Frågor om SM för 3-månaders pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Ser nu att lgh140 hann före! =D> Du får mitt svar också!

Hej hej vändningscirkus! ;) Och så öva öva öva på att vända tillbaka dagtid!

Mattrassel brukar dyka upp där kring 2 eller 3 månader, då de upptäcker hur mycket annat spännande det finns att se och göra än att äta. Oftast äter de bäst på natten och när de är nyvakna. Och så är det lätt att bli lite lat när det rinner enklare ur flaskan. Prova att väcka och amma nästan i sömnen, kanske sitta i ett mörkt eller dunkelt rum. För en del funkar att liggamma och för andra att gå runt. En del vill ha liv och rörelse, en del föredrar lugn och ro. Man får prova sig fram.

Har ni börjat införa riktig mat än?

:heart:
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för fina och snabba svar :heart:

lgh40 - Åh, jag tror verkligen att du har rätt! Jag vill så gärna att han ska bli proppmätt att han säkert märker att jag är stressad... Trugar och trugar. Jag testade att liksom låtsas att inte han låg där, sjöng och tittade ut genom fönstret, då sög han faktiskt några tag men slutade ganska snabbt.

SaraMilana - Kalle åt ju faktiskt inatt utan att krångla, så nyvaken/i sömnen matning funkar än så länge (peppar peppar). Men nu när vi kör TorsMammas 3-månadersschema så måste han ju vänta lite på maten under dagen och då vill han INTE amma.

Jag har provat dunkelt rum där storasyster inte är, men hon är sååå mammig och bankar skrikandes på den stängda dörren. Då blir Kalle alldeles peppad och undrar var hon är = ingen amning. Det verkar alltså som att han behöver lugn och ro.

Frågan är hur jag ska ge mat i sömnen med det schema vi har nu. Bör jag ändra schemat så han är nyvaken när han ska äta?

Trevlig lördagkväll!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Jag gjorde så med första barnet, ändrade schemat för att så många måltider som möjligt skulle komma direkt efter en lur. Svårt att få ihop en sånt schema som funkar och jag fastnade i nån sorts negativ spiral kring matningen.

Jag skulle nog inte göra så denna gång, med andra barnet. Med en annan inställning och attityd till det hela skulle jag köra på det som funkar och sen fylla på med smakisar istället. :wink: 8)

:heart:
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaderspojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Halloj!

Det är så svårt detta... Jag tycker jag har en bra attityd, lägger Kalle till bröstet i ett snabbt svep och tittar bort, men innan jag hunnit det kastar han sig bakåt och blir arg. En gång har jag faktiskt lyckats amma idag! Kanske vänder det eller så får jag acceptera att det är flaska och köra på det fullt ut! Mat får han ju i sig ändå. Det är det här hattandet som gör att allt ställs på ända och låser fast en till hemmet, man vet aldrig när det behövs blandas ersättning. Jag har ju heller inte lärt mig hur mkt han behöver och det verkar han inte veta heller riktigt, så mattiderna blir lite hitådit... Finns det några bra tips för SM med flaskmatning? Nu måste jag ju lära mig hur man gör det så smidigt som möjligt med flaska, t ex tillblandning och uppvärmning hemifrån...

Ang schemat, så vill jag egentligen heller inte ändra det. Det funkar så bra att jag gärna inte ruckar på det...

Vändningscirkusen verkar iaf ha avtagit (tack för tipstråden!). Nu är det jättemycket snor som stör nätterna för lille Kalle istället :( Stackar'n har nog också fått ont i magen av all ersättning som han inte är van vid. Natt till lördag var det livat. Hoppas han vänjer sig snabbt!
Julia 120131
Kalle 130711
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Dumlekolan »

:D Hej!

Jag hade också matbekymmer med min lilla. Det är inte kul. Så därför var jag nog ganska snabb med att ge smakisar o gröt vid 3 mån, hon satt i sin babysitter och blev matad. Bäst gick det när jag satt o åt själv, hon satt i babysittern som stod på kökssoffan. Avledde det hela lite, att jag åt själv o inte hade allt fokus, överkoncentrerade på henne. :roll: lättare sagt än gjort.
Vid 3 mån gav jag ersättning vid 07, ca 120 ml
lite smakis vid 11, följt av ersättning
mellis vid 14, ersättning
gröt vid middagstid, kanske lite ersättning
kvällslurk efter bad, ersättning 120 ml, ibland mer, ibland mindre
Nan har vi haft o alltid dr Browns flaskor :D :D

Kram :heart:

Jag hade en termos med varmt vatten, och så en liten burk med pulver, de ggr jag åkte iväg. Eller så hade jag med mej tetra pak!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tutan
Inlägg: 446
Blev medlem: ons 23 jan 2008, 16:50
Ort: Värmland

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Jag vill bara skriva att jag tyckte flaskan blev en lättnad när jag väl bestämde mig för att successivt övergå till flaskan som förstahandsval framför amningen. Det viktigaste för mig var att barnet skulle bli mätt och med tredje barnet kände jag att jag behövde bli lite effektivare :roll: . Jag läste boken "Att flaskmata" av Petra Jankov Picha för att få en nyanserad bild av flaskmatning och för att få praktiska tips. Numera kanske dessa tips finns på många föräldrasidor på nätet.

Jag körde också med termos och en "vällingdosett" (rund burk med tre/fyra små fack och ett vridbart lock med hål i) när vi skulle iväg och på natten. Väldigt praktiskt och lätt när man väl vant sig att blanda :D .

Kram! :heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

:heart: Jag är så glad att ni peppar när jag känner mig lite förvirrad och ledsen. Det var ju inte så här struligt det skulle vara... Nu är det iofs lite extra tufft när Kalle är så förkyld. Förstår inte hur mkt snor som kan bildas i en sådan liten kropp! Nätterna är kämpigt för honom, men han svarar på buffning efter en stund. Lite mer gråt än vanligt bara :(

Dumlekolan - Tack för schematipset! NAN och Dr Brown-flaska har jag också :) Och jag ska köra på MER riktig mat! Gällande SM med flaska, ger man all ersättning på en gång (inkl trugande såklart) eller är det som med brösten att man ger tills det är stopp, sköter/umgås och fyller på igen?

Tutan - Det är ju precis som du säger, det viktiga är att Kalle blir mätt och sover gott, oavsett medel. Det är bra att få höra! Så man inte sätter prestigen i brösten... Termos och dosett köper jag idag :)

Många kramar
Julia 120131
Kalle 130711
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av lgh140 »

Tänkte bara inflika att jag ger alla rätter i ett svep även om jag ammar. Det tar sån tid att få till dubbelamningen och blöjbytet tar minst 20-30 min så det passar mig bäst - och funkar bra! :D
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Dumlekolan »

:wink: och att den där termosen enbart blir till ersättning, så ni inte har med den på utflykter o har kaffi i :D :D speedad unge då kanske, med lite kafferester! :D nä, skämt o sido, toppen med termos!

När Nomi är förkyld, och täppt i näsan, så skalar jag en lök o delar den i mindre bitar, lägger på en tallrik, ställer detta bredvid spjälisen. Hjälper fint tycker jag. :wink: luktar inte så gott men det är ett bra husmorsknep!

Kram
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Hej igen!

Här har det varit sjukstuga och allmänt galet ett tag. Nu börjar vi äntligen komma på banan igen!

Vi kör på med flaska full time :) Lite svårt innan man kommit in i det, men tack vare era fina tips med termos, dosett etc så funkar det bra! Sen var det ju så skönt när jag väl bestämde mig, som Tutan skrev blev det en lättnad. Jag ammar nattmålet vid 3-tiden (när Kalle vaknar), men flaska 7, 10.30, 14, 17 och kvällsslurk 18.30. Jag ger allt i ett svep och har inga påfyllningar (trixigt med flaska och uppvärmning, tycker jag). Oftast äter han ca 200 ml NAN2 per mål. Men, vid 10.30 får Kalle lite grönsakspuré och gröt 17 sen går det ner ca 100 ml. Kalle har nog ökat 1 kg i vikt på 2 veckor :D

En fråga: Jag hade tänkt att Kalle skulle äta kl 11 istället för kl 10.30, men han klarar inte att vänta så länge. Är det ngn som ger "mellis" när det är lite längre mellan målen, typ lite banan? Eller finns det några andra tips? Kalle äter ju ca 200 ml på morgonen, vilket inte känns lite direkt...

Tack på förhand!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Härligt att liten gillar mat och att ni fått till det med flaskmatningen! =D>

Vi brukade ge en "second breakfast" en halvtimme-timme efter frukostflaskan. Typ gröt eller youghurt eller mjuka mackbitar. Det stod sig liten på ända fram till lunch!

:heart:
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Ja, det är helt otroligt hur bra det funkar med fasta tider och mycket mat! MÅNGA av mina vänner med barn är fascinerade över hur lätt Kalle somnar, hur bra han sover, hur glad han är och att det räcker med 4 mål mat dagtid. Jag märker att jag låter lite "frälst" när jag pratar om Anna och SM :) Det enda som jag inte tagit tag i är nappen :oops:

Tack för tipset, SaraMilana! Då inför vi frukost nr 2 så vi kan skjuta på lunchen till en mer "vanlig" lunchtid :)
Julia 120131
Kalle 130711
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Hallå mitt i lördagsmyset!

Kalle har fram tills i förrgår somnat nästan direkt när man lagt honom, dag som kväll. Nu snurrar, viker sig, ålar och krånglar han i minst 15 min innan han slutligen somnar (rekordet är igår em då han strulade 45 min, dvs HELA luren). Han är varken arg eller ledsen, mer orolig i kroppen på ngt vis. Det ska tilläggas att han verkar ha det lite körigt i magen sen vi började med gröt och bara NAN2. Detta är såklart inget jätteproblem, men det vore intressant att veta om det är vanligt och om det är ngt man ev kan göra ngt åt. Kalle är nu 4 månader.

Ha en fin kväll!
Julia 120131
Kalle 130711
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag skulle börja med en rejäl klick katrinplommon (eller päron eller nåt annat lösande) till gröten och som efterrätt till maten för att se om det är magen som spökar. Om problemet kvarstår skulle jag börja fundera på om det behövs en schemaändring. Hur har det gått senaste dagarna?

:heart:
Kalle&Julia
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 30 sep 2013, 11:42

Re: Frågor om SM för 3-månaders pojke

Inlägg av Kalle&Julia »

Tack för svaret!

Katrinplommon ger jag och han bajsar oftast varje dag. Det verkar ha blivit lite bättre med magen.

Trots detta fortsätter Kalle att böka runt och tar tiiid på sig att somna. Jag har också funderat på schemat. Så här kör vi nu:

7 Vakna + ersättning
8.45-9.30 Sova
10.30 Puré + ersättning
11.30-13.30 Sova
14 Ersättning
15.30-16.15 Sova
17 Gröt + ersättning
18.30 Ersättning

Kalle har i regel inga problem att somna 8.45. Då är han trött. Lunchen går lite sämre. Em-luren är den som går sämst. Hur skulle man kunna ändra mtp att han ännu är relativt liten?

Kram!
Julia 120131
Kalle 130711
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"