Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Hej!

Har precis blivit medlem här efter att ha googlat på spädbarn+sömn och då många rekommenderar just AW :D
Har försökt läsa och följa en del råd men har väl ej varit konsekvent nog!
Är osäker dessutom.

Har en underbar kille på 7 år (var 24 när jag fick honom) och fick för 10 v sedan en mkt efterlängtad lillebror till honom.
Med första barnet bara "gjorde jag" och han fick hänga på mig. Snäll till tusen och somnade lätt varsomhelst. Funderade aldrig över hans sömn, han bar alltid nöjd och glad. Dock sov han dåligt från 3,5 mån till 10 mån (snuttade på mig) men jag stod ut med det och tänkte att det vänder av sig själv.
Och det gjorde det ju, dock i efterhand kan jag ju se att jag borde hjälp honom till bättre nattsömn, även för egen del.

Att få nr.2 kändes naturligt på en gång och dom första veckorna bara njöt vi. Lille Anton somnade av sig själv både i säng, soffa, vagn, babysitter utan problem och sov länge.
Just nyfödda brukar ju dock sova ofta, mkt och lite varstans.

Problemet började för ett par veckor sedan då han vägrar sova själv dagtid. Vagnen funkar ok så länge det rör sig. Dock orkar/vill man ej promenera timmar varje dag.
Kvällen är dock hyfsad. Vi lägger runt 8-tiden och oftast har han då ammat och slocknar av sig själv, ibland av hjälpmedel lite buffning på rumpan.

Inga rutiner alltså. Vaknat allt mellan 6.30-8.00. Brukar somna vid brösten en kortis runt 9.00-9.30, sen rejält trött runt 11.00. Det är här jag brukar ut och gå. Problemet är att han oftast vaknar när vi kommer hem och vagnen står still.
Sen kan han somna till vid bröstet på ef.m och så försöker jag ut och gå vid 16.00 för sömn lite längre.
Ett tag (ett par dagar) så hade vi jobbiga kvällar då det mest gnälldes och skreks, förstår ju att stackarn var övertrött och det var väl här jag började amma så fort han blev rejält ledsen vilket resulterade i han nu oftast slocknar vid bröstet alt i min famn.

Vill ha rutiner och struktur. Både för storebror och för mig själv. Särskilt vill man ju veta när det ska sovas och hur länge så man får lite egentid.
Detta är extra viktigt då jag även jobbar lite hemifrån med bokföring (har eget och kan ej släppa allt).
Just nu jag mig bara stressad, trött (sov ok i början, 2-3 ggr amning, nu vaknar han varannan tim från midnatt) och behöver hjälp :(

Hur lång ska ramsan vara?
Tänkte mig ngt i stil med "sov så gott mitt hjärta" men är det för kort??
Ska jag upprepa 4 ggr vid vagning/buffning?
När jag försökt ramsa vid insomnande så har han bara vaknat till och inte alls somnat in.
Hur mkt skall jag buffa vid läggdags, som det är nu med trappor där vi bor finns möjlighet till vagning på dagen men ej på kvällen.
Manläge går verkligen inte, har testat utan resultat. Dock blir Anton alltid lugn av sidoläge.

Om jag sätter schema med start 7.00 (skulle passa mig/oss) och han då sover längre som idag ska jag då väcka honom??
Är det dags att sova igen vid 8.30? Läste ett sådant schema här.
Sen sova vid 12 igen, samt vid 16??

Sen det här med maten, har på rekommendation av BVC kört med fri amning.
Alltså i tid och otid. Även nattetid. Känns dock som om han inte alltid äter sig riktigt mätt utan mest snuttar. Försöker därför glesa ut målen, speciellt nattetid då jag är riktigt trött och måste ha ändring på rutiner både dag samt natt.
Sen har han väl gått upp i ngn raketfart, ca 80-100 g veckan, ibland mindre. Med första sonen var brösten konstant välfyllda och han ökade ca 300-400 g veckan. Nu känns dom urammade och blir aldrig "stora". Pga detta så kompletterar vi med ca 100 g ersättning kvällstid för att få några sammanhängande tim. Har jag tur så sover han 4,5-5 efter ersättning.
Funderar på att köra ersättning även dag? Dock sa BVC att han ligger ok på viktkurvan så dom tyckte ej det.
Har väl ändå funderat på om maten ej riktigt räcker/mättar och därför sover han dåligt.

Tvåbarnsmamma som helt plötsligt blivit väldigt osäker och överanalyserar allt för tillfället.
Masa frågor, har säkert glömt hälften. Behöver iaf rådig tips innan jag börjar kura på riktigt.

Linda
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Hej igen!

Såg att det var en hel del felskriving/stavning. Skyller på trötthet :wink:

Förutom powernaps i min famn/bredvid mig samt sömn i sin vagn så har jag en glad bebis som långa stunder ligger nöjd i sin babysitter/gym.
Problemet är som sagt att man aldrig riktigt vet när och hur länge han skall sova.
Och som sagt, det är inte alltid man känner för att gå ut och gå även om motion är bra :D

Det här med hans vikt, han har alltså inte gått om så jättemycket. På 2 månader han han ökat knappt 1 kg. Dock växt mkt på längden.
Även om man aldrig ska jämföra med andra barn så verkar allas bebisar runt oss öka betydligt mer.
Därför jag varit osäker på om mjölken verkligen räcker/mättar.

Lyckades vagna honom idag innan handling. Gick faktiskt bra, dock ingen ramsa. Är osäker på hur lång den ska vara samt hur den ska låta.
Dock vakande han efter endast 45 min när han borde sovit 1,5 tim.
Försökte vagna till sömns igen men gick ej.

Har buffat honom resterande sovpass. Gått ok men på lite fel tider samt med för korta sovpass.
Då har varit rejält trött samt nyammad.

Som sagt, behöver verkligen hjälp med ett schema samt hur ramsan ska gå.

Ngn som kurat bebis i sidoläge?? Måste väl gå det med!?

Linda
Sigyn
Inlägg: 497
Blev medlem: fre 02 dec 2011, 11:51

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Sigyn »

Hej hej!
I väntan på expertsvar vill jag bara säga att en ramsa ska inte införas förrän vid 4 mån, då liten ännu söker ansikte när han hör en röst :)
Våran ramsa är godnatt godnatt och sov så gott och på dagen vila nu och sov så gott. Anna har ju oxå i boken nåt förslag på ramsa :) när det väl är dags alltså :)
Storebror -11, kurad vid 4,5 mån
Lillasyster -13, sm från start
Lillebror född 17/12-16, kurad 28/4-17
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av mamaA »

Hej och välkommen!

Vad härligt att lillebror ska få lite rutiner :D . Jag rekommenderar att du läser så mycket du kan under " svar på vanliga frågor" här på "Spåda barn och små". Det finns en kategori som heter "Jag vill kura men mitt barn är för litet", första länken där handlar om SM i raketfart vilket borde passa er. Det är bra om du läser allt om Standardmodellen också, även för nyfödda för att verkligen förstå den.

Jag ska försöka att svara på dina frågor:
I SM skiljer vi på mat och sov. 3-4 timmar mellan måltiderna som i den här åldern varar ca en timme om jag inte minns fel, tänk 3- rättersmiddag :D . Detta betyder inte att du ammar hela timmen men att efter en timme stänger köket :wink: .

jag tycker att det är en lysande idé att ge ersättning på dagen också. Du kan ju testa att fylla på med ersättning efter amningen för att kolla om han är mätt så kan du ta ställning till sen hur du vill göra med amning/ersättning.

Schemamässigt skulle nog ett 12-45-2-45 bli bra. Jag har gjort ett förslag som du kan fundera över.

morgon 7.00 mat
8.30 lur 1 45 min
10.30 mat
11.30 sova 2 tim
14.00 mat
15.30 sova 45 min
17.30 mat, bad
18.45 nattslurk
19.00 godnatt
nattmål 1 och 4 ( 1 plockar du bort sen relativt snabbt)

Han får INTE lov att somna vid bröstet, då väcker du. Han ska läggas vaken, du kan buffa lite för att få honom sömntung men absolut inte tills han somnar. Upprepa om han är missnöjd, annars låt honom fixa det själv. Ramsan väntar du med en månad till. Sidoläge går alldeldes utmärkt om mage inte funkar. Andninglarm är ett måste i vilket fall som helst, rekommenderas varmt. Om han vaknar mitt i luren ser du om han kan somna om själv men ingriper innan han skriker upp sig för mycket och buffar eller vagnar honom lugn. Somna om får han göra själv :wink: . Skulle han å andra sidan sova över sig väcker du honom. Det finns en marginalkvart att ta till men nu när du lär honom klockan är det bra att hålla tiderna i början.

Pust :wink: , hoppas jag fick med det mesta. Läs och fundera så hörs vi igen!

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Hej igen!


Uppdatering :D
Började lite försiktigt här redan på morgonen igår efter att ha läst massa på måndag kväll.
Prinsen vaknade av sig själv 07.06 så ingen väckning behövdes :)
Somnade i vagnen strax innan halv 9 och lät vagnen stå lite innan det blev promenad.
Han sov tills vi kom hem (som vanligt när vagnen stannar) . Vagnade dock en kortis och han somnade om. Vaknade prick efter 1,45 tim :D
Trerätters efter det, blöjbyte och lek. Blev dock ngt försenad av läggning vid lunch, så 11.50 somnade han i vagn. Ngt orolig dock, så en del jobb för min del.
Sov lite mer än 1 tim, sen gick det verkligen ej att vagna/buffa honom.
Gav upp och han fick komma upp. Go och glad, och hungrig (mer ersättning kanske behövs?). Sista luren satte vi dock!
Sen ett litet snedsteg. Skyller på maken, som gick en kort vända med vagnen och lät honom somna :x Dock en kortis, 15-20 min men det var tillräckligt för att rucka på läggningen som blev 1 tim sen pga det!
Sov dock bra inatt, nattmål kl. 1, sen strax innan 4 för att vakna 07.06 :D
Hyfsat bra för att vara dag nr. 1. Dock ska jag åter igen förklara för maken hur VIKTIGT det är att han ej "glömmer av" sig [-X

Nu sover Anton, helt enligt planen. Dock mkt buffning innan han kom till ro.
Första luren gick dock riktigt bra och jag fick t om väcka honom!
Inte lätt att förstå vad mamma helt plötsligt gör med sömn, tider och rutiner :P

Tack snälla för schema & råd :D

Kram
SaraMilana
Inlägg: 1567
Blev medlem: ons 31 aug 2011, 12:21
Ort: Huddinge

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av SaraMilana »

Hej!

Välkommen och grattis till liten lillebror! :heart:
Wille skrev:mer ersättning kanske behövs?
Mitt råd är att prova! Är han så där proppmätt som han ska vara kommer han inte vilja ha ersättningen. Jag skulle erbjuda en extra slurk efter varje mål ett tag för att se vartåt det lutar.

:heart:
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av mamaA »

Hej!
Om liten sov 1tim och 45 min på få är det inte så konstigt om han vaknade tidigare på middagsluren. Första luren ska alltså vara 45 min lång, jag skev lur1 45 min, så det kan ju tolkas som 1,45 :oops: .

Jag tycker att det låter som det går strålande för er i övrigt :D . Instruera maken noggrant om att inte låta bebis somna när det inte är sovtid. Säg att det är vitalt för hans egen nattsömn att han håller schemat så är han nog med det :wink: . Försök att undvika att plocka upp innan luren är slut, du kan utnyttja marginalkvarten men inte mer. Om det skulle köra ihop sig totalt så se till att lugna honom i sängen först, man vill undvika att plocka upp en skrikande bebis [-X . Gör du det bekräftar du att det är farligt att ligga ensam i sängen vilket leder till fler besvärliga situationer.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Fredag här och nu kör jag schemat korrekt :D
Misstolkade ju första luren helt... som sagt, snurrig pga amningshormon :P

45 min på f.m blev ju bättre och den sitter nu.
Brukar somna lillen i vagn, låta den stå innan vi följer storebror till skolan och jag får min morgonpromenad.

Då brukar han vara rejält trött till andra luren. Försöker lägga honom i egen säng då, vill gärna ha lite tid inne till jobb samt egentid (och tråkiga hushållssysslor). Dock mer strul här. Får buffa ett par gånger innan han kommer till ro. Sen har det funkat bättre med lite ersättning efter amning så troligtvis så blir han ej riktigt mätt på mig.

Sista luren har med funkat bra, dock får man vagna om då han tenderar att vakna tidigare.

Natten gick dock sådär. Anton har varit småförkyld i flera veckors tid med evigt snorande (bättre vissa dar sen kommer det igen, mest nattetid) och just inatt så var han rejält tät, sen lite ont i magen på det resulterade i en del gruffande innan han somnade om och sov till 4. Men inte lätt att amma med näsan full av snor, så vi tar nya tag och hoppas förkylningen släpper.

Vi kämpar på här iaf :)
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Sarisparis »

Wille skrev:Natten gick dock sådär. Anton har varit småförkyld i flera veckors tid med evigt snorande (bättre vissa dar sen kommer det igen, mest nattetid) och just inatt så var han rejält tät, sen lite ont i magen på det resulterade i en del gruffande innan han somnade om och sov till 4. Men inte lätt att amma med näsan full av snor, så vi tar nya tag och hoppas förkylningen släpper.
Ja, förkylning kan vara en sömnstörare. Har du testat lökknepet? :D Hacka en lök grovt, lägg den i en kastrull och häll över kokande vatten. Ställ in hela härligheten under sängen. 8)

Jag var noga med att rengöra näsan innan lur och natt när mina smâ var bebisar, med koksalt. Ibland behövde jag ta upp bebisen och göra rent igen under natten.

Krya pâ er!

:heart:
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Ett tag sedan jag skrev.
Efter mkt jobb började rutinerna sitta, följde tiderna exakt iaf. Sen fick jag inte alltid sonen att somna exakt då han skulle. Ibland mkt "bråk" innan sömnen kom. Och oftast har han ej sovit hela pass just på dan. Första och sista luren är lättare, men den på dan sätter vi sällan :(
Sen ett par dagar så har jag faktiskt lagt ner att kura honom då sista BVC besöket gav oss info att han stannat av på växtfronten. Knappt gått upp på 3 veckor och övriga mått hade även de knappt rört sig :cry:
Min mjölk räcker ej och jag har antagligen gett honom för lite ersättning alt att han ej tål den (han bajsar väldigt mkt och löst, har fått torr hud/eksem och är tät/tjock i andningen=mjölkallergi??)
Blev ett moment för mkt, att oroa sig för maten samtidigt som man ska "kämpa" med sömnen.
Har nu bara gått på magkänslan och låtit honom somna i famnen och vissa nätter har det även blivit en del snuttande. Kan väl säga att jag följer hans schema nu :)
Dock blev jag lugnare och i ärlighetens namn även Anton.
Han somnar själv 1a luren, sen promenerar jag vid lunch och har jag tur så fortsätter han sova i vagnen en bra stund efter hemkomst. Ibland är det på fasta tider men som idag så har det blivit smålurar här och där. Trots det så är han glad till tusen lilleman.
Så fort maten och magen funkar bättre så testar jag nog igen!
Det är aldrig för sent antar jag!!

Tack igen för bra tips =D>
Kram
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Förresten, när var det man skulle införa ramsa? 4 månader eller hur!?

Hur länge funkar schemat med lur, 45 min, lur 2 tim, lur 45 min? När kortar man ner sömnen dagtid? Ålder?

När är lagom att ta bort ett av nattmålen?

Kram
mamaA
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1641
Blev medlem: tor 08 nov 2012, 13:37
Ort: Ystad

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av mamaA »

Hej!

Blir lite förvirrad här, kör du SM eller har du slutat? Vill bara tillägga att man går bättre upp i vikt med stora SM-mål än om man snuttammar enligt min erfarenhet.

Ramsa införes vid ca 4 månader, att ta bort nattmål och ändra schema kan jag inte svara på då jag inte vet om ni kör SM eller inte. Det går liksom inte att plocka bort nattmål om man inte vet att bebisen är proppmätt och har rätt sömnmängd :wink: .

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Wille
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 21 apr 2013, 18:13

Re: Hjälp till bättre sömn, 10 v bebis.

Inlägg av Wille »

Hej igen!

Har tagit en liten paus bara. Som sagt, blev lite mkt med både sömn samt matproblem.
Samt detta aldrig övergående snorande + tung/tjock andning.

Ändrat märke på ersättningen samt ökat upp mängden så nu verkar maten funka bättre.

Vi tänkte köra till helgen igen såvida maten är ok samt att lilleman gått upp till vägningen på fredag.

Ibland blir det för mkt på en gång bara!
Mitt mål är ju dock att kura honom enligt AW.
Försöker ändå spika schemat med tiderna varje dag.

Linda
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"