Håller sig

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Håller sig

Inlägg av SaraMilana »

Nu behöver jag verkligen hjälp!!! :(

I somras tog vi bort Stellas blöja. Det gick verkligen jättebra. En del olyckor såklart, men efter några veckor var hon i princip helt torr. När hon sover har hon dock haft blöjan kvar, både på natten och dagen.

Sedan blev hon storasyster och så småningom var det dags att gå tillbaka till förskolan igen. Och sedan har det långsamt gått utför.

Första dagarna på förskolan blev hon helt panikslagen över pottsituationen. Så då satte de på henne blöja när hon bad om det. Vi bad dem att inte göra det, men de var rädda att det skulle låsa sig helt för henne och har fortsatt sätta på blöja när hon ber om det. Vi har haft en bra dialog med dem och vi har tyckt att så länge det fungerar bra hemma så är det ok att göra på olika sätt. De har dock fått noga instruktioner hur man hanterar olyckor à la Barnaboken, inte fråga och påminna etc.

På förskolan tycker de att hon har gjort framsteg. Hon frågar inte lika ofta om blöja längre och hon verkar mer avslappnad kring pottan. Hon har dock aldrig kissat på pottan där, förutom en gång när hon behövde kissa vid en hämtning och pappa var med. Då var det inga som helt problem.

För ett par veckor sedan märkte vi att hon hade börjat hålla sig. Hon inväntar gärna blöjan för att kissa där om hon inte måste gå innan. Sedan dess kissar hon mer och mer sällan på pottan hemma och vi börjar bli riktigt oroliga. Hon har haft urinvägsinfektion en gång förut (av annan anledning) och det var inte roligt. Senaste veckan drar hon sig även för att bajsa på pottan och hon kan hålla sig flera dagar.

Det går inte att "sätta henne" på pottan eller locka henne dit, då blir hon jätteledsen/panikslagen.

Vi har säkert förvärrat situationen då vi blir oroliga för att hon håller sig. Hon märker ju att vi blir nojiga och det sätter såklart press på henne. Hon har varit hemma och sjuk i lite drygt en vecka, så jag hade hoppats att det skulle bli bättre, men det har det inte.

Hur ska vi göra för att avdramatisera situationen? Jag kan komma på två alternativ.

1. Försöka glömma bort att hon håller sig och låta henne sköta det hela utan vår inblandning alls, hon kan ju dra upp och ner byxorna själv.

2. Sätta på blöjan igen och vänta några månader innan vi försöker igen, kanske på hennes initiativ.

Hur ska vi göra? Jag är så ledsen för att det har gått så fel.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Håller sig

Inlägg av SaraMilana »

Jag valde att köra på alternativ 1 idag. Jag har låtsats som att det regnar, men följt med till badrummet när jag blivit ombedd och suttit där och tittat i taket eller inspekterat naglarna tills Stella meddelat att hon är klar. Lillasyster fick äta sin lunch där inne samtidigt som storasyster satt och kissade, bajsade och filosoferade om både det ena och andra. Det gick ju bra det med. :D

Det känns som att vi är på rätt spår! [-o< Ibland räcker det visst med att posta en fråga här för att själv komma på vad som är fel... :lol:
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Håller sig

Inlägg av TorsMamma »

:mrgreen: :lol: =D>
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"