Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av Jordnöten10 »

Vår 2,5-årige pojke blev kurad när han var 13 månader. Det var lite knöligt första månaden, men sedan dess har det för det mesta fungerat jättebra. Han har sovit hela nätterna 98 gånger av 100, och om han har vaknat på natten och bara varit ledsen så har vi ramsat för honom och han har oftast somnat om. Har han inte somnat om så har det för det mesta berott på en smutsig blöja, inte sällan har han varit magsjuk då. På det stora hela har det funkat bra, men insomningen har varit långdragen i stort sett sedan han blev kurad. Han har legat ner och pratat glatt för sig själv i 1-1,5 timme i stort sett varje kväll, men vi har tagit SHN-rådet till oss att så länge han inte är ledsen eller arg så får han sköta insomnandet själv. Det har funkat bra tycker vi.

Den sista månaden eller så så har han börjat hoppa upp och ner i sängen, springer runt i den och ropar glädjetjut. Vi går in och lägger ner honom, trycker till över skuldror och rumpa som markering, och ramsar oss sedan ut. Men han är uppe igen innan vi ens hinner ut ur rummet, och detta kan upprepas många gånger. Han verkar snarare bli triggad av att vi kommer in. Han ligger fortfarande i spjälsäng. Jag vet inte om det hör till saken eller inte, men vi utreder för tillfället om ifall han har autistiska drag. Kanske har detta beteende inget med autism att göra dock! Han pratar inte ännu och kan inte tala om med ord när han är hungrig. Vi testar därför att ge honom välling om det går mer än en timme från att vi lägger honom till att han lugnar ner sig. Ibland dricker han upp alltihop med en gång, ibland vill han knappt ha någon välling alls.

Reaktioner och tips? [-o<
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av mamaA »

Hej!

Nu är jag ingen kurexpert utan en SM-mamma men jag har också en 2-åring så jag tänkte dela med mig av mina tankar.

Här tar det 20-60 minuter att somna på kvällen men eftersom han tjoar för sig själv så ignorerar vi det, jag ser det som hans sätt att gå igenom dagen och varva ner :wink: . Det du möjligvis kan prova är att korta ner middagsluren för att få snabbare insomning på kvällen.

Skippa det där med matvargar [-X , man hinner inte bli hungrig igen på 1,5 timme. Ge honom en stor flaska välling 15 minuter innan han ska lägga sig så vet du att han blivit erbjuden så mycket mat som går. Här slinker hela flaskan ner ibland och ibland endast pyttelite. Det hjälper dock för en som förälder att veta att liten faktiskt är mätt - det blir lättare att hålla attityden då också.

Gå inte in såvida han inte är ledsen är min regel, tycker jag att det härjas för mycket får liten en välriktad bestämd ramsa och rejält med husljud som radio och diskmaskin.

Oavsett om han har autism eller inte så är rutiner A och O och snarare är det extra viktigt för barn med autism. Jag jobbar som lärare och undervisar barn med olika svårigheter så jag har en del erfarenhet av detta.

Håll en fast kvällsrutin och förvirra inte genom att gå in och lägga till rätta, det är han för stor för. Precis som du säger så tror jag att det triggar honom ännu mer och blir ett slags lek/trots.

Kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av Jordnöten10 »

Tack för svaret mamaA!

Ikväll fick han härja ifred, fram tills dess att han fastnade med handen i spjälbotten under madrassen som han lyfte upp vill säga... Men det gick bra, jag fick loss honom. Älskade tokiga unge! :wink:
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av mamaA »

:thumbsup: =D>

Så läge man ingriper med lugn och självklarhet är det inget problem. In i rummet, åtgärda problemet, lugna liten vid behov (utan för mycket prat) och sen ut och avsluta med ramsa.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Nat
Inlägg: 1613
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 22:18

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av Nat »

Hej,

Hör att ni har det lite körigt med springandet från en pigg liten kille.

Mitt första tips är att helt klart utesluta all nattamat. Nattamaten förstör endast sömnen och får honom att vakna vid den tiden natt efter natt och vilja ha mat. Ytterligare en effekt är att han får mindre matlust på dagen där man SKA äta. Så... sluta med all mat och vätska efter läggning. Är läggning kl 19 så kan han få lite vatten att dricka precis innan han ska ner i sängen (om du oroar dig över att han blir törstig på natten). Det kan dessutom vara ett bra sätt att slippa få dåligt samvete om han kör "en Alfons" och ligger och ropar på vatten 30 min efter läggning :shock: :D

Jag tycker att en sån stor kille ska man inte verktyga speciellt mycket, det räcker med att man lägger tillrätta vid första läggningen där vid 19, klappar om, pussar på pannan, lägger på täcket och ramsar ut. Busar han upp och ner 25 gånger anser inte jag att man ska ramsa honom varje gång. Ramsan är ju till för att lugna vid stark oro och jag upplever inte att din son verkar orad snarare pigg och busig :D

Har du tittat över hans dygnsschema rent sömnmässigt så att han ligger på rätt mängd sömn?

I övrigt så gäller så lite kommunikation som möjligt, snabbt leda tillbaka till sängen och sedan ett kort gonatt och ut och stänga dörren. Det ska inte vara cirkus när man är uppe och kutar på natten.

Hoppas du blev lite hjälpt
Lycka till :shock:
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
Jordnöten10
Inlägg: 27
Blev medlem: ons 22 feb 2012, 21:01

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av Jordnöten10 »

Tack för era tips, vi har slutat med vatten/välling efter sänggåendet nu. Fast det var verkligen inte varje dag han fick det, ska tilläggas. Vi har bara varit inne och kollat till blöjan, i övrigt har han fått hoppa runt om han velat. Och de senaste både kvällarna och vid lunchvilan har han faktiskt INTE stått och hoppat som en känguru i sängen, utan legat ner och småsurrat (som han brukar göra) tills han somnat (vilket gått fortare än vanligt). Jag vet inte om det var en fas, om han hade kommit ur sin rytm eller vad det berodde på, men hoppas det håller i sig, peppar peppar!

:mrgreen:

/Jordnötsmamma
W född 2010-12-21, kur-start 2012-02-23
Manfred10
Inlägg: 2276
Blev medlem: tor 06 jan 2011, 21:19
Ort: Handsjön, jämtland

Re: Kurad 2,5-åring vill inte somna!

Inlägg av Manfred10 »

Faser och frågor kommer och går men shn-tänket och ramsan består! 8)
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "