Dottern bara sover + storasysterns bråk

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Irmasmamma »

Hej!

När min lilla var i din tjejs ålder så ratade hon själv bröstet dagtid, så jag ammade första frukosten och nattslurken och fortsatte så tills hon fyllde året, funkade jättebra för oss, kanske det vore något för er också? Mysigt också tyckte vi båda, just det där morgon och kväll i sängen. :D

Skulle vilja se lite mer exakt hur damens schema ser ut, mat- och sovtider? För oss var det ganska petigt med tider i den åldern, och matmängden som gick ner blev väldigt olika beroende på hur tiderna såg ut (och därmed också sömnen... :roll: :wink: )

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Ja, det där med amning på morgonen och vid nattslurk låter nog bra. När hon äter mat, orkar hon inte dricka mjölk. Våra tider ser ut såhär:
vaknar 7 (eller 7.30) och äter lite grann 7.30 (eller 8)
sover 9.15-10
Äter 11
sover 12.30-14 eller 14.30
Äter 14.30
sover 17-17.45
Äter 18
Sover (god natt) 19.30
Nattslurk 22
Äter 03 eller 04

Hon fortsätter alltså att vakna efter var 3e timme på natten och gråter ett tag, jag får henne att sova lite till med buffning men oftast tar jag upp henne efter 5 timmar på natten och ammar. Hoppas hon slutar med det snart.
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Irmasmamma
Inlägg: 1253
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 10:13
Ort: Tyresö

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Irmasmamma »

Jag tycker schemat ser fint ut bortsett från en liten detalj, det du kallar för nattslurk kl 22 ser jag som ett nattmål, och med nattslurk/kvällsslurk menar jag en "sängfösare" innan läggdags, alltså vid 19 i ert fall. En extra påfyllning för att täppa igen ev luckor inför natten.
För oss funkade det aldrig att ta upp och köra nattmål vid 22, liten vaknade ändå vid 4 och ville ha mat, (tills hon kommit upp i tillräckligt stora portioner dagtid), så det kan ju också vara en tanke.
Och sen precis som SaraMilana skrev, fortsätt att mata på mer och mer, och i med massor av olja eller smör i maten så kommer tösen snart att sova över nattmålet ska du se! :D

Har ni infört ramsan förresten?

För oss funkade det allra bäst med husljud vid nattliga uppvak (så långe vi bodde i samma rum, vilket vi gjorde tills liten sov hela nätter). Och då körde vi "sovhusljud", typ andas ljudligt, puffa till kuddar/täcken mm....haha! :P

:heart:
Irma :heart: 111108, SM från 3 veckor.
Olof :heart: 131008, SM från början.
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Tack igen för svaret. Igår var det omöjligt att få dottern att dricka mjölk vid 19.30 tiden då hon hade ätit så mycket mat vid 18. (vi lade ner henne kl 20). Så då tog jag upp henne senare och ammade medan hon "sov". Men igen vaknade hon efter bara 3,5 timmar. Jag ska dock ta bort den sena maten från och med idag och vi får se hur det går. Borde jag försöka införa 8 timmar redan eller fortsätta att köra med 6 timmar mellan målen tills hon slutar vakna? Allstå om hon äter sist kl 18, skulle hon få mat vid midnatt eller 02? Och nästa gång när vi gör morgon?
Jag har inte infört ramsan. Borde jag göra det nu? Buffning och ramsa första kvällen och sedan bara gå till ramsa från andra kvällen?
Hon får riktig mat två gånger om dagen nu (med rejäl klick smör). Räcker det eller ska jag införa något annat under dagen utöver amning? Visst kan man börja ha lite kyckling eller liknande i maten också?

Tusen tack igen! Hoppas vi får börja köra med lite bättre nätter från och med nu.

-miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av SusanD »

Hej,

tar ett skutt in i din tråd och ser om jag kan bidra med något. :)

Smör i maten är bra, se bara till att det är osaltat. Äter hon något mål gröt? Det brukar vara rejält mättande. Är det burkar från affären eller gör du egen mat? Den köpta maten innehåller mkt vatten, tror till och med det står som första ingrediens på innehållsförteckningen på burken. Detta innebär att en liten mage blir hungrig ganska snabbt efter en måltid. Om du ger burkmat kan du mosa i kokta grönsaker, pimpa den med lite hemlagat så det blir lite mer substans. Smör (osaltat) eller olja är bra att tillsätta, ger mättnad och smörjer kroppen inifrån så behöver man inte använda massa hudlotion med mineraloljor att smörja lilla kroppen med.

Om du har ett nattmål så är det ju bra om det ligger kring 4-tiden och så skippar du 22-målet. Låt det gå några dagar, det tar ju lite tid innan nya rutiner sätter sig och sen ser du till att hon får äta alla sina mål tills hon själv säger att hon är proppmätt.
Kvällsslurken som infaller precis innan hon läggs är ju till för att fylla i eventuella tomrum i magen, ibland går det inte i något, ibland mkt och ibland massor. Kvällsslurken är något man har kvar länge, länge iform av välling, gröt, frukt eller kvällsmacka beroende på ålder och smak.

Ju mer hon får i sig under dagen ju bättre kommer hon sova på natten. Men sen krävs det ju frisk luft också, nu är våren här (nästan överallt) och då kan man vara ute i naturen och faktiskt få känna lite på den också. Uppleva en massa saker och få frisk luft samtidigt främjar både aptit och sömn. Sen mkt magläge med spännande prylar runt omkring att hasa fram emot och pilla på.

Nu har jag inte läst hela tråden men om det går bra att lägga henne som det är nu så lägger du bara till ramsan x 4 när du lagt henne tillrätta och bäddat om henne. Du ramsar alltså när du går ut från rummet där hon sover. Brukar du inte buffa behöver du absolut inte göra det utan säg bara ramsan.

Och du, bra nätter kommer, jag lovar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Tack SusanD för din input! :D
Jag gör maten i princip själv, gillar inte burkmat så mycket, använder det bara när jag är borta hemifrån. Smör jag använder är organiskt osaltat. Frukten dock är från burk. Och morgongröten som hon ibland äter är Sempers mild havregröt. Har dock tänkt på att börja göra egen från organiska havreflingor.
Vi bor i Florida och här är det redan otroligt varmt, det "går" inte att vara ute på samma sätt som i Sverige för att hettan är något annorlunda. Försöker dock vara ute något varje dag.
Jag ska skicka mannen till ett annat rum inatt alltså och köra med ramsan och låter dottern äta först kl 4 (min man jobbar väldigt mycket och vill inte störa hans sömn). :) Hoppas det kommer att fungera bra.
Tack igen!
-miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
miiaz
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 23 dec 2011, 23:38

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av miiaz »

Nu har jag tagit bort kl 22 amning och dottern sover bra till 3 eller 4 på morgonen och då ammar jag. Jag skulle vilja ta bort detta dock eftersom dottern inte alls är hungrig på morgonen där hon vaknar. De flesta morgnar ammar hon väldigt lite och är hungrig först vid 11 eller 12. När hon vaknar på natten så brukar hon gråta och då undrar jag ifall jag ska bara buffa henne för att få bort natt-amningen? Hon är van vid buffning även om jag har lyckats att ta bort den när hon somnar, nu kör jag bara ramsan när det är dags att sova under dagen eller natten.

Tacksam för svar igen!! :D

-miia
1a dotter född 16e augusti 2008
2a dotter född 15e december 2012
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Dottern bara sover + storasysterns bråk

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Ledsen att du fâtt vänta pâ svar. :oops: Kanske har dottern redan börjat sova hela nätter? Jag svarar lite nedan, utifrân ditt senaste inlägg.

Om du känner att det inte är hungern som spökar vid uppvaken (vilket det inte verkar vara vara med tanke pâ hur mycket hon äter pâ dagarna), sâ kan du ju verktyga bort det uppvaket som är kvar där vid 3-4.

Nu när hon närmar sig fem mânader är hon redo för ramsan, kanon att ni redan jobbat in den vid läggning. Du kan under en övergângsperiod buffa lite som markering och sen gâ med ramsan och därefter lâta ramsan jobba, eller sâ bestämmer du dig för att ramsan är vad som gäller.

Men, innan du kör igâng :!: 8)

:arrow: Läs pâ ordentligt. En repetition av SHN-boken är aldrig fel. Missa inte Säkerheten!

Säkerhet är trygghet

SHN pâ Safari

:arrow: Se till att dagen blir riktigt välfylld, bâde med mat, fysisk aktivitet, och utevistelse (men inte tvinga henne ut i hettan om det är vädret hos er förstâs)

:arrow: Var noga med ramsan vid kvällsläggningen.

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"