Flämtandningen svår!!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad bra! :D

Jag har ju inte läst Anna Wilsbys bok, men gick ju kurs som hon hade, och jag säger bara: Har hon skrivit en bok om profylax - ja då är den bra!

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Krümel
Inlägg: 620
Blev medlem: fre 10 dec 2004, 12:28
Ort: Borlänge

Inlägg av Krümel »

Hej,
jag lusläste "Att föda utan smärta" och gick också Profylaxgruppens kurs. Förlossningen gick jättebra men nog gjorde det lite ont. Dock inte så att jag behövde annat än lustgas. Jag håller med de andra som säger att det är jätteviktigt med avslappningen också. Klart svårast. Jag var för dålig på att träna på det... Flåsandningen kunde jag göra hur länge som helst och krystmusklerna var i toppform! Avslappningen var det som sagt sämre med och det var nog därför jag kände att jag behövde lustgas.
Det går faktiskt att kombinera med profylaxandning :wink: De tog upp det på kursen också. Jag tog lustgas mellan värkarna och sen när det blev starkare (och det kändes som att jag absolut inte kunde djupandas) så tog jag bort lustgasen och lättandades och det funkade jättebra.
Pga att Lovisa hade navelsträngen runt halsen (de hotade med sugklocka eftersom hjärtrytmen gick ner så mycket) blev det forcerad krystning men jag sprack inte alls. Barnmorskan (jobbat sen 70-talet) var mycket förvånad! Jag tackar absolut krysttekniken för det.
En bra sak till som säkert står i Anna Wilsbys bok är att pappan ska hjälpa till att trycka huvudet mot bröstet. Mycket bra tyckte jag att det var.
Lycka till!
Mamma till lilla prinsessan, 17 Februari 2005 och lilla prinsen, 27 Juli 2007. Har följt standardmodellen från start med båda.
Tina-Stina
Inlägg: 431
Blev medlem: tor 03 feb 2005, 12:39
Ort: Halland

Inlägg av Tina-Stina »

Härligt!!
Ja, jag ser verkligen fram emot förlossningen! :D
Ska bli enormt spännade att känna skillnaden från förra gången..
Det känns helt enkelt som om man har lite bättre kontroll över situationen nu..vet inte om det är så, men det känns bra! :D
Förstår inte varför profylax inte är obligatorisk för alla blivande föräldrar..
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
anna
Inlägg: 4523
Blev medlem: tor 25 nov 2004, 14:23
Ort: Ulricehamn
Kontakt:

Inlägg av anna »

Vad BRA det låter!
Du verkar laddad till tänderna! :D :D :D
Du kommer märka en enorm skillnad, jag vågar lova dig det!
Du HAR bättre koll, för du vet hur du ska jobba MED din kropp istället för emot!

Ja, visst hade det varit bra om profylaxandning hade ingått i mödravården! Se bara i amerikanska filmer t.ex, där flåsas det alltid när det ska födas barn. Där får dom tydligen lära sig det.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03. Driver eget grossistföretag hemifrån huset.
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Hej
ett tips från mig som funkar. Är i vecka 35 och har också haft svårt med lättandningen men det jag gjort är att jag tar ett bad innan jag går och lägger mig och kör andningen i badet :D Funkar jätte bra då det inte trycker på lika mycket så nu kan jag komma upp i 2 minuter utan problem nu :D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
T.P
Inlägg: 671
Blev medlem: tis 15 feb 2005, 01:36
Ort: Göteborg

Inlägg av T.P »

Min data är krashad så lånar min mammas idag .får äntligen se en skymt av detta forum..saknar det ..förhoppnings vis får man ny data inom kort och kan fortsätta diskutera denna tråd...

Har fått låna "att föda utan smärta"av min kära vän "Tina-stina Har lusläst boken 3 gånger och på måndag börjar jag med övningarna..fick dock svar här nu exakt hur man andas vilket e lite svårtytt i boken då jag uppfatta d som man andas enbart genom näsa el mun.

tänkte f råga dej Anna W el ngn annan om du fick ha en barnmorska vid din sida el du klarade hela förlossningen utan tränad man/ b-morska
För här i gbg kan man inte räkna med ngn hjälp alls på bb..då jag knappt såg röken av dom sist..men känner att jag fixar d själv..Tänkte dock på att i boken står det ju hur viktig roll man och b morska/läkare har för att klara en förlossning utan smärta

återkommer säkert med mer frågor..snart..tina -stina du får ringa och uppdataera mej..då jag väntar på min data.. kram på er alla
barn födda 04/06/08
J och Å
Inlägg: 1256
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 11:03
Ort: Västmanland-Norberg

Inlägg av J och Å »

Tror ni man behöver läsa boken "att föda.......

Jag har inte gjort det. Jag har läst annas material, tusentack anna. Och så det på growinlife.

Har haft så mkt annat i huvet och kroppen att jag inte orkat ta tag i det. Men nu jäklars, men behöver jag boken?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Sarika
Inlägg: 670
Blev medlem: tis 23 nov 2004, 13:45
Ort: Stockholm

Inlägg av Sarika »

Vet inte J och Å. Boken är säkert jätte bra! Jag har dock inte läst den.... Jag har läst Annas material (tack Anna), det som står i Barnaboken och sen gått en profylaxkurs på Grown in Life som var jätte bra! Helt plötsligt under kursen så förstod jag mer och jag blev klarare över hur övningarna skulle göras och det blev på något vis enkelt och inte så mastodant som jag hört att flera tyckt som läst boken. Så jag kan verkligen rekommendera en Profylaxkurs via Grown in Life, det är det värt!!

:D
Sara
Mamma till Vilma född 040503 :heart: och Viggo född 060328 :heart:
VilmaochViggo
Malin, 3-barnsmor
Inlägg: 65
Blev medlem: ons 04 jan 2006, 16:43
Ort: J?mtland

Inlägg av Malin, 3-barnsmor »

Jag läste om "förlossning-träningen" både i Barnaboken och "Att föda barn utan smärta" (lånade den på biblioteket), och jag tyckte helhetsbilden blev tydligare då. Därför kan jag rekommendera att läsa boken, men jag tror att man klarar sig väldigt långt genom att läsa "VM i förlossning" (Barnaboken) också.

Erkännas bör dock att jag inte var så väldigt duktig och frekvent med övningarna :oops: , MEN det hjälpte mig oerhört mycket, bara genom att ha läst böckerna! Det gjorde stoooooor skillnad! :lol:

Vid första förlossningen (7,5 år sen) hade jag inte hört talas om Barnaboken, och därför inte heller om "Att föda.....", men vid andra, och speciellt tredje barnets födelse, var det något helt annat. Jag kunde följa med, "kontrollera" min kropp och det som hände på ett helt annat sätt, ja, FÖDA barn helt enkelt. Dessa händelser är bland det mest underbara jag har upplevt, och jag ser faktiskt fram emot nästa gång (när det nu blir.....) :lol: :lol:
Flicka född -9809
Pojkar födda -0207 och -0410
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"