Storebror börjar vakna på natten igen - hur gör ni?
Storebror börjar vakna på natten igen - hur gör ni?
Vår Vilhelm blev storebror för två månader sedan. Första månaden var hela familjen hemma tillsammans men sedan började han på förskolan igen. Vi mjukstartade med halvdagar men när han sedan började gå längre dagar (ca 9-15) vaknade han alltmer på natten. Det började med några korta uppvak då han var ledsen och för varje natt blev de längre och längre tills han efter en vecka var vaken 5-6 timmar totalt... De gånger jag var inne och lade tillrätta blev han genast glad och började prata men så fort jag lämnade rummet började skriken och gråten om. Vi backade därför och använde endast ramsan och efter tre dagar sov han hela nätter igen. Nu har han haft vattkoppor och varit hemma en dryg vecka och efter två dagar tillbaka på förskolan börjar samma mönster om igen.
Vad har ni andra för erfarenheter? Jag vill ju såklart inte att han ska ligga och skrika/gråta men samtidigt är jag rädd att ingripa och göra för mycket då det endast ledde till sämre nätter sist. Det är ju viktigt att han får sova ordentligt så han orkar med allt som händer runt om honom just nu. Vore super om någon ville dela med sig av tankar och erfarenheter!
Vad har ni andra för erfarenheter? Jag vill ju såklart inte att han ska ligga och skrika/gråta men samtidigt är jag rädd att ingripa och göra för mycket då det endast ledde till sämre nätter sist. Det är ju viktigt att han får sova ordentligt så han orkar med allt som händer runt om honom just nu. Vore super om någon ville dela med sig av tankar och erfarenheter!
/Frida
Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
-
Dumlekolan
Re: Storebror börjar vakna på natten igen - hur gör ni?
Hej hej,
i min tråd här om lilla Nomi, som vaknade på nätterna efter att ha sovit gott länge, fick jag finfina tips, läs gärna tråden o se om du kan plocka några russin. När hon var så ledsen, efter ramsan, spelade jag Mozart för henne. Det hjälpte. Och det har hjälpt oss vuxna att dela på ansvaret, på nätterna, så att man får energi att tillgå.
Kram Linda
i min tråd här om lilla Nomi, som vaknade på nätterna efter att ha sovit gott länge, fick jag finfina tips, läs gärna tråden o se om du kan plocka några russin. När hon var så ledsen, efter ramsan, spelade jag Mozart för henne. Det hjälpte. Och det har hjälpt oss vuxna att dela på ansvaret, på nätterna, så att man får energi att tillgå.
Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
-
Dumlekolan
När min äldsta var ca 1.5 år började han på förskola. Tätt kom lillebror, det är 11 mån emellan, så jag var ju hemma med Josef när Caesar var på förskola. Hade det varit idag, hade Caesar aldrig börjat på förskola så tidigt, det är något jag ångrar. Nu var han inte där så många timmar, men ändå, jag var ju hemma med J, så varför kunde jag inte ha honom hemma också. Det fanns ju så mkt viktigt att göra på hemmaplan. Jag njöt eg som mest när vi var hemma allihop.
nu ska du göra det som passar er allra allra bäst, men jag kände så starkt att jag ville ge lite perspektiv, för jag hade nog önskat att jag fått det när mina killar var små. Tror jag tänkte ganska fyrkantigt då. Gå på dagis skulle de ju...men de hinner. Tro mej.
Kanske din grabb skulle må gott av att få vara hemma o vara delaktig kring sina syskon. Känna samhörighet.
Kram igen!
Kanske din grabb skulle må gott av att få vara hemma o vara delaktig kring sina syskon. Känna samhörighet.
Kram igen!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tack Dumlekolan, jag ska genast gå in och läsa! Jag vet ju egentligen - verktygen har jag ju men det är alltid skönt att se hur andra har det 
Jag har definitivt tänkt på det där med dagis. Det finns ju så många fina berättelser här på forumet att inspireras av! Men jag vågar/orkar i te riktigt även om jag vet att andra har klarat det finfint och jag vet om fördelarna. Än så länge får han gå. Han trivs och studsar iväg till dagis på morgnarna och jag har ännu inte fått rutin på att t hand om två plus en lite större
Försöker involvera honom så mkt som möjligt övrig tid och tänker att jag ökar på tiden han får vara hemma med oss allteftersom. Tills vidare är det skönt att slippa stressen och fokusera mer på att njuta
Det är det enda jag tycker är jobbigt med det här forumet - jag får lite prestationsångest när jag läser om alla fantastiska föräldrar

Jag har definitivt tänkt på det där med dagis. Det finns ju så många fina berättelser här på forumet att inspireras av! Men jag vågar/orkar i te riktigt även om jag vet att andra har klarat det finfint och jag vet om fördelarna. Än så länge får han gå. Han trivs och studsar iväg till dagis på morgnarna och jag har ännu inte fått rutin på att t hand om två plus en lite större
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
-
Dumlekolan
Hej igen,
det var inte meningen att skuldbelägga dej på något vis, ibland är det bara så svårt att få ner i text vad man skulle vilja säga, utan att det låter dumt. För vi är alla underbara mammor till våra barn o vi gör så gott o underbart vi kan, efter alla omständigheter, på något vis. Ibland kan det vara bra, tycker iaf jag, att få se saker o ting, på ett annat sätt, ungefär som min Nomi gör just nu, lägger sig på golvet o upptäcker livet därifrån, ser helt underbart ut. Det är klart, man måste upptäcka livet underifrån också! Man rullar på, hör bekanta som gör saker o ting på ett visst sätt, man har svärmor som tycker till, man har media o hela samhället, o man matas på, utan att ibland känna efter - HUR vill egentligen JAG ha det. Kanske det var det som jag önskade att jag själv kände efter, för några år sen. Så jag försöker peppa andra, att känna efter med magen, för den säger rätt mycket, om man bara lyssnar på den. Och då har du svaret, på rätt mycket. Klokt att du vet hur DU vill ha det kring kids hemma o lära känna dem, sorken på förskola som trivs osv. Sen tar du inputs kring goda verktyg o anammar vid fnurror - toppen! Bara att skriva o berätta är starkt, tycker jag. Att "be om hjälp", det är inte alla som gör. Släpp prestationen (lättare sagt än gjort) - vad folk som skriver o hur det sen är, det vet vi inget om. Det du vet, är hur du har det!
Solig gotlandskram!
Linda
Solig gotlandskram!
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Det gjorde du inte heller, ville bara förklara hur jag tänker. Det är ju det BÄSTA med det här forumet - det är en så otroligt varm och go stämning och aldrig någon som nedvärderar en =D> Är så tacksam för både tips och åsikter! 
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Hej där,
nu har du ju en fin dialog med Dumlekolan, så jag bara undrar hur det går därhemma?
Om du hade några fler frågor möjligtvis?
San vill jag inflika att vi har alla har både bra och mindre bra dagar, och det är inte trivialt att anpassa sig till fler i familjen. Du har ju fått tvillingar, herregud, när min 2a kom tog det mig lång tid att få ordning och fason igen på tillvaron och min första gick som vanligt på dagis. Men du det får ta de tid det tar, känn ingen press
, Hux flux är man "on top of stuff" igen och kan njuta till max. Välj att inspireras av andra mammors berättelser och vet i hjärtat att det går upp och ner hos alla men man har målet i sikte - rom byggdes inte på en dag och det gör inte en barnaboks familj heller. 
kram Tin
nu har du ju en fin dialog med Dumlekolan, så jag bara undrar hur det går därhemma?
Om du hade några fler frågor möjligtvis?
San vill jag inflika att vi har alla har både bra och mindre bra dagar, och det är inte trivialt att anpassa sig till fler i familjen. Du har ju fått tvillingar, herregud, när min 2a kom tog det mig lång tid att få ordning och fason igen på tillvaron och min första gick som vanligt på dagis. Men du det får ta de tid det tar, känn ingen press
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.
Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars
Tack Tin! Det ska jag tänka på
Vi har fått ordning på storebrors uppvak men har strategin (in och stoppa om EN gång, sen ramsa) i bakfickan till nästa gång
Så nu är fokus att få småtjejerna att sova bättre, men det är ju en helt annan tråd 
Vi har fått ordning på storebrors uppvak men har strategin (in och stoppa om EN gång, sen ramsa) i bakfickan till nästa gång
/Frida
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
Vilhelm februari 2012
Hedvig född 2016-08-05
=D> =D> =D> =D> =D>
Fantastiskt, bra jobbat. Och glöm inte att låta storebror hjälpa med tjejerna så mycket det går, hämta nya blöjor, smörja med rumpkräm, hämta leksaker, välja kläder .... etc. De kan så mycket bara de får chansen.
kram Tin
Fantastiskt, bra jobbat. Och glöm inte att låta storebror hjälpa med tjejerna så mycket det går, hämta nya blöjor, smörja med rumpkräm, hämta leksaker, välja kläder .... etc. De kan så mycket bara de får chansen.
kram Tin
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)