Nomi 7 veckor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tjocka upp vällingen med bovetemjöl och byt till större napp, sedan gör du gradvis den tunnare och tunnare.

Jag hade också en liten rackare som inte ens klarade tvåans napp :wink: .

Välling kontra gröt - tja, vill hon hellre ha välling så ta det, hon lär ändra sig efter ett tag ändå :D . Vad sägs om yoghurt istället annars? Mättar bra med lite frukt sidan om.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Tack :D för svar mamaA. Jag har provat yoghurt med frukt, o det gillar hon ...ibland...men dilemmat är att hon i regel är såå törstig denna tid, mitt på dagen. Och mamman kanske tycker att det är mysigare med en rultig unge i famnen än att stoppa skeden i mun femton ggr om dagen :roll:


Provade att blanda i bovetemjöl i morse, men hon fick panik. Så då var det bara att ta ett tetrapak o napp nr 1. Puh.
HUR mkt bovetemjöl hade du i, på ett ungefär i 2 dl vätska (välling)?

Trevlig helg,
Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hmm #-o , det var ett tag sen jag gjorde hemmagjord välling, men jag tror det var 1 dl vatten+1 rågad matsked bovetemjöl+ kanel och 1 dl havremjölk (oatley) för att få ca 2 dl färdig välling. Havremjölken häller du i efter du har kokat ihop det andra. Det finns recept här någonstans på forumet men jag tror det är på dubbelsats. Jag brukade göra det och spara lite i kylen att värma till kvällsslurk. När man använder mjölet för att tjocka upp vanlig välling så får man ju ta mycket mindre, ta i lite åt gången och känna sig fram. Du måste vispa ut mjölet i kastrull på spisen, löser sig bättre då.

Jag förstår bara inte hur hon kan dricka vällingen ur napp 1, den kommer ju knappt ut, tar ju eeevigheter att dricka :? . Tjocka upp och kör på trean, hon vänjer sig :wink:

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Ha ha. Det här är en bestämd dam, oh yes. Tetra-vällingen är ju
1.dyyyyrare
2. rinnigare, som ersättning nästan
så det går såå bra så tycker Nomi att dricka den ur napp 1. Tar kanske 15 min för 2 dl. Minns att Josef drack kvickt, slörp sa det, men han drack "vanlig" välling. Caesar drack ingen välling alls.
Jag kör mild havrevälling. Hon har druckit tetra i 6 mån. När jag skriver det, så hör jag ju själv, det är ju inte klokt. Ha ha. Men vad gör man när hon blir sååå ilsk vid större napp.
Jag provade att göra hålet liiite större med nål, hon drack 1 dl på 15 min. Puh. Vilket i-landsbekymmer va?! :roll:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Googlade på nätet om dr Browns flaskor o upptäckte att det finns ju en napp3 (jag hade ju provat med napp4 :roll: ). Sa gubben fick åka o handla o det gick ju hur bra som helst. Här har vi köpt tetrapak i flera månader...ja ja, sånt är livet, jag valde att le istf att gråta. He he. :wink: skönt att hon kan dricka vanlig välling iaf, o lite fortare går det! Så tack mamaA för inputen om napp3 :D :D

Kram Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Dumledarling :heart: , trevligt att kunna vara till hjälp!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

:heart: du är ju en pärla mamaA! Du hjälper o stöttar så himla fint, till alla på forumet! Kram till dej!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hallå,

behöver lite bollplank!

Fröken fräken har sämre aptit, är såå svårmatad, tyckte att det var mkt lättare förut, men nu är det nästan hopplöst. Det enda som går att få i henne utan problem är vällingen på morgon o kväll, tänker att hon svälter ju inte sig själv, men ändå, det blir trist.
Har försökt att minska ner första luren till 20 min istf 45 min, men då blev andra luren knepig, då sov hon inget alls, för hon har svårt att komma till ro, det kan ta en 30 min, så det kändes som att hon inte var riktigt trött...hm...på em kan det också ta lång tid att somna, vissa dagar går det bättre...och jag vet inte om jag ska göra detta till nåt huvudbry eller låta ungen vara som hon är.
Jag är nog bara väldigt otålig o tycker väl eg att det är lite småtrist emellanåt. Ärlig är jag. :roll:
Är det helt uppåt väggarna att gå över till 1 lur vid 10 mån? Är det nån som har gjort det?
Hon verkar tröttare på fm än på em. Kanske man ska ge 1.5 timma på fm, och ev en vila, kortare sån, på em, om hon behöver...please, bolla med mi!!!

Hoppas alla har en fin nationaldag!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Tja, mitt bollsinne är inte något vidare :wink: och jag som i ett svagt ögonblick lovade att spela i matchen lärarna mot sexorna :shock: men bollplank kan jag nog vara.

Ja, det är för tidigt med en lur, vi gick över till det vid 16 månader, men minst 12 mån tror jag hon behöver vara. Om det funkar bättre med en längre lur på fm, why not? Du kan ju bara flytta fram den sen när det blir en lur. Risken är bara att hon får svårare att somna på sista luren...du kan ju ev ha lite längre avstånd mellan lurarna.. #-o jag hade nog avvaktat lite och sett om det ger sig när hon vänjer sig vid en kortare fm-lur men annars som ovan.

Gillar hon välling så är det väl helt ok, det kommer inte att vara hennes favoritföda tills hon är 20 :wink: . Hon är i den åldern då man vill mycket själv,så kanske mer stora matbitar? Sen som vanligt, prova nya sorter, nya smaker.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sigyn »

Vill bara säga att vi gick över till en lur när killen var 11,5 månader, och då hade vi "härdat ut" i typ en månad, dvs, han var inte trött på fm och somnade aldrig förrän typ en minut innan 20-minutaren var över, efter ett tag gjorde vi om den till en 45minutare bara för att han skulle få sova liiite mer och kortade lunchluren men vid 11,5 mån gav jag upp och satte en lur, han var rätt trött i typ en vecka sen gick de hur bra som helst och de va inte förrän då som han regelbundet började sova sina tolv timmar, innan vaknade han nästan alltid för tidigt..
Vill bara säga detta, för att alla barn är olika och ingen känner sitt barn bättre än en själv.. :)
10 månader känns ju lite tidigt men hon kanske oxå är redo innan ettårsdagen :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Sigyn »

Och det där med matningen känner jag igen, ja va en sån duktig mamma och lagade massa barnmat själv men killen ville inte ha, grät å spottade ut å ja vet inte vad, så jag började tillslut låta honom äta helt själv, kanske slank jag in en sked hit och dit men så fort han protesterade lät jag honom sköta sitt, det var verkligen mat ÖVERALLT och ja har ingen aning om hur mycket som gick in, men han var nöjd :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av SaraMilana »

Ja! Äta själv är kul!! :D Lagom stor bitar som går att pilla i sig med händerna, anpassa konsistensen och tuggmotståndet efter antal tänder bara. Vi var på utlandssemester när vår tjej var kring året och hon har nog aldrig ätit så mycket som under de två veckorna. Vi plockade mat åt henne från buffén, alltid nya goda smaker och ordentligt kryddat. Riktig gaffel fick hon av servitörerna - lika som mamma och pappa - roligt! Tror vi bara behövde ladda den så skötte hon resten.

Släng bort alla måsten kring maten, gör det till en lustfylld upplevelse istället. Äts det mindre vid ena målet, ja då äts det förmodligen mer nästa gång.

:heart:
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej!


Nomi livnärs inte enbart på välling nej, men det är då det är enklast att ge mat. Hon får riktig mat också, givetvis, men det är lite trixigare :D , och hon får alltid nåt att pilla på, stoppa i munnen, som majs, tomatbitar, potatis, makaroner, ärtor, bröd, banan mm. Hon har bara 2 tänder där nere, så det är inte mkt att tugga med! Kanske det blir lite lättare när hon kan tugga mer. Men jag försöker ta det med ro, så gott jag kan.


TACK för er input o stöd. Känns skönt. Visst är det så, att jag är den som kan Nomi bäst, o jag vill henne verkligen såå väl. Hon är en sådan nyfiken fröken, o vill hänga på storebrosorna, hon vill inte missa nåt, då är det svårt att komma till ro i vagnen, hon vill vara vaken. Så vi kör på en långlur, istf att köra på 2 st där det bara skriks o håret blir svett på oss allihop. Japp. Behövs det en vila får vi gå en sväng med vagnen på em.

Snart ska vi bo i husvagn, det blir spännande :wink: märkte stor skillnad på folie o sopsäckar, så jag lär väl ta med några rullar!

Ha det så gott alla finisar!
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Dumlekolan
Inlägg: 344
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 16:40
Ort: Visby

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av Dumlekolan »

Hej hej,
long time...
Idag blev Nomi 1 år, tänk vad tiden gått fort!
Mycket har hänt denna sommar, både roliga saker o tråkigheter. Hon har lärt sig gå, börjat äta själv (verkligen ratar att bli matad :roll: :wink: :!: ) mumsar glatt blåbär o hallon i skogen, diggar musik, lärt sig "give me five", babblar sina små glada ljud, busar o är för det mesta en glad unge. Men så fick hon feberkramper i början av sommaren, hallucinationer o in på akuten, hon fick kräkningar o världens diarréer när vi kom upp till Värmland o fick åka in på akuten då hon haft diarré i 10 dagar (kan ju säga att jag knappt varit på akuten i mitt liv, så nu efter 3 akutenbesök på en sommar (storebror stukade foten också) så kan jag yttra mej en smula mer om vården i Sverige), så lilltjejen har haft det tufft, haft föga aptit o mest druckit majsvälling o risvälling. Är väl på bättringsvägen, blodprov visade att hon förmodligen har nån parasit i magen, åkte på nån riktig infektion i tarmarna. Så gnäll, gnäll o gnäll om vartannat. Man ser ju att hon så gärna vill leka, busa, springa omkring, men orken tryter, även för oss vuxna. Vi har bott hos mina päron i några veckor så det har blivit tröttsamt för alla. Nu på lördag ska vi resa hem o det ska bli skönt att äntligen få komma till sitt!

Nu är ju min tös 1 år så då är det väl dags att säga tack och hej här på Späda och små - supertack för allt pepp o goda råd, alltid så värmande med svar när man fnulat o överanalyserat! :roll:

Kram Linda :heart:
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Nomi 7 veckor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Då får vi väl ses på barnafostran i fortsättningen då :wink: . Don´t be a stranger.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"