15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Skriv svar
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av lgh140 »

Hej!

Kurade vår son vid 8 mån och nattsömnen har oftast funkat fint sen dess. Ibland mardrömmar eller arg efter läggning men då brukar vi vara extra noga med vad som gäller och det ger med sig på en eller ett par nätter.

Dagsvilan har dock strulat betydligt oftare sen kuren. Det brukar funka fint ett par veckor men med jämna mellanrum vaknar sonen en eller flera ggr och skriker och vill/kan inte somna om. Även här försöker vi vara tydliga och konsekventa med ramsa osv men det är svårare att få någon kontinuitet då han går på dagis fyra dagar i veckan och inte kan ligga och skrika för full hals där då han väcker de andra barnen.

Vårt schema (lika både hemma och på dagis):
19-07 natt
7:30 frukost
Hjälper till m disken efter frukost, går alltid ut både fm och em.
11:00 lunch
11:45 (+/- 15 min) sova ute i vagnen till 13:30
14:00 mellis
Lek ute, hämtar på dagis 15 de dagar han är där och är oftast ute till 16-17-tiden
17:00 middag
Diskar efter middagen, lek och bus samt gos med mamma och pappa
Välling, tandborstning mm före läggdags

Just nu ser dagslurarna ut ungefär såhär:
11:30 är lunchen avdukad och klar. Blöjbyte och lite nakenbus innan påklädning inför dagsvilan. Eftersom vi har haft så mkt problem är det mkt skratt-inför-"godnatt" med sånger bus mm. Sen snabbt ut till vagnen, på m sele (eftersom sonen börjat ta sig ur vagnen den senaste månaden) och stoppa om. Nu får vi verkligen lägga manken till för att den glada minen inte ska bytas mot skrik och bråk. Sen snabbt iväg med ramsa x4. Nu blir det vilda protester och mkt skrik, men erfarenheten har lärt oss att det går snabbast för honom att somna om vi bara låter det vara. Efter 5-15 min har han nästan alltid somnat men innan dess brukar han ha satt sig upp och slängt ut mössa, filt mm ur vagnen så efter ca 10 min sömn går vi ut och rättar till och bäddar om på nytt.
20-30 min senare vaknar sonen och börjar skrika igen. Jag brukar påminna direkt med ramsa och sen låta honom vara eftersom det oftast är det enda som gör att han somnar om. Har han inte lugnat sig och somnat efter 15-20 min brukar det inte spela någon roll vad vi gör, han somnar inte om iaf. För att inte helt rubba rutinerna tar vi inte upp honom före 13:30, men på dagis tar de upp honom tidigare om han inte lugnar sig. Där vagnar de även för att lugna. Somnar han om så sover han oftast till 13:30-13:45 men ofta tystnar han bara en 10-15 min för att sedan hämta ny kraft...

Känner att vi har fastnat i ett mönster vi inte kan ta oss ur och hoppas det är någon som har några bra råd. Väntar tvillingar i augusti och hoppas verkligen vi kan hitta en bättre rutin innan dess!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Florax
Inlägg: 56
Blev medlem: tis 06 mar 2012, 14:47

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av Florax »

jag har precis samma problem med min son, han är också 15 månader gammal.. Hoppas du får bra tips :)
Johannes 31-Jan-2012

Lovisa 17-April-2015
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av Tin »

Hejsan och kram,
jaha skarvar på en liten en dagtid.

Japp, det händer även den bäste, så vad fattas då den lille? Jag tycker er strategi låter utmärkt - dvs att bara påminnelseramsa och inte ta upp före schemat. Att ni hemma hos er och på dagis gör olika brukar inte spela någon roll, se det bara som självklart att olika ställe har olika rutiner. (Kanske kan lilleman få sova lite längre bort från de andra på dagis så han inte väcker dom? Värt att fråga.)

En spontan tanke när jag jämför med min lillas schema vid 15 månader är att det äts för lite. Hon började dagen med välling, följt av en andra frukost med gröt, följt av banan mellis följt av stor lunch innan det var dags att sova. Och ni har bara frukost och lunch på schemat - du vet efter en 12 h natt måste man äta upp sig igen, och det är ju precis det som kuren ger god och lång sömn som då måste grundas med massor med mat. ;)

Så jag skulle börja med att införa mer mat på förmiddagen (typ en andra frukost, eller frukt precis före läggning) och se om det faller väl ut. Tänk att alla förändringar tar en vecka.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av lgh140 »

Tack för tips och uppmuntran! Har nu kört på hela maj månad men ingen förändring... Får inte i honom mer mat och ger vi mellanmål äter han inte målet efter. Har lyckats få i honom en slurk välling efter lunchen men tyvärr utan resultat för sömnen. Får hela tiden påminna mig om att han: 1. Behöver sova 1,5 h på dagen och 2. Att jag vet av erfarenhet att det inte blir bättre av att fastna i vagning eller ta upp. Känner mig ändå så himla usel just nu :( nu har han skrikit i en halvtimme efter 25 min sömn... Tystnar några sekunder emellanåt men somnar inte om.
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av Tin »

Hej igen,
först applåder för att du körde en hel månad innan du utvärderade. Strålande! =D> =D> Jag kikade lite på ditt schema igen. Vad sägs om att lägga en halvtimma senare på lunch vilan?

Jag har precis gjort den justeringen hemma hos mig, visserligen på en 6 månaders men hon hade samma problem, dvs vaknade för tidigt. Och det gjorde susen. Nu är hon galet trött, så det vill till att jag drar på lite underhållning sista minuterna för att hon ska orka men det är det värt om hon får sin goda sömn.

Och mata på så mycket det går ändå, en lite vällingskvätt kan ändå göra stor skillnad.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
lgh140
Inlägg: 471
Blev medlem: tor 11 okt 2012, 20:26

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av lgh140 »

Eftersom vi bara har tre dagar per vecka hemma tänkte jag att det kunde behövas lite mer tid :) Ska prova att flytta fram vilan, kan tänka mig att det kan hjälpa. Nu när jag är stor och tjock med tvillingar kan jag inte aktivera honom lika mkt hemma som på dagis så han kanske inte hinner bli helt trött. Det blir inte konstigt att tiderna på dagis och hemma blir lite annorlunda? Tack för alla tips!!
/Frida

Vilhelm februari 2012
Lova och Elvira juli 2013
Hedvig född 2016-08-05
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 15 mån problem m dagsvilan men sover fint om natten

Inlägg av Tin »

Hej igen,
jag har haft olika tider hemma och på förskolan i omgångar och det har aldrig ifrågasatts av liten. För det har inte ifrågasatts av mig. ;)

Men rätt attityd så funkar det alldeles utmärkt. Och som du säger en heldag med dig som är höggravid blir ju omöjligt lika aktiv som en dag på förskolan.
Ett tips är att gå promenader, där liten får gå själv. Ett långsamt tempo men att gå relativt långt (ur litens perspektiv) funkar ju både för sig och liten.
Att sätta sig på en stubbe i skogen och låta liten jobba runt över stock och sten gjorde jag också många gånger. ;)

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"