Hej Irmasmamma! Konstigt, jag som svarade på detta - nu är inlägget visst borta!
Jag skulle själv inte vara orolig för att måla med linoljefärg om det inte var i instängda miljöer där luften var stillastående. Det flyktiga i färgen är terpentinen, men den ligger rätt hårt bunden i färgen. Istället för att rengöra penslar och händer med terpentin, använd outspädd såpa och skölj flera gånger. Samma med händerna - såpa och sedan vatten.
Vill man minska riskerna ännu mer, kolla
http://www.robygge.se/vara-produkter/12.html. Vi målade med deras färger (föregångaren som hette nånting annat). De var baserade på citrusoljor och allsköns annat och huset var friskt väldoftande efteråt... Hållbara färger dessutom.
och vad slamfärgen innehåller som säljs av
http://www.gysinge.nu/