SM med nummer 2

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med nummer 2

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Har tyvärr inga tips men har haft samma problem här hemma sen 1-2 mån ålder. Jag får heller inte till 20 min lur utan lägger istället som du gjort och låter tjejerna gnöla på. När det börjar bli ledset eller argt går jag in och vagnar kort (brukar räcka med 2-3 drag) och lyssnar av. Gnölas det bara går jag ut, annars vagna kort igen enligt de fina instruktionerna om att komma ur vagningsträsket ;) Vissa kvällar blir det fortfarande långa vagningsdiskussioner men oftast somnar de inom 5-10 min.

Hoppas det var nåt att ha :P
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Hittar inte ut ut vagningsträsket

Inlägg av aka »

Hejsan.

Nu vet jag inte hur jag ska komma ur det berömda träsket jag klivit in i. #-o

När lillebror var 1 mån började jag vagna bort 01-målet, men insåg på natt 3 att jag inte var redo för det. Alldeles för många vargar i mitt huvud!

Så jag väntade en månad, och fortsatte mata 22-01-04.
Men så hade jag åter bestämt mig, för när man är så obrydd att äta på natten som lillebror är, var det ju bara att sätta igång.

Natt 1 var hektisk, natt 2 något bättre, och under natt 3 blev lillebror fruktansvärt förkyld (liksom resten av familjen). Han vaknade nu lite huller om buller och kunde inte andas genom lilla näsan.
Jag låtsade som att det regnade och vagnade på stört var gång han var ledsen ändå.
Förkylningen och nästäppan varade en vecka, och nu har det snart gått en vecka till. Vi har dock inte kommit nån vart vad gäller uppvak.

Han vaknar som oftast mellan 01-02, varpå jag vagnar. Han tystnar omedelbart efter första draget, och börjar sen genast efter sista skaket. Jag vagnar igen, och så där håller vi på.
Ibland somnar han i 5 min, ibland hela 20 min, men många nätter har jag stått i över en timme och totalt gått ner mig i träsket.

När köket öppnar kl 04 äter han ok från ena bröstet, men får oftast trugas en del för att få i sig från det andra. Många nätter har han dessutom haft svårt att somna om efter maten, och vagningskalaset har börjat om igen. ](*,)

Så vad gör jag för fel här?
Jag förstår rent teoretiskt att jag ska vagna tills precis innan han somnar, men det är ju svårt att se i ett kolmörkt rum, och ungen är tyst så fort jag sätter igång. Det känns som att om jag vagnar för kort, blir han ledsen på stört, och vagnar jag för länge hinner han somna (och vaknar därmed efter 5 min).

Ska jag avvakta ett tag efter en vagning, för att låta honom svara? Fast det är ju inte läggdags, utan jag försöker ju få bort ett nattmål. Borde jag då inte vagna vid varje skrik?

Jag upplever inte hans skrik som hunger (jo kanske frammåt 3.30), men största delen av natten är det mest 'kommer inte till ro'-skrik. Men det är heller inget bök som han klarar av själv. Han sover i eget rum, så böket hör jag inte alls.

Dagarna flyter annars på som smort. Inga uppvak i skarvar, och han är såååå duktig. =D>

Men nu börjar jag alltså bli riktigt trött och seg i kolan, så behöver tips!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM med nummer 2

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Vad fint du jobbar på! =D>
Ser att våra grabbar är i stort sett precis lika gamla, mysigt. :heart:

Hade jag svarat dig för ett år sedan eller två så hade jag rått dig till att framhärda med nattvagningen, för det gjorde jag med storasyster och tyckte det kändes som det enda rätta. Eller rättare sagt, vi kom bäst förbi de nattliga uppvaken tack vare husljud av sovkaraktär, typ vända sig, andas ljudligt, greja med kudden m.m. Nu sover ni ju i skilda sovrum, så det kan kanske bli svårt iofs.

Nu med lillebror kör jag den trötta stilen, jag slänger helt sonika fram tutten när han vaknar och tänker antagligen så göra tills vi infört riktig mat på menyn på dagarna. :P

Tar du upp honom och ger mat vid 22? Jag har gjort det några enstaka gånger, och min erfarenhet är att han vaknar precis samma tid för nästa mål ändå, vid 03-snåret (alltså oavsett 22-mål eller ej). Så OM du väcker vid 22 så är mitt råd att låta bli det och se vad som händer. :wink:

Hur ser schemat ut förresten?

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Hej Irmasmamma, tack för svar!
Grattis till din lilla fina, visst är det bara underbart att få ha bebis igen :heart:

Vet inte om trenden bröts inatt, men det var första gången vi lyckades få till en kommunikation, lillebror och jag. Han gnällde, jag vagnade, han svarade, jag vagnade, han somna om. Precis så som jag föreställt mig att det skulle vara... \:D/
Vi tog iallafall ett kliv framåt.

Jag har själv funderat på 22-matningen, då han är väääldigt trött här, och har inga tendenser att själv vakna vid denna tiden. Äter dessutom oftast bara från ett bröst, innan han är helt stensovande igen :sleep: . Men så tänkte jag att jag skulle få bort uppvaket kl 01 innan jag tar bort nästa matgiva. Men i denna åldern, skulle han ju kunna klara 8h utan mat, tänkte bara han skulle få det lite stegvis.
Tror du att 22-målet kan störa?

Schemat är
07 morgon
8.30 sov 1,5
10 vaken
11.30 sov 2h
13.30 vaken
15.30 sov 1,5h
17-20 mat, bad, kvällsmat
22 mat sovandes
04 mat sovandes

Hoppas verkligen att natten fortlöper i samma tecken som i går. Vill så gärna komma in i de där fasta nattmatningarna, som fungerade finfint för storasyster.

idag vände sig lillebror från mage till rygg för första gången, lite stolt mor här:heart: :-D :heart:

Dags att sova!
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

22-målet har blivit det nattmål som blivit kvar till sist för båda våra barn, jag upplever inte att det har stört på något sätt. Däremot känns det som att de där 8 h sammanhängande sömn enklast blir till i början av natten...

Superfin vagningskommunikation! =D>

:heart:
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Tror jag behåller 22-målet en liten stund till.

Även om jag börjar få till en kommunikation på natten, så undrar det mig lite att han fortfarande vaknar vid 01/02 snåret, när han inte fått mat vid den tiden på 2 veckor.
Nu kanske man inte ska jämföra, men storasysters nattmål vagnades bort på bara några nätter.

Ska jag bara fortsätta, eller är det dags att backa? Eller några andra tips?

Tack
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

Alla barn är ju olika, det är svårt att säga varför han fortsätter vakna. Äter han bra under dagen? Upplever du att han vaknar av hunger eller gammal vana? Hur hanterar du uppvaken?

Jag har tyvärr ingen erfarenhet av att vagna bort nattmål, någon annan kanske kan flika in?

:heart:
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Jo men han äter bra på dagen. Lite strul när vi är utanför hemmet, men jag brukar kunna få tillbaka koncentrationen med en filt över huvudet.

Tror nog han vaknar av gammal vana, för inga panikskrik utan mer mummel och småtjut. Kanske skulle jag avvakta mer innan jag vagnar. Just nu vagnar jag så fort jag tagit mig till hans rum. Jag vill ju inte att han ska skrika upp sig.

Fortsatt uppvak i natt en gång i timmen 01-04... :(
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM med nummer 2

Inlägg av SaraMilana »

Då skulle jag absolut avvakta mer! Annars får han ju aldrig chansen att somna om på egen hand och tror till slut att han inte kan somna om på egen hand. ;)

:heart:
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med nummer 2

Inlägg av lgh140 »

Här tog det också lång tid innan uppvaken gav med sig. Det var först när jag backade rejält med vagningen som det började bli bättre. När jag segade mig kvar i sängen och lyssnade av märkte jag att de oftast vaknade med ett högt skrik men att de sedan lugnade sig snabbt utan min inverkan (oftast snabbare än när jag var där och störde med min vagning). Och om det nån gång istället eskalerade till gallskrik så tysnade de med max fyra drag i vagnen (ordentliga såna, som Anna visar i verktygslådan).

Lycka till!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Tack, då ska jag prova detta!

:heart:
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Re: SM med nummer 2

Inlägg av aka »

Åh, vi har gjort sånna framsteg de senaste par nätterna \:D/

Jag avvaktade på uppvaken, och det fixade han såklart själv. En timme innan matdax blev han mer orolig, men vagningen gav effekt. Och inatt vaknade han bara vid tre och somnade om efter vagning.

Så skönt att ha er med på resan!

:thumbsup:
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM med nummer 2

Inlägg av lgh140 »

Underbart!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
aka
Inlägg: 61
Blev medlem: fre 18 jun 2010, 18:29
Ort: Kungsbacka

Mattrassel

Inlägg av aka »

Jag har fått mig en liten mattrasslare vid min barm! Eller ibland iallafall.
Vissa dagar kan han suga 20 min på var sida, men vissa dagar blir det kanske 5-10 min. Och jag trugar och trugar i en timme.
Jag har nästan alltid filt över huvudet, har provat järngrepp, rapa titt som tätt, ta tråkpausar, vänta med mat efter vilan, låta honom ligga vid bröstet utan att jag hjälper till....det är ett hårt arbete att få ner det där extra, så man tänker att nu bara måste han vara proppmätt.

Nätterna har varit lite vingliga med uppvak kring 02-03, men just de senaste nätterna har han sovit ända till maten vid 04. Dagarna går bra.

'Problemet' är att på de sista vägningarna på BVC, har hans vikt börjat röra sig ner mot medelkurvan, medan längd och huvud håller sig över medel och följer sina kurvor. Och detta i samband med att han krånglar lite titt som tätt, betyder ju att han borde kunna äta mer.
BVC's råd blir lite svårt att följa, de tycker jag ska mata oftare. Istället för nulägets 5, tycker de jag ska ge 7 ggr. Men när :?:
Han sover ju däremellan. Och jag vill inte dutta, för då blir han väl aldrig riktigt hungrig.

Eller så är detta kanske inte ett problem alls. Han sover ju hyffsat, och har tjocka bebis-lår :wink:

När jag sa till BVC att nu är det ju bara en månad så kan vi börja med smakportioner, fick jag höra att nu heter det 'smaksensationer', då det ska vara så pytte-pyttelite fram till 6 månader. #-o
Jag känner nästan att jag vill börja så snart det bara går, då jag tror att liten skulle uppskatta lite mättande mat som man slipper suga i sig i en evighet.

Vad har ni för erfarenheter och råd när vikten börjar dala, och amning inte är det mest intressanta på jorden?
3 månader är den lille prinsen nu.

:heart:
Mamma till Maya född 100414
och Neo född 131002
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: SM med nummer 2

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag började strax efter 3 månader pga av flask- och amningstrassel. När sonen fick gröt och pureer blev han supernöjd och ville ha mer så jag trappade snart upp portionerna. Jag gav mat vid två mål (lunch och middag) och ersättning vid två(morgon och mellis) men börja vid lunchen när du sätter igång för att se om hans mage hänger med. Det är ju inte så kul om det blir magknip mitt i natten...Ge mycket katrinplommonpuré så brukar det gå bra.

Smaksensationer, viket trams #-o , vid sex månader åt sonen stooora portioner mat!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"