SM från början med lillasyster

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Joo, det gäller att ta sig själv i kragen. Har följt ditt råd idag och vet inte om det ännu blev så stor skillnad men attityden fick sig i alla fall en kick genast jag igen bestämt mig :)

Annars så sover lillasyster (snart 2½mån) alla lurar även nattsömnen i sin vagn. Jag skulle så småningom gärna börja flytta henne i spjälsängen och ha henne att sova inne med öppet fönster. Då är det väl helt enkelt buffning som gäller? Undrar om det ändå är bäst att vänta med flytten tills nattmålet lämnat bort och hon sover sina 12 timmar utan avbrott.. Kanske ni kan tipsa om någon tråd här med samma tankar, så kan jag läsa på lite :)
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av videunge »

Hej på dig :D

Vagn eller splälis är upp till vad som passar er.Det är svårt att vagna en spjälsäng ( även om jag minns en tråd där någon faktiskt försökte... 8-[ :lol: ) så då blir det buffning i så fall. Själv har jag på tredje barnet insett hur smidigt det är att ha dem i vagn tills hela nätter. Dels för att man kan flytta vagnen hur som och så för att det är lättare att vagna ( personlig åsikt) de riktigt små. Men varför inte ställa vagnen innomhus? det går ju? jag är nog lite trög... :oops:

Kram på dig! :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hej igen!

Vi har fått en sån bra start med lillasyster och allting har verkligen fungerat smärtfritt. Nu har vi några (ganska vanliga) fnurror och jag har lite funderingar kring vårt schema som för tillfället ser ut enligt följande:
7.00 Glad morgon, mat
9-10.30 Sova (1,5)
11 mat
12.30-14.30 sova (2)
15 mat
16.30-18.00 sova (1,5)
18.30 mat
19.30 nattslurk
20.00 sova natt (11)
nattmat x 1 allt mellan 01 och 04 (vid uppvak före och efter de tiderna försöker jag vagna)

För det första undrar jag om det är vanligt med en ökningsperiod här vid 2,5mån? Jag börjar alltid med att amma henne och fortsätter med flaska, så det har varit svårt att hålla ätandet till en timme. Det har blivit mycket småätande ända fram tills nästa lur börjar varpå hon sen igen inte varit ordentligt hungrig osv. Men där har jag från och med idag skärpt oss och håller maten till en timme så hon är MINST en halv timme oäten innan luren börjar (kommer säkert att vara lite gnälligt/skarvande idag och imorgon innan hon fattar att äta ordentligt under den första timmen..). Det är väl så det borde vara? Hon har börjat vakna till lite mera de senaste nätterna och vill ha nattmaten tidigare och då äter hon verkligen som en häst! Tyder på att hon inte fått i sig ordentligt om dagarna (pga småätandet..) ?

Och så till schemat, det är den sista luren som orsakar problem. Ofta somnar hon genast vi lägger henne till luren halv fem, men så vaknar hon efter 20min (ibland 45) och är väldigt svår att få att somna om. Funderar nu på schema ändring, men är det för tidigt me 12 tim natt? funderar på vad som vore bättre : 1,5-2-20-12 eller 1,5-2-45/20-11,5 ?

Men annars har vi det bra! :) Våra första månader med lillasyster har varit som en dröm i gemförelse med den äldre som blev kurad först vid 5mån. :heart:
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av Sarisparis »

Hej och grattis till lillasyster fâr jag säga :D

Att den sista luren krânglar är en klassiker och jag tycker att dina idéer om att korta densamma och starta natten lite tidigare är lysande. Fundera pâ vilket av dina alternativ som passar resten av familjen bäst, tror att bâda skulle passa dottern ifrâga.

Och angâende matfrâgan, hur ser själva mattimmen ut? Erbjuder du henne bâde apéritif, förrätt, huvudrätt, ost och sallad, dessert, och digestif (jag har sm:at pâ franska :wink: ), allt inom timmen och med inte mer än en kvarts paus mellan varje rätt?
smamma skrev:Men annars har vi det bra! :) Våra första månader med lillasyster har varit som en dröm i gemförelse med den äldre som blev kurad först vid 5mån. :heart:
Underbart! Kan bara gratulera. O:) Det lâter pâ dig som att du har Barnaboken? Missa inte Syskonkapitlet :!: =D>

:heart:
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hej hej hej igen, tiden den rinner iväg! Tänk att allt går så mycket fortare nu än det gjorde första gången, suck, lillasyster har alltså redan hunnit bli 3 månader( den 5.9)!

Så här ser för närvarande vårt schema ut som vi följer med halv timmes marginal (oftast ganska prick och precis)

7.00 Glad morgon: börjar med amning ca 20min i vår säng. Fortsätter genast med flaska ca 130ml. Skötning. Sen sitter man i sittern medans det kokas gröt och resten av familjen äter.
9.00 Sover man 1,5h innomhus i vagn med fönstret öppet. Denna luur sitter oftast som gjuten.
10.30 vaknar-ammar ca10min-flaska ca 120ml-skötning och umgänge
12.30 Sjutsas man ut i vagnen för att sova i 2h
14.30. vaknar-flaska 120ml- rap och skötning- påfyllning ur flaska ca 60ml (strävar till att hålla maten under den första vaken timmen)
16.30 Blir det en kortlur på ca 20 min, ofta en liten vagnpromenad.
17.15 mat ur flaska ca 100ml, ingen påfyllning
18.00 bad
18.30 nattslurk ca 100ml
19.00 God natt i vagnen
får mat EN gång om natten oftast kl 1 då hon vaknar första gången. Då ammar jag först varpå hon äter 160ml ur flaska. Och somnar sen genast om i vagnen.

Våra problem områden är VAGNINGEN, för tidig morgon och lång nattning på kvällen.
På kvällarna somnar hon alldra tidigast 19.30 fast vi lagt henne redan kl 19. Hon börjar genast skrika/fråga när jag lägger henne och jag har verkligen försökt backa när det gäller att ingripa med vagning, försökt med husljud etc. men med en tvååring i huset också är det svårt, det slutar alltid med en massa vagnande av och an, så fort vagnen stannar skriker/frågar hon igen. Till sist vagnar jag henne till sömns för att hinna lägga storasyster i lugnt hus. Vi har med andra ord kört fast. Undrar om jag borde hålla henne vaken 2,5 fram till halv åtta i stället för att lägga kl 19?
Om morgnarna är den utsatta tiden för gladmorgon 7.00 hon vaknar dock ALLTID kring kl 6 och är halft omöjlig att få att somna om för längre än 5min om ens det.

Lillasyster är överlag väldigt nöjd och väger kring 6,5kg så jag skulle gärna sluta med nattmaten helt nu. Hur? Köra tre dagars kur med vagning fast vi kört fast där och sen flytta i spjälsäng? (målet är att flytta i spjälsäng bara nattmaten uteblir)

Och ramsan? När kan jag helt strunta i de andra verktygen och köra med ramsan?

Nu är jag verkligen i behov av lite goda råd :heart:

Kram på er!
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av Irmasmamma »

Hej! :D

Jag tycker att schemat ser fint ut. :thumbsup:

Min spontana tanke när det gäller vagningsträsket är att ni kört fast där pga att ni går med vagnen under 1-2 av dagens lurar. Jag skulle gissa att det ger lite oklara besked till liten om vagnen SKA röra sig eller inte....OM det verkligen är tryggt att sova i stillastående vagn?? :shock: :wink:

Så slopa vagnpromenaderna under sömnen och gå ut med liten i vaket tillstånd istället är mitt tips!
Och förstås backa ännu mer på kvällen, lyssna av, husljuda, ge klara besked osv, som ni redan gör.
Om det känns för fastkört med vagningen så skulle jag faktiskt gå över till buffning, det gjorde vi när liten var ca 2 mån och där hade jag betydligt lättare att få till tekniken!

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Hejsan!
Länge sen sist! Så blir det när allt går som på räls :wink:

Som sagt har allting gått väldans bra, schemat har satt sig och fungerat och syskonen sover numera tillsammans om natten.

Nu har lillasyster börjat skarva lite i dagsluurarna, särkillt i den mitt på dagen, hon vaknar efter 20-45 min och är nästan omöjlig att få till att somna om. Ockse den sista luren på 20 min är svår.

hon sover nu mera så här
19.20-7.30 Natt 12tim
9.30-11.00 1,5tim
13.00-14.30 1,5tim
16.40-17.00 20min

målet är en timme framåt genast från uppvak.

har vi för mycket sömn på schemat? korta ner den första luren eller ändra till två?? Tips? :)
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Härligt att det funkar så bra, fint jobbat! =D>

Jag sätter en liten peng på att den första luren är för lång. Ett klassiskt schema för 3- och 4-månaders är 12-45-2-45, sedan vid 5 månader brukar man korta ner eftermiddagsluren till 20 min. Vad tror du om det?

:heart:
smamma
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 04 jul 2013, 13:27

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av smamma »

Jaa, det låter som ett bra alternativ. Nu blir ju lillasyster 5mån den 5.11. Och jag är lite orolig om det kommer att lyckas att förlänga den sista luren från 20 till 45?

Men jag tror jag ska testa 12-45-1,5-45 i alla fall :) i värsta fall få det ju bli då 12-45-1,5-20. Blir det för mycket igen med 12-45-2-20 ? hmmm, dessa iland problem :wink:
Storasyster 04/11 kurad vid 5mån
Lillasyster 06/13 SM från start
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: SM från början med lillasyster

Inlägg av SaraMilana »

Här finns en bra översikt med bla rekommenderat antal sömntimmar vid olika åldrar: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21416

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"