Son 4 v vill hoppa över "fel" nattmål, är det okej?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Ericsson

Son 4 v vill hoppa över "fel" nattmål, är det okej?

Inlägg av Ericsson »

Hej och tack för ett superbra forum! Oj vad Ni har hjälpt mig ska Ni veta! :D

Vi har strävat mot SM med vår son sen han föddes för 4 veckor sen och det har gått rätt bra. Riktigt bra t o m sen den "riktiga födseln" förra veckan!

I två nätter har lilleman sagt att han är redo för att hoppa över ett nattmål, men det är 4-målet han kan vara utan, är det okej? Ställer inte det till det sen när ett till mål ska tas bort..?

Ska jag isf vagna igenom 1-målet och försöka hålla honom till 4 eller är det att motarbeta honom? I nuläget ÄR han riktigt hungrig vid 1 så det känns lite så...

Tacksam för hjälp och råd!
Två söner födda Jan -11 och Jan -13.
Första SHN-kurad vid 8 mån.
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Re: Son 4 v vill hoppa över "fel" nattmål, är det okej?

Inlägg av mamaA »

Hej!

Grattis till en suverän start i livet med lillebror! Som du skriver så brukar nattmålet vid 1 falla bort först men din kille är så liten så jag tycker faktiskt att du kan följa hans signaler att ta bort 4-målet. Eftersom du upplever att han är hungrig vid 1 så hade jag matat då, vi vill ju inte ha en hungrig bebis, hunger går inte att buffa bort på en sån liten :wink: . Du kan ju succesivt sen bara skjuta det frammåt tills det hamnar vid 4 och sen vips är ni av med det :lol: .

När har ni morgon? Man kan sträva mot 6 timmars sammanhållen sömn vid 4 veckor. Min sov sov bara 4 timmar då men kom sen snabbt upp i mer sammanhängande sömn och vi plockade bort nattmålet strax innan 4 månader. När han var så liten som din kille lät jag honom styra på natten, jag började inte buffa bort uppvaken förrän vid 2 månader. Det finns många sätt, så känn efter vad som passar er :)

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej Ericsson! :D
Varmt välkommen till forumet och Späda barn! Grattis till lilla killen! :heart:

Det verkar som om ni har fått en fin start med lillebror i familjen. Suveränt att ni vill satsa på SM från start!

Jag är inne på mamaA´s spår om att låta honom bestämma över maten på natten. Vill han äta vid 1 så ge honom mat då. Han är fortfarande liten, och vaknar han och vill ha mat vid 4 igen och ett tag framöver så är inte det hela världen heller. Fortsätt ni att mata på mycket, och ännu mer, på dagen så kommer nätterna att fixa sig till slut. Ni verkar ju redan vara på god väg :thumbsup: .

Fortsätt gärna berätta för oss hur det går med er SM-resa!

:heart:
R född aug-07 kurad feb-08
P född maj-09 SM från start
S född apr-10 SM från start
Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Tack för Era svar!

Nu ropade jag antagligen hej för fort för de senaste två nätterna har varit jättekonstiga :) Han har velat ha mat vid 24, 3 OCH 5 (?!), och sen varit klarvaken för morgon.. och då ätit riktigt bra samtliga mål så det kanske är den där ökningsperioden just nu...?

Men till skillnad från första barnet tar jag det med en stor portion ro och tänker att det ger sig. Eller så tar vi tag i det om en månad. Men jag vill ändå STRÄVA mot något slags schema-tänk redan nu, även om det inte är någon stress över att det ska sitta felfritt än.

Vi har inte fått till någon exakt läggningstid än vilket gör att nätterna blivit ganska olika..

Senaste veckan har vi strävat mot 2 timmars tänket men insett att han inte är redo för det än, han blir övertrött om han är vaken mer än 1,5 så vad tror ni om detta schema jag hittade under "Vanliga frågor-tråden"?

07.00 vaken 1
08.00 sova 2,5
10.30 vaken 1,5
12.00 sova 2,5
14.30 vaken 1,5
16.00 sova 2,5
18.30 vaken 2
20.30 sova 2,5
23.00 nattmål 20 min- 45 min (kan ta lite mer tid första månaden)
01.00 nattmål 20-(45) min
04 nattmål 20-(45) min

En annan fråga är om hur "andra" (alla är ju olika men generellt) barn är under vakentiden vid 4 veckor? Lilleman blir missnöjd väldigt snabbt och vi behöver byta position och saker att titta på väldigt ofta för annars blir det höga skrik och protester. Läste i BB att de ska ha sina bestämda platser i denna åldern och det har han.

Det blir lite meckigt när han ska "passas upp" hela hela tiden under vakentiden, men det kanske är så det är? Det tänkte man ju inte på med förstabarnet när det inte fanns någon mer som ville ha uppmärksamhet :)

Tack snälla för hjälpen!
Andra SM från start.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D
Ericsson skrev: Nu ropade jag antagligen hej för fort för de senaste två nätterna har varit jättekonstiga :) Han har velat ha mat vid 24, 3 OCH 5 (?!), och sen varit klarvaken för morgon.. och då ätit riktigt bra samtliga mål så det kanske är den där ökningsperioden just nu...?
Ingen fara på taket, så kan det vara! :D Jag tycker du verkar ha helt rätt inställning till det hela, både med nattmatning och schema. Precis, ingen stress och ingen press på att nåt ska funka felfritt =D> . Bra att du läser av honom och inte pressar vakentiden för mycket. Schemat att sträva mot ser helt okej ut!
Ericsson skrev:En annan fråga är om hur "andra" (alla är ju olika men generellt) barn är under vakentiden vid 4 veckor? Lilleman blir missnöjd väldigt snabbt och vi behöver byta position och saker att titta på väldigt ofta för annars blir det höga skrik och protester. Läste i BB att de ska ha sina bestämda platser i denna åldern och det har han.

Det blir lite meckigt när han ska "passas upp" hela hela tiden under vakentiden, men det kanske är så det är? Det tänkte man ju inte på med förstabarnet när det inte fanns någon mer som ville ha uppmärksamhet :)
För egen del har jag tyckt att det mesta av vakentiden vid den åldern har gått åt till matning. Den lilla stund mellan "varmrätt" och "efterrätt" (påfyllning) har handlat om ett blöjbyte och lite konversation med ögonkontakt på skötbordet och nåt trevligt att titta på där. Kanske att vi hann med några minuter i babysittern i köket med oss andra innan det var dags för påfyllning och sen sova efter det.

Jag skulle nog tolka hans missnöje att han antingen vill ha mer mat eller att han är trött. Såna basala behov har jag fokuserat på vid den åldern. Är barnet riktigt mätt så tror jag inte det behöver passas upp, utan kan ligga nöjd en stund med er i närheten. Eller visa honom lite av din värld först, nåt fint mönster på väggen, en färgglad tavla eller en blänkande kran :wink: . Eller så får han hänga med på axeln eller på armen när du grejar med syskon eller vad du nu har för dig :D .

Det är speciellt att bli tvåbarnsmamma. Jag tyckte det tog ca fyra månader innan jag hade vant mig vid att det var två barn i huset och att jag hade läget under lite kontroll :lol: .

Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Nu har jag ett par frågor igen :)

Vi har noga observerat lillemans mönster senaste dagarna och det är tydligt att han vill sova för natten vid 20-21. Han vill ha mat vid 24-1 och 3-4. Efter det målet sover han ca 45 min och kommer inte till ro efter det...Senaste två nätterna har jag vagnat vid minsta pip men får hålla på så var 10 min. Och jag får verkligen inte i honom mer mat då, han gör t o m den där äcklade minen :)

På dagarna är han vaken 1,5 timme och sover 2,5. Sover han för mycket på dagen tro? Han är verkligen trött efter 1,5 vaken timme så isf får man väl korta ner lurarna till 2 timmar. Fast då blir schemat så konstigt... Tips?

Han sover också ganska oroligt på dagen, får vagna många gånger under varje lur.. Och även då har jag trugat med maten tills han vänder bort ansiktet och slutar svälja det som kommer ur flaskan.

Har ni några goda råd?
Andra SM från start.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Jag tycker att ni verkar ha det kanonbra, pâ det stora hela. :heart:
Ericsson skrev:Han vill ha mat vid 24-1 och 3-4. Efter det målet sover han ca 45 min och kommer inte till ro efter det...Senaste två nätterna har jag vagnat vid minsta pip men får hålla på så var 10 min.
Just den där sista biten av natten är ofta krânglig, vi hade samma i den âldern vill jag minnas. Har ni sett över mörkläggningen ordentligt? (KOLsvart) Ibland är man lite väl ivrig med verktygandet och kan i vissa fall vara den som hindrar den lille frân att sova :roll: :oops: :lol: Med vâr Lillebror försökte jag ha lite mer is i magen, alltsâ inte ingripa vid minsta pip just där vid morgontimmarna. Ibland räckte det att själv "sova" ljudligt; vända pâ sig, sucka, ... sâ att lilleman fick lite bevis pâ att allt var som det skulle.
Ericsson skrev:På dagarna är han vaken 1,5 timme och sover 2,5. Sover han för mycket på dagen tro? Han är verkligen trött efter 1,5 vaken timme så isf får man väl korta ner lurarna till 2 timmar. Fast då blir schemat så konstigt... Tips?
Tveka inte att väcka vid dagslurarna, dâ lär han sig att du har koll och kan själv koppla av och njuta av sin sömn. Han är ju sâ liten än sâ nâgot regelrätt schema behöver du inte vara orolig att förstöra. Det viktiga är ju att hâlla isär mâltiderna ordentligt, inte att de infaller var fjärde timme pâ minuten. Sâ väck du efter tvâ timmar (eller nâgot ditât 8) ).

Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Tack igen Sarisparis :heart: Nätterna går sakta men säkert åt rätt håll :)

Nu när jag har andra frågor än den ursprungliga, ska jag starta ny tråd då?

De senaste två, tre dagarna har lilleman spytt som en fontän efter några av måltiderna..?? Han har ätit NAN HA sedan två veckors ålder och den har funkat utmärkt fram till nu...

Ringde bvc och dom började direkt prata om att dra ner på maten... Han får i sig 150-180 ml/måltid på dagarna.

Jag hade en egen teori om att han förra veckan hade en ökningsperiod och då åt och åt men nu behöver inte kroppen lika mycket längre men sugbehovet och överlevnadsångesten finns där än... ?
Andra SM från start.
mamaA
Rådgivare/advisor

Inlägg av mamaA »

Hej!

Dra inte ner på maten [-X , BVC #-o . Satsa på att göra fler pauser i matningen för att rapa istället. Om man väntar att rapa till slutet så är ju risken att allt kommer upp då istället, så flera gånger under tiden kan vara bättre vid kräkningar. Varför kräks han, ja, vem vet? Ibland bara gör de det och sen försvinner det lika fort :D .

Starta ingen ny tråd, allt om samma barn i samma tråd, så är det lättare för oss att svara.

Nu vet jag inte hur ni gjort med dagslurarna men vill bara tillägga att här körde vi med 1,5 vaken och sova 2,5 i många månader :wink: så man får känna sig fram.

Kram :heart:
James 11-03-05
Finn 14-09-19
SM-barn så klart!
Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Ojojoj nu har lilleman slagit bakut här hemma :)

I två dagar har han vägrat somna. Trots så mycket mat det möjligtvis går i den lille, torr blöja och både passiv och social delaktivitet så blir han inte nöjd. Jag tror att han vill säga att han behöver längre vakenperioder och mindre sömn nu.. ? Han har sovit mycket mer än det som "behövs" enligt bb.

Jag tänker att jag struntar i nätterna just nu och koncentrerar mig på att försöka få in det mest basic under dagen ; 4 stora mål mat med 3-4 timmars mellanrum. Vad tror ni om det? :?: Resten borde ju komma av sig själv då så småningom... :roll:

Det är lätt att bli frustrerad så jag måste påminna mig om att han bara ÄR dryga fem veckor...
Andra SM från start.
Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Nu är det jag igen :)

Bara sen jag skrev tidigare idag så har det blivit kaosartat här.. Han är så trött så ögonen är alldeles illröda och vill bara snuttäta i små portioner. Nu somnade han efter att han fått skrika ordentligt i en minut och sen vagning.

Hur tar vi oss ur detta??
Andra SM från start.
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej och grattis till nykomlingen :heart:

Det är ju så här att småttisar är inte så förutsägbara som man skulle kunna tro. Ena dagen blir si och andra så, vilket är fullkomligt normalt skulle jag säga. Vår uppgift som ömma föräldrar är att mjukt och varsamt ledsaga småttisen i rätt riktning, där magen är mätt och man sover hela natten lång.

De två första månaderna är svajiga, jag har aldrig hetsat upp mig över det eller försökt styra så särskilt. Det enda jag har gjort är att väcka efter 2 tim sömn, vissa lurar har fått bli 2,5 men mer av praktiska skäl för min och syskonens del. Att väcka har varit A och O för mig, det har gjort småttingen trygg att jag håller reda på när det ska vaknas och när det ska ätas. Vakentiden har med tiden ökat från en timme till två. Men det är ingen brådska. Har man målet för ögonen så här i början så kommer man nå fram även om det vinglar i början.

Så vad du kan göra är att mata på så mycket det går, rapa mitt i målen så kräks det mindre och så väck efter två timmars sömn. Vissa dagar blir korvigare än andra men håll du stilen så ska du se att lilleman kommer anamma dina goda råd.

Gör som du tänkt, jobba på med dagen så faller natten på plats och kom ihåg att han är en liten kille än så länge och det tar tid att lära sig hur saker och ting ska vara.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Ericsson

Schema och tre-nätterskur

Inlägg av Ericsson »

Hej igen!

Nu har det gått ett tag sen jag skrev sist och vi börjar få ordning på dagarna igen. Hans nätter är bra fram till 2, efter det är det oroligt och Nils vill gärna ha morgon då... det vill inte mamma... så enda anledningen till att vi har morgon 6.30-7 är att jag vagnar dit.

Nästa vecka blir han 2 månader, så då är det dags för ett schema och jag skulle behöva lite hjälp med det.
I nuläget ser dagarna ut såhär ungefär:

Kl
6.30-7 God Morgon, Vaken 1 h, Äter mål 1
8 Sover 1,5 med vagnhjälp vid skarven efter 45 min
9.30 Vaken 1,5, Äter Mål 2
11 Sover 2,5-3
14 Vaken 1,5, Äter Mål 3
15.30 Sover 1,5
17 Vaken 1,5, Äter Mål 4
18.30 Godnatt

ca 22 Nattmål
ca 1 Nattmål
ca 4 Nattmål

Han sover ju mer än vad en 2-månaders "behöver" enligt tabellerna här i forumet, och jag vet att det är många som gör det, men kan det vara anledningen till att han är så orolig på nätterna?

Det svåra är att han bara orkar vara vaken 1,5 timme max, så hur ska man fördela lurarna? Och hur långa ska de va? Han sover bäst under långpassat vid lunch.

Till nästa fråga. Jag har bestämt mig för att göra en tre-nätterskur med start imorn. I nuläget försöker jag att inte hamna i vagnträsket och backar så gott jag kan, men jag fattar det som att man ska vagna vid minsta ljud under kuren och att man kan bli stående där ett tag? Vad kan jag förvänta mig?

Just nu är jag uppe varje timme varje natt och börjar bli vääldigt trött :?

Tacksam för hjälp :heart:
Andra SM från start.
Tutan

Inlägg av Tutan »

Hej! :D

Vad bra att du har börjat fundera på ett schema att styra upp dagarna med. Jag tycker att det du skrev om hur era dagar ser ut ungefär ser helt okej ut. Det påminner ju mycket om det här "standardschemat" för en tvåmånaders:

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Jag tänker att han kanske blir lite extra trött på dagarna för att nätterna inte ger riktigt den sömn han behöver. Att långluren funkar bäst är väldigt bra eftersom den kommer ju hänga med längst. Kanske att den är i längsta laget. Två timmar brukar vara lagom när de sover länge på de andra lurarna också.
En nattslurk har ni väl också och skratt till gonatt efter det?

Angående trenätterskuren, vilket nattmål är det som ska bort? Idag har han ju tre stycken. Jag tycker det är bra att du ska köra en kur för att få bort nattätandet och för att få lite krut i vagnandet. Om du står och vagnar halva natten så kanske vagnandet inte besvarar hans frågor längre. Så försök att ha attityd och ork till att backa :thumbsup: . Heja heja!

Så här kan en trenätterskur se ut:
Natt 1 vagna till sömns eller precis nästan till sömns,
Natt 2 lugna med vagning, eller skak i handtag (låta gnäll och gnöl vara)
Natt 3 vagna endast vid kris eller skak i handtag

Här måste man som alltid lyssna av hur det låter. För vissa trillar poletten ner fort och för andra tar det mer tid. Tanken är att ni ska backa lite mer för varje natt och visa förtroende för lilla barnet.

Kom ihåg att mata ännu mer på dagarna nu när nattmålen ska minskas! :D

Ericsson

Inlägg av Ericsson »

Åå vilket bra svar, stort tack! :heart:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål
Ser ut att passa oss! Men hur börjar man med det? Idag orkar han ju bara vara vaken 1,5 timme. Börjar man försöka förlänga vakentiden (med risk för övertrötthet?) eller hur går man tillväga?
En nattslurk har ni väl också och skratt till gonatt efter det?
Japp! Faktum är att vi inte har slutat med den där sista extraslurken på något vakenpass då han sover bättre när han fått den, bör vi göra det?
Angående trenätterskuren, vilket nattmål är det som ska bort? Idag har han ju tre stycken. Jag tycker det är bra att du ska köra en kur för att få bort nattätandet och för att få lite krut i vagnandet. Om du står och vagnar halva natten så kanske vagnandet inte besvarar hans frågor längre. Så försök att ha attityd och ork till att backa . Heja heja!
Vill ha bort 1-målet i första hand. För idag är inte det ens ett riktigt mål, han bara snuttar lite och är allmänt missnöjd. Känns som han vaknar av vana.

Hur mycket "får" man backa? Jag är inte den blödige som inte tål höra barnets skrik, så länge jag vet att det inte är av överlevnadsångest och hunger..? Den försvinner väl nu snart? Så jag skulle absolut kunna backa mer än jag gör idag, men hur gör man rent konkret? Om han får skrika upp sig rejält - ska jag vagna för att påminna om att jag är här eller ska han skrika tills han tystnar själv?

Tack för hjälpen, ni är fantastiska!
Andra SM från start.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"