Gör vi rätt i kuren för vår 1,5-åring?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
puhfrida
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 10 jul 2013, 13:26

Gör vi rätt i kuren för vår 1,5-åring?

Inlägg av puhfrida »

Vi behöver hjälp med vår 1,5-åriga dotter. Just i skrivande stund har vi haft vår sjätte natt i kurens inledning. Man skulle kunna sammanfatta det som att inte alls gå så bra. Är rädd att vi gör något fel?

Hon tog direkt till sig ramsan och vi märkte direkt att vi numera kan lägga henne var som helst, när som helst och säga ramsan så förstår hon att hon ska sova. Och detta får man ju självklart vara glad för. Så har det nämligen inte varit innan.

Men främsta anledningen att vi valde börja med kuren är att hon vaknar fler gånger under kvällen/natten/småtimmarna. Innan kuren så varierade det alltid med hur många gånger hon vaknade. Under kuren nu så inledde det med 12 gånger under de första 3 nätterna, sedan 5st den fjärde natten och 6 st den femte natten.

Hennes schema ser ut så här:
7.30 Morgon med uppvaknande som vi gör skitroligt (även om hon är ledsen).
Äter då frukost bestående av gröt.
11.00 Lunch
11.30 Sova middag i sängen eller vagnen ute på promenad. Hon sover i regel ca 1 timme.
15.00 Middag
18.00 Ett bad nästan varje kväll
19.00 Kvällsfika bestående av gröt
19.30 Gonatt med go'skrattet, tilläggandet och börjar sedan ramsa. Som sagt, så behöver jag då bara dra ramsan en gång så somnar hon.

Hennes möblering ser ut som sådant att hon sover i samma rum som föräldrarna i en egen säng. Vi har inte fler rum förrän om några månader då vi flyttar. Vi har försökt att göra mörkt, men har insett under kvällarna att det ändå varit för ljust. Det jag nu har gjort är så långt jag kan få till det med sol och höga fönster.
Under dessa kurnätter så har jag och pappan sovit på soffan i ett annat rum för att hon ska få lära sig att sova ensam.

Under kurnätterna när hon har vaknat så har jag snabbt tagit mig in i rummet. Oftast står hon upp i sängen då och grinar hysteriskt. Jag har provat att avvakta, men jag hör på grinandet att det inte kommer ta slut. Därför har jag lagt henne till rätta, strykt henne över ansiktet och börjat ramsa medan jag går utåt ur rummet. Det har varierat hur många gånger jag måsta ramsat. Fråga: Gör jag rätt? Ska man ramsa i alla lägen, oavsett NÄR hon vaknar?

Jag är fast målmedveten om att detta SKA funka och jag vill mena att jag visar dottern det också! Men jag är rädd att jag gör något fel eftersom jag läst i metoden att barnet ska börja dra ner på vaknandet redan under kurens 4 inledningsdagar. OM jag gör något fel så vill man ju veta det tidigt.

Vill även fråga om situationen som uppstod ikväll vid läggningen, den sjätte natten. De andra nätterna har båda föräldrarna varit med, men ikväll är pappan borta.
Som schemat skrattade vi och hade roligt strax innan 19.30 och jag lade ner henne som vanligt till rätta och började ramsa – men ikväll lyssnade hon inte överhuvudtaget på ramsan! Det var total hysteri-skrik i ca 1½ timme och hon ställer sig upp i sängen hela tiden. Slutar inte skrika förrän man kommer in i rummet igen. Det slutade med att jag fick stå inne i rummet och ramsa x (gud vet hur många gånger) tills hon somnade. Fråga: Är detta hennes ”bakslag” som jag läst om att alla barn får någongång? Eller är det JAG som gör fel?
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Gör vi rätt i kuren för vår 1,5-åring?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Om barnet ska sova i samma rum som föräldrarna MÅSTE du skärma av hennes sovplats med gardiner som fästs i skena i taket så att hon får ett eget krypin. Använd mörkläggningsgardiner så blir det perfekt.

Vägen till att lyckas med kuren sitter i ens egen attityd och där känner jag att problemet nog ligger. Du verkar inte känna dig helt säker på vad du ska göra vilket du förmedlar till dottern.

Ramsan är en dialog som man förmedlar lugnet och säkerheten med, man ramsar inte nonstop utan låter barnet svara. Ramsan ska alltid ske UTANFÖR rummet.

Det känns lite som det är läge att backa och börja om när ni känner er absolut säkra på hur ni ska svara på hennes frågor. Läs SHN boken igen tills du kan den utantill och fråga här om det som du undrar sen. Kuren är inte magisk i sig själv utan det är kurarens förmåga att förmedla lugnet och säkerheten till barnet som ger önskat resultat.

Angående ert schema så skulle jag föreslå att ni flyttar fram middagsluren 1 timme till 12.30 samt att den blir 1,5 timme lång. Dessutom vore det bra att ta gröten till mellanmål och ha middagen på kvällen och sedan en liten kvällsslurk ovanpå det.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
mamacarro77
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 18 sep 2013, 11:11

Re: Gör vi rätt i kuren för vår 1,5-åring?

Inlägg av mamacarro77 »

Hejsan, blir lite nyfiken. Hur har det gått för er? Genomförde ni kuren?
Mvh, Carro
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "