Vaknar för tidigt

Skriv svar
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Hoppas på kloka råd.

Vår flicka är kurad sedan i våras och har sovit utmärkt sedan dess. Men för en månad sedan (vid nio månaders ålder) började hon helt plötsligt vakna tidigt. Tanken är att hon ska sova 20-08, men nu vaknar hon helt slumpmässigt - 05:30, 07:15, 06:45, osv.

När hon vaknar ramsar jag, men det fungerar aldrig, hon blir bara ledsnare eller ännu piggare av det. Att gå in och buffa och lägga tillrätta fungerar än sämre.

Några idéer på hur jag ska göra för att få henne att sova sina 12 timmar igen?
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

Hej Johan och välkommen! :lol:

Hur ser schemat ut på dagen, hur sover och när sover hon då?

Är det riktigt KOLSVART i sovrummet? Kan du se handen framför dig mitt på dagen då är det för ljust är min erfarenhet.

9-11 mån barn har ca. 14 tim sömn/dygn på sitt schema. Med två lurar säg så här:

Natt 12 tim
fm lur 45 min (kan vara 20 min också på piggisar)
lunch lur 1,5
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Tack!

Schemat ser ut så här:

8:00 väcks
8:30 frukost
10:00 förmiddagslur -> 10:20
12:00 lunch
13:00 eftermiddagslur -> 14:30
15:00 mellanmål
18:00 middag
19:45 kvällsslurk
20:00 sova

Det är helt svart i hennes rum, mörkläggningsgardiner * 2 på varje fönster och mörkt för dörren. Hon har sovit perfekt i samma miljö i flera månader.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Läs "Åtta och nio månader. Åttamånadersångest. Född till ett jag" i Barnaboken, föreslår jag. Där står bland annat (sid 358, BB 2008):

:arrow: ...*Och föräldrar kan berätta om hur barn som sovit prydligt nätterna igenom i flera månader nu plötsligt vaknar, gråter och visar tecken på oro, natt efter natt. Nätterna blir sönderhackade och allt svårare att hantera.*

Oron kommer krypande - hos barnet, och därmed också, naturligt nog, hos en själv. Förstår du var barnets oro så att säga kommer ifrån, kan du bättre lägga band på din egen. Och det måste du, om du inte ska göra ont värre!

Så ge en betryggande upplysningsramsa x4 eller x6 (i ett svep) så fort du hör henne, en som i tonfall, röststyrka och attityd talar om för barnet att allt är absolut tillförlitligt pålitligt kanonsäkert BRA, och inte bara bra faktiskt utan, tro det eller ej, riktigt rejält TREVLIGT dessutom :mrgreen:

Vilket hon naturligtvis inte tror på alls rakt av i dessa dagar, men du ska förmedla att DU tror på det. Inte bara tror utan VET :thumbsup:

Spela sedan skön, fin musik för henne, utanför dörren. Har du bara mörkt därutanför kan du lämna dörren en glipa öppen. Mozart (utan sång) rekommenderas. Strauss är också ett säkert kort. Nyårskonserten från Wien sparar jag varje år som oslagbart kurverktyg :wink: :lol:

Inget mer ramsande efter upplysningsramsan alltså och ingen trafik. (När hon sovit i tio minuter, inte tjugo, kan du snabbt kila in och se att allt är väl, lägga på henne om så behövs osv, utan att hon märker det.)

Läs också på i Internationella Sova hela natten om just denna åldersperiod.

Tyvärr kan man inte fullständigt eliminera alla mindre lyckliga stunder här i världen för små barn, som också de är människor av kött och blod med stundom dåliga eller svåra dagar. Ibland gör man dem den största tjänsten genom att helt enkelt låta dem vara i fred.

Och det är en konst att lära sig, det också: att låta små barn vara i fred utan att hemfalla åt styra och ställa-sjukan - i respekt för allt vad de tampas med dagligen och stundligen, varav vi inte alltid begriper hälften :roll:


O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Hej Anna,

Tack för svar. Jag ska läsa på i boken och fortsätta ramsa henne och se hur det utvecklar sig. Idag t ex vaknade hon 07:15 och blev bar förtvivlad när jag ramsade henne, men jag ska försöka med lite mera pondus och tillförsikt och fler ramsor per tillfälle.

Musik har jag bara kört med vid problem under daglurarna, men jag ska rigga det för morgnarna också och prova det.

Jag testar detta i några dagar nu och rapporterar tillbaka hur det går.

Utmärkt med det här forumet där man kan få hjälp, tackar så mycket!
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av TorsMamma »

:thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Hej,

Här har det hänt grejer. Förmiddagsluren är nu avvecklad, då den nästan aldrig funkar längre. Istället sover hon 2 timmar 13-15 och får därefter mellanmål. Man ska ju inte avveckla denna innan 1 års ålder, men jag gjorde bedömningen att hon var redo och detta fungerar för henne.

Mozart på morgonen fungerar sisådär, men en rejäl ramsa och sedan göra ingenting har funkat ok på sistone. Generellt sett sover hon längre nu, imorse till 08 trots att jag var uppe och duschade och annat.

Nu kör jag så här ett tag, så får jag utvärdera om en vecka eller så.

Hjärtligt tack för allt engagemang hittills!
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej Johan, bra jobbat.

Du känner av, justerar och utvärderar. Stålande!

Min lilla gick ner på 1 daglur vid 11 månaders ålder, och det gick utmärkt. Hon somnade aldrig hon heller precis som du beskriver.

Fortsätt med pangramsa och ingenting, musik vid behov. Var tydlig - och liten kommer förstå. :)

Stålande jobb, kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Hej igen,

Efter ytterligare några dagar får jag nog konstatera att hon har växt ur sitt gamla schema. Dottern vaknar nu nästan jämnt vid 7-tiden och jag tror att jag, trots att jag inte vill det, måste anpassa mig efter henne och lägga henne vid 19 och väcka vid 07. Det känns bara taskigt att hon ligger och vantrivs cirka en timme varje morgon, vad jag än försöker.

Alltså måste hela dagschemat göras om. Någon som har tips på upplägg? Här krävs helt nya tag, tror jag.
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Tin »

Hej Johan,

alltså många små är morgonpigga. Att ha ett schema från 7-19 är jättevanligt, men givietvis kan envisas med 8-20 om du vill. Det kan ta lite tid för liten att justera sig bara. Minst 3 dagar och en uppföljningsvecka och när det gäller tidiga mornar ofta många veckor därtill med klara och tydliga besked.

Hemma hos oss har vi alltid haft t om 6:30-18:30 i alla tider mest för det passar bra med morgonrutinen när pappa ska till jobbet. Då hinner han träffa dom, och sen får vi en härlig vuxenkväll utan barn. ;)

Så om du ändock vill införa nytt schema så kan jag inspirera med det schema jag kört med min stora när hon hade en lur (vid 11 månader), du får dock justera en halvtimma om du vill ha 7 istället.

6:30 glad väckning
7:00 frukost
8:00 en andra frukost
9:00 ensamlek
11:00 lunch
11:30 sova (2 h)
14:30 mellis
17:00 middag
18:00 välling
18:30 godnatt

Ensamleken skedde i spjälis och om hon somnade i 20 min, vilket hon gjorde vissa dagar. Sköt jag på långa luren en halvtimma. Så gjorde vi. :)

Hoppas du får lite inspiration, tänk på däremot att inte dutta på med schema förändringar. Utan bestäm dig och kör på det. Varje gång du ändrar måste du göra det med besked och låta det sjunka in hos liten. Det kan vara lite svajigt att gå över till en lur, särskilt så tidigt som din lilla, och att ha ensamlek såsom schemat ovan skulle ju ge liten en chans att sova om det behövs.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Nytt schema på plats, nu är det 19-07 som gäller, fungerar bra de flesta morgnar, även om hon kan vakna något tidigt. Nu för tiden är det ytterst sällan som man går in och väcker henne, utan hon är nästan alltid vaken när man kommer in vid 07.

Gällande förmiddagslur så tar vi den bara om hon visar sig vara jättetrött, då kan hon få 20 minuter, men på eftermiddagarna får hon två timmar. Det mår hon bra av.

Vi kör på så här nu och så får vi se om fler ändringar behövs framöver.

Tack till de som engagerat sig!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av annawahlgren »

:D Strålande jobbat :wink: :lol: Pris och beröm =D>

Det finns ingen lag på att man måste VÄCKA små barn - huvudsaken är att de är glada och nöjda och nyfikna på den nya dagen när de vaknar.

Borde gälla oss alla, eller hur :mrgreen:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Johan
Inlägg: 10
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 07:42

Re: Vaknar för tidigt

Inlägg av Johan »

Ha ha, ingen brist på nyfikenhet, här inte. Hon är fullt upptagen i rollen av upptäcktsresande med hela världen som fält, specialområde Öppna Lådor och Slänga Ut Allt På Golvet.

Om hon vaknar lite tidigt och låter ledsen och inte lugnas av ramsande så kan vi ta upp henne något tidigare, så att hon inte ska behöva ligga ensam och vantrivas, men vi försöker hålla på schemat.

Än en gång - otroligt bra att det här forumet finns med så många kloka människor till hands, bugar och bockar för er alla!
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"