Dags för kur av 16 månaders!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Hej på er!

Nu är det dags för oss att kurs vår snart 16 mån gamla dotter.

Hon har sedan fem månader sovit dåligt på nätterna. Nu ser de oftast ut så att vi sitter med henne tills hon somnar. Sedan vaknar hon, för att vi inte är där tror jag, det är så självklart för så fort vi visar oss somnar hon nästan om. Sedan börjar de hela om ganska direkt efter någon timme igen. Sen en tid tillbaka har hon fått sova mellan oss, orkar inte springa, det blir bättre sömn för henne men inte för oss. Framförallt inte för mig då hon nästan ligger på mig och vrider och vänder mycket. Små skrik lite då och då och allt mer när det närmar sig vargtimmarna.
Nu känner jag att vi behöver göra något, och vad passar inte bättre då än shn!

Hon sover i spjälsäng i eget rum.
Här är hennes tänkta schema. (tiderna är anpassade efter dagmamman hon börjar hos om 2 månader.)

615 vakna
630 välling
8 frukost
1045 ordentligt mellanmål
1130-1330 sova
14 lunch
17 middag
1830 välling
19.00 sova

Nu till mina frågor:

Vi funderar på att köra natt 1 x 2nätter natt 2 x 2 nätter osv. Är det dumt? Eller om vi provar som vanligt och det inte funkar, blir det fel att starta om vid natt 1 direkt?

Hur ofta kan man använda marginalkvarten, 2 dgr i rad på morgonen? Tex vissa dagar så kan hon lämnas lite senare till dagmamman då kan man låta henne sova den lilla extra stunden så hon får den kvarten som saknas i schemat? :)

Dagslur- hon kommer att sova i vagnen, jag har förstått att hon helst ska somna stillastående. De är nog inga problem och hon gillar att sova ute så det brukar bli 2 timmar, MEN om hon vaknar ska vi då ramsa dagsramsan och sedan gå eller hur går man tillväga på dagen ute?

Jag vet att ni förespråkar att ta bort nappen, men förstör det mycket att behålla och tar alla som kurar bort den? Hon kan ju sätta in nappen själv, men vet inte om hon gör det på natten. Hittills ropar hon ju alltid på oss men det är nog inte för nappen utan för att hon vill ha oss där.
Meja har bara nappen när hon sover så egentligen kanske det inte blir något problem att ta bort den, men jag känner att den är bra att ha ibland!

Är det bra om båda gå med in till sängen, men inget måste? Och något man bara ska göra i starten i så fall? Jag ska bort 3:dje dagen, men om man inte är där när kvällsrutinerna börjar, då kanske hon inte behöver ora sig över mig?

Hon gillar att somna på sidan, Solfjädrar man då på sidan med tryck sedan?

Hoppas det finns någon med svar på mina frågor... :)

Nu är vi taggade, på onsdag kväll kör vi!.
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Mejamamman och välkommen! :D

Grattis till ett fint beslut som förhoppningsvis kommer gynna hela familjen!

Svar på dina frågor.

Jag förstår nog inte vad du menar när du skriver detta?
Vi funderar på att köra natt 1 x 2nätter natt 2 x 2 nätter osv. Är det dumt? Eller om vi provar som vanligt och det inte funkar, blir det fel att starta om vid natt 1 direkt?
Kan du förtydliga lite?

När de sover i vagn kan man "vagna dem" om man vill och inte ha ramsa. Men de som vill har ramsan ändå ute. Jag hade det. Det passade mig. Skak i handtaget och gå med ramsan var min grej.

Ja, jag förespråkar att man tar bort nappen. De kommer med största sannolikhet skapa bekymmer för er. Det är ju liksom ingen "lära stoppa i nappen" kur?! Kan hon och ni vet att hon kommer att göra det kan man lägga en drös nappar i sängen, eller i en burk eller så. Men inte en kurnatt får gå till att stoppa i eller lära hitta en napp. Redan på andra natten så går man ju liksom inte in. :wink:
Hon kommer att glömma den om bara ni gör det först! :P

Ja, man kan solfjädra på sidan om man vill, det går bra. Men vänd henne från er i så fall är mitt råd. Jobba ordentligt med ramsan. Det kan ta någon extra natt på lathunden när man kurar barn över 1 år så bli inte orolig om lathunden haltar någon natt. Printa ut en och sätt upp på dörren.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... ela-natten

Nattningsrutinen sker ju det mesta med skratt till gonatt UTANFÖR sovrummet. VIsst kan ni båda typ flyga in henne i sängen och rummet som redan är mörklagt och lägga. Men sen måste en gå ut tycker jag. Den som är kvar tar solfjädern och går sen ut med ramsan när hon är lugn. (hon får inte somna) Glöm inte bekräftelsen.

Ang. marginalkvarten. Den är ju liksom inte till för att få "sovmorgon" utan för att kunna nödjustera någon dag när något går fel för att man skall hålla "Natuliga sömnrytmer". Säg att man har lur 10-10.45 och somnar 10.10, då får man också sova till 10.55. Det är vad marginalkvarten är till för. Behöver man extra sömn får man helt enkelt lägga tidigare. Klockan ställs och ringer varje dag (även helg) samma tid, hur skall hon annars förväntas bli sin egen lilla skalman? Så skaffa väckarklocka och se till att den ringer 6.15 i minst 3 veckor innan ni utvärderar tiderna. Undantag skulle kunna vara att säg hon vaknar 6.10, då kan man ta upp med just marginalkvarten. Eller säg att hon somnar om vid ett uppvak 6.05, då kan man ge till 6.25 för att få en extra 20 min.

Men det är så jag tänker kring marginalkvarten. Det enda jag vet säkert är att man kan inte ha lite olika tider vid olika dagar i veckan utan man måste hålla schemat som "standard" och om man sen efter kuren måste göra något särskilt så blir det en "en gång ingen gång" dag. Det blir liksom lite som den blir helt enkelt.

Läs på om säkerhet, trygghet kapitlerna igen i boken. De är guld värda och även läsa dem igen när man håller på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

AHA! Nu fattar jag vad ni menade med 1X2 och 2X2. Det kan ni absolut göra. Inga problem! :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Tack så jättemycket för svaren.
Ska bli så spännande och se hur hon reagerar ikväll/inatt.
Kommer säkert dyka upp fler frågor från oss. :D
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Nattning dag 1

1905-1943 40 minuter ledsen/arg konstant. Tystnar och blir sömntung.
In 1945 ut 47
P. Ramsa x 6
In 1949 ut 1952
P. Ramsa x 4
P. Ramsa x 4
In 1955 ut 2001
P. Ramsa x 4
P. Ramsa x 4
In 2012 ut 2014
P. Ramsa x 4
In 2018 ut 2021
P. Ramsa x 4
P. Ramsa x 6 =tystnade för första gången av ramsan
In 2025 ut 2028
Bekräftelseramsa

Var inte beredd på att hon skulle bli så ledsen/förbannad när hon inte fick nappen vid läggning. Tillslut "gav hon upp" och tystnade och sög på sin snutte istället.
Jag tyckte inte att hon lugnade ner sig mellan att jag var ute och ramsade utan bara när jag kom in. Men en gång tystnade hon av ramsan! Kan ju vara för att det var första nattillfället och kanske att jag ramsade eller gick in lite för ofta?

Uppvak
Gnydde ett par gånger under natten men vaknar första gången 0455.(bra!) Blir då så ledsen när hon inte hittar någon napp. Jag går in och solfjädrar.
Jag vet att man ska vara snål med trafiken in under vargtimmarna, men gäller det även de första nätterna?
Kan nog vara så att jag störde lite för mycket. Hon lugnar sig direkt när jag kommer in men blir lika ledsen när jag går igen.

In 0455 ut 0501
P. Ramsa x 4
In 0505 ut 0509
P. Ramsa x 4 tystnar under ramsan
In 0513 ut 0516
P. Ramsa x 4 tystnar lite igen
P. Ramsa x 4
In 0520 ut 0524
P. Ramsa x 4
In 0529 ut 0531
P. Ramsa x 4 tystnar
Bekräftelse
P. Ramsa x 4
In 0536 ut 0539
P. Ramsa x 4
In 0544 ut 0547
O. Ramsa x 4
In 0550 ut 0550
P. Ramsa x 4
In 0557 ut 0601
P. Ramsa x 4
In 0604 ut 0607
Gav upp och gick in när hon tystnade och gjorde glad godmorgon
Inser nu när jag skriver att jag varit inne typ var 5:e minut, men hon var så ledsen. Hur ska jag reagera!?
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du verkligen lathunden på dörren är min första fråga? Natt 1 (eller båda natt 1 så att säga) går man in vid minsta pip och lugnar, går ut när de är lugna med ramsan. och sen bekräftar. Det är absolut inte ovanligt att man går in både 10 och 20 ggr så det är bara att jobba med lugnet. Sen kommer säkerheten, sist kommer tryggheten. Du kan inte hoppa direkt till tryggheten och undra varför ramsan inte funkar om du är med? :wink:

So jobba på med ramsan och lugnet, hon skall veta att ni vaktar för vargen och att hon kan sova lugnt. Även viss trafik i vargtimman första natten kan vara befogad, det är natt två (eller 3 för er då) som man börjar jobba med ramsan och inte springer in vid minsta pip. Så jobba på metodiskt och målmedvetet.

Ser fram emot en rapport natt 2. Tänk på att bekräftelsen är mjuk och trygg. bekräftande när hon är lugn och sömntung. Läs i boken om ramsan igen och läs om lugnet och tryggheten igen i boken. Man ser saker med helt nya ögon när man läser i boken under kurens gång. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Hej!

Tack för de svaren. Jo men jag visste det egentligen, men var ändå lite osäker. Ska läsa och vila under lillans sovtid och varje tillfälle jag får.

Natt 2
Stor skillnad!!
Inte ledsen alls första vid beskedet. Låg till och med och skrattade lite. Övertrött!?
Hon var inte alls ledsen för att hon inte hade nappen längre. (Skönt!) utan nu var det för att jag gick.
Blev lugn efter 20 minuter gick ramsandes ut.
P. Ramsa
P. Ramsa . Är tyst och endast lite gnyende
P. Ramsa Skriket stegrar
In 1928 ut 1930
P. Ramsa
In 1932 ut 1935
P. Ramsa
In 1938 ut 1941
Bekräftelse

Hur vet man att man säger bekräftelseramsan el inte. När jag gick ut sista gången med ramsa så sa jag den lite tystare med tonen "precis så". Kan man då räkna med att det är bekräftelseramsan eller ska man ändå dra den en gång till för säkerhets skull?

Uppvak
0139 hör henne så jag går in lägger tillrätta solfjädrar och ut ramsandes på en minut. Tror hon somnade om direkt.
Vet inte om jag lugnar henne med ramsan eller om hon redan somnat om och inte hör mig.
0208 pratar i sömnen?
Ramsar utanför dörren
0320 skriker till
Ramsa utanför dörren
Skriker till ett par gånger till efter det men jag gör ingenting.

Nu har jag bara ramsat en gång och inser nu att jag skulle sagt den en gång till som bekräftelse efter uppvaken.. Men fattade de först som om de skulle hänga ihop, men när hon vaknar så påminner jag ju och därför ska hon ha en till efter, eller hur?

Vet inte om hon skriker i sömnen eller om hon är vaken. Ska jag avvakta vid de tillfällena istället kommande nätter.
Om jag avvaktar och hon börjar skrika upp sig och jag fortsätter med att ramsa. Ska man starta en ramsdiskussion även på natten?

Är lite osäker på om jag ska räkna det som natt 1 andra gången eller natt 2 ändå? För jag behövde inte agera så mycket. Får nästan känna av under natten som kommer kanske.

Om vi tar det som natt två och natt tre idag. Då ska läggningen gå mycket snabbare idag och vi ska inte sitta med henne med solfjädern tills hon bör sömntung utan bara några minuter?

Tack igen.
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Vilken lyckad natt två.

Ny tycker jag du skall se till att läggningarna är MAX 2 min. Man flyger in lägger tillrätta och går ut med ramsan, här skall den göra jobbet, det kan ta både X6 och X8 av den.

Läs på om den igen, Man säger den alltid minst X4, som ett fyrfaldigt leve, Hurra, Hurra, Hurra, HUUUUURRRRAAAAA!!!!! När man är på natt 3-4 enl. lathunden kan man dra ihop ramsan med bekräftelsen så sista versen blir med tonen lugn och fin och bekräftande att just så skall det vara.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Okej. 2 min läggning. :D

Mer ledsen igår natt 3. Pappa tog över. Väldigt mammig tjej. Stannade inte tills hon blev sömntung utan bara tyst och lugn och det kändes som om det tog längre tid då men kanske är behövligt för att komma vidare i kuren?

Känns svårt att få henne att somna genom att bara solfjädra som markering på kvällen utan blir att vi får gå in flera gånger fram o tillbaka för att hon är så ledsen. Är det att krisa då? Går in men stannar bara ca 20 sek så det känns inte som om hon lugnar ner sig. Är det bättre och stanna inne lite längre efter att man provat ett par gånger med att vara inne kort eller bättre att vara inne längre vid första tillfället än att bara lägga till rätta?

Vargtimmarna. Vet att man ska hålla trafiken till så lite som möjligt men gäller det även om de är jätteledsna? Nu har det varit 2 av 3 nätter att vi fått ta upp en ledsen tjej som inte somnar om av ramsa när klockan närmar sig.

Natt 3
Startar nattning 1904 ut 1905. Snabb tillrättaläggning, solfjäder och ut.
P. Ramsa
In 1908 ut 1909
P. Ramsa
In 1912 ut 1913
P. Ramsa
In 1916 ut 1917
P. Ramsa
P. Ramsa
In 1919 ut 1920
P. Ramsa
In 1921 ut 1923
P. Ramsa
In 1925 ut 1929
Bekräftelse

Uppvak
Ramsa 2021, 2248, 0115
Ramsa 0150
in och ut under 0152
Ramsa 0249, 0310, 0405
Ramsa 0527
In och ut 0528
Sedan ramsa så mycket som det går och in 3 gånger tills väckte under en gråtpaus kl 0600.
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej, Nu är ni inne på natt 2 enl. lathunden, då är det dags att börja låta ramsan göra jobbet. Det är här ni bara måste börja lyssna. Att gråta är olika för olika barn, gråt är inte automatiskt = KRIS. utan här måste ni lyssna, vad är frågan? Svaret sker i ton med ramsan. Man kan få ramsa X8 X12 om det är mycket skrik, men ert jobb är att få henne och lyssna och lugna sig. Det är ramsan som är det "Magiska" inte att ni springer ut och in antal gånger eller antal tid. Så nu gäller det att jobba med ramsan. Se till att ni inte ramsar för att nästa sekund gå in, då kommer ramsan betyda "vänta mamma/pappa kommer snart" det vill vi inte. Utan ramsar ni måste ni sen avvakta och se vad är nästa fråga? Det är nu ni gör jobbet.

Att springa in och lugna är det lätta.

Läs nu detta noga inför nästa natt!

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mejamamma
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 11 nov 2013, 20:59

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av Mejamamma »

Tack!
Vi har tänkt på det med att inte gå in direkt eter ramsa och det försöker vi verkligen med.
Vi bestämde oss för att inte köra natt 1 x 2 osv utan har kört helt enligt lathunden.

Det går framåt med läggningarna.
Vi lägger ner henne och solfjädrar som markering. Går ut ramsandes men behöver oftast gå in igen ett par-tre gånger innan hon ger upp och somnar. Känns bättre för varje dag för hon är inte så hysteriskt ledsen utan mer förbannad för att vi går.

Varannan natt vaknar hon vid ett tiden. Vi har försökt både att avvakta och att ramsa direkt. Vi fortsätter att köra ramsor i ett par-fyra minuters tid. Hon ställer sig alltid upp direkt. Ramsan tar inte och hon lägger sig inte ner. Därför måste vi alltid gå in för att lägga ner henne och då somnar hon alltid direkt, utan påminnelse. Gör vi fel här?

Morgonen börjar alltid ledset... Så
tråkig start. Hon vaknar och är ledsen varje morgon innan klockan. Oftast runt halv 6. Vi försöker att ramsa direkt och fortsätta med ramsa och husljud. Men hon ger sig inte. Och när vi gått in då somnar hon inte om utan hon vill ha morgon. Okej om hon hade vaknat och varit nöjd men det är väl inte så vanligt..
Vet att det kan strula ett tag så det är väl bara att fortsätta.

Vet inte om det är för att hon är äldre, mej tycker inte nätterna har varit alls sin i lathunden. Känns som vi är kvar på natt 2 och ikväll är det natt 6. Ramsan tar inte alls på natten.. Hur går vi vidare?
Meja 12-07-28
Kurstart 13-11-13
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Dags för kur av 16 månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Har du läst länken du fick av mig? Precis som du själv säger, ni har fastnat på natt 2!
Om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, kommer du att se att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn - när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå dig till ro, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla säkerheten. Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Kommer vargen och tar mig nu? frågar sig länge än det lilla barnet. Så även om lilla magen är mätt - och det måste den vara; ja, mer än mätt! - så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare - igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller ... Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten!

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? Vad gör jag för fel?
Du är så övertygad om att din närvaro är det enda som kan lugna "söva" att du "måste" gå in. Kan hon inte lägga sig ner själv? Vad är tilliten till att små barn faktiskt kan?

Det är dags för traffiken att upphöra, vare sig du är på natt 2, 4 eller 6 nu. :wink: Du måste ha tillit till ramsan, du måste låta ditt barn få utrymme att reagera på och skapa en dialog. Det är nu det kan ta tid, att söva ett barn med verktygen är LÄTT, att få till en dialog med ramsan, det är svårare. Här måste du se till att ha sista ordet oavsett om det tar 100 ggr eller 101 gånger.

Kan hon inte lägga sig ner själv får ni spendera dagarna i rummet med att öva på detta så du vet att hon kan, upp, ner, upp, ner.

Ang. morgonen, här är en så tidig morgon som 6 rådet att man håller helt tyst faktiskt. Är det i vargtimman spelar man rejält högt med Mozart eller Strauss. En påminnelseramsa, sen musik. De skall ha annat att lyssna på än sitt eget klagande. Att gå in efter 6 nätter på morgonen är ju en "aktivitet" och säger, snart är det morgon, så en påminnelseramsa och sen Mozart är mitt råd. Tidiga morgnar och ledsna läggningar tar tid och mycket tålamod. Så här får man jobba på rejält med målmedvetenheten. Jätteglada morgnar och skrattandes läggningar vill vi ha. Hon skall skratta rejält upp till 15 min innan ni lägger.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "