SM från början med lillebror - funderingar

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Tack Frida för dina fina ord. Man vet ja att man är inte ensam men det är alltid bra att höra igen att andra också uppleva samma saker. Idag har jag redan bakat mycket mer under dagen och lillebror gnällade 2min men sen var det tyst. Innan skulle jag har varit inne och vagnar ;) så nu måste jag fortsätta och jag tror om 1-2 veckor flyttar lillebror in andra rummet (även om han sover igen hos oss när vi åker hem till Tyskland för en vecka). Så tack snälla för peppen - det har motiverat mig igen!!! =D>

Tack SaraMilana för bra länken om mat. Jag har läst det tidigare men bra att komma ihåg den när man nu är i den situationen :-) nu gäller det gröt från imorgon så att lillebror inte måste vara hungrig längre under natten :-) jag måste säga att jag alltid läsa ditt tråd och jag hoppas att jag är snart där var du har jobbat dig fram! =D>


En fråga till om maten. Under länken säger det att några ta Nan 2 när de introducera smakportioner. Hur har ni gjort det? Väntar eller direkt börja med den (ok för mågen?)

Har en bra kväll - en ny motiverat Flora :-) :wink:
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av SaraMilana »

Vad härligt med ny skön motivation! =D>

Min lilla är drygt tre månader och vi har ganska nyligen börjat med smakisar. Efter några dagar när jag såg att magen gillade maten så började jag fasa in Nan2. Jag har börjat lite långsamt med att byta ut 1/5 av pulvret och kommer sen öka på.

:heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Tack för tipset! Lillebror har provat risgröt idag för första gången i livet - stor steg :-)
Det gick jättebra - han sväljade nästan 3 sked =D>
Nu fortsätter jag och hoppas att allt bli bra med magen och han snart äter sin portion gröt på kvällen.
Han drickar jätte dåligt nu under dagen och när jag erbjudar igen är han arg...så nu äter han 22.30, 1.30 och 4.30 eftersom han är jätte hungrig... Hoppas med mat instruktion kan vi snart vänder det igen - är förtrött att vagna så han får mat när han skriker under natten.

Har en lugnt natt alihoppa
Kram Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av SaraMilana »

Det är helt ok att ge lite skedmat till varje mål på dagen, inte bara till kvällen! Eller så ofta man orkar i alla fall. ;) Jag brukar ge rotfruktspureer med extra fett i, det står man sig länge på. Gröt med en klick smör är också smaskens!

:heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Ah vad bra SaraMilana - då får han också lite morot på lunchen imorgon :-)
Jag har verkligen glömt hur vi har introducerat mat till stora syster. Måste också börjar med lite vatten sen..man glömmer så snabbt! Tänkte att man ska göra en maltid efter den andra.
Hur långt har ni provat med bara två-tre sked till ni gav större portioner?
:heart:
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av SaraMilana »

:thumbsup:

Jag har inte räknat skedar utan bara matat på tills liten säger stopp. Ibland går en sked ner, ibland tio och ibland mer. När de väl fattat galoppen brukar det kunna gå rött fort att öka på mängden.

Glöm inte smörklicken i morötterna! ;)

:heart:
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Nu har lillebror fått första smakportioner för några dagar: morots puree på lunch och risgröt på kvällen.
Han ta det bra emot speciell gröt ;) så 3-4 sked lander i munden. 
Men nu har han börjat att inte dricka bra :-( ibland bara 50ml. Om det går bra 100-120ml och 160ml kl. 22.30 och kl3.30.
Han sugar 2-3 gånger och sen bara spelar med tungan. Ibland skriker han högjud... Jag är lite oroligt nu om han är ok. Han bajsar och kissar fortfarande och är inte hängig men det känns konstigt att han slutat att dricka bra nu för sista 3 dagar.vi har provat i mörkt rum, lugnt rum, ger igen o igen men ingen skillnad.  
Har läst lite att det finna ngr som har samma problemet men hittade inte riktigt hur ni har löst det och hur långt det gick. Och om det är så känns det även längre bort att ta bort ett nattmal snart...
Har bestämt idag att så vad händer utan påfyllning kl 22.30...vi ska se :-) hoppas jag få lite mer somn - stora syster vakna igen 1-2 gånger under natten och skriker bara efter mamma så när lillebror sover väcker henne mig - om min man går är det bara mer skrik. 

Så har en lugn natt

Kram Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Lite uppdatering efter sista inläggning

Puuh nu tror jag lillebror är tillbaka på att dricka vanlig.. Det var 3 dagar att han drack nästan ingenting men nu känns det ok. Inte 100% som innan men ok.
Stackars bara har så mycket eksemer - så torr hud...
Nu har han börjat att rulla rund från mågen till rygg - han har blivit så stor =D>

Hoppas att det fortsätta bra med mat (han ta 3-4 sked, mycket hantering med tungan fortfarande) så att kanske efter jul jag kan se om vi kan ta bort ett nattmal. Igår försökte jag igen att inte ge ngt kl 22.30. Sen var han hungrig kl.1 (från nattlurk kl 18.45). Men sen ville han har igen omkring 4.30/5.00 så det var läskigt. Så vi behållar kl.22.30 nu så han kommer mellan 2.30/3.00. Igen. Passar bättre.

Har en härligt natt
Flora
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av lgh140 »

Det låter väl som en bra plan? :) Vad skönt att vätskan går ner. Här har bröst och flaska ätits med måtta ett bra tag men det är ju inte så mkt jag kan göra åt det tyvärr så det är bara att gilla läget ;)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Flora
Inlägg: 60
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 19:03

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Flora »

Ja Frida, där har du helt rätt...ibland måste man bara ta det som det är..
Har en bra andra advent helgen
Kram
Mamma till
princessan föddes 15.6.2010 - SHN Dec 2010
lillebror föddes 14.8.2013
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: SM från början med lillebror - funderingar

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

det låter som att du har strategier för hur du ska lägga upp det och det tycker jag låter utmärkt, att i skrivande stund bolla med sig själv o så kommer man fram till rätt bra beslut o så har man bra idéer själv!

Jag tror att det hör till, att det krånglas lite med matandet o flaska, för nånstans på vägen så vill vi ömma föräldrar så intensivt att de små gärna ska äta så mkt som möjligt, o då blir det gärna överkoncentration o press. Försök att ta det med ro o tids nog så ger det sig! När man är mitt uppe i det känns det avlägset men tro mej - det kommer släppa! Mina äldsta killar åt knapert när de var små o idag äter de hur glupskt som helst!

Gotlandskram!
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"