Viktor- 18/3 2013

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej!

Viktor är tjock! Alltså så tjock så min make och mor säger att jag övergöder honom. Men visst kan man inte ge en bebis för mycket mat? Kan en bebis vara för tjock? Han ligger nog runt 8, 5 kg nu och 70 cm lång. Således 3 över på bvcs normalkurva för vikten och 2 över på längden. Mina andra barn har legat under normalkurvan... Det måste var ersättningen han får. Men så är han glad och nöjd också! Behöver en stor bebis mer mat just för han är stor?
Han sover mycket också. Fortfarande har vi schemat 12+45+2, 5-3+45. Han blir trött efter drygt 1, 5 timme och hålls vaken i 2 timmar mellan sovpassen. Nån gång 2, 5 timme. Vill inte ha en övertrött bebis så kan ju inte tvinga honom vaken längre känner jag. Han vaknar nog till så småningom tänker jag....

Jag fick avbryta det här med gröten. Upplevde han fick ont i magen. Tänkte prova lite morot, majs, potatis pure istället. En i taget så klart. Kanske funkar det bättre?! Nätterna har blivit sämre då han lagt in ett extra matpass sedan ett par veckor. Han är väl hungrig antar jag. Han sover bara 4-5 timmar i sträck mot tidigare 6-7. Så därför tänkte jag prova att gå upp på nr 2 på ersättningen. Verkar det rimligt? Läste på i inspirationstråden om flaskmatning och introduktion av fast föda. Tycker han borde klara av det nu.

Alltså, det här inlägget handlar om min oro över att Viktor är för tjock och att jag samtidigt känner att han behöver mer mat. Men tänker att maten borde mätta mer än ersättningen och förhoppningsvis hjälper även NaN2 till att hålla honom mätt längre . Och nu är han ju i princip 4 månader så det borde ju funka med lite fast föda.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Din tråd är underbar att läsa! :heart: =D>

När min tjej var fyra-fem månader var hon också tjock, riktigt tjock. Vi började med riktig mat tidigt och hon åt och åt och åt! Och sov som en gris och var nöjd jämt. Det enda som jag upplevde som ett hinder var att hon var lite seg på att komma igång med att ta sig framåt. Hon var ju rätt tung. Sen när hon fick in snitsen rann liksom allt av henne i takt med att hon började åla, krypa och gå. Idag är hon som vilken normal 2-åring som helst! (Fast jag känner inte så många andra 2-åringar som ber om att få gå och sova ;) )

Nan2 innehåller vad jag förstått länge molekylkedjor som tar längre tid att bryta ner och då blir man ju mätt längre. För de som helflaskar ska det gå bra att gå över till tvåan tidigt.

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av mamaA »

Hej!

Glöm inte katrinplommonen så går det nog lättare att smälta maten. Risgröt är milt att börja med liksom grönsakspureer. Späd ut dem med lite ersättning så att de blir lite lösare så är de lite snällare för magen också.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av Sigyn »

Åååå!! Det finns ju inget bättre än tjocka bebisar! Var glad att han äter med glädje och så mycket! Själv är min lilla superkrånglig att mata, är rätt lång men ligger lite under normalkurvan hos BVC, hon har inte ens fått någon mage än och ser ut som en lång korv bara ;)
Hull är mycket bra att ha när dom blir sjuka oxå, lite att ta av så att säga :)
En bebis/barn kan ju inte blir överviktig direkt. :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Hej igen! :heart:

Jag har nu provat i några dagar att ta lite NaN pro 2 i den valiga NaN comfortis som han normalt tar. Comfortis är en ny produkt som kom i maj-för känsliga magar. Jag bytte till den för jag tyckte han fick ont av vanliga NaN 1. Han har fått 1/3 av tvåan och nån gång 50/50. Han får flaska varannat mål ungefär. Och de andra ammas han. Problemet är att jag upplever att han får ont i magen. Det gruffas, och vaknas, skriks, vagnas och extra ammas som tröst. På dagarna går det ganska bra tycker jag men kvällarna och nätterna är oroliga. Är detta normalt eller ska jag backa? Är det så att magen vänjer sig successivt och då kan det vara så här ett tag eller ska det gå smärtfritt annars är inte magen redo?

Man kan ju tycka att jag borde kunna det här till barn nr 4 men jag tycker det gått smärtfrit med de andra. Iofs var dem skrikbebisar så jag kanske inte märkte om det var lite extra kinkigt. Fast jag tycker nog inte det. Dem andra har börjat med gröt/mos mellan 3-4 mån.

Jag har tänkt börja med lite mos i veckan nu men blir osäker om jag ska vänta ytterligare. Planen var att få över honom på NaN 2 och sen börja med mos så jag vet vad som är vad men nu vet jag inte?

Han behöver ju mer mat men hans mage verkar protestera. Nån som haft liknande problem?

Kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av mamaA »

Hej!

Jag upplevde att min son fick ont i magen av viss ersättning(semper) men däremot fick han inga problem med magen när vi införde gröt och pureer. Var bara frikostig med katrinplommonen så är det nog inget problem. Jag tror att mjölkproteinet i vissa ersättningar är mer svårsmält än mosmat faktiskt :? . Windy (gaspipar) som finns på apoteket är bra vid magknip.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av lilla mia »

Jag har backat på ersättningen och testar lite mos om nån vecka eller så. Magknipen är över :). Det får bli lite extra mål nu på nätterna till han får i sig mer fast föda. För hungrig det är han. Lille vännen.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Viktor- 18/3 2013

Inlägg av mamaA »

Låter som en bra plan :mrgreen: . Du kanske kan ta lite kokosolja i ersättningen så att den mättar bättre?

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"