3 veckors pojke

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag hänger inte med riktigt, du la honom i sängen men fick sen vagna? Flyttade du över honom till vagnen sen då? Ligger man i sängen får man använda verktygen där, buffning funkar utmärkt för att komma till ro. Att flytta runt skapar bara förvirring, då "räddar " du honom från den läskiga sängen.

Är det själva sängen som är problemet eller att komma till ro på kvällen oavsett var han sover? Det kan ju vara värt att boa in sängen lite i så fall med hoprullade filtar o.s.v, en vetevärmare som gjort sängen varm innan man lägger sig är också mysigt. Om han gillar att sova trångt som i vagnen och babyskyddet så kan det ju vara att han tycker sängen är för stor. Min son gillade att ha en filt formad som ett U uppe vid huvudet att gosa in sig i.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Sorry. Förstår förvirringen. Vi har en gammal släktsäng med hjul (väldigt praktiskt) så den går att vagna den också. Har dock provat låta honom sova i vagnen på natten också. Det var i och för sig medan han fortfarande var rätt så förkyld så det kanske kan vara värt att prova igen. Men sängen är också rätt så liten så det blir inte helt olikt sängen i storlek.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!

Ja, då förstår jag. Jag tänker bara att det nog inte blir någon "riktig" vagning då sängen antagligen inte har någon fjädring. För att kunna vagna rejält krävs en bra fjädring, vissa nya vagnar funkar inte heller till det. Det gäller ju att kunna ge besked rejält och det kanske inte är så trevligt att bli vagnad i en säng som är mer stum? ja, vad vet jag :D men så tänker jag.
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Vår vagn har nog inte så mycket fjädring den heller. Men jag tycker nog att det ger den effekt det ska ändå. Han blir lugn direkt i alla fall. Men jag ska prova med vagnen igen på natten nu när näsan inte är lika täppt längre.
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Ett litet förtydligande. När jag vagnar blir han lugn direkt men så fort han legat still för sig själv i sängen en liten stund blir han helt hysterisk igen. Och så får jag hålla på så rätt så länge. På dagen behöver jag sällan vagna. Men om jag behöver det så är det bara några snabba drag med vagnen och så somnar han lugnt för sig själv sedan.
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av mamaA »

Jag tycker att sista vakenpasset är ganska långt men jag vet att många har det så. Vi hade alltid bara 1,5 timme på alla vakenpass, så även sista för här orkades det inte mer. Har ni någon minilur på sista passet, typ 5 -minutare? Kom ihåg att pigg bebis och övertrött bebis är förädiskt likt ibland,märks bara när de väl läggs...!

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Har försökt få honom att somna en stund mitt i sista vakenpasset senaste dagarna men utan att lyckas. Då har han inte hunnit bli tillräckligt trött känns det som. Och väntar jag lite längre känns det som att det blir för nära läggdags. Det känns som att det är just efter 1,5 timme som han är som mest perfekt trött. Men då får jag inte riktigt till det med tiderna. Då blir ju tupplurerna lite för långa. Är rädd att han inte sover hela nätterna annars. Han brukar i och för sig vara rätt så trött på morgonen bara han tar sig förbi vargtimmarna. Den natten som gick så bra så åt han som sagt 5.30 och sedan fick jag väcka honom kl 7 vilket inte var helt lätt.

Senaste veckan har jag för övrigt ändrat lite i tiderna och lagt honom lite tidigare (19) och kortat ner sista tuppluren istället (45 min). Detta för att vi märkte att storebror verkade tro att vi satt uppe med lillebror efter att han lagt sig och ville därför absolut inte somna. Nu får han vara med och lägga lillebror innan han gör sig i ordning själv vilket gjorde stor skillnad. I och med detta tänkte jag att det blev lite för mycket sömn (han är ju nu 2 månader också) så jag kortade ner första tuppluren till 2 timmar men det kanske inte hade behövts då.

Idag har han för övrigt sovit rätt så dåligt på dagen också. Hade en dålig natt och vaknade tidigt och blev istället otroligt övertrött innan första tuppluren. Så jag antar att det kanske ligger nåt i det du säger med att han kanske inte klarar så långa vakenpass. Har du nåt tips på hur jag ska justera om schemat? Vill gärna ha läggning 19 så att storebror känner att lillebror sover när det är dags för honom att gå till sängs. Och så måste jag ju lyckas tajma med hämtning och lämning på förskolan 9 respektive 14. Hämta aningens tidigare kan funka men de gillar inte när de kommer senare än 9.
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Jag vet inte exakt hur gammal din son är nu, lägg gärna till födelsedatum i signaturen. Min dotter är lite drygt 7 veckor och orkar aldrig någonsin mer än 1,5 h vakentid om ens det. Hon sover tre sovpass på 2-2,5 h under dagen och sover natt ungefär 19-07. Kvällspasset blir nog ungefär 1,5 h och jag får oftast väcka henne på morgonen.

Att lägga tidigare på kvällen kan tvärtemot vad många tror gör att nattsömnen blir ännu bättre. Sömn föder sömn och många små sover gärna mer än vad som rekommenderas om de får chansen!

:heart:
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Han är 9 veckor. Du skrev att ditt barn hade tre sovpass men du skrev bara längden på två av dem. 1,5 timme vakentid vore helt perfekt. Men då blir sovpassen 2,5 - 2 - 1,5 om han ska sova natt kl 19. Det blir 17,5 timmar sömn om nattmatningen tar ca 30 min. Det är väl en timme mer än det rekommenderade. Men han kanske behöver det.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av mamaA »

Hej!

Många små behöver med sömn än vad som är rekommenderat så stirra dig inte blind på det. Man kan lägga schema på olika sätt så där kan du göra som du känner bäst. Har du kikat på tråden med schemaförslag ?(tror den finns under svar på vanliga frågor eller favoriter). Det sista sovpasset är det trixigaste och jag tycker att det funkar bra att ha det lite kortare än de andra då det ändå är natt sen.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
MajaD
Inlägg: 145
Blev medlem: fre 14 jan 2011, 15:38

Re: 3 veckors pojke

Inlägg av MajaD »

Okej. Då testar jag med lite mer sömn under en period. Tack för hjälpen.
Son född 13 juni 2010
Son född 3 augusti 2013
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"