Hej och välkommen hit!
Det verkar ju gå kanon för er! =D>
Schemat bör man inte ändra i förrän efter uppföljningsveckan om det behövs. Och ja, det är lätt att vara efterklok.... schemat tittar man förstås bäst på INNAN man börjar kura så att man VET hur dagarna ska se ut. 8) Men, men...
Har du läst internationella SHN? Med dagslurarna går du tillväga precis som på natten, enligt lathunden.
Ramsar du inne i rummet?
Om han vill gympa en stund så gör inget åt det, du ska bara svara på hans frågor.
Sömnbehovet ligger på ca 15 h, så vad jag ser ligger ni på "för mycket sömn". 11 h natt ger 4 h till dagen. Skulle tor att 12 h natt kan passa honom oxå om ni inte har särskilda skäl att ha honom vaken till 20.00?
Schemat ska innehålla 4 rejäla mål mat och en nattslurk. Mat med ca 3,5 h mellanrum. Sömnpass utifrån nattsömn, med ca 2-2,5 h vakentid mellan sovpassen. Om liten inte somnar på utsatt tid så ska du ändå INTE flytta tiderna fram och tillbaka för då kommer du aldrig i hamn med kuren. Jag skulle nästan säga gör om, gör rätt!

Ändra dagschemat så att det bättre passar in i litens vardag.
Dessutom ska det vara mycket skratt, frisk luft, social delaktighet och fysisk aktivitet=golvtid så han kan få gympa så mycket han vill i vaket tillstånd i stället för när han ska sova.
07.00 väckning, äta
08.00-08.45 sova lite väl tidigt att lägga igen efter bara 1 h?
08.45 äta
09.45-10.30 sova för kort vakentid igen, bara 1 h...
12.00 äta
13.00-15.00 sova
15.00 äta
17.00-17.45 sova jag skulle lägga sista luren senast 16.30 för att ha tillräckligt med vakentid innan natten
18.30 äta
20.00 nattvälling och sova för natten vällingen ges en stund innan så ni hinner busa och skratta ordentligt innan han ska lägga sig?20.00-07.00 sova
Väljer du 11 h natt skulle jag satsa på 2 h lunchlur och vardera 45 minuter fm och em-lur, alternativt 1,5 h fm-lur och 20 min em-lur, beroende på hur pigg eller trött han är.
Väljer du 12 h natt skulle jag ha 45 min fm-lur, 2 h lunchlur och 20 min em-lur.
Hur ser matintaget ut?
Gör jag fel som "tvingar" han att sova mitt på dagen på dom tider som jag satt? Det är väl ändå så man ska göra?
Gör du fel som ger din som mat på dagen, på vissa tider....

8) Nej du gör naturligtvis inte fel, Sonen vet inte hur mycket han ska äta eller sova det måste du sköta åt honom. MEN du måste förstås se till hur nätterna ser ut i förhållande till dagarna vad beträffar sömnen dagtid. 4 lurar skulle jag säga är för mycket och de ligger även fel i tiden. Läs på mer om schemat och lathunden för nu är det slutbuffat, i internationella SHN och återkom med dina tankar.
Jenny