog jag däremot vagnen till hjälp med Mauritz.

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

Med all respekt för Manfred tippar jag ändå på ökningsperiod! Det du beskriver påminner i alla fall om Samuels ökningsperioder och då berodde gnället på hunger i 99 fall av 100. Han accepterade heller aldrig flaskan efter amning så det var ganska jobbigt en liten tid. Så jag skulle nog låta honom suga "färdigt" vid matningarna, (särskilt på kvällarna brukar det ju vara). Jobbigt, men det går trots allt över ganska fort så håll ut! Drick minst två glas vatten efter varje amningstillfälle och ät FET mat (naturligtvis inte typ härdat transfett men naturliga källor till fett).

OM det inte är ökningsperiod, hur är det med den passiva sociala delaktigheten? Får han titta på allt spännande som storebror har för sig? Det skulle iaf jag tycka var kul om jag var liten! :wink:

Så, nu får du välja vem du vill tro på! :wink: :lol:

Hoppas det ger sig snart och att njutningen kommer ikapp!

lgh140

Inlägg av lgh140 »

Och så jag då som inte tycker du ska ha dåligt samvete över att det är mysigast med ensamtid med barnen just nu. Det kommer när skrutten blir lite äldre och jag hade iaf galet svårt att få ihop allt de första månaderna. Att bara ha bebisar eller storebror var liksom så avslappnande och vad gör man inte för att njuta ;)

Vår storebror går 3 h fyra dagar i veckan på dagis och vi ordnade det tillslut så att pappan lämnar och jag hämtar. Dock blir det förflyttning vid alla tre lurarna ändå vilket ju blir lite knepigt. Vet ju inte hur du har det men jag införskaffade en stor tvillingvagn och bäddade fint där. Sen motade jag min oro att de skulle sova sämre eftersom de ofta somnar i rullande vagn och det funkar riktigt bra. Jag går alltså alltid (eller åker buss) så jag åtminstone inte behöver flytta dem. Visst vaknar de ibland när vagnen stannar men somnar snabbt om. Jag mörklägger även vagnen. Om du inte kan ta in vagnen så kanske du kan ha killen i mjuklift som kan lyftas in?

Vad gäller inomhusvagn så köpte jag en brio från 80-talet. De gamla liggvagnarna är ju ofta större. Sen har jag för mig att det står nåt om gigantiska danska liggvagnar bland favorittrådarna.. :-k

Nåja, lycka till med fortsättningen!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Nat

Inlägg av Nat »

Tack tjejer ni rockar
Så himla skönt med feedback när jag blir osäker. 3 dagar åt lillen som en gris men nu är det tillbaka som förut igen.

Inatt buffade och nappade vi honom för att skjuta på första nattmålet. Från 01 till 03 sköt vi på det. Känns toppen.

Har druckit mer vatten och min huvudvärk har försvunnit :mrgreen:
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Ylvispylvis »

=D> :thumbsup:

Härligt!!!

Kram!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"