Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
HÖNSMAMMA
Inlägg: 382
Blev medlem: ons 19 jul 2006, 23:06
Ort: Sundsvall, Matfors

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av HÖNSMAMMA »

Lägg i lite torkad timjan i skålen med lök och hett vatten så öppnar det upp luftvägarna ytterligare. :)

Ni klarar det här hur bra som helst. Fram med den självklara attityden och lugnet. Sedan är det bara att köra igång.
/Kristiina
En Mr A född juli -05, kurad feb -06
En Ms L född juni -07, standardmodellad i Gastsjön aug -07
En Ms M född feb - 14 (prematur 6-7 veckor) standardmodellad redan på sjukhuset. ;)
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej tjejer,

Herregud det här blev inte en lätt start;)
Jag la Alice kl 19.30 la tillrätta och solfjäder o ramsade mig ut då hon var tyst direkt.
Hon började gnälla nästan direkt så jag gick in o buffade 25 min o ramsade mig ut.
Några min senare börjar hon gnälla igen o jag går in. Nu var hon både arg o ledsen och gav sig verkligen inte. Hon vred sig och höll på så jag fick typ hålla nere henne så det blev ju inte det lättaste att buffa;) efter typ 45 min lugnade hon sig o jag ramsade mig ut. Nästan direkt började hon gråta igen och jag går in o buffar. Så här höll det på till 22.30! Så utanför rummet var jag totalt 30 min på 3 tim! En gång bajsade hon o vi bytte i sängen. Ett tag lät hon jättearg o jag gjorde husljud utanför med fick gå in igen. Nu mot slutet räckte det med att buffa några min tills hon lugnade sig.

Ska jag buffa till hon somnar första natten? Har läst lite olika om det här.
Jag trodde hon hade somnat men tydligen inte tillräckligt djupt.

Jag ramsar mig ut och då är hon ju tyst när jag lämnar rummet. Ska man ge bekräftelseramsa då också?

Gjorde jag rätt som buffade vid minsta pip och så här länge?

Helt slut, nu får vi se hur natten går, haha!

/Sofia
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu är snart första natten avklarad.

Första delen av natten beskrev jag i inlägget tidigare och resten av natten gick bättre!

Mellan 24-02 vaknar hon 3 gånger och jag går in o buffar. Ramsar mig ut. Ibland är hon tyst när jag börjar ramsan men några gånger fick jag påminna flera gånger. Hon tystnar sen o får bekräftelse. Dessa 3 omgångar tar ca 10-15 min.

Sen sover hon 3 tim o det har hon inte gjort många gånger de senaste veckorna!
Då vaknar hon o jag går in direkt o lägger tillrätta igen o börjar buffa. Då blir hon mer arg o slingrar sig som en ål. Vi kurar henne på sidan eftersom hon velat ligga så sen hon föddes.
Jag får buffa ramsa påminner buffar igen ramsar och hon är tyst. Sen börjar hon igen efter några min o jag påminner buffar igen. Tyst efter 20 min sen hon vaknade.

Nu undrar jag om jag skulle buffa tills hon somnar eller bara lugn första natten? Har läst lite olika svar.
När jag påminde lät jag det gå en min sen påminner jag igen.
Ibland när jag går in så blir hon mer arg när jag lägger tillrätta och börjar buffa...men sen lugnar hon sig efter en stund. Men att buffa bara några sek som det står i boken blev det nog bara några få gånger i natt.

På dagtid ska hon sova i vagnen. Då vagnar jag ju istället o ramsar men ska jag påminna om hon vaknar mitt i eller vagna igen?

Kan ni ge mig lite tips inför andra natten? Ska jag bara buffa vid kris som det står i boken? Eller gå in och buffa till lugn varje gång hon vaknar under natten?
Ska jag alltid börja med ramsan när hon vaknar?

Ursäkta för två lite röriga inlägg :D

Tack för ert stöd!!
/Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Bra första natt tycker jag. Det är inte ovanligt att man buffar i en kvart eller så första natten. SÅ helt ok första natt.

Man buffar ALDRIG till sömns!!! Detta är en lugna barnet så de får förutsättningarna för att sova kur! Ingen söva kur, om du är med? :wink:

Så, man lugnar ledsna bebisar, arg får man vara, det är ingen regel att man måste få tyst på dem. Utan lyssna, bedöm läger, lyssna och bestäm vad är frågan, detta är svaret! Andra natten är det bara vid STOR kris du buffar LUGN!

Jobba nu med ramsan och se till att få upp en dialog. HItta attityden och lugnet inom dig själv. Du måste förmedla lugn och tygget genom kroppsspråk och röst läge :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen och tack snälla för ditt svar,

Jag känner ändå att det här kommer jag att fixa!
Men tycker det är svårt att tolka Alice gråt/skrik och veta vilken ramsa som passar bäst och när. Men det ger sig kanske under kurens gång?!

När hon vaknar på natten och jag känner att jag behöver ramsa, ska det då vara en vanlig god natt ramsa eller en bestämd påminnelseramsa?

Sedan kan jag väl fortsätta påminna vid behov med nån min mellanrum om hon fortsätter?

Sen undrar jag en sak vid läggning...jag lägger henne tillrätta samt solfjäder och ramsa ut. Ska jag också buffa här även om hon inte är ledsen?

Det var allt för nu;)))
Taaack!
/Sofia
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Manfred10 »

Sofia78 skrev: Men tycker det är svårt att tolka Alice gråt/skrik och veta vilken ramsa som passar bäst och när. Men det ger sig kanske under kurens gång?!

Ja. :-)

När hon vaknar på natten och jag känner att jag behöver ramsa, ska det då vara en vanlig god natt ramsa eller en bestämd påminnelseramsa?

Påminn men du behöver inte vara superbestämd på en gång det beror på hur hon frågar vidare.

Sedan kan jag väl fortsätta påminna vid behov med nån min mellanrum om hon fortsätter?

Lyssna av henne. :-) låt det alltid gå lite längre tid av icke-verktygande innan du ramsar igen. Ramsar du tex i 30 sekunder så låt det gå minst det innan du ramsar igen.

Sen undrar jag en sak vid läggning...jag lägger henne tillrätta samt solfjäder och ramsa ut. Ska jag också buffa här även om hon inte är ledsen?

Du kan buffa 2-3 gånger bara för att markera God natt, innan du gör solfjädern.

/Sofia

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

God morgon tjejer,

Nu är natt 2 avklarad :)

Så här såg natten ut:

Läggdax 19.30 kort buff, solfjäder, ramsa ut. Börjar gnälla direkt, tyst, gråt, gnäll som ökar sedan tyst. Bekräftelseramsa 19.45.

20.09 Gnäller, gråter, gnyr, påminner till o från. Tyst 20.26 bekräftelse

20.42 Gnäller, tyst somnar själv
21.20 Gnäller, tyst somnar själv
22.08 Gnäller, trött påminner
22.18 Tyst bekräftelse
23.05 Gnäller somnar själv
00.15 Gnäller, gråter mkt
Nu mellan kl 00.15-03.30 är det Gråt/gnäll/tyst om vartannat. Jag påminner när gråten ökar och avvaktar och gör inget vid trött gnäll. Vid två olika tillfällen buffar jag kort. Ibland skriker hon mer efter påminnelse och ibland tystnar hon för att strax börja igen. Som längst är hon tyst en kvart ca innan hon börjar gnälla igen. Hon är mer gnällig o trött/tyst än ledsen under dessa timmar och jag tyckte det kändes bäst att avvakta. Nån gång ramsade jag för att se om det var det som behövdes för att komma till ro men hon började efter en stund igen.

Sover sen mellan 03.30-06.55 med en gång gnäll däremellan. Påminner 2 tillfällen vid 06.55 bekräftelse 07.03.
Väcker en trött o gnällig tjej med Glad morgon 07.30.

Ja det blev en lååång natt. Kändes som hon inte kom till ro. Även om jag ramsade eller avvaktade eller buffade så började hon hela tiden strax gnälla igen. Men som sagt, betydligt mer gnällig o trött än ledsen.

1. Borde jag gjort detta på nåt annat sätt eftersom hon hade svårt att somna ordentligt?
2. Kändes rätt att avvakta men jag kanske skulle vara snabbare på att påminna?
3. Efter jag hade gett bekräftelse så började hon ju gnälla efter typ en kvart igen men jag behöver väl inte påminna att hon borde sova om det bara är gnäll?
4. Borde hon sovit fler timmar i sträck denna natt 2 eller är detta också "normalt"?
5. På dagarna sover hon ute i vagnen. Hon har alltid somnat lätt i vagnen så jag har bara nu vagnat om hon protesterat. Jag ramsar ju när jag lägger ner henne men ska man också ge bekräftelse eller påminnelse eller bara vagna till lugn?

Jag känner ändå att jag kunde tyda situationen bättre o bättre och kände mig lugn och självsäker när jag gav olika ramsor.
Men efter alla dessa timmar med samma situationer blir man ju lite frustrerad :)

Tack för att ni finns!
Kram Sofia
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej Sofia,

Alla barn är olika och reagerar olika. Vissa skriker som om huset höll på att brinna ner och andra gnäller och gnölar. Alla måste man lyssna på VAD betyder gnället?

Exempel....
Jag är orolig... Svar: ramsan *jag finns här ute och vaktar, du kan sova lugnt, tonen*

Jag kan inte komma till ro.... Svar: ramsan *du klarar det pepping pepping, tonen*

osv.... Men sen kommer visst gnäll som är mera....

Jag håller på att somna... Svar: INGEN ramsa.

Vissa gnäller för sig själva för att komma till ro, lugnar sig själva osv... snackar, bökar osv... Detta gör man inget åt. Så du kommer att lära dig! Jag lovar, men våga lyssna av, vilket du faktiskt också gjorde strålande fint!!

Ang. dagsluren. Orkar, törs du, kan du så gör du samma på dagen, jobba med "dag ramsan" det brukar löna sig! Så istället för buff, vagna lugn och gå med ramsan. Häng något över vagnen så hon inte kan se något ut.

Jag hoppas att hon sover på mage, med larm under kuren! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej och tack igen,

Ja det är inte lätt minsann att tolka vad gnället betyder. Men jag hoppas det blir lättare o lättare att tyda o lära mig. Det gick ju bra under alfons kur;)

Alice lägger vi på sidan men hon lägger sig nog snabbt på rygg. Så har det varit sen hon föddes. Hon har aldrig sovit på mage men jag kan tänka mig att de sover mkt djupare då.
Kan jag ändra till mage nu eller är det försent? Bör hon ligga på magen i vagnen också även om hon sover bra på sidan i vagnen? Där ligger hon kvar så i åkpåsen;) Blir det som att börja om från början då eller kör jag bara på enligt natt 3? Jag borde kanske ändra till det ändå och köpa ett andningslarm. Kanske inte får tag på ett idag men ska försöka.

Kram Sofia
duggan
Inlägg: 3293
Blev medlem: sön 07 jan 2007, 15:23
Ort: Luleå

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av duggan »

Hejsan :D

Att ändra på sovposition från rygg/sida till mage är inget som påverkar kuren i övrigt utan du kör på som vanligt.

Att ha ett andningslarm kändes för mig som en viktig prioritering, jag köpte ett larm till vagnen och ett till sängen för att jag är för lat för att flytta om men köpte istället en bagagnad vagn, men vill man inte köpa så kan man även hyra larm. Kolla på andningslarm.se

Hälsningar Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen, :D

Nu är natt 3 och 4 avklarade :)

Under natt 3 gnällde hon till några gånger på natten men somnade om själv, Jag påminner under 3 olika tillfällen då hon var ledsen och hon lyssnar bra på ramsan. På det stora hela en bra natt! Jätteskönt och stor skillnad från tidigare nätter!

Natt 4
Gnäller några gånger och somnar om till 03.30. Mellan 03.30-07.15 har hon svårt att somna om ordentligt. Jag ger upplysingsramsan vid 2 tillfällen och sätter på tv så det blir lite ljud. Hon somnar och sover nån timma/halvtimma då o då.

Gjorde jag rätt där i vargtimman? Jag stängde av tv:n efter hon tystnat men då började hon gnälla igen. Kan man skämma bort henne med för mkt tv-ljud?

Ska man ge upplysningsramsan varje gång hon vaknar under vargtimman eller bara husljud/tv-ljud?

Ska man ge bekräftelseramsan när hon tystnat efter upplysningsramsan?

Kan min sambo också lägga henne nu eller ramsa på natten? Jag har gjort allt sånt hittills.

Dagslurarna strular mer nu än innan vi började kura fast vi håller samma tider. Hon är ledsen/arg när jag lägger henne i vagnen och det hjälper inte alltid även om jag vagnar. Jag säger dagsramsan när jag lägger ner henne. Jag ställde ut henne på altanen när hon fortfarande gnällde och påminde och lät henne vara några minuter men hon gav sig inte så jag vagnade nån minut igen till tystnad och sen sov hon. Hon låter mest arg tror jag...Allt som allt tar ca 10 min. Ska jag låta henne sova 10 min extra då? Glömde ge bekräftelseramsan kom jag på nu.
Har ni några tips hur jag kan göra med dagslurarna? Sen sover hon oftast sitt pass i alla fall.

Vi köpte inget andningslarm eller la henne på mage eftersom natten blev så mycket bättre även om hon låg på sidan/rygg.
Det funkade bra med Alfons så vi får hoppas det går bra nu med.

Tack snälla ni!
Kram Sofia
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu behöver jag lite tips igen :D

Nu är natt 6 avklarad och det känns som vi inte riktigt kommer framåt.
Nattningen gick jättebra och hon var tyst direkt. Sen mellan 22.30-24.00 gnällde hon, ledsen, tyst om vartannat. Jag påminner då vid 3 olika tillfällen när jag märker att hon inte somnar om utan gnäller mer. Hon tystnar men börjar efter en stund igen. Ska jag börja backa mer här? Likadant var det natten innan.

Sen vaknade hon 04.30 och jag gav upplysningsramsan o hon tystnar och börjar igen efter 30 min och då sätter jag på tvn. Sen börjar hon igen vid 06.00 och på gav jag upplysningsramsan igen. Hon bli arg så då sätter jag på Mozart :D Efter en stund stänger jag av och då börjar hon gnälla igen. Så här var det till 07.30 när jag väckte henne.
Hur ska jag göra här? Ska man ge upplysningramsan varje gång hon vaknar mellan 04-07.30 eller bara första uppvaken och låta Mozart vara på och inte göra nåt mer? Så här har det varit flera nätter/mornar. Fast Mozart testade jag 1:a gången i natt och det verkar hon gilla!

Jag har skrivit några frågor i mitt förra inlägg också som jag gärna önskar hjälp med :lol: Kanske blev det lite dubbelt;)

Tack snälla ni!
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Nu behöver jag lite tips igen :D

Nu är natt 6 avklarad och det känns som vi inte riktigt kommer framåt.
Nattningen gick jättebra och hon var tyst direkt. Sen mellan 22.30-24.00 gnällde hon, ledsen, tyst om vartannat. Jag påminner då vid 3 olika tillfällen när jag märker att hon inte somnar om utan gnäller mer. Hon tystnar men börjar efter en stund igen. Ska jag börja backa mer här? Likadant var det natten innan.

Sen vaknade hon 04.30 och jag gav upplysningsramsan o hon tystnar och börjar igen efter 30 min och då sätter jag på tvn. Sen börjar hon igen vid 06.00 och på gav jag upplysningsramsan igen. Hon bli arg så då sätter jag på Mozart :D Efter en stund stänger jag av och då börjar hon gnälla igen. Så här var det till 07.30 när jag väckte henne.
Hur ska jag göra här? Ska man ge upplysningramsan varje gång hon vaknar mellan 04-07.30 eller bara första uppvaken och låta Mozart vara på och inte göra nåt mer? Så här har det varit flera nätter/mornar. Fast Mozart testade jag 1:a gången i natt och det verkar hon gilla!

Jag har skrivit några frågor i mitt förra inlägg också som jag gärna önskar hjälp med :lol: Kanske blev det lite dubbelt;)

Tack snälla ni!
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Så fint ni jobbar! :)

Ni skall komma ihåg att ni är ännu i början av kuren och det tar sin tid innan allt det nya sätter sig. Vi höll på i en månad ungefär innan allt - läggningar, dagslurar, vargitimme och tidiga mornar satt som gjutet.

Jo din sambo kan visst lägga henne och ramsa bara han är införstådd i tänket och vet vad han håller på med ;) Där är attityden som gäller!

Angående mozart eller husljud så jo- du kan absolut ge henne lite mer förtroende och sluta vakta hennes minsta gnölanden. Det kan också hända att hon gnölar i sömnen och blir bara störd och mer väckt av musik och ramsor :)

Ni är redan inne på natt 5 så börja backa mer och mer. Vaknar hon i vargtimmen eller för tidigt så ger ni en tydlig ramsa och därefter väljer ni EN strategi som ni kör i flera veckor vid behov. Konsekvens och uttröttartaktik är det som gäller för envisa ovanor ;)
Vissa lägger på musik - detta gäller bra om liten är så upprörd att man gärna har något annat att lyssna till än sitt eget gnäll
Hos oss var det tystnad som gällde - jag var alldeles för trött för att dra igång hushållsmaskiner eller grammofoner i ottan ;)

Om hon vaknar av att du sänker musiken - låt den vara på tills morgonen då, tills sömnen satt sig i kroppen på henne. En vacker dag vaknar hon inte mer och musiken är ett minne blott.

Arga läggningar botas bäst med husljud. Inte lägga sig i för mycket med vagningar och ramsor nu. Du stör mer än hjälper!
Låt henne fixa det själv så hon inser att hon visst klarar sig finfint utan hjälp.

Bekräftelsen kan ni börja baka in i ramsan, dvs sista raden på ramsan är alltid lugn och varm till tonen.

Det ordnar sig nog, det kan jag nästan lova ;) bara ni fortsätter i samma stil!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Sofia78
Inlägg: 72
Blev medlem: sön 22 maj 2011, 09:48

Re: Snart dax att kura Alice snart 6 mån

Inlägg av Sofia78 »

Hej igen,

Tack snälla för ditt svar.

Nu ar det snart gått två veckor sedan vi började kura :D
Helt ofattbart att man kan få ordning på sömnen så här smidigt! Är lika förvånad o otroligt tacksam som när vi kurade Alfons :D

Alice har somnat tyst de flesta nätter men har börjat låta lite mer de senaste läggningarna. Inte så jag behöver ramsa dock. Hon vänder sig till mage så det är så hon sover nu. I morse sov hon lite oroligt och jag fick ge pangramsan en gång i vargtimman och sen Mozart men det var längesen sist.

Hon är fortfarande väldigt arg o ledsen när vi lägger henne i vagnen dagtid så det tar i alla fall 5-15 min innan hon somnar. Jag försöker avvakta men det blir ändå att jag påminner och tar in henne igen och vagnar en kort stund för hon ger sig inte.
Är det normalt att detta strular fortfarande? Hon sover på magen på natten och sida/rygg i vagnen.

Jag tycker fortfarande att Alice är ganska gnällig dagtid och vill inte ligga själv längre stunder. Vi kämpar på med maten men vi får bara i henne några teskedar sen börjar hon störtgråta så hon får då välling/gröt.
Så här ser hennes matschema ut:

07.30 Välling
11.00 Mat + ersättning
14.00 Gröt + välling
17.30 Mat + ersättning
19.00 Nattslurk välling

Har ni något tips hur man kan få dem att vilja äta mer mat så vi kan minska på ersättningen? Ibland har vi testat att ge henne flaskan först och sen mat för då är hon mycket lugnare och mängden mat blir ändå densamma. Alice är lite mer än 6 månader nu.

Tack snälla ni!
/Sofia
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"