E 4 år: Kvällarna försvinner allt mer...

Skriv svar
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

E 4 år: Kvällarna försvinner allt mer...

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Vår lilla solstråle har blivit som en tonåring. Hon är arg på sig själv, arg på mamma och pappa, vill inte hitta på saker när vi föreslår dem (men är helt med på dem när vi väl kommit ut och är igång så att säga).

Får svackor varje dag, inte vid samma tidpunkt. Kan skrika sina svar på frågor istället för att prata osv. När vi pratar med vänner till oss med jämngamla har de ungefär samma svängningar som oss.

MEN... våra kvällar äts alltmer upp av en för pigg tjej. Inte mycket spring, kanske en tur till toaletten på egen hand efter läggning. Men ett himla joxande, fixande, sjungande och pratande i sängen. I mörkret så klart. Vissa förfrågningar (trixande) i form av att "täcket har åkt ner" och måste fixas till etc.
Har lärt henne att lösa det på egen hand - allt för att inte få en underhållningssituation.

Så långt gör vi allt rätt - vi överkoncentrerar inte, men inser att hon aldrig somnar före 20.30 någon kväll sedan sommartidens inträde. Oftast vaknar hon självmant vid 07 då klockan brukar ringa.

Hon är pigg på dagis (går fram till 14) och eftersom hennes svängningar i humör och testande i stort delas av jämnåriga tror jag inte att det beror på sömnbrist. Hon har otroligt mycket energi just nu och på grund av enveten (3 veckor lång) torrhosta kan hon inte anstränga sig fysiskt som tidigare på grund av hostan. :roll:

BB har varit och är vårt rättesnöre och hon är enormt trevlig övriga stunder.

Både jag och maken känner oss lite stressade över att hon inte somnar i tid... skall vi göra något eller är detta något som tillhör åldern?

VI ger henne förutsättningar att sova (kolmörkt) från ca 19-19.30. Jag har vid ett par tillfällen förklarat lugnt och sakligt att "på kvällen efter Gonatt så sover man, man ligger ner i sin säng och försöker somna, annars orkar man inte dagen efter".

Vi är mycket noga med att inte gå in utan vid ETT tillfälle besvara alla hennes frågor med "det tar vi hand om i morgon, nu skall du sova". Visst blir hon arg ibland och vill ut och göra diverse saker... men det får man ju bli. :wink:

:arrow: Vill bara vädra detta med er - kanske stressar vi upp oss i onödan för detta???

Tacksam för snart svar... :heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: E 4 år: Kvällarna försvinner allt mer...

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Hoppas någon har bättre svar än jag. Men jag är helt inne på att ni gör allt 100% rätt. SÅ här i sommartider är det svårt för melatoninet att komma igång så man kan sova. (Tor har samma problem) och då är ju just mörker det enda man kan ta till för att få in melatoninet ordentligt. Så jag hade fortsatt ha förutsättningarna i mörkt rum. Det går lite upp och lite ner så är det med livet typ.
8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"