Omkura 13 mån

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mammalejon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 nov 2013, 18:04

Omkura 13 mån

Inlägg av Mammalejon »

Hej!

Vår fina pojke föddes i okt 2012 och kurades i aug 2013. Vi har haft det fint sen han kurades. Det tog nog en månad innan vi fick in snitsen men till slut så gick allt bra.

Jag måste få börja med att skriva av mig lite.
Det första året var så tufft, och så även graviditeten. Flera tuffa besked om jobb och näståendes hälsa kom under graviditeten. Jag fick också en cancerdiagnos och behövde opereras under pågående graviditet. Har opererats en gång till sedan sonen föddes men ska nu vara bra. Detta medförde ju säkerligen ingen trygghet för vår son vare sig i eller utanför magen. Min man och jag var båda hemma med barnet till sex månaders ålder, och vi var helt slutkörda båda två när han återgick till sitt arbete. Jag insisterade på att helamma till han var sex månader, trots att jag i efterhand kan se att mjölken inte alls räckte till. Under sommaren lade vi till riktig mat och gröt, men sömnen kom ända inte, varken på dagen eller natten. Mot slutet av sommaren fick jag tag i sova hela natten boken, och lyckades med vad som kändes med mina sista krafter att genomföra kuren.

Nu har vi tappat bort allt. Efter några dagar och nätter för ungefär två veckor sen bet ingenting på vår son, det verkar som han blev vettskrämd av precis ingenting. Jag tappade tålamodet totalt, och skrek ramsan utanför hans dörr trots att han var livrädd. Vid flera efterföljande tillfällen. Det känns som om jag har förstört honom.
Vi märker att hans sömn fort blir mycket sämre, han är så trött. Jag är så trött. Har liksom inga reserver kvar. Jag har sån ångest och är skakig. Jag förmedlar inget lugn alls. Jag,vi, behöver er hjälp.

Jag vill göra om kuren, men känner att det kan vara bra med nya ramsor. Vad tror ni? Vi har använt gonatti med sig, sov så gott samt sov så gott en liten stund förut.
Vi hade planerat att jag och min son skulle resa för att hälsa på min pappa under en vecka. Vi ska åka om mindre än en vecka. Göra kuren när vi kommer hem igen tänker
jag. Om jag nu orkar att åka iväg. Men jag tänker att min man får vila om vi åker iväg och har då lite mer kraft och energi när det väl är dags att kura om.

Jag är öppen för allt.

Vänliga hälsningar,
Mammalejon
Mammalejon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 nov 2013, 18:04

Re: Omkura 13 mån

Inlägg av Mammalejon »

Hej,

Jag har glömt att skriva ned schemat vi hade tänkt oss. Sonen är snarare 14 månader.

6.00 morgon
6.30 frukost
11.00 lunch
12-14 sovstund
14.30 mellanmål
16.45 middag
17.45 gröt bad skoj
18.30 sova

Vi hade tänkt börja kura om imorgon (fredag 22 nov) kväll. Tar gärna emot synpunkter i allmänhet, och på frågan om vi ska använda nya ramsor i synnerhet.
Vi läser på boken och försöker tänka att vi ska fixa detta, min man och jag.
Peppa hemskt gärna!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Omkura 13 mån

Inlägg av TorsMamma »

Hej!

Så vi trycker på omstartsknappen. Men nej, jag tycker inte ni behöver en ny ramsa, det är ju liksom inte "orden vi säger" som spelar roll det är ju HUR vi säger dem, eller hur?

Så lär dig ramsan med "Kontroll" på VAD vill du faktiskt förmedla? VAd är frågan han har? Vad är då svaret på frågan?

Det sämsta man kan göra är ju att känna "frustration" för det är det vi då förmedlar. Så nu gäller det att ni hittar "Lugnet" och tålamodet igen.

Sen vill jag säga en jätteviktig sak, Det är inte ovanligt att barn runt 1 år börjar ställa NYA frågor och att föräldrarna står handfallna. Inte ovanligt alls! MEN, skillnaden är VAD vi gör och HUR vi känner inför detta. Så med detta i bakhuvudet, fnurror komma fnurror gå, inget måste bestå! :D

Hur går han nu för tiden? Om han håller på eller precis har lärt sig gå är det också en naturlig motorisk utveckling han har, med detta så behöver han öva sina färdigheter ordentligt på dagen.

Se till att ni håller schemat på minuten hela första månaden nu. Inga sovmorgon, ingen kompensation för förlorad sömn osv... Utan håll tiderna.

Läs i boken om kuren, säkerhet, trygghet och lugnet. De viktigaste kapitlena. Kanske vill du även lägga långluren redan kl. 11.30 men detta är petitesser. Du kan ditt barn själv bäst. ;)

Skall han börja på dagis? Har du synkat schemat i så fall med deras? Om han börjar dagis snart eller har börjat rekommenderar jag nästan alltid 12 timmars natt. Men det är en generell rekommendation.

Lycka till med omstarten!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mammalejon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 nov 2013, 18:04

Re: Omkura 13 mån

Inlägg av Mammalejon »

Tack snälla Torsmamma för snabbt svar!

Gott att få läsa dina ord!

Sonen knatar runt på två stadiga ben sen ungegär två månader tillbaka. Ingen förskolestart planerad inom ett år.

Fint att höra att vi kan använda samma ramsor som förut. Vi har kommit fram till att vi använde oss av nedläggning alltför mycket förut, nu ska vi jobba ordentligt med att ramsan ska räcka. Han lär ju komma på att man kan lägga sig ned alldeles själv om vi är tålmodiga...

Vi har läst på tillsammans och känner oss förväntansfulla inför kvällen.

En liten grej till. Sonen rör sig otroligt mycket när han sover med resultat att han sparkar av sig täcket, blir kall och vaknar (?) av det. Ska man klä på honom bättre på kroppen tycker du?


Tack igen för stöttning, det värmer och när.
Mammalejon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 nov 2013, 18:04

Re: Omkura 13 mån

Inlägg av Mammalejon »

Hej!

Nu ska ni få höra om natten!

Det gick så bra.

Blott en timme tog det att få honom att sova, med nio nedläggninar totalt och ramsor. Pappa, som har varit lite osäker på sin ramsa får ta dessa första två nätter. Och som han fick till ramsan! Vi är så glada att det funkade.
Ett uppvak vid 01.40 , en nedläggning och ramsor i omgångar, totalt 20 min tills pojken sov gott igen. Sen gjorde vi storstilad godmorgon kl 06.00!

Vi är helt slut känslomässigt :D

Nu hoppas vi på att det gå lugnt och fint under dagen och kvällen då ramsan ska få ta över i princip helt, utom vid kris.

Nu går vi ut och leker lite!
Mammalejon
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 10 nov 2013, 18:04

Re: Omkura 13 mån

Inlägg av Mammalejon »

Glömde tillägga att vi inte klär på honom mer kläder till natten, han kanske ligger still och förblir varm vad det lider
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "