Kura 5½ mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lorven

Kura 5½ mån

Inlägg av Lorven »

Hej!
Jag håller precis på att kura min son på 5½ mån just nu, vi är inne på dag 2.
I natt så fick jag gå upp 4 gånger för att buffa och ramsa om och om igen.
Nu undrar jag lite över dagslurarna..
Jag väckte kl 07, han fick ersättning och gröt att äta, lade honom i sängen igen kl 08, efter mycket buffande, ramsande, lite solfjäder och bekräftelseramsa så somnade han.
Tänkte låta han sova till 09.

Gör jag fel som "tvingar" han att sova mitt på dagen på dom tider som jag satt? Det är väl ändå så man ska göra?
Jag använder mig av en dagsramsa på dagen och en för natten, när ska jag sluta med buffandet och bara använda ramsorna?

Mitt schema som jag har gjort ser ut som följande:

07.00 väckning, äta
08.00-08.45 sova
08.45 äta
09.45-10.30 sova
12.00 äta
13.00-15.00 sova
15.00 äta
17.00-17.45 sova
18.30 äta
20.00 nattvälling och sova för natten
20.00-07.00 sova

Hoppas och tror innerligt att detta ska få vår son att bli mer utvilad och gladare, jag behöver bara lite uppmuntran och råd på vägen.. :)

Kramar
Storebror 4/11-12 <3
Lillasyster 5/8-14 <3
Lorven

Re: Kura 5½ mån

Inlägg av Lorven »

En liten uppdatering om händelser!

Vår lille kille har för första gången sovit hela natten!
Från 20:45-06-45!!
Jag är överlycklig som har lyckats med att få honom att sova så länge!! :D
Nu är det dagslurarna som strular, han vägrar somna på dom tider som jag har satt, det hela förskjuter schemat både fram och bak.. :?

Har jag för många korta sovpass på dagen?
När jag ska lägga ner honom för att sova så ligger han ner en stund när jag har "parkerat" honom, för att sen ställa sig upp på alla fyra och gunga och ha kanonroligt.
Jag lägger då bestämt ner honom igen och gör solfjädern (fel av mig??)
Ramsar åtskilliga gånger, FÖR många gånger tror jag!
När han ser ut att mysa och komma till ro så börjar jag med bekräftelseramsan, den kan jag nog säga alltför många gånger också :cry:
När jag sen har gått ut från rummet så hör jag hur han ligger och babblar och pratar för sig själv, piller på lakanet etc etc..(han är absolut inte arg eller ledsen), ska jag gå in igen och lägga honom tillrätta eller ska jag bara låta honom vara??

Jag stirrar mig lite blind på tiderna som jag satt, när det står på schemat att han tex ska sova mellan 13-15, så blir det sällan så, jag uppskattar att han somnar 13.30 och sen sover till kanske 14.45.. ska jag bara låta det vara?

Är det vanskligt att ändra på tiderna nu mitt i allt, dvs att jag tar bort ett sovpass på morgonen?
Storebror 4/11-12 <3
Lillasyster 5/8-14 <3
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej och välkommen hit! :D

Det verkar ju gå kanon för er! =D>

Schemat bör man inte ändra i förrän efter uppföljningsveckan om det behövs. Och ja, det är lätt att vara efterklok.... schemat tittar man förstås bäst på INNAN man börjar kura så att man VET hur dagarna ska se ut. 8) Men, men...

Har du läst internationella SHN? Med dagslurarna går du tillväga precis som på natten, enligt lathunden.

Ramsar du inne i rummet?
Om han vill gympa en stund så gör inget åt det, du ska bara svara på hans frågor. :D

Sömnbehovet ligger på ca 15 h, så vad jag ser ligger ni på "för mycket sömn". 11 h natt ger 4 h till dagen. Skulle tor att 12 h natt kan passa honom oxå om ni inte har särskilda skäl att ha honom vaken till 20.00?

Schemat ska innehålla 4 rejäla mål mat och en nattslurk. Mat med ca 3,5 h mellanrum. Sömnpass utifrån nattsömn, med ca 2-2,5 h vakentid mellan sovpassen. Om liten inte somnar på utsatt tid så ska du ändå INTE flytta tiderna fram och tillbaka för då kommer du aldrig i hamn med kuren. Jag skulle nästan säga gör om, gör rätt! :D Ändra dagschemat så att det bättre passar in i litens vardag.

Dessutom ska det vara mycket skratt, frisk luft, social delaktighet och fysisk aktivitet=golvtid så han kan få gympa så mycket han vill i vaket tillstånd i stället för när han ska sova.
07.00 väckning, äta
08.00-08.45 sova lite väl tidigt att lägga igen efter bara 1 h?
08.45 äta
09.45-10.30 sova för kort vakentid igen, bara 1 h...
12.00 äta
13.00-15.00 sova
15.00 äta
17.00-17.45 sova jag skulle lägga sista luren senast 16.30 för att ha tillräckligt med vakentid innan natten
18.30 äta
20.00 nattvälling och sova för natten vällingen ges en stund innan så ni hinner busa och skratta ordentligt innan han ska lägga sig?20.00-07.00 sova
Väljer du 11 h natt skulle jag satsa på 2 h lunchlur och vardera 45 minuter fm och em-lur, alternativt 1,5 h fm-lur och 20 min em-lur, beroende på hur pigg eller trött han är.

Väljer du 12 h natt skulle jag ha 45 min fm-lur, 2 h lunchlur och 20 min em-lur.

Hur ser matintaget ut?
Gör jag fel som "tvingar" han att sova mitt på dagen på dom tider som jag satt? Det är väl ändå så man ska göra?
Gör du fel som ger din som mat på dagen, på vissa tider.... :wink: 8) Nej du gör naturligtvis inte fel, Sonen vet inte hur mycket han ska äta eller sova det måste du sköta åt honom. MEN du måste förstås se till hur nätterna ser ut i förhållande till dagarna vad beträffar sömnen dagtid. 4 lurar skulle jag säga är för mycket och de ligger även fel i tiden. Läs på mer om schemat och lathunden för nu är det slutbuffat, i internationella SHN och återkom med dina tankar.

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Lorven

Inlägg av Lorven »

Hej Jenny!
Tusen tack för svaren! :D

Jag har insett att det var alldeles för mycket sovpass på fm, det går inte att få han att somna på dom tiderna alls..

Så vårat schema ser ut som detta nu:

Natt: 19.00-07.00 (12h)
Äta: 07.00 (frukost1)
Äta: 08.45 (frukost2/fm fika)
Sova: 09.15-10.00 (45min)
Äta: 12.00
Sova: 13.00-15.00 (2h)
Äta: 15.00
Sova: 16.30-16.50 (20min)
Äta: 18.00
Nattslurk: 18.45
Godnatt: 19.00

Jag har börjat med att få honom att sova ute på fmlurarna, dels för frisk luft och för att mamma får lite motion :)

Jag har SHN-boken och läser och läser..
Jag inser att jag hade alldeles för bråttom med att sätta igång innan jag ens hade ett klokt schema att följa, hoppas och vet att det kommer att gå ändå, fast jag har ändrat lite lite på schemat :wink:

Sonen sov hela natten i natt också, han vaknade dock efter 45 min och var riktigt ledsen, jag väntade en stund och ramsade sedan ett par gånger som fick han att tysta och somna om (klappar mig själv lite på axeln) :D

Han har nästan helt vägrat sin ersättning, han tycker så mycket bättre om mat, det äter han jättebra och duktigt! :D
Lite svårt är det för han på dagarna att hålla humöret uppe längre tid, han blir ca 30 min efter han ätit grinig och ledsen, där vet jag inte vad det är för fel jag gör?
Är det kanske övergående?

Tusen och åter tusen rosor för att ni finns!!
Storebror 4/11-12 <3
Lillasyster 5/8-14 <3
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Hej!
Det nya schemat ser bättre ut. :D Efteruppföljningsveckan får du utvärdera om ytterligare något måste justeras. Ev lägga redan 16.00 till em-luren om ni ska ha natt 19.00.
Jag har börjat med att få honom att sova ute på fmlurarna, dels för frisk luft och för att mamma får lite motion
Det bästa är om du lägger honom så att han får somna själv så att du inte vagnar honom till sömns varje gång. Grejen med kuren är ju att liten ska kunna somna och somna om på egen hand.

Och skjut inte schemat hit och dit för att han somnar senare eller så. Håll tiderna! Sover han för lite en lur så får du hålla honom pigg och alert tills det är dags att sova nästa gång. Det är extra noga med tiderna under kuren så att allt får sätta sig ordentligt. :D

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"