funderingar kring kura min 4 mån dotter

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Manfred10

Re: funderingar kring kura min 4 mån dotter

Inlägg av Manfred10 »

hej! :D

jag glömde tillfälligt bort att dottern bara är 4 månader och då kan det visst funka med 3 långlurar... :oops: :wink: Och att den sista krånglar brukar vara en klassiker. Så 45 minuter och tidigare natt kan vara en lösning,

... men testa detta först:

Fortsätt amma efter gröten du!! :D Länge leve tuttarna! Tror inte hon blir mättare av ersättning (om du nu har mjölk...). Eventuellt kan du bjussa på en extra påfyllning BM strax innan läggningen under några dagar för att se om det ger nåt resultat på sovtiden. Större portion gröt? och fyll på med bröstet strax innan sovning....

Jenny

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Inlägg av mamma till Bella »

Tack Jenny för alla tips :D Nu har jag en del att testa innan vi bestämmer om vi behöver ändra schemat lite.
Vet du hur länge det kan ta innan ramsan sätter sig ordentligt? Hon brukar vakna vid 5 tiden och då fungerar ramsan oftast bra, men när hon vaknar vid 6:30 så fungerar den inte alls. Känns nästan som att ramsan fungerar lungnade hälften av gångerna. :? Kan även ramsan ta sin lilla tid att tränga in i huvudet på dom små liven?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

Det trixiga med för tidiga uppvak på morgonen är att inte underhålla för mycket. Står du och ramsar precis innan ni skall upp är det - och känns det lönlöst :) Bland våra klistrade favorittrådar hittar du en massa bra länkar om hur man skall bemöta de tidiga uppvaken. Många kör en sk. pangramsa dvs. En ordentlig annonserande ramsa direkt då barnet vaknar och därefter är det tyst i huset. Alternativt kan man sätta på trevlig musik eller ha husljud för lillen att lyssna till. Vi slet med tidiga mornar i flera veckor efter att nätterna för övrigt lugnat ner sig - så det gäller att ha tålamod ;) Och välj EN strategi och kör med det varje morgon! Inte testa en massa då förmedlar ni bara osäkerhet..
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

De tre senaste nätterna ha Bella vaknat vid 1-2 tiden. Har ramsat lite argt så fort jag hört henne och det funkade då bra, hon gnällde och va lite arg en stund men somnade sedan om men inatt så gick det inte alls så fick lägga tillrätta och buffa. Är det vanligt att det kommer en sånhär period. Vi är snart klara med uppföljningsveckan så vi har ju inte kommit så långt i denna process. Är det så att hon kollar med oss att detta stämmer? Kan det vara ett sånt uppvaknande?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

hej, utan att vara expert skulle jag säga att man kan räkna med två steg fram och ett tillbaks i alla stora förändringsprocesser. som ju shn är.
Vi är nu inne på natt 10 eller 11 efter kurstart och vi har haft 2-3 hela nätter och några när han vaknat en eller två gånger och somnat om själv och några, som tex igår, som krävt en del ingripande från mig, ramsa och /eller buffning om det inte alls lugnar ner sig.

Jag tänker att det är viktigast att svara på frågorna betryggande och att backa hela tiden, men i lagom takt.

Det gör väl inget om man får gå in nån gång och buffa, men om det sker varje natt och oftare och oftare kanske man skall fundera på någon annan strategi.

Jag brukar avvakta först när lillen vaknar, sen ramsa om det behövs och så vänta igen. Jag satt som tumregel för mig själv att om han liksom fastnar och det gått mer än 30min och det inte visar några tecken på att sluta snart så går jag in och bryter med lugnande buff/solfjäder. Men man måste ju lyssna, det är ju inte samma sak om han gråtsnyftar och är uppenbart ledsen och behöver lugnas som om han gråter till och sedan är tyst en stund och så låter lite igen och mer småklagar på att han inte kan somna...
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
mamma till Bella

Hej. Tack för tipset, ska testa att avvakta mer om hon vaknar inatt. Är nog ganska dålig på det men ska verkligen försöka bli bättre :)
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mumintrollet

Inlägg av mumintrollet »

Hej!

hur går det för er??? :)

Det är en konst att lära sig att lyssna på barnet och avläsa när man skall ingripa och när man skall avvakta. Men som regel kan du tänka:
Då du vill gå in - ramsa,
då du vill ramsa - avvakta

:)
Dotter född 4.8.2011 Kurad februari 2012
Son född 24.9.2013. SM sedan start
mamma till Bella

Hej
Det går bra, vi blir bättre och bättre för varje dag. Hon är jätte duktig, vi har avvaktat mer och hon har väldigt snabbt somnat om själv de gångerna vi är såååå stolta och glada :D

Dagarna funkar oxå bra nu, hon somnar ganska snabbt i vagnen nu och hon sover tiden ut oftast. Nån gång hade hon bajsat och ville verkligen inte somna om så då tog jag upp henne. Lite fundersam hur det ska gå med sittdelen sen, den har ett bälte så är nog inte så skön att ligga i på mage...
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Sedan inatt (andra natten tillbaka i sovrummet) har vi haft lite bakslag om man kan kalla det så. Då kom frågorna från henne. Va väntat, men eftersom första natten gick bra så hade man väl hoppats att hon skulle vara ok med att vi sov i sovrummet igen... Började vi 02 och sedan mellan 5-6 kom det igång igen så det va inga jätte jobbiga saker. Första luren idag sov hon knappt en timma innan hon började gallskrika, vet inte om hon tycker det börjar bli trångt i liggdelen, kan det vara en bra idé att hon får sova i sin säng på dagarna oxå?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Det där känner du själv - vår dotter ha aldrig kunnat sova i sin vagn, vi har haft alla lurar hemma i sängen. Känn efter.
Du kan ju ha långa luren i sängen hemma och ev kort lur i vagnen till exempel.

:)
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
mamma till Bella

Prövar vagnen några dagar till för att se om det verkligen är vagnen som är problemet eller om vi har ett, som det känns nu, rejält bakslag... :(
Hon sov långluren bra imorse i vagnen men nu på dan så har den krånglat. Hon sov 30 min sen vakna hon. Hon låter väldigt arg och jag har avvaktat så länge som möjligt sen gick jag in och vagna hon blev lugn och satte igång igen kort efter, ändrade från mage till ryggläge och nu har hon skrikit ett tag men börjar lugna ner sig så hoppas hon är lugn och somnar om nu sina sista 25 min... Funderar lite om jag behöver ändra schemat? Kan det behövas korta ner mellanluren från 1.5 till 45 min? Eller kan det behövas att måltiderna kommer närmare läggningstid? Förra veckan funkade alla lurarna jätte bra, är detta bara ett bakslag och hur länge kan bakslaget hålla i sig isf?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
mamma till Bella

Nu är det 4:e dagen som min lilla dam har bökat och inte velat sova mer än 45 min under luren 12-13:30. Tog upp henne nu för hon hade vänt sig i vagnen och visade inga tecken på att vilja somna om hon bara låg där och log glatt... Har prövat att ge henne lite mat strax innan luren ifall att hon skulle ha varit hungrig dessa dagar och därför inte kunnat somna om. Inget resultat av det..

Känns nästan som att hon helt enkelt inte längre har ett behov av att sova 1.5 timma utan är nöjd med 45 min. Men behöver nu hjälp att knåpa ihop ett nytt schema, första luren funkar bra samt sista luren. Men om hon bara ska sova 45 min mitt på dan så känns det som att det blir för lång tid innan sista luren. Hjälp! Hur kan jag få ihop det på em?
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Om långa luren krånglar kortar man oftast ner någon av de andra lurarna i alla fall. :D

Hur ser schemat ut nu?

Jag kan oxå skriva under på att vagnen inte alltid funkar till alla små... min mellankille föredrog tidigt sängen framför vagnen och vi hade magläge från början så jag vände aldrig på honom för att testa något annat... Så sängen kan vara värd ett försök ändå! Men vi tittar på schemat först. :D

Manfred 100419
Hilding 110702
Mauritz 130208
Hildur 140903
mamma till Bella

Natt 19-07
Frukost 07-08
sova 8:30-10
lunch 10-11
sova 12-13:30
mellanmål 13:30-14:30
sova 15:30-16:15
middag 16:15-17:15
bada, pyjamas, blöja 18
nattslurk, skrattet till gonattet 18:30

Så är schemat just nu, första luren funkar bra sista luren oxå, mittenluren funkade bra förra veckan men har krånglat denna. Så vill ju helst inte ändra på fm när den funkar bra...
Isabella född 4/11-12
Kursstart 2/3-13
Manfred10

Inlägg av Manfred10 »

Nu har jag inte stenkoll på hur gammal dottern är.... lägg gärna in födelsedatum och kurstart i kontrollpanelen-profil-signatur så slipper man leta dessa fakta i tråden.

Sömnbehov för 4-5 månaders småttingar ligger på 15-15,5 h/dygn. Ni ligger på lite "för mycket sömn nu" så mitt råd är mera mat vid målen, ännu mer frisk luft och korta em-luren till 20 min alternativet korta fm-luren till 45 minuter men behåll lunchluren, den ligger kvar längst, ända upp till 3 års ålder och längre ibland.
Natt 19-07
Frukost 07-08
sova 8:30-10 45 min ?
lunch 10-11
sova 12-13:30
mellanmål 13:30-14:30
sova 15:30-16:15 eller 20 min?
middag 16:15-17:15
bada, pyjamas, blöja 18
nattslurk, skrattet till gonattet 18:30

Manfred 100419
Hilding 110702