3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Skriv svar
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

Hej!

Vår dotter som blir 3 år i maj kurades när hon var 6 månader och har sedan dess sovit mkt bra (frånsett några svackor).

För några veckor sen lämnade hon spjälsängen och fick en växa-säng. Hon verkar tycka mycket om den och är stolt över att sova i en stor säng, men dessvärre har en det medfört en del sömnstrul.

1. Det största problemet är att hon vaknar på natten. Ibland stannar hon kvar i sin säng och skriker, ibland kommer hon in till oss, ibland irrar hon upp och skriker och går omkring på övervåningen där vi alla sover.Senaste veckan har det slutat med att hon hamnat inne hos oss varje natt. Då somnar hon om rätt så omgående. En gång försökte jag gå tillbaka och lägga henne i sin säng mitt i natten och då somnade hon om men vaknade efter en timma igen.

2. Hon har fått svårare att somna på kvällen . Det har dock pågått ett tag även innan hon fick nya sängen. Det har blivit mer omständligt med kvällsrutinen; hon kommer på att hon måste kissa, hon ska ha dörren öppen etc. Sen kan hon ligga och ropa och vara missnöjd ett tag och nu har jon även börjat springa upp på kvällen.

Hon är som sagt 3 år. Hon går på förskola och sover där i regel 30-40 minuter varje lunch. Vi försökte en period före jul att ta bort lunchluren, men hon var så hysteriskt trött efter dagis att vi inte tyckte det gick (dock fungerade det bättre att somna på kvällen då). På natten sover hon ca 20-07 men det kan också bli 20.30 eller ännu senare eftersom hon inte somnar.

Vi ramsar inte alls och har inte gjort på säkert ett år.

Jag behöver hjälp med att ta kommandot för nu känns det som att hon bestämmer och inte jag/vi. Jag vill inte att hon ska sova i vår säng utan att hon ska känna sig trygg och nöjd i sin egen säng på sitt rum.

MVH Frida K
mamma till Annie född maj-2010 :heart:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
LiMa
Inlägg: 107
Blev medlem: ons 14 apr 2010, 18:44
Ort: Uppsala

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av LiMa »

Hej! Jag känner igen mig så väl. Du får gärna läsa vår tråd "trots och trix vid läggning" (lite längre ner under denna kategori på forumet) om den kan vara till någon hjälp... Står även väldigt bra i BB om just denna typ av situationer under kapitlet trots. För det är ju till viss del det det handlar om.
Stolta föräldrar till Kalle 100314 och Simon 130112 - Båda "barnaboksbarn" från start.
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

Tack! Hihi, blev full i skratt när jag läste din tråd. Vilken påhittig unge ni har! Så skönt att det går bättre nu, för det håller fortfarande i sig eller?

Jag ska ta fram min bibel från kurningen och läsa på om trots. Tack för tipset!
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

...eller du menar Barnaboken och inte SHN-boken?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Tin »

Hej och varmt välkommen,
jag ser att du fått inspiration från en annan tråd. Strålande!

Det är i Barnaboken det finns kapitel om trots, finns mycket bra att hämta där. :)

Det här med stor säng ja, Anna rekommenderar ju att inte byta till stor säng innan trotsen dragit förbi. Inte så mycket för att man kan ta sig ur en stor säng som att man förlorar sitt trygga bo där man sovit så länge man kan minnas. Trotsen ställer ju till det för se små, de inser att de inte är centrum av universum t ex, jobbig tid där mycket svajar och att då dessutom förlora sitt trygga bo...... ja du förstår. Även om en liten 3-åring dagtid tycker det är en utmärkt idé med stor säng, för de vill ju vara stora. Så känns det inte alls så mitt i natten när man vaknar till - som din lilla ju gör. Och då blir man ledsen istället för att tryggt somna om.
Jag hade bytt tillbaka till spjälis omedelbums, med en attityd av självklarhet, och glatt säga att sängen inte var riktigt redo eller nåt, dvs inte lägga nåt slags misslyckande på liten. När sedan trotsen dragit förbi och den inre stormen hos liten passerat kan man ha "stor säng" kalas på nytt. Först då är liten redo att tackla det.

Att läggningarna blivit omständiga hör till med en 3-åring ;), och behöver inte ha med stora sängen att göra. Min lilla är också 3 och sover i spjälis och det krånglas ändå, det ska drickas vatten, pratas lite, kramas, städas leksaker (!), etc.
Det går att förebygga med att 30 minuter innan läggning sakligt berätta att när man har nattats är det natt och vill man prata, krama etc kan vi göra det nu.
Är du konsekvent och bara ramsar efter nattning tar det inte många dagar innan poletten trillar ner. Hemma hos oss får man en chans till efter nattning, dvs jag kommer in en gång till om hon ropar sen är det bara ramsan som gäller. Så när jag går in den där sista gången (om hon ropar vilket hon sällan gör) så svarar jag alla påhitt med "imorgon älskling", stoppar om på nytt och ramsar ut. Det har funkat hemma hos oss.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

Tack för svar! Spjälsängen är tillbaka och Annie har somnat. Det gick bra vilket också kan ha berott på att hon inte sovit idag.

När/om hon vaknar på natten; ska jag gå in och lägga ner henne eller bara väsnas/ramsa utanför?
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Tin »

Hej,
vid uppvak på natten - husljud är steg 1.
Ramsa brukar små säkra sovare bli förbannade av, så jag skulle inte ramsa.
Blir det kris går du såklart in och nattar om utan prat utan bara natta och så går du ut. "På natten händer ingenting - då sover man".

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

Tack för svar!

Natt 1 parkerade jag mig utanför hennes rum. Fick gå in och lägga ner några gånger och "husljuda".

Natt 2 tog min man och jag sov på soffan. Han hörde inget på hela natten..oklart om det beror på lugn natt, djupt sovande man eller båda. :?

Natt 3 ropade hon kl 4. Jag behövde inte gå in utan var utanför och lät. Slumrade till utanför på madrass och märkte då att hon gnydde " mamma" från och till. Jag agerade inte på det. Borde jag ha gjort det? Jag vet inte om hon frågar eller pratar i sömnen.

En fråga om morgonen. Jag brukar gå upp kl 6 och vill ha en timma själv innan Annie vaknar (tidigare väcks!) vid 7. Jag upplever nu att hon lätt vaknar när vi går upp och att hon inte blir lugn av husljud utan snarare frustrerad för att inte hon får komma upp. Något tips?

Är glad att vi tog tillbaka spjälisen, det känns helt rätt. Tack för råd!

/ frida K
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Tin »

Hej

När hon gnyr "mamma", nej du gjorde helt rätt. De kan vara rätt så högljudda i sömnen och jag skulle inte tolka det som en fråga. Min lilla ropar pappa eller mamma ibland och sover djupt. Jag avvaktar alltid tills hon är uppenbart vaken om natten. Du kommer veta om det hela eskalerar till en fråga. ;) Tänk på att de måste få ha sitt privatliv därinne i sängen, alla ljud är inte riktade till dig utanför. ;)

Angående morgonen, kör ni med väckarklocka? Den är annars magisk, oavsett vad som händer utanför litens dörr startar dagen för liten då klockan ringer. Vaknar man i sin säng får man ligga och vänta på signalen.

Bra jobbat nattetid förresten, =D> .

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Frida K
Inlägg: 141
Blev medlem: mån 29 nov 2010, 16:39
Ort: Linköping

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Frida K »

Jag har förstått att väckarklockan är effektiv. Ska absolut ge det en chans.

En liten egoistisk fråga kring detta: måste man vara konsekvent med denna även på helgen. Då brukar Annie kunna sova ngn timma extra och det är ju väldigt skönt (tycker hennes föräldrar!). Dessutom brukar hon vara uppe lite extra fredag och lördag om vi tex har gäster.

jag misstänker vad jag kommer få för svar men jag frågar.. :oops:
Mamma till Annie född 100530-kurad vid 6 mån
Och till Jacob född 151128-SM från start
Tin
Rådgivare/advisor
Inlägg: 1153
Blev medlem: fre 12 mar 2010, 09:48
Ort: Nya Zeeland

Re: 3-åring har fått stor säng och börjat kliva ur på natten

Inlägg av Tin »

Hej,
här kommer svaret som du redan förväntar dig. ;)

Jag skulle låta alla dagar börja och sluta samtidigt, veckodag som helgdag. Och varför - för att få in schemat ordentligt i kroppen på liten. Och tillsammans med väckarklockan reda ut mornarna genom att vara konsekvent.

När allt sitter kan ni avväga att skjuta det hela på helgerna.

kram Tin :heart:
Lilla O född 2010-02-04 (42+1)
Standardmodellat sedan 13 mars då hon var drygt 4 veckor.

Lilla M född 2012-11-29 (39+0)
SM från början, vad annars ;)
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"