Måla med linoljefärg vid graviditet?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Måla med linoljefärg vid graviditet?

Inlägg av Irmasmamma »

Hej alla medvetna! :D

Är det nån som vet hur det är med linoljefärg, är den säker att måla med som gravid? (Precis i början av grav.) Vanlig vattenbaserad färg är ju ingen hit, innehåller så mkt kemikalier, men linoljefärg luktar ju väldigt starkt också...
Går inte att hitta så mkt vettigt på google, mest diskussioner på FL m.m.

Nån som har koll på detta??

Kram :heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Måla med linoljefärg vid graviditet?

Inlägg av Alma »

Hej Irmasmamma! Konstigt, jag som svarade på detta - nu är inlägget visst borta!

Jag skulle själv inte vara orolig för att måla med linoljefärg om det inte var i instängda miljöer där luften var stillastående. Det flyktiga i färgen är terpentinen, men den ligger rätt hårt bunden i färgen. Istället för att rengöra penslar och händer med terpentin, använd outspädd såpa och skölj flera gånger. Samma med händerna - såpa och sedan vatten.

Vill man minska riskerna ännu mer, kolla http://www.robygge.se/vara-produkter/12.html. Vi målade med deras färger (föregångaren som hette nånting annat). De var baserade på citrusoljor och allsköns annat och huset var friskt väldoftande efteråt... Hållbara färger dessutom.

och vad slamfärgen innehåller som säljs av http://www.gysinge.nu/
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"