Hur håller honom vakna & hur göra på kvällens sista måltid?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Kira

Hur håller honom vakna & hur göra på kvällens sista måltid?

Inlägg av Kira »

Hej,
Vårt första barn körde vi kuren på när hon var ca 6-7 veckor började vi och hon är nu 2 år och sover helt fantastiskt bra varje natt. Nu har jag börjat så smått med "metoden" (ursäkta vet inte vad rätt begrepp är kallade det SHN förra gången fast jag menade att storsyrran skulle äta där mitt i natten) med lillbrorsan som snart är 7 veckor. Det kluriga är att hålla honom vaken när han ska vara vaken. Jag lyftar och grejar, lägger honom på hårt underlag men han kniper igen ögonen och är omöjlig att väcka fast han har sovit mycket redan. Så här ser vårt schema ut:
Vakenperiod 1: 07.00-08.45
Sover: 8.45-10.15
Vakenperiod 2: 10.00-12.00
Sover: 12.00-14.30
Vakenperiod 3: 14.30-16.00
Sover: 16.00-18.30
Vakenperiod 4: 18.30-21:30 inkl 20 min power nap där i mitten
Sover 21.30-03.30 + matpaus 20 min
Sover: 03.50-07.00
Total sovtid 16 h + 15 min är det tänkt men han är jättesvår att hålla vaken både på fm och em.

Fråga 1. Har ni några bra knep för att hålla dem vakna, som ni brukar använda när ni börjar köra in schemat så smått när de är små?

Fråga 2. Dessutom så tycker jag det är svårt att proppa i honom mat (dels för att han är svårrapad och dels för att han somnar hela tiden). Har ni några knep gällande det (så att det inte bara blir halva måltider dvs. bara varmrätt, inte förrätt och efterrätt)?

Fråga 3. Hur gör ni på kvällen? Han ska vara vaken 18;30-21:30 inkl 20 min powernap där mitt i men han vill liksom äta vid 18:30 och sen vill han äta igen efter sin powernap vid 20-snåret och sen ligger han och diar konstant (hur länge som helst om han får bestämma..vilket han oftast får) mellan 21-21:30 (tenderar att lätt bli mellan 21-22). Det blir liksom ingen skillnad mellan själva måltiden och kvällsslurken?

Stooort tack på förhand för hjälp.
:)
110526
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Hur håller honom vakna & hur göra på kvällens sista målt

Inlägg av mamaA »

Hej!

Grattis till lillebror!

Ni är lite tidiga med schema, men funkar det så kör på. Jag hade nog dock sett lite längre sovpass på dagen och Lagt lite tidigare på kvällen.Orkar han inte vara vaken 2 timmar så får du justera schemat med kortare vakentid och en längre lur istället. Jag tror att man brukar ha sovpass på 1,5- 2 -1,5 dagtid och 11 timmars natt vid 2 månader om jag inte minns fel. Jag hade själv en sån tröttmössa så jag körde aldrig klassiska scheman. Jag hade haft ett kortare kvällspass, 2 timmar och sen lagt för natten.

Tips för att hålla vaken, tja, låt liten ligga på köksbänken när du jobbar i köket, bärsele framåtvänd ute etc

Måste köra till jobbet nu, men nån annan kan säkert fylla på med lite info...

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Kira

Inlägg av Kira »

Tack för svar.
Glömde skriva att han är superpigg på kvällen och inte alls har lust att lägga sig 21:30 eller 22 och så vill han helst ligga vid bröstet och snutta i flera timmar. Förmodligen för att jag inte får till måltiderna så bra (se mina frågor 2 och 3) och så sover han för mycket under dagen.

Frågorna gällande maten och kvällsrutinerna vill jag gärna ha hjälp med. Tycker 3h passet med powernap funkar bra nu för han är som sagt så himla pigg då men ska försöka skruva lite på dagen och se vad jag landar i.

Om någon kan ge tips om matningen främst på kvällen (se min fråga 3) men även på dagen (och tips för rapar, tycker jag följer råden om att buffa i rumpan på axeln men funkar inte så bra alla gånger).

Tack på förhand!
110526
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej igen!

Superpigg kan lika gärna heta övertrött ibland :wink: , jag skulle gissa att han har svårt att hålla sig vaken på dagen eftersom han inte kommer till ro på kvällen. Hjälper du till med vagning, buffning o.s.v? Att lägga efter 20.00 brukar inte rekommenderas efter 2 månader då de flesta små föredrar att lägga sig tidigare - även om de inte alltid vet det själva :D . Att ha ätmaraton på kvällen är vanligt, där är det du som får sätta stopp. Tänk dig en powernapp och en rejäl måltid, då blir du pigg, inte trött för att sova natt :wink: . Kolla i schematrådarna för inspiration och snickra ihop ett schema, kvällen hänger ju ihop med dagen så det går inte bara att ge en magisk lösning för kvällspasset :? .

Att få i tillräckligt med mat är inte alltid så lätt, man kan efterjaga med flaska för att se till att liten är mätt om det funkar bättre. Annars får man prova olika tricks, amma under filt, gå runt och titta på intressanta saker, man får prova sig fram. om liten håller på att somna så satsa på en ordentlig rap eller blöjbyte. Försök att inte ha det för varmt i rummet när du ammar. Varmt och mysigt gör det ju lättare att somna.

Prova att studsa honom i knät för att rapa. Om du buffar i rumpan så ska det vara rejäla rytmiska buff, precis som när du buffar som verktyg, då brukar det funka. Gå i trappor funkar också ibland.

kram
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"