Uppvak, gör jag rätt?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Sofia12
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 21:14

Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av Sofia12 »

Hej

Tog fighten med min snart 18-månaders flicka när hon började sova sämre och ville upp till oss (vilket vi ibland gjort..jag vet [-X ). Blev skrik och mer skrik första natten men ramsade utanför tills gråten avtog och sedan den natten (2 veckor sedan) har hon sovit i sin egen säng och vi har bytt vana och ger morgonvälling i soffan så att vår säng inte längre finns som alternativ. Hon är aldrig svår att lägga och jag försöker se till att hon alltid är vaken/medveten när vi lägger henne (dvs inte somnar med flaska i soffan) och hon somnar lätt och gott i sin säng.
Dock så verkar hon vara i en drömperiod då hon vaknar till (ofta vid 23, 02 och 04) Det brukar räcka med ramsa (tom från min baby monitor då jag är höggravid så tar tid för mig att ta mig till hennes rum) och så somnar hon om i 90% av fallen. Då och då så står eller sitter hon upp (helt sömndrucken) och gnäller. Lägger jag henne ner så somnar hon om meddetsamma. Detta är ofta vid 23 tiden och händer nästan aldrig resten av natten. Gör jag fel.....har ramsat och ramsat, väntat....väntat....men hon lägger sig inte ner själv.....blir bara mer skrik.
Sen har vi det klurigt med att hon vaknar för tidigt men jag försöker lägga henne senare nu...jättesvårt då hon är dödstrött efter dagis. Men vet att pushar jag det några nätter kommer hon nog igenom det och börjar sova lite längre.
Sist men minst är min fråga om jag ska ramsa vid minsta pip? Ofta tror jag hon drömmer och undrar om jag behöver ramsa mitt i natten...vill inte 'vänja henne' vid att höra min röst hela tiden utan att hon ska kunna somna om själv också...?

Behöver lite stöd om jag gör rätt, bör ändra något?

Hon sover 1 timme på dagis sen är det vakentid 6-30/7 (men just nu kl 6) och läggdags 19.15/19.30.

Tack!
:heart:
Mamma till Sofia född 04-06-2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Ok, låt oss sortera ut detta.

1. Jag tycker du gör allt nästan 100% rätt. Du har ju gjort ENORMA framsteg, se dessa och ha målet i sikte så når ni dit snart.

Så. Här behövs tränas på att lägga sig ner själv, detta gör man dagtid när man är vaken och glad. Öva, öva, öva, öva. När du vet att det sitter i ryggraden, då kan du ramsa omkull henne på natten. Det viktiga är att du i alla fall avvaktar tills du hör att hon behöver hjälp och därmed kommer att ligga kvar och sova.

Jag tycker inte heller att du skall lägga senare. Hon behöver sina 12 timmars nätter i många år än! Sömnbehovet för en 18 mån är 13,5 timmar. Så att sova 1 timme på dagis är nästan det också i underkant. DRA INTE NER PÅ SÖMNEN!

Nej, du skall inte länge behöva ramsa vid minsta pip, utan avvakta, klarar hon av det själv? Våga vänta är mitt råd! Klarar hon inte av det måste du själv avgöra, ramsa ELLER gå in? Börja inte med ramsa för att SEN gå in, då kommer ramsan betyda "Mamma kommer".

En sista grej, det är många barn som faktiskt har rytmen 18-06 i kroppen och ibland får man bita i det sura äpplet och ha dessa tider hemma. Det är vanligare med barn som har 18-06 än barn som har 20-08. Så här tycker jag du skall fundera på om ni kanske kan klara av att ha natt och morgon lite tidigare? Kanske 18.30-6.30 kan vara en kompromiss? Min son visade tidigt (redan vid 2-3 mån) att han gillade morgon kl. 07. Så det var bara att leva med det. Vi har än idag (han är 7) väckarklockan på 07, ibland vaknar han ändå 6.30. Men det är så hans skalmanklocka är funtad. Ibland är det lättare att jobba med "mother nature" än emot om du är med? :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia12
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 21:14

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av Sofia12 »

Hej

Tusen tack TorsMamma, precis det stöd jag behövde :D .
Lätt man hamnar i ramsträsk och i natt gömde jag babymonitorn under kudden så jag inte skulle höra allt smågnäll/drömmar, utan bara det gnäll som växer. Hon sov (så vitt jag vet) hela natten fram till kl 6.00 då hon pep till. Då pangramsade jag 2 gånger och var beredd på att hon skulle fortsätta (och att jag då skulle vara tyst och låta henne skrika och ev sätta på musik el liknande) men hon somnade om till 6.45 så det kändes väldigt bra!
Jag tycker mig märka skillnade på hur nätterna blir beroende på hur hon somnar. Dvs desto mer medveten ho är om att hon lägger sig och kommer till ro själv, desto bättre natt verkar det bli. inte så konstigt såklart...

Gällande hennes sömn så är detta en tös som aldrig sovit mer än 1h 15 min på dagen. Har försökt allt men det har i princip varit 45 min naps som gäller så jag blev bara glad när hon på dagis började sova en timme. Har provat att lägga tidigare innan 18.45 men det har varit bråk, skrik och hon har visat sig vara för pigg så 19 snåret, och ibland 19.15/20 verkar vara hennes magiska tid för lätt insomning utan att hon ska vara övertrött.
Ska träna på att få henne att lägga sig själv. Tror att hon faktiskt skulle gjort det förr eller senare för hon är ju som sagt så trött när hon sitter där sömndrucken så det är nog också jag som inte gett henne chansen. Lätt man är där för mycket..

Jag kör vidare, attityden är stark nu när jag fått bekräftat att vi är på rätt spår. Min man har lovat att inte ta upp henne eller ta in till sin säng nu när bebis 2 kommer så får nog hålla mer koll på att han sköter det! :wink:
Mamma till Sofia född 04-06-2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Härliga rapporter. Som du märker behövs ingen monitor, en mamma hör det hon behöver mer än väl endå. :roll: :lol:

Jobba på nu bara så når ni hamn snart. Och ja precis så här är det!
Jag tycker mig märka skillnade på hur nätterna blir beroende på hur hon somnar. Dvs desto mer medveten ho är om att hon lägger sig och kommer till ro själv, desto bättre natt verkar det bli. inte så konstigt såklart...
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia12
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 21:14

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av Sofia12 »

Vill bara meddela att nätterna fortsätter ljudlösa....kan inte riktigt fatta det. Inget gnäll, inga uppvak och hon har dessutom börjat vakna närmare kl 7 än 6.
Somnar vaken, medveten och nöjd i sin egen säng.

Vet inte varför jag väntade så länge att ta tag i detta. Det är som att det var inte så farligt att gå in då och då och stoppa om tösen eller ibland ta in henne till min säng. Precis som om man tänker att så är det, så ska det vara att ha småbarn.
Nu ser jag hur mycket bättre hon sover sedan jag kurade. Och det är underbart att se att hon gillar sin egen säng. Inget skrik när man går ut. Och det att man kan ha normala nätter, så som det var innan man hade barn.

Själv sover jag som en kratta höggravid men också säkert också för att jag är så van att vakna flera gånger på natten :) Kroppen ställer in sig på sömnlösa nätter igen men nu har jag verktyg, erfarenhet och självförtroende som jag inte hade innan. Jag vet att jag kommer lägga tös 2 i eget rum tidigare än vad jag gjorde med min första. Vågar också lita på att det fungerar nu, attityden är stark :)

Tack för ovärdeligt forum!

:heart: :santa:
Mamma till Sofia född 04-06-2012
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av videunge »

Hej

Vilken underbar rapport! Härligt jobbat. =D> Jag blir lika glad varje gång jag läser om en familj som får sova så fint. :D Om du vill är du hjärtligt välkomna att stanna kvar på forumet och dela med dig av dina erfarenheter och peppa andra som skall få sin sköna sömn. Det finns också andra delar på forumet för bara trevligt prat :D Och så förstås Späda barn om små. Där diskuterar vi mat och sömn för småfolk upp till året. Där använder vi oss av Annas underbara standardmodell. Genom den kan man vagga in de små i trygga rutiner redan från början. passa på att läsa runt därinne och så finns ju så klart Barnaboken. Där står allt om detta och massa annat bra. :wink:

Kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

=D> :mrgreen: :heart: :santa: :sleep:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sofia12
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 09 jul 2012, 21:14

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av Sofia12 »

Jodå jag dyker nog upp igen :D Blir nog andra fnurror med Sofia eller tös nummer 2.
Jag har barnaboken och har använt mig av verktygen från början med Sofia och det har varit toppen att ha till hands. Men just det här med nätterna tog jag aldrig tag i. Mycket pg av att vi reste en del första året så det var ofta ny miljö, man var trött och som sagt man orkade inte ta tag i det och så hamnar man i ett eget träsk som man ska ta sig ur :wink: Nu ser jag fram mot några lugna nätter innan man sitter där och ammar igen.
Mamma till Sofia född 04-06-2012
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Uppvak, gör jag rätt?

Inlägg av TorsMamma »

Du är välkommen! :D

Frurror komma fnurror gå, men sömnen skall bestå. :lol: :lol: :lol:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "