Hej!
Vad bra att du har börjat fundera på ett schema att styra upp dagarna med. Jag tycker att det du skrev om hur era dagar ser ut ungefär ser helt okej ut. Det påminner ju mycket om det här "standardschemat" för en tvåmånaders:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Jag tänker att han kanske blir lite extra trött på dagarna för att nätterna inte ger riktigt den sömn han behöver. Att långluren funkar bäst är väldigt bra eftersom den kommer ju hänga med längst. Kanske att den är i längsta laget. Två timmar brukar vara lagom när de sover länge på de andra lurarna också.
En nattslurk har ni väl också och skratt till gonatt efter det?
Angående trenätterskuren, vilket nattmål är det som ska bort? Idag har han ju tre stycken. Jag tycker det är bra att du ska köra en kur för att få bort nattätandet och för att få lite krut i vagnandet. Om du står och vagnar halva natten så kanske vagnandet inte besvarar hans frågor längre. Så försök att ha attityd och ork till att backa :thumbsup: . Heja heja!
Så här kan en trenätterskur se ut:
Natt 1 vagna till sömns eller precis nästan till sömns,
Natt 2 lugna med vagning, eller skak i handtag (låta gnäll och gnöl vara)
Natt 3 vagna endast vid kris eller skak i handtag
Här måste man som alltid lyssna av hur det låter. För vissa trillar poletten ner fort och för andra tar det mer tid. Tanken är att ni ska backa lite mer för varje natt och visa förtroende för lilla barnet.
Kom ihåg att mata ännu mer på dagarna nu när nattmålen ska minskas!