Mat till 4½-månaders!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Mat till 4½-månaders!

Inlägg av Wisteria »

Hej på er!

Vår Alvar som nu är 4½ månad börjar behöva få sig lite fast föda, sömnen blir lite lidande av att det saknas nåt för magen att jobba med tror jag =) Vi har börjat med hemmagjord gröt på skrädmjöl vilket han slukar med god aptit, och nu funderar jag hur vi ska komma vidare. Känns onödigt att pausa med gröten för att införa ny smakis, då lär han ju bli ännu hungrigare... rekommendationen är väl att från början bara ge EN variant av smakis i några dagar och sedan prova nåt annat? Hur har ni andra gjort? Tänker alltså om vi kan fortsätta ge honom gröt vid tidiga eftermiddagsmålet och samtidigt introducera även andra smakisar?

Tips mottages tacksamt!
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
videunge
Inlägg: 1554
Blev medlem: fre 27 mar 2009, 13:40
Ort: östergötland

Re: Mat till 4½-månaders!

Inlägg av videunge »

Hej :D

som mor till tre hungriga barn säger jag bara. behåll gröten, och kör på med annan mat. banan kanske? brukar vara poppis ( fast gärna övermogen för att inte vara stoppande för små magar) Och visst kan man ta en sak i taget. ta en ny smak och sen när den sitter och du ser att magen hänger med så lägger du till lite av ngt nytt fast volymen liksom kommer från det välkända om du är med. Småfolk på snart 5 månader brukar vara hungriga och nyfikna typer så häng på så får ni ett härligt litet matmonster. :D :lol: OCh då menar jag i positiv bemärkelse förståss. kanske sikta på att introducera kvällsmat? så har vi gjort i alla fall.

Lycka till!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Mat till 4½-månaders!

Inlägg av Wisteria »

tack för svar videunge =)

jo jag tror vi gör det, behåller gröten och så får han smaka annat runtomkring själva gröten så att säga =) idag fick han lite banan till gröten, poppis det också!

Vad menar du med att introducera kvällsmat? och vad i så fall? =) Just nu får han som sagt gröten på tidiga eftermiddagen, klockan två.
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Mat till 4½-månaders!

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Det har faktiskt kommit nya rekommendationer att man kan introducera olika saker ihop, man måste inte ha samma sak i flera dagar om man inte har stora risker för allergi och därmed måste utesluta allergier.
Så kör på, banan, majspure, sötpotatis pure osv... bara att ge på.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Wisteria
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 08 okt 2006, 07:34
Ort: Älvsbyn
Kontakt:

Re: Mat till 4½-månaders!

Inlägg av Wisteria »

TorsMamma skrev:Det har faktiskt kommit nya rekommendationer att man kan introducera olika saker ihop, man måste inte ha samma sak i flera dagar om man inte har stora risker för allergi och därmed måste utesluta allergier.
Så kör på, banan, majspure, sötpotatis pure osv... bara att ge på.
Tack för svar Torsmamma! Då kör vi på med gröt på eftermiddagen och så kanske vi skulle kunna lägga in en annan smakis innan långluren mitt på dagen? Han verkar vara en storätare så jag misstänker att han mycket snart äter mängder med riktig mat om vi bara förser honom med det =)
Mamma till Wille, född 23/2 2006 och Alvar, född 18/11 2012.
Wille kurad sensommaren 2006, kur av Alvar påbörjades 29/3 2013
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Mat till 4½-månaders!

Inlägg av Sarisparis »

Ja, testa banan pâ förmiddagen/innan lângluren. :thumbsup:
Wisteria skrev:Han verkar vara en storätare så jag misstänker att han mycket snart äter mängder med riktig mat om vi bara förser honom med det =)
Rid pâ den vâgen! =D>

:heart:
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"