Varför har det uppstått fnurra med sömnen?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Wasaknäcke36
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 apr 2011, 16:29

Varför har det uppstått fnurra med sömnen?

Inlägg av Wasaknäcke36 »

Hej,
min Lillfia är 7 mån och tre veckor och har fått skötsel enligt SM sedan hon var 6 mån. Hon kurades då hon var 6,5 månader.
Schemat såg ut så här (15 tim 15 min sömn):
Natt: 19-07
Äta: 7.30
Sova 09.30
Äta 10.15
Äta 11.30
Sova: 12-14
Äta: 14.00
Sova: 16-16.30
Äta: 17.30
Bada, leka, skratt till god natt
Nattslurk: 18.45

Trots två öroninflammationer (och första tanden, tjoho!) har det gått förhållandevis bra för henne att sova sina timmar. Undantaget är eftermiddagsluren mellan 16-16.30 som innebar mer gråt och gnöl än sömn vilket ledde till att jag efter 10 dagar gav upp (det finns en treåring hemma som höll på att gå upp i limningen av allt ståhej på eftermiddagen).

Men - sedan någon vecka har Lilltjejen börjat vakna tidigare på morgonen (vargtimmen ett antal ggr samt kl 06 och vill inte somna om när klockan är 06.30). Idag fick hon heller inte ro att somna förrän efter 30 min in på lunchluren (ramsade bestämt och uppmuntrande) och sov heller inte längre än EN ynka timme! Hon har visserligen en ilsket röd svampinfektion i undre livet efter penicillinkurerna som hon får behandling mot men är det anledningen till att hon inte njuter av Sömnen?
Vad ska jag göra?
Och jo, hon skulle behöva den där lilla eftermiddagsluren som jag skippade, hon är ofta trött vid 16.15...
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Varför har det uppstått fnurra med sömnen?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Grattis till en lyckad kurning!
Jag är inte expert på kurade barn, så om ni har en tråd inne på Kurforum så kan du förslagsvis fråga där också (eller starta en tråd om ni inte har nån!)
Men schema är jag rätt haj på så jag har några synpunkter där :P :

Helt riktigt att dra ner till 14,5 h sömn från sju mån ålder. Om du upplever att dottern fortfarande verkligen behöver em-luren så skulle jag föreslå 12-45-1,5-20 istället. Kanske lägga fm-luren något tidigare för att hon ska hinna vara vaken lite längre innan lunchluren?

Sen reagerar jag lite på mattiderna i schemat. Om hon får ett mellanmål vid 10.15 föreställer jag mig att hon inte är särskilt hungrig till lunch, vilket kan leda till mindre matintag och därmed sämre lunchsömn! :shock: :P
Om hon är vrålhungrig på fm skulle jag lägga lunchen lite tidigare, kanske kl 11, och slopa förmiddagsmelliset.
På em ligger melliset väldigt tidigt, bara 2,5 h efter lunchen, kanske senarelägga det ngt (iofs om lunchen blir tidigarelagd så behövs det möjligen inte - klura på det!).
Middagen kan komma ngt senare (nu är jag petig!! :wink:), kanske 17.45-18 - det brukar kunna motverka tidiga morgnar.

Ytterligare en bra medicin mot tidiga morgnar brukar vara att lägga tidigare på kvällen, en kvart-en halvtimme kan göra susen, motsägelsefullt nog!

Lycka till! :D

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"