3 månaders pojk..hur börjar vi?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Vincesmamma
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 11:08

3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Vincesmamma »

Hej! Nu har jag läst så mycket här på forumet att huvudet är fullt av frågor till alla kloka som finns här! :D Jag har beställt boken SHN men den har inte kommit än så jag skriver av mig lite här först :)

Vår lille kille är 3 månader och en vecka. Han och vi fick en lite kämpig start med amning som strulade och BVC som inte alls ville förstå utan endast gav standardsvar. Som nybliven förstagångsmamma tog jag dessa och fortsatte amma. När V var 1.5 mån orkade jag inte mer. Han skrek fruktansvärt! Att lägga honom var en plåga. Han skrek sig lila, vi bara gav napp tills han tillslut suckade sig till söms...och ja...nu i efterhand skäms jag ( :cry: ) något fruktansvärt för att jag inte förstod vad han försökte säga.. "Jag är HUNGRIG!" BVC svarade att alla barn har skrikperioder och att han gick upp fint i vikt så det va som det skulle... men jag kände att det stämmer inte, något är fel. På eget bevåg provade jag ersättning en dag...och V blev som ett annat barn!
Nu är jag rädd att de första 1.5 mån med skräckupplevelser vid varje läggning satt spår i honom vilket gör att han fortfarande har svårt att somna och är otroligt lättväckt.... :( Det här med husljud är nästan omöjligt... :(

Nu för tiden somnar han endast om man vyschar honom i famnen. Sen kan man lägga ner honom i vagnen (på dagtid) och i våran säng på kväll/natt. Jag önskar att han sov i sin säng..för allas vår skull...men jag vågar helt enkelt inte. Inte nu då han ändå kan somna och sen sova... :shock:

Som det ser ut nu så sover han väldigt olika. Vissa dagar sover han 4 h på morgon/förmiddag, 2 h på middagen och 0 på kvällen vilket ger gnäll och gny men ingen sömn....somnar sedan vid 22-23 och sover oroligt till 07. Under natten får han ett mål men han är halvvaken och måste bli vyschad till söms många fler gånger än så...som värst varannan timma :(
Andra dagar sover han 20-30 minutare under dagen och 3-4 h 21-01.

När han var 2.5 mån hade han två veckor där han sov 22-06 näst intill varje natt och man tänkte äntligen och att han kan sova utan att behöva äta! Men sen blev han 3 månader och nu är allt upp och ner igen med nattmål och oroliga nätter.

Tilläggas ska att han är ett matvrak han äter gärna 180 ml varje mål..vilket blir väldigt olika tider dock. Han har alltid gått upp i vikt bra och ligger nu över medelkurvan med två hack.

V har aldrig somnat själv, han kan inte. Har försökt men med samma resultat...skrik.. Han kan vara hur trött som helst men det går inte och lägga utan att vyscha i famnen. Han somnar inte i vagnen och inte i sängen. Han kan inte heller somna om själv. BVC säger låt han ligga så somnar han. Men det går inte. Han rör runt med stängda ögon och låter jag han hålla på så vaknar han tillslut och skriker.

Några funderingar jag har är...är det försent att börja med SM? Borde jag/vi göra det eller köra SHN då han blir 4 mån? När är en bra dag/natt att börja?
Är det inte svårt att ha ett fast schema som kan krocka med andra fasta tider som babysim, BVC osv?

Kan tänka att jag får svar i boken men är så ivrig så måste fråga! :D
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Välkommen till oss på Späda barn och små!

Självklart kan ni få ordning på sovandet även om ni fick en skakig start. Bvc är inte mycket att hänga i granen :wink: .

Jag skulle rekommendera att du skaffar Barnaboken också , för det är den som jag tror att du kommer att ha mest nytta av just nu. Shn är ju mer när man kurar men är ändå bra nu för att förstå de grundläggande begreppen, lugnet och säkerheten är det gäller sömn. Här på Späda och små kan du också hitta mycket bra info under länken " svar på vanliga frågor". Läs, läs, läs!

Vid 3 månader börjar många små bli hungrigare vilket kan förklara varför han inte sover lika bra längre. Många här börjar med smakisar nu och då menar jag inte smaksensationer som bvc kallar det utan riktiga små smakportioner som ganska snabbt blir större. Jag rekommenderar i vilket fall som helst att du går upp till en kraftigare ersättning.

Jag tror att "sm i raketfart "skulle passa er finns en tråd som heter så under länken jag nämnde ovan. Det viktigaste är att du blir övertygad om att han kan somna själv och sova gott så du kan förmedla det till honom. Jag antar att du har hört talas om buffning och vagning? Med dessa verktygen hjälper du honom till ro så att han kan somna själv. Troligtvis är han väldigt övertrött eftersom han sover för lite och oregelbundet och då får han ännu svårare att somna..

Ett fast schema gör livet både lättare och svårare :D . Det är ju lätt att följa tiderna så man vet när man ska planera in bvc o.s.v. men man har ju bara den vakentiden man har så vissa saker är lite svårare att få plats med. Min son fixade inte mer än 1,5 timmes vakentid i nästan 6 månader så det blev inget babysim för oss :lol:

Läs allt du kan nu och återkom så hjälper vi dig med ett schema.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vincesmamma
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 11:08

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Vincesmamma »

Tack! Va glad jag blev för det snabba svaret!!

Har börjat läsa allt jag kan här Barnboken är inköpt! :-) Nu ska här läsas och planeras! :-)

Tänkte på det där med maten....kraftigare ersättning..han äter idag baby semp 1 och 2:an har de ju ändrat ålder på till 6 månader. Är det den du tänker på iaf eller finns någon annan? Har också tänkt på det där med maten men inte vågat byta då den är från 6 månader...

Gällande det med fasta tider så tänkte jag efter lite och det är ju som du säger nästan lättare med fasta än som nu med jojotider.

Återkommer igen när jag läst lite mer...och ser om jag kan få till ett schema :-)
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Välkommen hit säger jag också! :heart:

Jag hittade hit då dottern var 2,5 månad och känner igen mig väldigt mycket i hur ni har haft det fram till nu. Vi hade också mycket trassel med maten och dottern hade svårt att både somna och somna om. En månad senare sov hon sin första 12-timmarsnatt och har gjort det sedan dess. Kanske kan du hitta inspiration i hennes tråd: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=25237

Att skrika lite när man ska sova tycker jag kan vara helt ok. Jag tolkar det som frustration och ilska över att liten är jättetrött och ligger och svär över att det inte går att somna på en gång. Tänk dig den där känslan när man ligger och vrider och vänder sig en sömnlös natt, vem blir inte arg då? Men ledsen får man på inga villkor vara.

I den här tråden står jättebra beskrivet hur du kan hjälpa din son att komma till ro mha vagning eller buffning: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=29159

Och så tråden som blev min vändpunkt, då jag vågade lita på att min dotter ville och kunde sova och backade undan. Efter det skreks det betydligt mindre vid läggningarna. http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12068

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Månadshänvisningarna på ersättning och mat får man ta med en nypa salt... :roll: de är satta av Who för att befrämja amning vilket ju behövs i utvecklingsländer men inte lika länge här på samma sätt. Att ersättning 2 har 6 mån rekommendation är för att kraftigare ersättning kan konkurrera ut amningen om man gör båda samtidigt.

För var rekommendationen för att börja med mat 3-4 månader och nuär den nu faktiskt tillbaka där igen så det där kommer och går. Ingen bebis som är 6 månader kan dock sova någon längre sammanhängande tid på bara amning, då blir det ju småsnuttande som gäller istället vilket ger alla i familjen knackiga nätter.. :^o

Vi började med gröt vid ca 3 mån och kunde snabbt öka på med större portioner och nya smaker. Så länge man ger rejält med katrinplommonpure så brukar magen hänga med bra. Vad jag minns så hade en del burkar 4 mån rek och även risgröten.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Vincesmamma
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 11:08

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Vincesmamma »

Tack!!:-) Kan bara instämma..så många kloka ord det finns här från så många fina människor! ♥

Har börjat läsa i dina trådar SaraMilana..känner igen mig...

Nu har det gått två nätter och två dagar som varit katastrof för vårat lilla hjärta! :-( Första natten vaknade han varannan timma och skrek. Jag gav mig sjutton på att få han att somna om där han låg men efter 50 min och tillslut skrik så han kippade efter andan förlorade jag och tog upp honom i famnen...han somnade då på 5 min... :-/
Dagen innan denna natt hade han sovit ett 4 h pass på morgonen, ett 2.5 h pass på dagen och sen vaken från 18-22. Det va första gången han var ensam med pappa på kvällen då jag var iväg... pappa hade haft en jobbig kväll med massa gnäll..han hade matat en massa och jag trodde i mitt stilla sinne att det var därför han nu hade en kass natt..för mycket mat på för kort tid.

Vi bestämde oss för att dagen efter prova att sätta gräns..på dagen var det max 2 h sömn åt gången inga mer långpass så maten missades. Dagen blev sådär...V ville knappt ha någon mat.. (han brukar annars äta 170-200 ml per mål typ 6 ggr/dygn)
Såhär blev dagen:
07.45 vaknar
08.00 mat (110 ml)
09.30 somnade efter att jag gått med han i famnen i bara 2 min. Lade ner i vagnen.
10.15 vaknade
11.00 mat (140 ml)
11.45 somnade va helt slut. Åter i famnen och ner i vagnen.
13.15 vaknade
14.00 mat (200 ml)
15.15 somnade i famnen. Gick på promenad med vagnen och han sov 45 min..jag fortsatte gå när han vaknade å han blev som vanligt vansinnig att ligga kvar i vagnen. Slutade med att jag fick bära han sista kvarten hem..
17.00 Mat (110 ml)
18.15 somnade efter lite bök..han var så trött.. famnen och ner i sängen.
19.00 vaknade
19.20 mat (165 ml)
21.30 "nattslurk" 80 ml.

Sen var natten igång igen... varann timme. Han vaknar då..eller gör iaf det om jag inte plockar upp han. Vrider och vänder, grymtar och gnyr..inget annat än å plocka upp funkar...eller funkar å funkar..det går en timme så är han igång igen.
Vill inte gå tillbaka å ge han många nattmål så jag vyschar honom istället...:-/ Nattmålet fick han sedan vi 03.. han åt då 200 ml.

Provade att blanda i två skopor av ersättning 2...men jag tror han fixk ont i magen då han låg å fes och vred sig än mer efter det målet...

Ja...en lååång sammanfattning av vårt oregelbundna liv...va bara tvungen å få ur mig till er.....:-/ :-(
Vincesmamma
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 11:08

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Vincesmamma »

Vet inte om jag är dum heller...men jag får inte till det med vagning och buffning han blir bara vansinnig!! Alltså han skriker så han blir lila! Han vrider sig och slänger runt, spänner hela sin kropp och det blir som en ond spiral om man fortsätter....

Om vi ska sträva efter 2-2.. ska han äta då två gånger varje vakenperiod? Typ direkt han vaknar och sen en halvtimme innan sömn?? Hinner man med det? Och...om han då äter sina 170-200 ml när han vaknar...då kan jag ju inte ge mer bara en stund senare...eller?? :-/ Han ligger redan två hack över på viktkurvan... :-/
Vincesmamma
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 aug 2013, 11:08

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Vincesmamma »

En fundering kring nattsömnen med. Det är så frustrerande att han för bara någon vecka sedan sov "hela" nätter...lugnt och fint... vad har hänt? Vi har inte ändrat nåt...

Han ändrar sig även mycket gällande hur han somnar. Förr somnade han bara i famnen med massa skrik, sen somnade han bara om man gick med vagnen, sen bara om man la sig med honom i sängen..och nu det sista bara i famnen men dock mycket lugnare... allt går så upp och ner!
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: 3 månaders pojk..hur börjar vi?

Inlägg av Sarisparis »

Hej och välkommen säger jag med :D
Vincesmamma skrev:Vet inte om jag är dum heller...men jag får inte till det med vagning och buffning han blir bara vansinnig!! Alltså han skriker så han blir lila! Han vrider sig och slänger runt, spänner hela sin kropp och det blir som en ond spiral om man fortsätter....
Det kan vara svârt i början, innan man faktiskt fattat hur skönt och lugnande det kan vara för barnet att bli vagnad/buffad/solfjädrad. Sen fâr man passa sig sâ att man inte överdriver det hela och fastnar i de berömda vagnings/buffnings/solfjädringsträsken. :roll: :lol:

Det viktigaste är att du känner med dig att du hjälper honom. Om din magkänsla är att du "hâller fast honom", "trycker ner honom" osv sâ är det antagligen det han upplever ocksâ och det är ju ingen hit. Jag tycker om att tänka pâ buffning som det man mer eller mindre automatiskt gör när man hâller ett spädbarn i famnen - man gâr runt, vaggar lite, klappar/stryker över ryggen. Tänk dig samma sak, fast barnet pâ plats i sin säng. Du erbjuder ett "skal" som vaggar till lugn och ro.
Visst har du SHN? Titta i Verktygslâdan en gâng till, läs pâ om buffning/vagning. Och om vikten av att träna pâ nâgon annan än bebisen först :idea: Hela grejen handlar ju om att lugna och trygga, är man inte lugn och trygg själv fâr man se till att spela det hela mycket övertygande :wink: , men det bästa är ju att man själv känner sig riktigt zen.
Vincesmamma skrev:Om vi ska sträva efter 2-2.. ska han äta då två gånger varje vakenperiod? Typ direkt han vaknar och sen en halvtimme innan sömn?? Hinner man med det? Och...om han då äter sina 170-200 ml när han vaknar...då kan jag ju inte ge mer bara en stund senare...eller?? :-/ Han ligger redan två hack över på viktkurvan... :-/
Läs pâ om standardmodellen! SM-kompendietDet handlar om att erbjuda mat inom en viss tidsrymd. En timme tror jag är vad som gäller för tremânaders. Under denna timme erbjuds barnet mat: förrätt, huvudrätt, efterrätt, kaffe och kaka. Du erbjuder helt enkelt flaskan/bröstet regelbundet (inte pausa mer än en kvart) under en timme, lägger in ett blöjbyte och ett riktigt härligt umgänge mitt pâ hâllet nâgonstans och stänger sedan köket efter utsatt tid. Vid tre mânader kan man vara vaken en stund till, typ en halvtimme-timme under vilken man hänger med i det som händer. Titta pâ lampor som tänds och släcks, titta pâ kranar med vatten som rinner, vara med och putsa pâ nâgon envis fläck pâ golvet... Sen blir det sovdags (se mitt svar ovan om verktygande).

Oroa dig inte för att ge för mycket mat. Mitt râd är att spika mattiderna (3-4 timmars mellanrum) och mata endast dâ. Pâ sâ vis hinner aptiten byggas upp och han kommer att vara lagom hungrig och äta bra. Pâ vilket han blir lagom trött och kommer att sova skönt. Pâ vilket han blir lagom hungrig osv. :wink: Den goda cirkeln är fantastisk. 8)
Vincesmamma skrev:Vi bestämde oss för att dagen efter prova att sätta gräns..på dagen var det max 2 h sömn åt gången inga mer långpass så maten missades. Dagen blev sådär...V ville knappt ha någon mat..
Lâter som en bra plan! Men lite mer tâlamod mâste till. Goda vanor är ingenting som uppnâs pâ fem minuter, utan över tid. Tre dygn är vad som brukar krävas med smâ bebisar, sâ jobba pâ med mâlet i sikte.

Vad gäller nätterna, hur har ni det med mörkläggningen? Riktigt mörkt ska det vara, annars är det lätt att vakna ordentligt när man vaknar till (vilket vi alla gör, vare sig vi är medvetna om det eller inte).

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"