Träning 2013

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
GulligaA

Re: Träning 2013

Inlägg av GulligaA »

Hej

Bra träningsvecka:

Mån: Styrketräning överkropp, cirkelpass hemma
Tis: Styrketräning underkropp F&S
Ons: Planka 45 sek*3
Tors: Vårruset. Skulle ju gå, men hamnade i en startgrupp för tidigt, rycktes med, joggade hela varvet. Väldigt lugn jogg visserligen, men OJ OJ OJ vad ont i höften jag fick. SABLAR! DUMT av mig :evil: Så nu är det vila igen som gäller. Morr. Är huvudet dumt....
Fre: Styrketräning underkropp F&S
Lör: Långpromenad med vagn 45 min
Sön: Styrketräning överkropp, cirkelpass hemma

Har kört samma pass länge nu. Samma övningar, bara ökar vikterna. Kanske dags att byta ut lite övningar. Ska fila lite på det.

Kosten: Katastrof, för hela familjen. Inte extremt onyttigt, men inte speciellt näringsrikt heller. Ketchup-träsket all over igen :cry:
Och alla dessa kalas...

Jeansutmaningen går mot sitt slut. Det har absolut hänt saker, men inte i jeansområdet så mycket. Så jag tänker inte skicka in någon bild där. Däremot tänker jag gå omkring och känna mig snygg i linne! (Från naveln och upp åtminstone)

Heja heja!!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Tutan

Inlägg av Tutan »

Härligt med all träning GulligaA =D>! Vårruset "berusade" dig visst och du släppte ut allt vårspring du hade i benen :wink: .

Denna vecka kan stolt rapportera att jag har gjort min enda planka varje dag :lol: :lol: :lol:, precis som jag hade som målsättning. Jag gjorde till och med hela TRE stycken i onsdags :shock: :wink: :lol: .

That´s it! :D
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D
Gulliga A: KUL att du fick fart i loppet, men ATTANS ELÄNDE med höften :cry:

Tutan: Fint med plankorna! Just nu förstår jag att huset är prio 1 :D

Ja, då var det min rapport.
Mån: YAYOG supersets överkropp 24 min
Tis: YAYOG intervaller 36 min
Ons: YAYOG Tabatas 16 min (vi åkte inte till Budapest innan vid lunch så jag hann innan.
Fre: Zwow 1, 12 min
Sön: YAYOG stappers 20 min (när jag kom hem)
Utöver detta MASSOR av lååååånga promenader i Budapest. OJ vad vi har haft roligt och sett mycket! :D

Nu skulle min 10-veckorsutmaning med YAYOG egentligen varit slut, men jag har 1 pass kvar, så det tar jag i veckan. Dags att byta upplägg, men jag ville köra detta till sitt slut först. Nu längtar jag ut i skogen och joggingpass + stavgång i slalombacken tror jag får stå på schemat framöver. Uppblandat med lite Zwow när tiden fattas. De är så smidiga och snabba! Kan det bli bra tro?

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej alla träningsvänner!

Nu rapporterar jag för denna veckan och struntar i alla jag missat rapportera. Det är ju inte så att jag inte har tränat, tvärtom har det varit så mkt träning så jag varken orkat eller hunnit skriva här. Så kan det bli ibland. Jag har ju hunnit med ytterligare en Friskis och Svettis utbildning på fyra dagar till Ute-tränare. Jösses vilket drag det var. Vi tränade så mkt så vi bestämde oss redan första dagen för att bara duscha på kvällen och vara sociala i våra svettiga träningskläder hela dagarna. Mysigt va?! Men kul var det så den 16 juni ska jag och mina tre kollegor upp på liscensiering och klarar vi det så kan vi titulera oss Ute-tränare och får hålla jogging Distans och kvalitetpass, Cross och Off roadpass på FoS. Så håll tummarna den 16 juni är ni snälla.

Denna vecka så ut så här:

Mån: styrka ben
Tis: Joggingskolan på FoS 5 km jogg + lite styrkeövningar i skogen, Styrka bröst och armar
Ons: Vila
Tors: Styrka rygg och mage
Fre: Styrka axlar
Lör: Änglamilen, en mil som jag sprang på 1 tim 1 min och 11 s i solsken. Höll ett lugnt tempo och hade ork hela vägen in i mål, ville inte bli trött utan njuta av turen och känna mig nöjd och glad när jag gick i mål. Så nästa lopp kan jag ta i lite mer och komma en bit under timmen.
Sön: Vila (skulle ha tagit en PW men jag sprang ju en mil igår på min vilodag så det tyckte jag fick räcka)

Har nu skapat ett träningsprogram som heter duga åt min man så han ser fram emot sex tuffa veckor med massor av styrketränig och tre löppass. Ska bli spännande och se hur han fixar det.

Ang KB träning så är det otroligt viktigt att göra rätt så jag rekomenderar att man går någon utbildning i det. FoS och även andra träningsställen brukar ha KB pass eller att man tar hjälp av en PT. Det är ett otroligt roligt och effektivt redskap att träna med men A och O är att ha rätt teknik för att undvika skador och få ut det mesta av träningen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Denna vecka:
Tisdag: Jogging 20 min 2,5 km
Onsdag: zumba 1 tim
Lite hoppning på studsmatta här och där med barnen.

Nu sova! :sleep:
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

tre veckor hade jag där det var ganska stiltje på träningsfronten, hade nog bara ingen lust, o tiden räckte inte till. Jag är bra på att se till att få tid till träning då jag tycker att det är viktigt för mitt eget välbefinnande, men det var så mkt annat de här veckorna, så det blev aldrig av...men vecka 21 fick jag till det! :D :D :D

Mån: löpning 1 mil
Tis: egen crossfit hemma, med dips, knäböj, hopprep, boxningssäck
Ons: Body pump samt PW 5 km
Tors: rask promenad med barnvagn 50 min
Fre: promenad
Lör: löpning 1 mil
Sön: vila :wink:

Läser om avstå godsaker o annat. Min filosofi är att försöka äta hälsosamt, mat som ger energi och alla de näringsämnen jag behöver, att jag äter lagom mängd mat och inte äta en massa emellan. Mkt grönt o frukt. Jag skulle aldrig kunna hålla mej till en diet av något slag, som LCHF, skulle aldrig få till det med resten av familjens matlagning, sen gillar jag pasta o potatis o sånt, tror nog att min hjärna behöver bränsle :D men respekterar till fullo, de som vill äta det. Man behöver nog hitta ett sätt som passar en, då tror jag att det blir bra! En glass, tårtbit, chokladbit slinker ner nån gång.

Ålder :D blir 35 i höst.

Ha en fin träningsvecka!
/Linda
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Skrev ett inlägg igår och så försvann det... #-o

Men jag glömde att rapportera veckan innan så här kommer två veckors träning:

må: styrka ben
ti: styrka armar/axlar
ons: styrka rygg/bröst+cardio30 min (cykel, rodd)
to: jogging 6 km
fre: vila
lö: sprang ett lopp som heter extreme run 16 km
sö: vila

Loppet var så roligt! En bana på 8 km som hade en massa roliga hinder på vägen. Man kunde springa den ett eller två varv. Jag och min kompis sprang två. Den som vill kan gå in på bloggen och läsa mera om loppet.

Förra vecka:

må: cykling 45 minuter
ti: styrka rygg/bröst på morgonen, pw 1 timme på kvällen+magträning
ons: vila
to: styrka ben
fre: pw 1 timme
lö: styrka armar/axlar på förmiddagen, lugn promenad 1 timme på eftermiddagen
sö: styrka rygg/bröst/mage

Kör styrkan nu så att jag varierar mellan en tung vecka, tunga vikter och få reps 6-8, en mellantung med 10-15 reps och en lätt med 15-20 reps. Blir mera variation så.

Ni som är ute efter en tightare kropp, plattare mage, forma kroppen - då är svaret styrketräning precis som SusanD säger. Och som jag har sagt förr. Då jag sprang mycket så visst gick jag ner i vikt lite men inte hade jag en fast kropp. Först då jag började styrketräna fick jag toppenresultat.
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Yes, styrketräning is the shit! Och när man har styrketränat ett tag och kroppen blivit starkare så blir man ännu BÄTTRE och SNABBARE i löpspåret! Win-Win alltså.

Kram Susan
Dipl. SHN-kurare!
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

ej!

Jag rapporterar 3 veckor i kväll.

V. 20
Mån: styrka 3 cirklar bålstabilitet och ben
Tis: Löp/gång 3 min jogg+2 min gång x6 samt plankor 3x1min
Ons: styrka 3 cirklar bålstabilitet och ben
Tor: plankor 3x1 min
Fre: styrka 3 cirklar bålstabilitet och ben samt löpning enligt ovan tisdag
Lör: plankor 3x1 min, rumpa 5 min, cykel med cykelvagn 8km
Sön: styrka enligt ovan samt löpning samma som ovan

V 21
Mån styrka, bål , ben och armar samt 30 min pw
Tis löpning 4min+2min gång 6 repetitioner, plankor 3x1 min, 5 min rumpa
Ons styrka 3 cirklar bål och ben samt plankor
Tor 3x1 min plankor, 5 min rumpa
Fre styrka 3 cirklar, bål, ben, armar samt löpning enligt ovan
Lör plankor 3x1min samt 5 min rumpa, cykel 30 min med barn i cykelkärra
Sön plankor 3 min, rumpa 5 min, mage 5 min

V 22
Mån styrka bål och ben, cykel 12 km
Tis löpning 4+2 x6 samt plankor 3 min
Ons styrka bål, ben och armar
Tor löpning 4+2x6 samt plankor 3 min
Fre core 30 min, 60 min kroppskontroll (yoga, pilates, soma)
Lör 40 min styrka, cirkelträning samt 20 min crosstrainer
Sön planen är jogg 5 min gång 2 min 6 repetitioner.

Skönt att vara igång igen. :D
Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

tänk att Maj ska vara så grymt fullproppad av viktiga och för det mesta roliga saker att göra. Far fram som ett jehu och hoppas att jag inte glömmer något barn någonstans och att jag har med mig allt jag ska och att jag befinner mig där jag förväntas befinna mig. Mitt i allt detta pressar jag in träningen och känner att det ändå är en lite oas i allt kaos.

Men nu är det ju juni, Mika har hunnit fylla 4 år och på onsdag är det skolavslutning och då infinner sig det stora lugnet. Tror och hoppas jag i alla fall. :) Obotlig optimist måste man vara.

Mån: Styrketräning ben

Tis: Joggade 13 km och sen körde jag ett pass Bröst och armar i gymmet på Friskis och Svettis.

Ons: Vilodag

Tors: Styrketräning axlar

Fre: Styrketräning Rygg och mage

Lör: Mamma Boot Camp pass 1 tim som jag höll i för övrigt hade jag vilodag.

Sön: Powerwalk 7,25 km på 60 min.

Nästa vecka ska jag byta ut onsdagens vilodag mot ett pass Yoga. Har tänkt att jag ska utföra yogan hemma så nu ska jag leta efter lämplig DVD. Någon som har något förslag?

Må gott alla.

Hälsn Susan
Dipl. SHN-kurare!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag har blivit sjuk :cry: ...störtförkyld...På bättringsvägen är jag helt klart, men helgen var lugn på träning.

Innan jag blev sjuk utförde jag följande:
Mån: stavgång i slalombacken, premiär för i år! 3 vändor upp och ner =45 min + 200 situps
Tis: Dubbelpass. Joggade 5 km (märker på flåset att jag inte övat kondition på länge...) På kvällen lastade jag grus så svetten lackade 1 tim.
Ons: MEGApass! Skyfflade in 1 kubik grus i växthuset, samt kånkade as-tunga stenplattor och lade på golvet i 4 timmar!! Har nog aldrig varit så slut i kroppen!
Fre: Zwow nr. 6, 12 min.

Oj, vad det ser massivt ut Manfred 10! Hjälp vad du har kört hårt!

SusanD: Du lär ju dig så mycket nu i dina ledarkurser, så kanske man kan få lite inputs... Jag vet att vi diskutterat hit och dit en massa, men jag kör fast i alla fall... :cry:
Jag har ju kört styrketräning en 10-veckors utmaning "You are your own gym" fram till förra veckan. Det började med 4 pass/vecka, de sista veckorna var det 5 pass/vecka enl. appen.
Ja. Jag märker en viss skillnad på kroppen. Ja, jag är fastare. Men ingen jätteskillnad.
Varierar min träning och byter var 6:e vecka. Ligger nu mellan 5-6 pass/vecka normalt sett. Vissa korta, vissa långa. Just nu ska jag satsa på kondition och flås har jag tänkt + korta högintensiva zwowpass.
Från då jag träffade dietisten 14/2 har jag gått ner 2 kg. Sedan rubbas det inte. :evil:
Mått sedan dess:
Midja -3 cm
"Putmage" -3 cm
lår -2 cm
rumpa -3 cm
vad -1 cm
överarm -1,5 cm
Där står jag nu. Och där står jag still.
Jag vill väga 58-59 kg. Dit är det 3-4 kg. Vet att det inte är vikten som gäller utan måtten, men det sitter mentalt också. Vill även bli fastare och smalare...
Tog ju bort mjölkprodukter helt under en lång period och det var då det hände lite. Medelhavskost, nyttigt, näringsrikt, gott.
Nu är jag nog tillbaks till mer "vanlig mat". Grundlagad. Håller ner på kh. Vissa dagar medelhavskost.

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
GulligaA

Inlägg av GulligaA »

Mån: I spåret: 6 min gå + 1 min jogga. Sedan är det tänkat att minska gå med en minut och öka jogg med detsamma varje vecka. Luuuuugnt komma igång.
Tis: Styrka överkropp cirkelpass hemma
Ons: Styrka underkropp F&S, 3*45 sek planka på kvällen.

Resten av veckan blev det att passa upp på ett gäng karlar i släkten som börjat gräva upp dränering vid huset och som ska bygga om altanen. Plus att allt hushållsarbete hamnade på mig då, så det blev ingen mer träning. Förutom att jag fick bära på en ledsen och förkyld lillasyster en hel dag i Furuviksparken i lördags :( . Tur att jag har en stark överkropp som orkade det! Borde kanske stannat hemma, men storasyster skulle ju få se Sean Banan 8)

Tilda: Ursäkta språket, men asså ba' SHIT vilka snygga armar du har! Kollade in din blogg och blev SJUKT impad :D Vill också ha!

anna: Men de där måtten tycker jag är jättefina resultat för 10 veckor. Speciellt eftersom du var allt annat än otränad innan, då kan man ju inte vänta sig något chock-resultat. Krya på dig!

Susan: "Bara 1 timme Mamma Bootcamp, för övrigt vila" Hmm :wink:

Jenny: Ojoj, vad du håller igång. Härligt :thumbsup:

Behöver lite input jag också. Det här med styrketräningen, just nu kör jag ju (eller har som mål iaf) 2 pass överkropp och 2 pass underkropp i veckan. Men ni som är lite mer tränade kör ju mest 1 pass per kroppsdel i veckan. När kan man börja med det? Ska man bli lite mer vältränad och kunna köra riktigt tungt då? Jag känner nu att jag inte hinner få in två konditionspass också per vecka, plus att jag skulle önska ett rejält magpass dessutom. Det hinns/orkas inte med.

Nu kör jag en midsommarutmaning med mig själv, 3 veckor med jättebra träning och bra kost ska det bli. Denna helg har varat katastrof med alldeles för mycket fika! Men nu är kalasperioden över.

Häpp häpp, på't igen!
Storasyster nov 2009
Lillasyster mars 2012
Dumlekolan

Inlägg av Dumlekolan »

Hej,

jag var och provade Crossfit eftersom jag har en vän i Karlstad som kör detta och leder pass. Hon pratade såå gott om det, denna träningsform som är varierande - när du kommer till ett pass vet du inte upplägget, så du utmanar dej mer, än om du ex kör samma program i gymmet, kroppen får utmaningar o då händer det grejer. Crossfit är också en träningsform i intensitet o effektivitet. Låt säga att du löptränar, då utför du samma monotona rörelse för kroppen, och då stagnerar du till slut. Vi behöver variation. Jag ska börja träna detta men har bestämt mej för att göra det i augusti, eftersom vi hyr ut vårt hus i sommar o bor i husvagn på östra Gotland. Så då får det bli lite egen crossfit på camping o löpträning. Jag tycker att CF verkar toppen, det passar mej utmärkt. Har kört Body pump i flera år, men kände till slut - men hallå, det händer ju ingenting, förutom att jag höll mej i samma outfit...

Veckan som var:

ont i vä knä...lite vila... :roll:
Ons: PW
Fre: Crossfit hemma, boxning, mage, hopprep, armar o PW

Allt gott!
Linda :D
Caesar 4 april - 06
Josef 27 feb - 07
Nomi 8 aug - 12
Tilda
Kontakt:

Inlägg av Tilda »

Fin vecka igen. Kostmässigt sämre, det har varit vårfester med mycket kakor, kex, godis, glass... Men nu är jag back on track igen.

Må: styrka ben
Ti: vila
Ons: styrka armar/axlar, cykling 45 minuter
To: styrka rygg/bröst
Fre: vila
Lö: cykling 1 timme
Sö: styrka axlar/mage

Tack för komplimangen GulligaA. Har jobbat hårt för de armarna :-)
:heart: Pojke född i dec 2003
:heart: :heart: Två flickor födda i maj 2007
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej på er!
Fascineras av er alla, er motivation och fokus. Jag kan inte komma med så mycket input. Jag vet bara vad som funkar för mig. Jag trivs jättebra med cirkelträning! Pass kring 30 minuter 3 dagar i veckan, övningarna byts ut ellermodifieras var 5-6 vecka. Dessa gör jag när barnen sover lunch. Joggingen (kvällstid oftast, när barnen sover och det är tillräckligt svalt) mest för att jag tycker det är skönt att svettas, vill ha bra flås och JAG VILL KUNNA KALLA MIG LÖPARE! :D och aldrig känner jag mig så tillfreds och snygg som när jag kommer ut ur duschen efter en bra runda. 8)

En bra runda gjorde jag igår. Kunde springa mer och längre än jag hade tänkt. Kändes supertoppen! När jag tränar och mår bra känner jag mig extra motiverad att ta hand om kroppen med rätt kost oxå.

Kör nån av er tabata då? Det ska ju vara supereffektivt?!

Nu ska jag kolla inTildas armar på bloggen! :wink:

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"