Stora lillebrors tråd

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av lgh140 »

Jag gör numera så att jag (om jag vaknar) stryker lite över brösten eller tänker på mina små så att utdrivningsreflexen sätter igång och tuttarna lättar på trycket skälva. Har en handduk bredvid sängen som får suga upp överskottet så sängen inte blir sjöblöt. Räcker inte det sätter jag mig och handmjölkar lite. Inte så fräscht kanske men jag slipper gå upp ;) Men sen får jag iofs amma på båda brösten när flickorna vaknar.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Uhh så det har vänt här hemma.. Går omkring som en zombie numera o håller på o tappa attityden.
Lillebror har börjat hacka upp sina nätter mer o mer. O maken är hemma nyopererad o storasyster hemma julledig från dagis - så jag vilar ju inte så mycket om dagarna heller :)
Först dök första nattmålet upp igen, och de senaste nätterna vaknas det varannan timme för mat i vargtimmen..
Och så kan han plötsligt lägga en natt på 22-07 där emellan! Jag hänger inte med...
Jag har inte verktygat på nätterna utan gett mat då han vaknat.
Dagtid äter han väl sådär.. Är nyfiken på allt annat så det känns jobbigt att truga- har börjat förebygga genom att ta upp från lurarna o mata då- det funkar ok, men har inte hjälpt för nätterna.
Han blir 3 mån på julafton - dags för riktig mat???
Han är ju en stor kille så han behöver ju få i sig en hel del :)

Jag har freestylat väääldigt mycket med honom i väntan på att fasta födan o schema introduceras, men kanske det börjar närma sig den tiden så småningom.. Har bara bvc:s skrämselpredikan i huvudet om amningens viktighet o ökningsperiod vid tre månader o hur jag kommer att förstöra amningen o hans tarmar genom att ge mat vid 3 mån..
Jag svamlar nu, men försöker väl få ordning på tankarna lite.. Hade väl tänkt att eftersom han skött sig så fint hittills och inte behövt verktygas alls så kunde jag vänta med schema tills 4 mån o då köra en minikur för att få in ramsan o ändra på kvällsläggningen som nu i praktiken alltid slutar med att han slumrar vid bröstet.. Dagtid somnar han snällt själv i vagnen då jag byltat på honom overall o mössa o skuffar ut vagnen på balkongen..

Konklusion: jag tror alltså att jag skall införa schema o riktig mat - återkommer med funderingar!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :heart:

Det kommer att ordna upp sig!! Jag tror, precis som du själv skriver, att lillebror behöver nåt mer kraftfullt i kistan. Typ mat. Jag hade struntat i BVC:s skrämselpredikan och gått på magkänslan (hehe 8) ). Man testar ju en grej i taget och ser om magen hänger med, menar jag....
Och så tror jag att ett schema vore på sin plats oavsett snart. Jag har själv freestylat fritt nu med lillebror och tänkt att "gud vad skönt att kunna vara så här flexibel, jag kan ju det här och behöver inte så fasta tider*....men tji fick jag när liten började skarva ungefär var femte minut hela dagslurarna. Han är också en stor kille, precis som din, och jag tänker att de behöver få isär måltiderna lite, för att verkligen få i sig det de behöver under själva målen, och inte bara ligga och småsnutta hela tiden....
Så nu har vi infört strikt schema och det börjar bli bättre sakta men säkert. Har på känn att den här herrn kommer att vilja börja med vanlig mat snart också. Jag struntar fullständigt i vad BVC rekommenderar. De förespråkar ju t.ex. margarin i maten :shock: (trovärdigheten i mina ögon sjunker till NOLL).

Kämpa på!!! =D> :D :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Hej Mumintrollet!

Jag följer din tråd med glädje, du verkar såå cool och en superbra mamma för lillen! Nu vill jag bara instämma med Irmasmamma om maten! Min lille herre är snart 4 månader och för typ en vecka sedan eller två så började vi (så smått tänkte vi) med lite banan och potatismos. Lillen åt som en häst direkt, magen är BÄTTRE nu än innan och amningen fungerar också bättre nu!! Förstöra tarmarna hade jag som tur var inte hört ngt om, här verkar nästan alla mammor börja vid 3,5 månader så just i den frågan är det inte ens någon som tycker att jag är extrem! Jag har väldigt svårt att tro att magen skulle ta skada, det känns som just skrämselpropaganda för att få folk att amma längre. Själv matar jag som en galning på med även nya grejer och borde nog backa lite kanske, men hittills går det finfint. Men jag ammar fortfarande och hoppas kunna göra det parallellt lääänge. Det är som att han tycker mer om brösten nu än innan han började äta mat. Omväxling förnöjer, kanske? :wink:

Schemat är ju guld värt också, förstås! Även om nätter mellan 22 och 07 inte existerar här hemma, än... :roll:

Kram på dig! :heart:

Ylva
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Hej!
Och tack för ert stöd! :heart:

Jag hade faktiskt en tid till bvc idag o sköterskan skrattade ådt min fråga om mer mat o sade att hon får ju inte säga såhär men om jag tycker att han kunde få lite mer mat så är det bara att börja :) förut var rekommendationen 3 mån o numera 4.. Inget har ju förändrats, endast texten på pappret :)

Och Ylva! Jag läser i din tråd också o inspirerad av er resa. Skall definitivt våga ge lite banan julen till ära :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Och här är rekommendationen att börja med mat vid 6 månader. :shock: Kan ju säga att vår BVC-sköterska såg lite lätt chockad ut på 3-månaderskontrollen när jag berättade att jag börjat införa riktig mat. Hon skulle väl trilla av stolen om jag berättade att vi i dagarna i princip har släppt ersättningen helt, Sigrid blir 4 månader imorgon. :lol:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Saramilana! Ger du vatten åt Sigrid då istället?? Jag har själv undrat vad ersättning/bm ger i näringsväg då man infört riktig mat.. Är det viktigt med kalcium eller protein???
Har funderat på hur länge jag skall eller kan amma vid sidan om maten och då lillebror inte fattar flaskan alls så undrar jag om man sen bara kan lämna bort mjölken tills man ger komjölk?? Ifall han skulle rata brösten helt dvs :)
Men den dagen det bekymret.
Inatt sov han igen som vanligt: 21-04 o vidare till 07.. Helt ok tyckte mamma men föredrar morgon kl 08 ;)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Jag lever i tron att ersättning är just ersättning för riktig mat. Äter man en varierad kost så missar man ju inget som ersättningen/bröstmjölken kan tillföra tänker jag. Jag lever också i tron att vi nog inte egentligen behöver/är helt anpassade för (ko)mjölkprodukter... Bröstmjölk innehåller ju en massa andra nyttigheter förstås, om jag ammade skulle jag nog behålla amning morgon och kväll eller nåt.

Med stora tjejen misslyckades jag totalt med att lära henne dricka vatten till maten. Det tog ett halvår :shock: innan hon fattade galoppen från det att hon nobbade ersättningen. Lillasyster har jag gett vatten i pipmugg från första dagen och konsekvent vid varje måltid och där verkar polletten faktiskt ha trillat ner.
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Halloj!

Sitter o klurar på schema och har skrivit ner lillebrors spontana tider den senaste veckan. Som det ser nu:

08 Godmorgon, amning
9:30-11 sova 1,5h
12 amning
13-15 sova 2h
15 amning
17-17:45 sova 45 min
18 amning
20 bad och nattslurk
21 godnatt

Om han vaknat tidigare på morgonen låter jag förmiddagsluren vara 2h den med.
I praktiken börjar jag hans kvällsrutiner kl 20 då jag lagt storasyster. Min man jobbar flera kvällar så jag är ensam om kvällsstöket och tycker det är trevligare för alla att sköta storasyster först och lillebror sedan. Då han blir lite större ändrar jag till 12h natt för honom också och förkortar fm luren till 45 :)

Då kanske det kunde vara såhär
8 frukost
9:30-10:15 sova 45min
11 lunch
12-14 sova 2h
14 mellis
16-16:45 sova 45 min
17:30 middag
19 bad o nattslurk
20 godnatt!

Då hinner jag hämta storasyster på dagis kl 15 så att lillebror är soven och äten. Dessutom passar mattiderna med storasysters, så vi i framtiden alla äter tillsammans.
Eventuellt en annan frukost på morgonen och skjuta fram lunchen till 11:30..
Synpunkter??
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SaraMilana »

Jag tycker båda varianterna ser bra ut! Om han är en kvällspigg herre vill säga. Många småttingar trivs bäst med att börja natten ganska tidigt, 19 är väl klassiskt. Jag gör tvärt om, lägger lillasyster först och storasyster efter. Men funkar det så kör på tycker jag!

:heart:
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Lillebror är sjuk :(
Hög feber och kom inte till ro på natten. Sov endast i korta sjok.. Var till läkaren på morgonen men allt var "normalt" så vi blev hemskickade för att vänta ut sjukdomen..
Nu sover han i min famn medan jag kollat på tv serier. Storasyster vilar ännu.
Ush så han är krasslig, kunde inte sova i vagn eller säng alls. Ammade en stund o så somnade han vid bröstet och mamma hade inte hjärta att envisas med vagn ;)
Vaddå yngsta bortskämda mammaspojken? :)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av SusanD »

Hej,

när man är liten och sjuk får man faktiskt gå ifrån sina vanor, det viktigaste är bara att hasa sig upp på banan igen när lillen tillfrisknat. Risken finns alltid att schema och mattider falerar och så blir det tungt att ta sig tillbaka till det friska livets tider.

Hoppas på snar bättring.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ylvispylvis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 815
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 11:04

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Ylvispylvis »

Stackars lillebror!! :(

Klart att han behöver lite extra tuttemys när han är sjuk, det styr du ju upp sen!! 8)

Krya på sig till jul nu!!

:heart:
S 2013-08-20, SM från början
J 2015-07-23, varför överge ett vinnande koncept?
Tvillingar i magen bf 2018-10-02
mumintrollet
Inlägg: 622
Blev medlem: lör 10 dec 2011, 09:07
Ort: Finland

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av mumintrollet »

Tuttemys av hela slanten och lillebror mår redan bättre!! :)
Jo sjukdomar ställer allt upp och ner men så är det bara att styra upp det igen.. Min man skrattar bara åt mig och säger att jag var mycket "strängare" med vår dotter och att vår son kommer att bli en mammagris som sover i vår säng och inte flyttar hemifrån förrän han är 29 :lol: kanske det beror på att jag ammar den här gången och kan vara mer avslappnad med andra barnet och unna mig lite mys mellan varven.. Förstå mig inte fel; storasyster har fått sig mycket mer mys hon med sedan mamma slappnat av ;)
Tack för ert stöd!
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Stora lillebrors tråd

Inlägg av Irmasmamma »

Hihi, roligt att läsa om storasyster och lillebror hos er, vi har ju storasyster och lillebror som är nästan exakt lika gamla här!! :D

Känner igen det där med lillebror-tuttegris också :P Jag var superstrikt med storasyster, nybörjare på SM som jag var, och inbillade mig att jag inte kunde gå ifrån rutinerna en endaste gång utan att det skulle bli katastrof.... :shock:
Men nu är det andra bullar! Om han har vaknat tidigt (vi har natt 19-07, men annars samma schema som er första variant) då tar jag antingen upp honom och ger en halv tutte (typ) i sömnen och tänker att han då kommer att orka fram till den ordinarie fm-luren. Eller så sov-husljudar jag och tar inte upp honom förrän det är dags. Oftast somnar han om då och sover som en gris vid 07 när det är väckning. :D :heart:

När maken är borta här så gör jag som SaraMilana, jag ser till att lillebror kommer i säng vid 18.45 och sen gör jag iordning storasyster och myser en stund med henne, sen är hon i säng vid 19.15 typ.

Kram! :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"