Jag har lite funderingar kring att dela rum och ensamleken.
Storasyster är 2½år, kurad och säker sovare på 12 timmar i eget rum. Hon har numera vanlig barnsäng och det har funkat bra. Däremot har hon nu haft en lång paus i ensamleken, den lämnade bort i samband att vi flyttade henne ur spjälsängen i vanlig.
Lillasyster snart 4mån sover tillsvidare i vagn och äter en gång om natten. För tillfället är vi i ett litet vagningsträsk, men så fort vi fått bukt på det och så småning om kurat bort nattmålet så hon också sover sina 12 timmar i ett är det meningen att hon ska flytta i spjälsäng i eget rum.
Jag skulle väldigt gärna lägga dessa syskon i samma rum och undrar om någon har praktiska råd kring detta?? Eller borde jag lägga lillasyster i eget rum till en början?
Nu skulle jag gärna införa ensamleken för båda, men hur gör jag det rent praktiskt? kan de ha ensamlek i samma rum då? Eller kanske storasyster borde ha en lekhörna i vardagsrummet då medans lillasyster har sin ensamlek i fred i spjälsängen?
Alla syskon tips här är hjärtligt välkomna!
För övrigt har jag börjat inkludera storasyster mera i hemmets sysslor och i skötsel av lillasyster med super bra resultat! Storasyster är nöjdare och tar inte längre ut någon frustration på lillasyster utan hjälper henne gärna
Tacksam för svar