Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
sara carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 14:36

Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av sara carlsson »

Hej, jag och min man ska ha tvillingar i december. Vi har en son sedan tidigare som i gjorde SHN kuren på med mycket goda resultat som håller i sig ännu (han är 11 månader och vi började när han var 4 mån).

Den här gången vill vi utföra SM med tvillingarna. Jag har läst AW barnaboken och håller nu på att läsa om den igen. Jag har rätt många frågor men börjar med dem viktigaste.....

1: Hur gör jag om det ena barnet vaknar och vill ha mat men inte det andra? I boken står det att man aldrig bör väcka en nyfödd, men jag vill gärna få in så att dem äter och sover samtidigt?

2: Jag kommer INTE att helamma pga enorma besvär med min förstfödda. Tvillingarna kommer mestadels växa upp med flaskmatning, alltså ersättning, redan ifrån början. Men modersmjölkersätting får man ju inte ge obegränsat, hur gör jag då om barnen vill ha mer. Om jag matar dem enligt trestegsmodellen, hur gör jag då vid flaskmatning??

3: har jag förstått rätt att man dem 2 första veckorna ger mat vid minsta pip, både natt och dag. Men att vid 3 veckors ålder kan man börja buffa barnet för att hoppa över första nattmålet?

4: Finns det NÅGON med tvillingar som har gjort SM!! (hjäääälp)
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Du är ute i god tid så nog ska du kunna läsa på och fixa detta! :mrgreen: :D Njut av magen och stressa inte upp dig, det här kommer att funka fint. Jag börjar med att skicka över dig till späda och små! Där är de proffs på SM där hittar du också flera trådar om sm med flaska, om de har någon tvillingtråd är jag inte 100 på. Men kika in där till att börja med! Jag ber admin flytta din tråd dit!

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sara carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 14:36

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av sara carlsson »

tack så mycket! hur kommer jag in på späda och hur lägger jag in en tråd där, är inte så orienterad här på sidan...
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av Manfred10 »

Klicka på "forumindex" och skrolla sen ner tills du ser forumet "späda och små" har redan bett admin flytta din tråd dit så du bör kunna fortsätta att skriva där. :-)

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
sara carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 14:36

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av sara carlsson »

tack så mycket :D
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av SusanD »

Hej Sara, grattis till de väntade barnen, vilken stolt storebror ni kommer få i huset. :)

Först och främst är det naturligtvis bra att ni vill ge de små en god start i livet med sömn och mat och kärlek. MEN, och här höjer jag varningens finger, det är otroligt lätt att hamna i fällan "denna gången ska vi göra rätt från början" och så börjar allt handla om antal minuters sömn, ml mat och tider att passa.

Om ni är uppmärksamma så hamnar ni inte i den fällan utan kan med vacker hand vägleda småttingarna till gods sömn och mätta magar.

Så minns att de två första månaderna är otroligt svajiga för småtttingar och alla oss vuxna inblandade. Och det ska vara så, för livet är helt nytt och det är mkt som man ska förstå sig på, ta in och hantera.
sara carlsson skrev:
1: Hur gör jag om det ena barnet vaknar och vill ha mat men inte det andra? I boken står det att man aldrig bör väcka en nyfödd, men jag vill gärna få in så att dem äter och sover samtidigt?

Svar: Här har vi alltid väckt småttingar även när de varit riktigt små, mjukt och försiktigt. Vissa av dem har inte velat vakna när vi väckt och då har de fått sova en stund till. Här får man vara lite varlig och inte gå fram med piskan i hand. :wink: Och det gäller att komma ihåg att i början kommer de behöva äta vi minsta pip oavsett om det bara är en eller bägge två som piper. Det gäller främst att stilla överlevnadsångesten ordentligt! Har du målet för ögonen så kommer de så vackert att hamna på samma tider för mat och sömn, men det kommer ta ett tag och ska så göra också.

2: Jag kommer INTE att helamma pga enorma besvär med min förstfödda. Tvillingarna kommer mestadels växa upp med flaskmatning, alltså ersättning, redan ifrån början. Men modersmjölkersätting får man ju inte ge obegränsat, hur gör jag då om barnen vill ha mer. Om jag matar dem enligt trestegsmodellen, hur gör jag då vid flaskmatning??

Svar: Med twins så är det ju väldigt praktiskt med flaskmatning för då kan ju vem som helst hjälpa till. Amma den del som känns bra för dig och barnen. Blir de inte mätta eller amningen bara krånglar leder det till stress och det gynnar ingen av er. Du kan ge obegränsat med ersättning, är de hungriga ska de få äta och de kan inte äta för mkt. Nu är jag inte något proffs på flaskmatning för jag har ammat mina små och fyllt på med ersättning när det behövts. Men som med allt annat när det gäller småttingar så handlar det om att inte snöa in på att "så här ska det gå till" utan börja med att mata tills de inte vill ha något mer, byt blöja, låt de vara vakna en stund och så erbjud flaskan igen. Det går ju mkt fortare och är lättare att äta ur flaska än att ammas så matningen kommer inte ta lika lång tid.

3: har jag förstått rätt att man dem 2 första veckorna ger mat vid minsta pip, både natt och dag. Men att vid 3 veckors ålder kan man börja buffa barnet för att hoppa över första nattmålet?

Nej du har läst hur det kan gå till men det är inte alltid det fungerar så för manualen är en ledning, ett stöd. Standardmodellen ska du luta dig emot men inte följa slaviskt, ha som ett stöd, som en hjälp att komma rätt.

Ledord: ha inte så bråttom! Allt kommer falla på plats men låt det ta lite tid så blir det små eller inga bakslag alls.

Mata vid minsta pip de tre första veckorna, sen ser du om de sover över nattmålet av sig själva. Vissa behöver äta nattmål lite längre än andra, och du har ju ingen aning om vilka småttisar som ligger i din mage. Vi har fyra barn och har inte vagnat eller buffat bort ett enda nattmål. Alla fyra barn har sovit 12 tim natt utan nattmål vid fyra månaders ålder. Så man behöver inte stressa, inte alls. Koncentrera dig på att fylla de små magarna dagtid så kommer de få i sig tillräckligt för att sova över nattmålen själva. Och om de behöver lite hjälp någon natt så får man ge dem det.

4: Finns det NÅGON med tvillingar som har gjort SM!! (hjäääälp)
Ja visst finns det det. Egentligen är det inte krångligare än att ha en bebis, det är bara dubbelt så mkt att göra så ni kommer ha fullt upp i början. Men man får dra ner på annat, som städning och sociala tillställningar. Se till att folk kommer och hälsar på er istället, har med sig fika, mat och tar ett tag med dammsugaren eller matar barnen när någon av er drar ett tag med dammsugaren. Ni fixar detta om ni bara inte snöar in på att det ska gå som på räls från början.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
sara carlsson
Inlägg: 35
Blev medlem: lör 05 jan 2013, 14:36

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av sara carlsson »

Oerhört tack för att du tog dig tid att svara på mina frågor :heart:
Ja, du har rätt i att jag har gått i tankar att "nu ska det bli rätt från början".Det beror nog också mycket på ovissheten om hur allt kommer att bli, men jag blir lugnad av ditt svar. Och som du säger så vet vi ju ännu inte hur mina älsklingar i magen kommer att vara, det kan ju bli allt möjligt ha ha =)
När vi gjorde SHN kuren med Elias så körde jag ganska slaviskt efter mitt schema i ca 3 mån, sen märkte jag på han att det var dags att ändra på schemat och nu är vi mer avslappnade. Men som du säger, jag får tänka på att inte köra efter nån slavisk rutin såhär i början med småttingarna, förutom att ge mat vid minsta pip.

Nu är det ju ett tag kvar, men när dem väl kommer sen så kommer jag säkert ha fler frågor att ställa här på forumet!

Tack än en gång!

Kram Sara
Elias född 2012, kurades vid 4 månaders ålder
Matheo och Angelo, födda 2013 SM från början
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av Manfred10 »

Superdupersvarat av susanD!!! =D> =D> =D>

Precis så ska det vara. Ingen stress, njut och ha sm i bakhuvudet hela tiden. Har du barnboken? I så fall har du gott om tid att plugga både förlossning och SM! :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Cottongrass
Inlägg: 81
Blev medlem: lör 25 aug 2012, 20:04

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av Cottongrass »

Jag har inte kört SM men däremot SHN med mina tvillingar - med stora framsteg. Jag vet ganska lite om SM, men en hel del om att ha två små.

Att få tvillingar är en helt annan femma än att få ett barn. I bästa fall har du två knubbiga och fullgångna bebisar, men det är vanligt att tvillingar är mindre till växten och/eller förtidigt födda. Mina var i princip fullgångna men små, och de behövde äta på ett bestämt schema i början. När de började växa behövde vi inte längre väcka dem för matning var tredje timme, men vi väckte alltid 2:an när 1:an vaknade. Man ska ju behålla förnuftet också, du kommer behöva all sömn du kan få. :-) När vi väl hade matat (ammat + tilläggsmatat med flaska :sleep:) var vi så trötta så vi lade barnen och de fick somna själva, vilket de också gjorde. Det var först efter 3 månader som det började balla ur och vi fick kura.

Om jag var du skulle jag hålla SM-filosofin i tankarna och hamna där så fort som möjligt, när ni föräldrar och barnen är redo, men inte vara för fixerad i början.

Lycka till och hoppas ingen tar illa upp för att en SM-ignorant lägger sig i. :)
Mamma till tvillingar födda 2012.04.18.
Sover Hela Natten sedan 2012.09.06
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: Väntar tvillingar och vill göra SM, hjälp!

Inlägg av lgh140 »

Hej Sara!

Här fick vi våra små för snart fem veckor sen. De är födda v 37+0 och vägde drygt 2,5 kg så vi kände att vi kunde köra igång med SM-tänket redan från början. Storebror är 1,5 år och honom kurade vi vid 8 mån, självklart hoppas vi att vi snart har tre underbara barn som sover hela natten ;)

Jag helammar (dubbelammar) förutom ett nattmål som pappan tar, då får de ersättning eftersom jag inte orkar pumpa tillräckligt. Brukar även erbjuda flaska efter kvällsamningen och den tas emot ibland :) Om det inte hade varit för att jag är lat och inte orkar hålla på m flaska hade vi nog gett fler mål m ersättning för att avlasta mig lite. Har dock varit så skönt att få 5-6 h sammanhängande sömn på natten, kan verkligen rekommendera att dela upp natten om ni kan, önskar att vi hade gjort så från början. Tror iaf det funkar jättebra att köra mer med flaska :) Vi har väckt båda även om bara ena vaknat och nu vaknar de oftast ungefär samtidigt.

Det där att mata vid minsta pip har varit svårare... Vi har helt enkelt gjort vårt bästa och försöker fortfarande ge mat så snabbt som möjligt. Tjejerna sover i varsin liggvagn, i vårt sovrum på natten och på altanen på dagarna. Vi har inte försökt vagna över nåt nattmål än eftersom de verkar riktigt hungriga båda nattmålen. Avvaktar lite till och ser vad som händer. Nu när vi delar på natten så får vi ju iaf några timmar sammanhängande sömn ändå :) Vagnar dock om det behövs för att de ska komma till ro vid läggning eller om de vaknar alldeles för tidigt och alltså nyss har ätit. Bra att få in tekniken inför möjlig bortvagning av nattmål ;)

Det är verkligen inte lätt att få ihop vardagen med tre små barn och just nu tar jag mig inte någonstans utan min STORA amningskudde, utan den klarar jag mig inte. Jag tror det är viktigt att slappna av och som Cottongrass skriver ha SM i tankarna snarare än följa slaviskt. Har du läst Nancys trådar bland favoriterna? Tycker hon avdramatiserar SM på ett bra sätt och jag försöker tänka lite så: mata på så mkt som möjligt och hålla vakna under vakenpassen (våra är förresten fortfarande runt 1,5 h och nattmatningarna tar nån timme vardera) för att sedan kunna sova längre sammanhängande pass. Resten får komma när det kommer.

Lycka till med resten av graviditeten och hoppas de stannar länge! Det finns en grupp på Facebook som heter tvillingar 2013. Tror inte nån där kör SM men det är en superbra grupp för att få mer info om hur det är att vänta och ha tvillingar :)
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"