Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av AKS »

Hej!

Vår dotter (2 år o 9 mån) har börjat få full koll på sitt kiss och bajs. Hon har kissat på pottan några gånger, men sen ville hon inte mer utan sa att hon vill kissa i blöjan istället och vi har inte insisterat utan sagt att det går bra, snart lär sig kisset att komma i pottan/toan. Så hemma har hon trosor och säger till när hon vill kissa/bajsa och ber då om en blöja. Dock har vi sagt att hon får ha blöja när vi åker bil långt och även på dagis tills kisset har lärt sig komma inpottan/toan. Vi var ute och reste förra veckan och då höll hon sig i nästan 12 timmar utan att kissa. Då sa vi till henne att hon måste kissa annars måste vi åka till en doktor och till slut gjorde hon det och då svämmade det över alla bräddar. På resan var vi ofta ute i skogen och det tyckte hon var underbart och hade trosor hela tiden och när hon ville kissa så sa hon till och tog av sig trosorna och ställde sig bakom en sten och kissade i skogen och var jättestolt. Nu är vi tillbaka i vardagen och idag var första dagen på dagis efter semestern. Hon kissade inte en enda gång på förskolan och fröknarna hade varit på henne ganska så mycket och då hade hon sagt att hon ville kissa hemma och inte på dagis. När jag kom för att hämta henne så tog jag henne avskilt och sa att det är mycket viktigt att man kissar direkt man behöver för annars kan man få ont i magen och då måste man åka till doktorn och sa jag att vi stannar här på förskolan tills hon kissar eller så åker vi till en doktor direkt och då kissade hon efter ett tag inne på förskolan. Jag vet inte om det var rätt eller fel att hota henne så?

Frågan är hur vi fortsätter. Hur farligt är det att hålla sig för länge? Är det bäst att ignorera och låta henne hålla sig och säga till fröknarna att inte vara på henne alls för att inte göra detta till en trots/prestigegrej eller ska vi vara stenhårda och tex instruera fröknarna att hon inte får gå ut på eftermiddagen innan hon har kissat? Jag tycker detta är jättesvårt och vet inte hur jag ska hantera det? Trotstänket i mig säger att det är bäst att bara låta henne sköta det själv och inte vara på henne, men samtidigt är jag jätterädd att hon ska skada sin urinblåsa om hon håller sig för länge.

Jag hoppas att någon kan råda mig så snart som möjligt!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av TorsMamma »

Hej :D

Jag kan tycka det går lite troll i det där med kisset. Tvinga inte fram något. Vill man kan man som många dagis har, rutin och sitta ett par min. Men inte tvinga fram något. Låt henne ha blöja, det är få som har det efter 3-4 år. Inget att stressa om. Snart är det sommarlov, då kan ni ta av blöjan och deklarera att Nu är hon stor. Då har ni tid och lugn för detta. 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av AKS »

Hej!

Grejen är alltså inte blöjan - hon HAR blöja. Grejen är att hon inte kissar överhuvudtaget! på dagis, dvs från 08.00 till 15.30. Hon är nödig och kan inte koncentrera sig på annat än att hålla kisset inne och säger till fröknarna att hon ska kissa när hon kommer hem.

Snälla, är det någon som kan ge mig ett råd!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av TorsMamma »

Hej Igen,

jag försöker att förtydliga mig själv en aning. Ju mer fokus du lägger på detta desto större grej blir det av det hela. Hon har hittat en sak som hon har funnit sig ha 100% kontoroll på och som dessutom ger en massa uppmärksamhet. Försök att inte lägga uppmärksamhet på det. Att kissa och bajsa är det mest naturliga i hela världen. Innan man går ut sitter man på toa, mamma först, sen hon. kommer inget så kommer inget. På dagis sitter man på toa innan man går ut, innan man har vila osv... kommer inge så kommer inget.

Jag har varit med om barn som håller sig från att bajsa i veckor för att DE KAN. Ju mer fokus desto större låsning. Så svara henne bara med jaså, jaha. inte så mycket upp märksamhet. Samma gäller på dagis, ge inte kommentaren så mycket uppmärksamhet kan jag tycka.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av Alma »

Hej,

Så här tänker jag.

AKS: Pris och beröm för att du har en så klok och bestämd dotter!!! Det viktiga i att kissa är ju att man känner när det är dags. Att hon har trosor hemma och ber om blöja när det är dags är ett suveränt steg. Hon kan alltså de första två viktiga stegen - känna när det är dags och att hålla sig till hon får kissa som hon vill! Sedan är det inte långt till varken potta eller toa, det är just medvetenheten om att det är på väg och möjligheten att kunna hålla sig en stund som är det väsentliga.

Sedan är det en stor skillnad mellan kiss och bajs. Man kan bara hålla sig en begränsad stund med kissning, sedan tränger blåsan på så att man kissar på sig. Gäller barn som vuxen. Att det skulle vara farligt att hålla sig för kissning är inte sant, för kroppen reglerar detta själv innan något skadligt sker.

Men så är det inte med bajsning, där krävs en avspänning för att det ska fungera. Där kan det bli farligt om man inte kan få till denna avspänning, för då ökar det risk för förstoppningar (som är mycket vanliga hos barn). Sådana är inte farliga i första taget, men de påverkar allmäntillståndet en hel del och kan leda till att man får obehag och ont, att aptiten påverkas mm. Så småningom blir oförmågan att bajsa också farlig.

Om din dotter kan hålla sig från kissning kl 9-15 på dagis innebär det att hon dricker för lite. Dagispersonalen borde fokusera på att hon på trevliga sätt får i sig vätska, inte på att bråka med henne om hennes kissning. Dricker hon så kommer hon att behöva kissa förr eller senare, och snarare förr. Samma med bilåkningen 12 timmar. Att kunna hålla sig länge är inte farligt, men att inte få i sig tillräckligt med vätska är och kan bli ett problem.

Försök göra kissningen på förskolan rolig, trevlig, gemytlig. Dörsvara hennes sätt att vilja kissa (i blöja, på specialpotta elelr vad som helst). Då kanske hon kan det viktiga där också, dvs att kunna bajsa. Strunta i om det sker på potta, i blöja eller på toa. Få personalen att inse att kissning måste ske på hennes villkor och inte som krav, hot eller annat.

Hot och obehag kring kissning kan påverka det som är långt viktigare, dvs förmågan att kunna bajsa.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
Alma
Inlägg: 655
Blev medlem: mån 24 okt 2011, 21:35

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av Alma »

Och ett tillägg: Om dottern kan hålla sig så länge som 8-12 timmar innebär det att hon får i sig för lite vätska. Och när man får i sig för lite vätska påverkar det avföringen så att den blir hårdare. Detta är det allvarliga.

Fokusera på goda drycker och roliga sätt att dricka (olika sugrör, vatten med bär och frukt i, smoothies mm), och i andra hand att göra toabesöken trevliga.

Dricker man så kissar man. Och är det trevligt när man kissar så finns goda chanser att inte få de allvarliga problemen, som rör avföringen.
Förälder till son född 07, BB-fostrad, SHN-kurad en månad vid 2 års ålder
AKS
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 16:06
Ort: Kållered, Göteborg

Re: Hjälp, min dotter (2år o 9 mån) vill inte kissa!

Inlägg av AKS »

Hej och tack för era svar!

Jag håller med er om att det bästa är att lägga så lite uppmärksamhet som möjligt på detta och att ge mycket att dricka!

Dock vågar jag inte vara stencool efter samtal med 1177, som inte är säkra på att det inte är farligt att hålla sig så länge.

Så i helgen har vi kört en medelväg som har funkat jättebra efter en första mycket jobbig strid på lördagmorgon.

Vi skulle åka iväg och hälsa på kompisar och bilturen tar drygt 2 timmar. Så vi sa att nu ska vi åka iväg och i bilen ska vi äta lördagsgodis. Vi ska bara kissa allihop först. Och det gjorde vi alla, men Mira sa att hon inte ville. Jag visste att hon var kissnödig för hon hade druckit 3 dl välling på morgonen (som hon brukar) och visade alla tecken på att vara mycket nödig. Så jag upprepade kanske 1000 gånger att vi åker när du har kissat. Hon sa att hon inte ville och att det gör ont att kissa (vilket gjorde att jag övervägde att åka raka spåret in till barnakuten). Hon var både ledsen och och arg. När hon till slut kissade så frågade jag henne om det gjorde ont NÄR hon kissade och då sa hon 'Nej, det gör ont när jag inte kissar' Jag frågade om hon hade ont NU (just efter hon kissat) och då sa hon att det hade hon inte och var en solstråle och skyndade sig på med trosor och ville sätta sig i bilen o äta lördagsgodis.

Min slutsats var att hon inte har någon infektion eller annat utan att det såklart gör ont att hålla sig för länge och att hon då kanske oroat sig för att det också gör ont att kissa.

Sen körde vi likadant hela dagen att vi väntade tills vi var säkra på att hon var jättenödig och försökte tima det med något roligt vi skulle göra efteråt. Den andra gången blev det också lite krångel, men det var inget snack om att det gjorde ont eller nåt sånt.

Idag söndag så har det inte varit några problem alls. När jag har sett att hon är nödig har jag avvaktat kanske en halvtimme (för att ge henne chansen att själv säga till), men sen har jag bara sagt i förbifarten att nu är det dags att kissa och satt på en henne en blöja och gått därifrån och då har hon kissat i princip omedelbart och sen bytt till trosor igen.

Imorgon är det dagis igen och jag har mailat fröknarna om hur vi har gjort och att jag vill att de säger till henne att nu är dags att gå ut (vilket hon älskar), vi ska bara kissa först och sen sätta på henne en blöja och lämna henne ifred, och att inte låta henne gå ut om hon inte kissar. Om den första gången går bra så tror jag vi är hemma och kan börja släppa på kontrollen och försöka låta henne ta initiativet själv.

Jag är inte orolig för att hon dricker för lite. Hon dricker minst en halvliter välling per dag och dricker bra både till måltider och mellan måltider i alla fall hemma. På dagis vet jag inte om hon dricker bra, men det antar jag och vill inte heller att fröknarna fokuserar för mycket på det eftersom det skulle kunna bli en trotsgrej av drickandet också, vilket jag inte upplever att det är nu. Och den dagen hon inte hade kissat på dagis så sa fröknarna att hon var så nödig så hon knappt kunde gå.

Håll tummarna för att det går bra imorgon!
/AKS

Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010

Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"